حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است؟

اختلال و عارضه اوتیسم یک اختلال عصبی است که بر روی فرآیند رشد ذهنی یا حتی جسمی افراد تاثیر می‌گذارد. این اختلال بر روی انواع توانایی‌های ارتباطی، اجتماعی، رفتاری، و رشدی فرد تاثیرگذار خواهد بود. بسیاری از افراد اوتیسم در برقراری ارتباط و گفتار مشکلاتی دارند. مدل حرف زدن کودک اوتیسم نیز با سایر بچه‌ها فرق دارد. شاید برایتان سوال شود که این تفاوت در چیست؟

تفاوت در گفتار کودکان اوتیسم در چیست

تفاوت در گفتار کودکان اوتیسم در چیست؟

به طور معمول کودکان اوتیسم در گفتگو و مکالمه با تاخیر مواجه هستند. در بسیاری از موارد باید موقع صحبت کردن به کودکان اوتیسم کمک کنید تا بتوانند منظور خود را به شخص مقابل انتقال دهند. در بعضی موارد حتی کودکان اوتیسم به هیچ‌وجه صحبت نمی‌کنند. وش ساده آموزش کودک اوتیسم را می توانید در این مقاله از روژمان بخوانید. کودکان اوتیسم یا به طور کل ساکت هستند یا از 25 تا 30 درصد قدرت کلامی برخوردار خواهند بود. بدین‌ترتیب کمتر از 30 کلمه صحبت می‌کنند.

کلینیک روژمان در ادامه بیشتر به موضوع حرف زدن کودکان اوتیسم اشاره می‌کند. افراد اوتیسم که صحبت نمی‌کنند، اوتیسم غیرکلامی نامیده می‌شوند. البته افراد اوتیسم می‌توانند از کلمات به شکل دیگری استفاده کنند، برای مثال منظور خود را بنویسند. در ضمن افراد اوتیسم غیرکلامی، کلماتی که می‌شوند را درک می‌کنند.

اختلالات حرف زدن کودک اوتیسم

اولین علامت اوتیسم در کودکان، ناتوانی در صحبت کردن است. در بسیاری از موارد حرف زدن کودک اوتیسم برای سایرین واضح و قابل‌درک نیست. این عارضه به 3 صورت خود را در گفتار کودکان نشان می‌دهد:

  • فرد اوتیسم توانایی صحبت کردن ضعیفی دارد، به عبارت دیگر در صحبت کردن با مشکل روبه‌رو می‌شود و نمی‌تواند مکالمه را ادامه دهد
  • اگر کسی با فرد اوتیسم صحبت نکند، او به هیچ‌وجه حرف نمی‌زند
  • تکرار عبارات و کلمات بارها و بارها

اختلال اوتیسم به معنای ایجاد یک اختلال در مسیرهای مغزی این افراد است. بنابراین این اختلالات در توانایی فرد برای بیان درست آنچه در ذهن دارد تاثیر زیادی خواهد داشت. کودکان اوتیسم نمی‌توانند مهارت‌های کلامی خود را توسعه دهند. با گذر زمان، در صورتی که علائم این عارضه بیشتر شود، کودک اوتیسم حتی مهارت‌های کلامی خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

تشخیص علائم اوتیسم در حرف زدن کودکان

تشخیص علائم اوتیسم در حرف زدن کودکان

تشخیص این اختلال در حرف زدن کودک اوتیسم، یک فرآیند چند مرحله‌ای است. در مرحله اول باید یک متخصص اطفال، کودک را غربالگری کند. البته قبل از اینکه متخصص اطفال دست به کار شود، والدین بدون‌شک شاهد علائم غیرعادی در حرف زدن فرزند خود خواهند بود. در واقع به دلیل عدم حرف زدن کودک خود دچار نگرانی می‌شوند و او را نزد متخصص اطفال می‌برند.

در این مرحله پزشک موردنظر باید آزمایش‌های مختلفی انجام دهد تا دلیل اصلی این اختلال را متوجه شود. معاینه فیزیکی، آزمایش خون، و تست‌های تصویربرداری تا حدودی به تشخیص این عارضه کمک می‌کنند. در این مرحله بعد از تایید وجود اوتیسم، باید کودک خود را با متخصص رشد رفتاری آشنا کنید. این متخصصان در درمان اختلالات اوتیسم، حرفه‌ای هستند.
برای تشخیص قطعی درمان اوتیسم براساس مهارت‌های گفتاری کودک باید به چند موضوع توجه کنیم:

  • تاریخچه پزشکی کامل کودک و والدین
  • مروری بر زمان بارداری مادر یا بررسی مشکلات و عارضه‌هایی که در آن دوران وجود داشت
  • شکستگی‌ها، جراحی‌ها، و دلیل بستری شدن کودک در بیمارستان

با بررسی تمامی این موارد، می‌توان تشخیص اوتیسم را تایید کرد. در ضمن اوتیسم نیز انواع متخلفی دارد. درواقع با توجه به شدت این بیماری کودک در حرف زدن خود با مشکل روبه‌رو است. برای تشخیص اختلال اوتیسم در کودکانی که درست صحبت نمی‌کنند باید از روش‌های ذکر شده در بالا استفاده کنید.

راه‌های درمان اختلالات حرف زدن کودک اوتیسم

همان‌طور که می‌دانید هیچ درمان مشخصی برای اختلال اوتیسم وجود ندارد. اما می‌توان راه‌های مختلفی برای بهبود حرف زدن کودکان اوتیسم تعریف کرد.

یکی از روش‌های موثر درمان این وضعیت، مداخله زودهنگام است. به عبارت دیگر باید خیلی سریع این اختلال را در گفتار کودک تشخیص داد. هر چه زودتر این عارضه را تشخیص دهیم، شانس موفقیت کودک در شکست این اختلال بیشتر است.

توصیه می‌کنیم اگر در کودکی اولین علائم اوتیسم را در گفتار کودک خود مشاهده کردید، درنگ نکنید و خیلی فوری با پزشک اطفال صحبت کنید. در صورتی که پزشک اطفال به نگرانی‌های شما توجه نکرد، می‌توانید به سراغ متخصصان رشد رفتاری بروید. این متخصصان به طور حرفه‌ای بر روی عارضه اوتیسم تمرکز دارند. در نتیجه می‌توانند بهترین خدمات و راهنمایی را در اختیار شما بگذارند.

اوایل دوران کودکی زمان رخ دادن بزرگ‌ترین تغییرات است. اگر کودک شما با بیشتر شدن سن، در مراحل رشد گفتاری خود دچار پسرفت شود، می‌توان گفت عارضه اوتیسم در کودک شما وجود دارد. پس بهتر است هرچه سریع‌تر با متخصصان حرفه‌ای این حوزه مذاکره کنید. در ضمن این متخصصان حتی می‌توانند برای حفظ امنیت خاطر فرزند شما، به صورت حضوری در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر شما حضور پیدا کنند.

در ادامه ی این راهنما، ممکن است بخواهید بیشتر در رابطه با تشخیص علائم اوتیسم در نوزادان بخوانید.

چگونگی رشد حرف زدن کودک اوتیسم

توسعه مسیر رشد حرف زدن کودک اوتیسم به ویژگی‌ها و عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این موارد را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • رشد فردی
  • رشد اجتماعی
  • هوش فرد
  • نوع و سطح اختلال اوتیسم کودک

بالا یا پایین بودن هر یک از این سطوح در بیان کلمه مورد نظر کودک تاثیرگذار خواهد بود. برخی از کودکان اوتیسم صدا و لحن زیر دارند و همین امر سبب می‌شود اطرافیان منظور آنها را به خوبی درک نکنند. در صورتی که کودک نتواند به درستی صحبت کند، به طور حتم رابطه او با سایرین نیز دچار مشکل می‌شود. از آنجایی که انسان‌ها با حرف زدن می‌توانند به تعامل با جهان مشغول شوند، اگر ریتم گفتاری یا نوع صحبت کردن آنها برای دیگران واضح نباشد، به طور حتم سایرین از صحبت‌های آنها درک درستی پیدا نمی‌کنند. برای رفع این مشکل و توسعه رشد گفتاری کودکان اوتیسم بهتر است والدین از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرند. متخصصان این حوزه از 30 سال پیش در مسیر رشد و توسعه گفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم مشغول بودند. زبان و گفتار بچه‌ها همیشه جزء مهم‌ترین بخش‌های زندگی کودکان به حساب می‌آید. بنابراین به منظور درک بهتر حرف‌های این کودکان باید با آنها تمرین و تکرار زیادی انجام دهید و مشوق خوبی باشید.

کاربرد زبان و حرف زدن کودک اوتیسم

کاربرد زبان و حرف زدن کودک اوتیسم

در صورتی که کودک مبتلا به اوتیسم در حرف زدن مشکل داشته باشد، در استفاده از زبان خود تلاش بیشتری خواهد داشت. حرف زدن و به کاربردن زبان بخشی از امور روزمره کودکان به حساب می‌آید کافی است شما کودک خود را مجبور به حرف زدن کنید. در این صورت او به حرف زدن تشویق می‌شود. در صورتی که فرزند شما در صحبت کردن مشکل دارد، شما باید او را مجبور کنید از زبانش استفاده کند. برای مثال اسباب‌ بازی‌های مورد علاقه‌اش را از دسترسش خارج کنید تا مجبور شود زبان خود را به کار بیندازد. بدین‌ترتیب با کار انداختن زبان برای حرف زدن تلاش می‌کند و به طور حتم تلاش شما نیز نتیجه می‌دهد. البته حرف زدن کودک تنها از طریق زبان ممکن نخواهد بود، اگر کودک اوتیسم شما نمی‌تواند از زبانش استفاده کند، برای حرف زدن از روش‌هایی همانند یادداشت‌ نوشتن کمک بگیرید. در این روش نیز فرزند شما باید سواد نوشتن داشته باشد. به طور معمول حرف زدن کودکان اوتیسم با به کارگیری و تمرین زبان آنها ممکن می‌شود.

بازی درمانی برای حل مشکل حرف زدن کودک اوتیسم

بیشتر روان‌شناسان بازی را نوعی روش یادگیری برای کودکان در نظر دارند زیرا طی یک بازی می‌توان امور روزمره زندگی را به کودکان نشان داد و با مثال‌های واضح مسائل زیادی را برای آنها بازگو کرد. در صحبت کردن نیز به همین صورت است. با بازی می‌توانید زبان کودک خود را تقویت کنید.به عبارت دیگر بازی درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای حل مشکل حرف زدن کودکان خواهد بود. برای مثال به هنگام ماشین بازی می‌توانید یک تصادف را صحنه‌سازی کنید و از کودک خود بخواهد صدای ضربه خوردن ماشین‌ها را تقلید کند. بدین‌ترتیب قدرت تلفظ فرزند شما توسعه می‌یابد.

مطالب مرتبط:

علل و علائم اوتیسم در سنین مختلف

کاردرمانی اوتیسم چیست و چه تاثیراتی دارد؟

اوتیسم در بزرگسالی چه علائمی دارد؟

سخن آخر 

همه کودکان از بدو تولد سعی می‌کنند مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را توسعه دهند. این عمل بعد از برقراری ارتباط یا بازی کردن با سایرین تشدید می‌شود. این در حالی است که یادگیری و استفاده از زبان برای کودکان اوتیسم دشوارتر از سایر بچه‌ها خواهد بود. کودکان در حال رشد تلاش زیادی می‌کنند تا مهارت کلامی خود را توسعه دهند اما کودکان اوتیسم این توانایی را ندارند.

به خاطر داشته باشید کودکان اوتیسم در 12 ماه اول زندگی خود تمایل کمی به صحبت کردن یا برقراری ارتباط با دیگران دارند. این کودکان بیشتر از اینکه حرف بزنند، به مسائل پیرامون خود توجه و تمرکز دارند. در این صورت، کودکان اوتیسم با سایرین ارتباط چندانی برقرار نمی‌کنند، در نتیجه مهارت زبانی آنها نیز در همان سطح ضعیف باقی می‌ماند.

طی این راهنما سعی کردیم شما را با علائم حرف زدن کودک اوتیسم آشنا کنیم و راه‌های درمان آن را برایتان توضیح دهیم. در ضمن اگر در مورد حرف زدن کودک اوتیسم خود پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک برای تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید.
کودک اوتیسم شما در صحبت کردن چه مشکلی دارد؟ سوالات و تجربیات خودتان را در قسمت دیدگاه در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید.