مشاوره پیش از ازدواج

مشکلات ارتباطی، رابطه جنسی، خشم، حتی بیماری می تواند مشکلات در ازدواج یا رابطه را تشدید کند. برای مدیریت درگیری ها و استرس ها، اگر زوج ها نتوانند دونفری در حل مسائل موجود پیروز شوند، مراجعه به مشاوره ازدواج، بهترین راه حل برای کمک به بهبود رابطه خواهد بود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط زوج هایی که در شرف طلاق یا جدایی هستند به دنبال مشاوره ازدواج هستند. اما حقیقت این است که همه ازدواج ها مشکلات خود را دارند. اکثر زوج ها می توانند در یک زمانی از زندگیشان از مشاوره ازدواج بهره مند شوند. اگرچه به آن مشاوره پیش از ازدواج می گویند، اما برای مراجعه به مشاوره ازدواج نیازی به ازدواج ندارید.

هر زوجی بدون توجه به وضعیت رابطه خود می توانند از مشاوره ازدواج راهنمایی و کمک بگیرند تا بعدا بتوانند در بهترین شرایط باهم ازدواج کنند. بسیاری از زوج ها قبل از ازدواج به مشاوره ازدواج می پردازند.

باز هم، هیچ محدودیتی در مورد این که چرا ممکن است مشاوره پیش از ازدواج را انتخاب کنید وجود ندارد. هر مشکلی که فکر می کنید به تنهایی قادر به حل آن نیستید می توانید با چند جلسه مشاوره ازدواج به استحکام روابط و یا ساخت رابطه ای سالم کمک کنید.

برای شناخت هرچه بیشتر مشاوره پیش از ازدواج ویدیوی زیر را حتما ببینید.

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

اگر شما و شریک عاطفیتان به این نتیجه رسیده اید که اکنون زمان ازدواجتان است، حتما به جلسات مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید. مشاوره پیش از ازدواج نوعی از زوج درمانی است که به زوجین کمک می کند تا قبل از شروع ازدواج، با تعیین انتظارات واقع بینانه، بهبود ارتباطات آنها و کار بر روی حل تعارضات، ازدواج سالم تری داشته باشند. مشاورین ما در کلینیک روژمان سعی بر این دارند که زوج های در آستانه ی ازدواج را برای داشتن ازدواجی سالم و همراه با چالش های کمتر، آماده کنند.

جهت تعیین نوبت مشاوره پیش از ازدواج از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 5 دلیل برای شرکت در مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج برای زمانی است که زن و مرد در سطح عمیق تری از رابطه هستند و به دنبال برقراری ارتباط سالم با یکدیگر می باشند و همچنین می خواهند در برابر مسائلی که ممکن است بعدا در ازدواج برایشان پیش بیاید آمادگی داشته باشند. در ادامه ی این راهنما پنج دلیل برای شرکت در مشاوره پیش از ازدواج برایتان آماده کرده ایم:

1. در مورد انتظاراتتان در ازدواج بحث کنید

خیلی دور از انتظار نیست که زوج‌ها در ازدواج خود به دلیل عادی شدن شرایط و زندگی مشترک پس از ازدواج احساس نارضایتی کنند. تعیین انتظارات واقع بینانه در مورد ازدواج به این معنی است که رابطه به منظور شکوفایی و سالم ماندن، نیازمند رسیدگی و نگهداری دائمی است.

یکی از انتظارات مهم، نقش زن و مرد پس از ازدواج است. آیا آنها نقش های برابری خواهند داشت؟ یا روابطشان بصورت سنتی است؟ انتظارات آنها در مورد کار، شغل و فرزندپروری چیست؟ زوج ها باید این گفتگوهای مهم را داشته باشند تا با انتظارات واقع بینانه وارد ازدواج شوند.

2. ارتباط سالم را تمرین کنید

ارتباط موثر در یک رابطه مستلزم گوش دادن فعال هر یک از طرفین برای درک واقعی آنچه طرف مقابل می گوید و تجربه درونی اوست. متأسفانه، بسیاری از زوج‌ها (به‌ویژه در طی اختلافات در روابط) به پاسخ خود در حالی فکر می‌کنند که طرف مقابل در حال صحبت کردن است، بنابراین واقعاً به گفتگو توجه نمی‌کنند. مشاوره پیش از ازدواج به زوج ها مهارت های گوش دادن فعال را می آموزد که یک مهارت کلیدی برای برقراری ارتباط سالم است.

3. درباره ارزش ها و نیازها بحث کنید

زوجین نیازهای خود را پیرامون میزان آزادیشان، خودمختاری در رابطه، طرد شدن، هویت شخصی، مسئولیت پذیری، اعتقادات مذهبی و غیره بررسی می کنند. با حمایت یک مشاور آموزش دیده، بحث پیرامون مسائلی که زوجین هنگام ورود به ازدواج با آن مواجه می شوند، متمرکز می شود. یک زوج با برخی اظهارات موافق یا مخالف هستند، اما هدف اصلی گوش دادن به موضوعات و نیازهایی است که در پس هر انتخاب بیان شده است.

4. الگوهای خانواده مبدا را کاوش کنید

الگوهای عاطفی مانند ویژگی های ظاهری در خانواده ها منتقل می شود. به عبارت دیگر، یک فرد نه تنها شکل صورت خود را از والدین خود به ارث می برد، بلکه ممکن است یک اضطراب ناتوان کننده یا یک وسواس عجیب را نیز به ارث ببرد که می تواند بر روابط مهم در آینده تأثیر بگذارد.

درمانگران آموزش دیده در سیستم های خانواده از نمودار یا ژنوگرام خانواده استفاده می کنند که الگوهای رفتاری را در نسل های مختلف خانواده نشان می دهد. زوج‌ها الگوهای سالم و ناسالم را در خانواده‌های خود شناسایی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که کدام الگوها را حفظ کنند و چه چیزی را می‌خواهند تغییر دهند.

5. به موضوعات چالش برانگیز بپردازید

برقراری ارتباط با مسائلی مانند امور مالی، رابطه جنسی و کودکان ممکن است دشوار باشد. گاهی اوقات زن و مرد احساس می کنند که بدون دستیابی به یک راه حل در دایره ای می چرخند. بنابراین، توصیه می‌شود که یک درمانگر بی‌نظیر و ایمن برای هدایت گفتگو و بررسی احساسات و نیازهای زمینه‌ای که منجر به همدلی و تفاهم بین آنها می‌شود، داشته باشید. در واقع در مشاوره ی پیش از ازدواج اینگونه مسائل مطرح می شوند و طرفین به حل و بررسی آنها می پردازند.

در ادامه باهم چند موضوع چالش برانگیز که ممکن است در مشاوره پیش از ازدواج در مورد آنها صحبت شود را بخوانیم:

  • مدیریت مالی: زوج ها به یک دیگر علاقه دارند اما هیچ یک از آنها نمی داند در آینده مسائل مالی چگونه خواهد بود؟  باورهای هر یک از طرفین اغلب به صورت ناخودآگاه و تحت تأثیر خانواده، دوستان، جامعه و انتظارات مربوط به جنسیت ایجاد می شود، اما به ندرت درباره این انتظارات صحبت می شود.
  • رابطه جنسی و محبت بین طرفین: صحبت در مورد انتظارات جنسی بسیار مهم است تا زوج ها انتظاری واقع بینانه از زندگی جنسی خود در طولانی مدت داشته باشند. موارد مرتبط زیادی با این موضوع از جمله انتظارات جنسی و میل جنسی وجود دارد.

انواع مشاوره پیش از ازدواج

انواع مختلفی از مشاوره قبل از ازدواج با روش های متفاوت وجود دارد. مهم است که در مورد اهداف و مسائل درمانی خود با مشاور پیش از ازدواج صحبت کنید تا با شریک عاطفیتان به روش مناسب خود برسید.

روش گاتمن

این روش بر ایجاد دوستی، حل تعارضات، تعیین اهداف و به حداقل رساندن انتقادات زوجین، رفع حالت تدافعی، سنگ اندازی و تحقیر تمرکز دارد. تاکید روش گاتمن بر ایجاد نقشه های عشق و ارتباطات به عنوان یک موضوع مهم در زندگی مورد اجراست.

روش درمان عاطفی متمرکز (EFT)

ایجاد دلبستگی سالم بزرگسالان با از بین بردن احساسات منفی در آنها. زوج ها روش های سالم برای مدیریت تعارضات و احساسات دشوار در موقعیت های سخت زندگی را یاد می گیرند.

روش زوج درمانی روان پویا

زوج درمانی روان پویا به زوج ها کمک می کند ترس ها، امیدها و رویاهای خود و همسرشان را درک کنند. درک درست این موضوع که وارد یک ازدواج شدن یعنی شریک شدن با شخصی دیگر با فکر و ذهن و اندیشه ی متفاوت از شما. زوجین باید بتوانند راه‌هایی را برای درک این تفاوت‌ها بیاموزند و راه‌هایی برای حفظ ارتباط در مواجهه با اختلاف نظرها بیابند.

جهت تعیین نوبت مشاوره پیش از ازدواج از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

هزینه مشاوره پیش از ازدواج چقدر است؟

هزینه زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج بسته به اعتبار مشاور و محیطی که خدمات مشاوره در آن ارائه می شود، متفاوت خواهد بود.

 

چگونه یک مشاور پیش از ازدواج خوب پیدا کنیم

با تحقیق و پرس و جو از افراد مورد اعتمادتان در نزدیکان، مراجعه به مراکز ارائه ی خدمات روانشناسی و پرسش از مراجعین و مسئول پذیرش آن مرکز می توانید تصمیم به انتخاب بهترین روانشناس بگیرید.

در اولین جلسه مشاوره پیش از ازدواج چه می گذرد؟

در اولین جلسه، صحبت های شما با یک مشاور پیش از ازدواج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی عاطفی زوجین (پرسیدن احساس هر یک از طرفین)
  • اطلاعات در مورد رویکرد درمانگر و برنامه درمانی او برای مشاوره پیش از ازدواج
  • انتظارات و اهداف را تعیین کنید

قبل از جلسه مشاوره پیش از ازدواج چکار کنیم؟

مهم است که با ذهنی باز وارد جلسه شوید و در مورد آنچه که مشاور ممکن است از شما بخواهد، سابقه ی روابطتان، سابقه شریک عاطفیتان و سابقه رابطه شما با شریک عاطفیتان باز باشید. این کار برای هر دو نفر در رابطه مستلزم تلاش است، بنابراین داشتن ذهنی باز در دراز مدت به هر دوی شما کمک خواهد کرد.

بنابراین برای صحبت در باره ی خود آماده باشید:

  • اهداف
  • ترس ها
  • امیدها
  • نگرانی ها
  • انتظارات
  • اعتقادات مذهبی
  • شغل
  • تمایلات جنسی
  • ترومای گذشته
  • تاریخچه خانوادگی
  • سابقه درمان
  • ترجیحات در رابطه
  • وضعیت اجتماعی – اقتصادی
  • قومیت

چالش های مشاوره پیش از ازدواج

در حالی که مشاوره می تواند ابزار موثری برای افرادی باشد که در حال ازدواج هستند، برخی از چالش های پیش از ازدواج وجود دارد که ممکن است زوج ها با آن مواجه شوند که تواناییشان را برای مشارکت کامل در این فرآیند کاهش می دهد.

اضطراب و ترس

برخی زوجین از این نگرانی که مسائل عمیق‌تر آنها مورد بحث قرار می‌گیرد، از درمان می‌ترسند. مسائل و دیدگاه‌های دشوار را می‌توان با موفقیت در درمان مورد بحث و بررسی قرار داد، در این حین برخی از زوجین متوجه می‌شوند که اختلافات آنها آشتی‌ناپذیر است و تصمیم می‌گیرند که اقدام به ازدواج را ادامه ندهند.

احساسات ناخوشایند

در حالی که مشاوره قبل از ازدواج فضای امنی را برای صحبت در مورد رابطه و نقش هر یک از طرفین ارائه می دهد، گاهی اوقات شنیدن آنچه طرف مقابل واقعاً فکر می کند یا احساس می کند دشوار یا آزاردهنده است. این موضوع می تواند درگیری کوتاه مدت ذهنی به همراه داشته باشد، اما در نهایت با حمایت یک درمانگر آموزش دیده برطرف می شود و منجر به ازدواجی که بر پایه ای قوی بنا شده است می گردد.

فواید مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج مزایای زیادی دارد که می تواند به شما کمک کند تا هم اعتماد به نفس بیشتری در رابطه داشته باشید و هم با اطمینان وارد یک ازدواج شوید.

برخی مزایای مشاوره پیش از ازدواج عبارتند از:

  • ایجاد ارتباط عمیق
  • بهبود ارتباطات
  • به عنوان یک تیم به حل مشکلات بپردازید
  • یادگیری چیزهای جدید در مورد شریک عاطفی و خودتان
  • گسترش صمیمیت
  • یافتن راه هایی برای پیشروی از تعارض و پذیرش یکدیگر

جلسات مشاوره ازدواج چگونه است؟

اکثر مشاوران ازدواج هر دو طرف را تشویق می کنند که در جلسات مشاوره حضور داشته باشند. این مؤثرترین راه برای کارکرد مشاوره ازدواج است، زیرا مشاور می‌ خواهد نحوه برقراری ارتباط شما را ببیند و راه حل ها را برای بهبود ارتباطات به شما ارائه دهد. با این حال، اگر شریک زندگی شما تمایلی به آمدن در جلسه ی مشاوره ندارد، یا به دلایلی قادر به آمدن نیست، می توانید به تنهایی در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنید. هنوز هم می‌ تواند برای شما فوایدی داشته باشد، می‌ توانید درباره خودتان و احساستان و درباره رابطه‌ تان بیاموزید.

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه خواهد بود؟

تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج بر اساس درمانگر، اهداف زوجین و میزان سالم یا قوی بودن رابطه تعیین می شود. اگر زوجین با مشکلات جدی روبرو هستند، ممکن است تعداد جلسات برای آنها بیشتر شود. جدول زمانی برای مشاوره قبل از ازدواج می تواند از یک جلسه تا 12 جلسه یا بیشتر باشد.

هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، زوج ها از همه لحاظ مورد ارزیابی قرار میگیرند که آیا به مرحله ی رشد کافی رسیده اند و برای ازدواج آماده هستند؟ و اینکه آیا مهارت های زندگی مشترک را می دانند؟ همچنین همسان بودن زوج از لحاظ فرهنگی و خانوادگی مورد ارزیابی قرار میگیرد. در مشاوره پیش از ازدواج، معیارهای طرفین مانند میزان توجه به ظاهر، مسائل مالی، تحصیلات، مذهب و… مطرح شده و هر دو طرف را مورد ارزیابی قرار میدهیم تا موردی از نظرها پنهان نماند و زوج بتوانند با کمک مشاور، ازدواجی پایدار و با عشق داشته باشند.

آیا ازدواج دوم هم نیاز به مشاوره پیش از ازدواج دارد؟

ازدواج دوم از لحاظ پیچیدگی، با ازدواج اول در سطح بالاتری قرار می گیرد زیرا هرکدام از زوجین تجربه های متفاوتی از ازدواج دارند و ممکن است در ازدواج دوم آنها هم اثراتی داشته باشد. خصوصا اگر هریک از زوجین از ازدواج قبلیشان فرزندی هم داشته باشند که در اینصورت شرایط پیچیده تر میشود و باید با احتیاط بیشتری اقدام کرد. بنابراین در ازدواج دوم، نیاز مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج بیشتر احساس می شود.

نتیجه گیری

مشاوره پیش از ازدواج می تواند برای زوج ها مفید باشد و به آنها در مورد نحوه مدیریت مسائل ازدواجشان کمک کند. هر دو نفر در یک رابطه لازم است تا مشاوره قبل از ازدواج را معنادار و ارزشمند کنند، بنابراین وارد شدن با ذهنی باز و با قلبی صادق راه طولانی برای رابطه شما خواهد داشت.

جهت تعیین نوبت مشاوره پیش از ازدواج از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.