علل و علائم اوتیسم در سنین مختلف

یکی از مهم‌ترین وظایف والدین توجه به علل و علائم اوتیسم در سنین پایین است. در صورتی که والدین خیلی سریع متوجه این عارضه شوند، فرد اوتیسم از سنین پایین با اختلال خود روبه‌رو می‌شود و حتی تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر به دلایل یا علائم این اختلال توجه نکنید، با بالا رفتن سن فرد، درمان اوتیسم دشوار خواهد بود.

علائم اولیه این اختلال را نباید دست کم یا نادیده گرفت. مهم‌ترین علائمی که این اختلال دارد، مربوط به رشد فردی و شخصیتی خواهد بود. در نظر داشته باشید سن تشخیص اوتیسم و شدت علائم اولیه این عارضه در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی از افراد در دوران نوزادی علائم این بیماری را نشان می‌دهند و برخی دیگر تا 3 سالگی هیچ نشانه‌ای آشکار نمی‌کنند. کلینیک روژمان به علل و علائم این اختلال اشاره می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین پایین

علل و علائم اوتیسم در سنین پایین

در نظر داشته باشید همه کودکان تمام علائم اوتیسم در کودکی را نشان نمی‌دهند. بعضی از کودکانی که به این عارضه دچار هستند، تنها چند مورد از علائم این اختلال را در خود نشان می‌دهند. در نتیجه برای ارزیابی دقیق این اختلال در سنین مختلف باید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

با بررسی علائم زیر می‌توانید به اختلالات فرزند خود پی ببرید. در صورتی که فرزند شما هر یک از این عارضه‌ها را در خود دارد، باید خیلی فوری به پزشک اطفال یا متخصصان حرفه‌ای این حوزه مراجعه کنید:

  • تا 6 ماهگی لبخند نمی‌زند یا گرم و شاداب نیست
  • تماس چشمی محدودی برقرار می‌کند یا به طور کل هیچ تماسی برقرار نمی‌کند
  • تا 9 ماهگی هیچ یک از احساسات خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد
  • تا 12 ماهگی به هیچ مسئله‌ای واکنش نشان نمی‌دهد
  • تا 12 ماهگی توانایی اشاره کردن یا نشان دادن ندارد
  • تا 12 ماهگی به شنیدن نام خود هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد
  • تا 16 ماهگی کلمات کمی بر زبان می‌آورد
  • تا 24 ماهگی تنها از عبارات دو کلمه‌ای استفاده می کند

علل و علائم اوتیسم در سنین بالا

اوتیسم در سنین مختلف متفاوت می باشد. علائم اوتیسم در بزرگسالی به شرح زیر است.

  • ناتوانی در مهارت‌های گفتاری همانند غرغر کردن یا برقرار ارتباطات اجتماعی
  • پرهیز از تماس چشمی
  • ترجیح تنهایی به طور مداوم
  • مشکل داشتن در درک احساسات دیگران
  • تاخیر در رشد زبان
  • تکرار مداوم کلمات یا عبارات
  • مقاومت در برابر تغییرات جزئی در روال زندگی یا محیط اطراف
  • داشتن منافع و اهداف محدود
  • نشان دادن رفتارهای تکراری برای مثال تکان دادن دست‌ها، پاها، یا انگشتان
  • واکنش غیر معمول و شدید به صداها، بوها، مزه‌ها، نورها، و غیره

بررسی علل اوتیسم

بررسی علل اوتیسم

علت دقیق ابتلا به اوتیسم نامعلوم است. براساس تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که اوتیسم هیچ دلیل مشخصی ندارد. اما متخصصان حرفه‌ای این حوزه معتقدند بعضی از اختلالات باعث بروز عارضه اوتیسم می‌شود. در ادامه به 9 مورد از علل و علائم اوتیسم اشاره می‌کنیم:

  • یکی از اعضای خانواده به اوتیسم مبتلا باشد
  • جهش‌های ژنتیکی خاص
  • سندرم ایکس شکننده و سایر اختلالات ژنتیکی
  • داشتن والدینی مسن و یا حتی پیر
  • وزن کم در بدو تولد
  • عدم تعادل متابولیک
  • قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سموم محیطی
  • سابقه عفونت‌های ویروسی در مادر
  • قرار گرفتن جنین در معرض داروهای تالومید یا از این قبیل داروها

براساس گزارشات و تحقیقات صورت گرفته، عده‌ای از متخصصان بر این باورند که بعضی از واکسن‌ها همانند واکسن سرخک، اوریون، و سرخجه می‌توانند سبب بروز اختلال اوتیسم شوند. ناگفته نماند، سایر متخصصان این ایده را رد کردند. به هر حال نمی‌توان از علائم خطرناک این عارضه چشم‌پوشی کرد.

راه‌های درمانی و حمایتی بعد از روبه‌رو شدن با علائم اوتیسم

راه‌های درمانی و حمایتی بعد از روبه‌رو شدن با علائم اوتیسم

پیش از این نیز گفتیم که هیچ راه درمانی برای اختلال اوتیسم وجود ندارد. در مقابل، راه‌های حمایتی برای این افراد در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر از طریق بعضی از روش‌ها می‌توان به افراد اوتیسم کمک کرد و احساس بهتری به آنها انتقال داد. در ضمن از طریق این روش‌ها می‌توان علل و علائم اوتیسم را کم کرد. در ادامه 5 روش درمان اوتیسم و حمایتی آن را نام می‌بریم:

  • رفتار درمانی
  • بازی درمانی
  • کار درمانی (در مقاله کاردرمانی اوتیسم چیست و چه تاثیراتی دارد از روژمان راجع به این موضوع توضیح داده ایم.)
  • فیزیوتراپی
  • گفتار درمانی

در نظر داشته باشید، ماساژ دادن نیز می‌تواند به این افراد کمک کند. در بعضی موارد نیز تکنیک‌های مدیتیشن برای افراد اوتیسم کاربرد خوبی دارد. به عبارت دیگر از طریق این راه‌های درمانی می‌توان علل و علائم اوتیسم را تحت مدیریت خود درآورد.
با وجود تمام این روش‌های حمایتی، نتایج در افراد مختلف، متفاوت است. بدین صورت که بعضی از افراد ممکن است به برخی رویکردهای این روش‌های درمانی به خوبی پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این‌گونه نباشند.

روش‌های نوین تشخیص اوتیسم

با وجود اینکه اختلال اوتیسم به طور مستقیم قابل تشخیص و فهم نیست، ولی به تازگی با توسعه تکنولوژی و پیشرفت آزمایشگاه برخی از مراکز کنترل و پیشگیری این عارضه در خارج از کشور توانسته‌اند روش‌هایی برای درک علل و علائم اوتیسم پیشنهاد دهند. متخصصان بسیاری از قدیم در این حوزه فعالیت داشتند.

با کمک تست‌های زیادی که بر روی استانداردهای سلامتی افراد تمرکز داشتند، برخی از متخصصان حوزه پزشکی توانستند روش‌هایی برای تشخیص این اختلال ارائه دهند. با روی کار آمدن این آزمایش‌ها و استانداردها به طور حتم در آینده‌ای نه چندان دور، پزشکان می‌توانند عارضه اوتیسم را از لحظه تولد نوزاد تشخیص دهند.

با تشخیص به موقع و سریع این عارضه، بدون‌شک درمان و جلوگیری از توسعه آن راحت‌تر خواهد بود. برخی از آزمایشگاه‌های خارجی با انجام آزمایش خونی که طراحی کرده‌اند می‌توانند درصد وجود عارضه اوتیسم را در افراد تشخیص دهند.
آزمایش خون
بر اساس گزارشات به دست آمده از طریق این نوع آزمایش خون می‌توان تا 92 درصد از وجود یا عدم وجود اختلال اوتیسم در افراد باخبر شد. در واقع با مقایسه نسبت آسیب‌های پروتئینی با پلاسمای خون می‌توان تشخیص داد که آیا اختلال اوتیسم در فرد موردنظر وجود و چند درصد است.
ناگفته نماند این آزمایش خون، یک آزمایش ساده نیست و هنوز در کشور ایران قابل انجام نخواهد بود. در ضمن این روش تشخیص عارضه اوتیسم هنوز به تایید رسمی نرسیده و همچنان مخالفانی دارد. با آزمایش خون بر روی اسیدهای آمینه افراد بررسی انجام می‌شود و در نهایت می‌توان درصد احتمال وجود عارضه را مشخص کرد.

بزاق دهان
روش دیگری که به تازگی توسط محققان خارجی کشف شده است، تشخیص اوتیسم از طریق بزاق دهان فرد مورد نظر خواهد بود. با وجود تمام مخالفت‌ها و نقدهایی که در مورد این روش تشخیص وجود دارد، متخصصان همچنان به کار بر روی این پروژه مشغول هستند.

همچنین آنها بر این باور خواهند بود که علل و علائم اوتیسم از طریق بزاق دهان قابل تشخیص است. شاید هر یک از این 2 روش ذکرشده در بالا تا 80 درصد در تشخیص عارضه اوتیسم موفق باشند ولی هنوز راه درازی در پیش دارند تا به ثبت نهایی دست یابند.
در ضمن این روش‌های تشخیص هنور در دسترس همگان قرار ندارند زیرا تا اثبات نهایی آنها مسیر طولانی باقی مانده است.

تاثیر بازی درمانی در تشخیص علائم اوتیسم

از آنجایی که کودکان اوتیسم در تعامل و برخورد با دیگران مشکل دارند، با بازی درمانی خیلی سریع و راحت می‌توانید به مشکل فرزند خود پی ببرید. در واقع اگر کودک شما به عارضه اوتیسم دچار باشد، حتی دوست ندارد به هنگام بازی کسی او را تماشا کند.
در ضمن تحرک و شادابی نیز در بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم سطح پایینی دارد. در بیشتر موارد والدین فکر می‌کنند فرزند آنها به بازی و خارج شدن از منزل علاقه‌ای ندارد، در صورتی که این طور نیست بلکه این کودکان به عارضه اوتیسم دچار هستند و باید هرچه سریع‌تر برای حل این معضل دست به کار شد.
براساس گزارشات به دست آمده کودکانی که تحت درمان درمانگران هستند، خیلی سریع به روش بازی درمانی عکس‌العمل نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط:

آیا اوتیسم در نوجوانی قابل درمان است؟

آیا نوزاد اوتیسم را می‌توان برای درمان آماده کرد؟

حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است؟

سخن آخر 

طی این راهنما علل و علائم اوتیسم را برای شما شرح دادیم. همچنین به نشانه‌های اوتیسم در سنین پایین نیز اشاره کردیم. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه اختلال و عارضه‌ای که به نشانه‌های اوتیسم نزدیک است، خیلی سریع به کلینیک‌های کار درمانی مراجعه کنید. متخصصان کار درمانی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل کودک یا اعضای خانواده شما را تشخیص دهند.

همان‌طور که می‌دانید اوتیسم هیچ علت یا درمان خاصی ندارد. درواقع علت بروز این عارضه همچنان نامشخص است. در مقابل راه درمانی مشخصی نیز برای این عارضه وجود ندارد. تنها می‌توان از طریق روش‌های کار درمانی یا بازی درمانی فرد مبتلا به اوتیسم را برای زندگی آینده آماده کرد.

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به افراد اوتیسم زمان تشخیص این عارضه است. اگر در سن پایین این اختلال تشخیص داده شود، روش‌های درمانی بهتر پاسخگو این اختلال هستند. اما در صورتی که فرد در سنین بالا به عارضه خود پی ببرد، بهبود وضعیت او دشوار خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با علت اوتیسم آشنا کنیم و راه‌های درمان آن را برایتان توضیح دهیم. در ضمن اگر در مورد علائم افراد اوتیسم پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصانکلینیک روژمان کمک بگیرید. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
آیا در خانواده خود با علائم اوتیسم روبه‌رو هستید؟ سوالاتتان را در قسمت دیدگاه همین مقاله از ما بپرسید.