ویژگیها و دلایل طلاق عاطفی چیست؟

گاهی تصمیم به طلاق، تصمیمی عملی و بر اساس منطق و اندیشه عقلانی است. در حالی که سایر مواقع طلاق یک امر عاطفی، پیچیده است. شاید شما این حس را درک کنید زیرا قبلاً آن را تجربه کرده اید یا در حال حاضر با آن مواجه هستید. یا شاید تنها دانش شما از طلاق عاطفی از تلویزیون و در سریال های آخر شب باشد. چه نشانه‌ های طلاق را الان آشکارا ببینید و چه در آینده، پایان یک ازدواج می‌ تواند آزاردهنده باشد. مانند آن سریال ها، ما فقط آرزو می‌ کنیم که بتوانیم تمام بخش‌ های بد و خسته‌ کننده فرآیند طلاق را حذف کنیم و دوباره همه را ویرایش کنیم تا به آخر خوشی برسیم یا به پایان فیلم برسیم. برای مشاوره در زمینه طلاق و مشکلات زناشویی می توانید از مشاوران برجسته کلینیک روژمان که در این زمینه تجارب بالایی دارند راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

ویژگی طلاق عاطفی

طلاق عاطفی و ویژگی‌ های آن

برخی از شما ممکن است فکر کنید که همه طلاق ها عاطفی هستند و در این مورد حق با شماست. اما در حالی که همه (یا اکثر) این طلاق ها می توانند احساسات ما را تحت تأثیر قرار بدهند، همه افراد به دلایل عاطفی تصمیم به طلاق نمی گیرند. برخی از رایج‌ ترین دلایل طلاق به مسائل مالی، شکست تعهد، یا مذهب، عواقب طلاق بر فرزندان، تاثیرات طلاق بر خانواده ها مربوط می‌ شوند. این ها دغدغه های ذهنی و فرهنگی زوج ها است. گاهی اوقات این نگرانی‌ ها باعث می‌ شود وقتی در کنار دیگران هستید، با سؤالات، قضاوت یا حتی همدردی‌ های فراوان، پایان یک ازدواج کمی آسان‌ تر از ادامه زندگی به نظر برسد. یک طلاق عاطفی را به عنوان طلاقی تعریف می کنیم که می تواند وابستگی عاطفی شما را با همسرتان به چالش بکشد، بشکند و حتی از بین ببرد.

1. شما به عنوان زن و شوهر افراد متفاوتی شده اید.

متفاوت شدن افراد در طول زمان اتفاق می افتد. در زندگی هم می توانید با همسرتان رشد و ترقی داشته باشید و هم می توانید از یک دیگر جدا باشید. برای مثال در زمان آشنایی و اوایل ازدواج شاید هردوی شما علاقه مند به تماشای فیلم‌ های کمدی بودید. در این بین به مرور علاقه شما یا همسرتان عوض می شود برای مثال همسرتان بیشتر به فیلم های ورزشی یا تخیلی روی می آورد. این جزو مسائل جزئی است اما در زندگی برخی رفتارها عوض می شود در این صورت ادامه زندگی سخت خواهد بود. فکر کنید شما با شخص مهربانی ازدواج کرده اید و شاید یکی از ویژگی های خوب او مهربان بودن است اما در طول زندگی رفتار او عوض می شود. به فردی عصبی تبدیل می شود و دیگر سر سازش ندارد. یکی از ویژگی های طلاق عاطفی همین است که همسر شما دیگر مانند قبل نیست و عوض شده است.

با راهکارهایی مانند مشاوره ی پیش از ازدواج، تا حدود زیاد می توان ازدواجی سالم و موفق داشت.

2. خیانت کردن

یکی دیگر از مواردی که سبب بروز طلاق عاطفی می شود خیانت کردن یکی از همسران یا هر دوی آن ها است. با دیدن و فهمیدن خیانت شریک زندگی تمام دیدگاه فرد درباره شریک عاطفی خود عوض می شود. ممکن است با وجود این که علاقه زیادی به همسر خود داشته باشد اما چنان آسیب روحی به او وارد شده باشد که دیگر نتواند همسر خود را ببخشد و به او فرصتی دوباره بدهد. در این لحظه رشته اعتماد بین زوجین گسسته شده است و دیگر اعتماد کردن و همراهی او بسیار سخت خواهد بود.

3. صمیمیت نداشتن زوجین (نه فقط صمیمیت جنسی)

اگر صمیمیت بین شما و همسرتان از بین برود شریک زندگی شما دیگر هیچ تمایلی ندارد که با شما رابطه ی کلامی، چشمی، عاطفی و حتی فیزیکی و جنسی برقرار کند. آرامش رابطه شما کم رنگ تر می شود و در نهایت منجر به بحث و جدل های زیاد خواهد شد. همسرتان دیگر به شما اهمیتی نخواهد داد و برایش مهم نیست که روز شما چطور می گذرد، حالتان چطور است و چکار خواهید کرد. اگر این صمیمیت از بین برود دیگر رشد و پیشرفتی در زندگی شما ایجاد نمی شود و برای رسیدن به امیدها و آرزوهای خود دیگر تلاشی نخواهید کرد.

4. رنجیدن از یک دیگر

تصور کنید که شما دغدغه مالی دارید و با پرداخت قرض و وام دست و پنجه نرم می کنید ناگهان همسر شما با خبر خرید یک ماشین لوکس به خانه می آید. در این حالت برایتان این نظریه پیش می آید که او اصلا اهمیتی نمی دهد و برایش مهم نیست که شما در حال تلاش هستید یا خیر. به نظر می رسد که شریک زندگی شما فکر می کند که تمام مهارت های شما به طور طبیعی به شما می رسد و اظهار نظرهای پنهانی می کند. رنجش یک حس واقعی است که می‌ تواند روابط را خراب کند و زمانی که یکی یا هر دو شریک زندگی مشترک را تحریک می‌ کند، عصبانیت بیشتر می‌ شود و خلاص شدن از شر آن سخت می‌ شود. رنجش از شریک زندگی خود یا این که شریک زندگی تان از شما رنجیده باشد (یا ترکیبی از این دو) راهی برای ادامه ازدواج یا ایجاد یک شراکت عاشقانه نیست. ویژگی زوج های موفق را در این مقاله از روژمان می توانید بخوانید.

5. بحث های داغ دائمی

اگر شما و شریک زندگی تان بر سر همه چیز بحث می کنید، خانه ی شما که قبل از ازدواج فکر می کردید همیشه محیط آرامی خواهد بود پرتنش می شود. در هر زندگی دعوا پیش می آید و این دعواها برای حل اختلاف رسیدن به آرامش است که می تواند طبیعی باشد و مشکل ساز نیست. اما اگر این دعواها طولانی مدت باشد و هیچ راه حلی برای آن پیش بینی نشود می تواند به طلاق عاطفی بین دو نفر منجر شود. بدتر از همه، نبرد یا جنگیدن و دعوای مداوم با شخصی که قرار است ستون و شریک زندگی شما باشد، سبب می شود که از لحاظ عاطفی خنثی شوید و دیگر هیچ علاقه ای به تعامل با او نداشته باشید.

سخن آخر

اکثر اوقات قبل از طلاق رسمی دو زوج به مرحله طلاق عاطفی می رسند. طلاق عاطفی به این معناست که از لحاظ احساسی و عاطفی از هم جدا و سیر می شوند. دلایل طلاق عاطفی متفاوت و بسیار می‌ باشد و چند نمونه فقط در بالا ذکر شده است. توصیه می شود حتما قبل از فکر کردن به طلاق و جدایی در صورت وجود مشکل از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید. کلینیک روژمان با گردآوری متخصصان با تجربه و حرفه ای در این زمینه با شکیبایی و آرامش به مشکلات شما می پردازند و همواره در حل مشکلات شما خواهند کوشید و همراه شما در هر زمانی هستند. این مشاوران به صورت حضوری و آنلاین در کنار شما خواهند بود. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• طلاق عاطفی چیست؟

sasforwomen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *