بررسی 6 آسیب‌ اجتماعی طلاق

هر عملی می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. طلاق هم از این امر مستثنی نیست. هم چنین طلاق می تواند آسیب های اجتماعی گوناگونی بر شما و شریک سابقتان و فرزندانتان ایجاد کند. این آسیب ها می توانند سبب آزردن شما شوند و حتی شما را از فعالیت های اجتماعی باز دارد. در شرایط حادتر آسیب‌ های اجتماعی طلاق می تواند موجب افسردگی و ایجاد اختلال شخصیت شود. برای مشاوره بیشتر و اطلاع از آسیب‌ های اجتماعی طلاق می توانید به متخصصان و مشاوران برتر کلینیک روژمان که در زمینه ی مشاوره ی زوج و خانواده تبحر دارند مراجعه نمایید.

آسیب های اجتماعی طلاق

آسیب‌ های اجتماعی طلاق

پس از طلاق، راحتی که احتمالاً موقعیت خود و شریک زندگی خود را به عنوان یک جفت با آن مرتبط کرده اید، عملاً از بین رفته است، و اکنون باید دوباره عادت کنید که به عنوان یک موجود واحد عمل کنید. در زیر پنج روشی که طلاق می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد ذکر شده است.

۱. دوستی ها پس از طلاق

زوج های متاهل اغلب با زوج های دیگر دوستی می کنند و زمانی که با این دوستان می گذرانند به عنوان یک زوج خواهد بود. پس از طلاق، ممکن است به نظر برسد که مانعی برای تماس با این دوستان وجود دارد، زیرا شما اکنون یک فرد تنها هستید. هم چنین ممکن است شک داشته باشید که آیا این افراد واقعاً شما را دوست دارند یا این که آن ها فقط با همسر شما دوست بوده اند.

چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا از داشتن چنین دوستانی راحت هستید که احتمالاً همچنان با همسر سابق شما دوست هستند و ارتباط دارند. اگر شرایط را دوستانه به پایان رساندید، دلیلی وجود ندارد که با این دوستان تماس نگیرید و رابطه تان را قطع کنید هم چنین می توانید به دیدن آن ها ادامه دهید. حتی اگر اقدام به رفت و آمد با دوستان خود هم نکردید، ارزش این را دارد که در تماس باشید. به هر حال، آن ها احتمالا از زمان طلاق نگران سلامتی شما هستند.

۲. تغییر در فعالیت ها

در ازدواج، بسیاری از فعالیت های اجتماعی که به طور منظم از آن لذت می برید، با شریک زندگی تان خواهد بود. بسیاری از این فعالیت ها ممکن است به تنهایی کاربرد نداشته باشند. برای مثال، اگر زمانی که متاهل بودید به طور منظم به سینما می رفتید، ممکن است بعد از طلاق ادامه دادن به تنهایی برایتان عجیب به نظر برسد.
این امر لزوماً نباید منفی باشد، زیرا به شما این فرصت را می دهد که چیزهای جدید را امتحان کنید و فکر خوبی در مورد آن چه که خود و شریک سابقتان را درگیر می کرده است در اوقات فراغت خود انجام دهید، داشته باشید.

۳. برنامه ریزی فعالیت ها

اکنون که کاملاً در تصمیم گیری برای انجام وقت آزاد خود مستقل هستید، ممکن است در تلاش برای برنامه ریزی نحوه پر کردن آن باشید. بسیاری از زوج ها می توانند در سازماندهی رویدادهای اجتماعی به حمایت یک دیگر وابسته شوند و فقدان این حمایت پس از طلاق را گیج کننده و استرس زا بدانند.
از طرف دیگر، این آزادی ممکن است احساس رهایی بخش داشته باشد، به خصوص اگر ازدواج دشوار و پر تنش باشد و شما احساس می کنید که نمی توانید کاری را که می خواهید انجام دهید. اکنون که طلاق گرفته اید، هیچ محدودیتی برای انجام کاری که می خواهید انجام دهید وجود ندارد.

۴. تغییر در درآمد و یا شغل

اگر شما و شریک سابقتان درآمد مشترکی داشتید، پس از طلاق درآمدتان تغییر خواهد کرد. این ممکن است شما را از شرکت در همان فعالیت های اجتماعی که در زمان ازدواج انجام می دادید محدود کند، زیرا ممکن است صرفاً از بودجه شما خارج باشد.
اگر پاره وقت کار می کردید یا اصلاً کار نمی کردید و توانستید به درآمد شریک سابق خود متکی باشید، احتمالاً طلاق به این معنی است که وضعیت شغلی شما باید تغییر کند. این بدان معناست که به طور بالقوه زمان آزاد کمتری برای فعالیت های اجتماعی وجود دارد و ممکن است مجبور شوید برنامه جدیدی برای زندگی اجتماعی و کسب درآمدتان مشخص کنید.

استرس پس از طلاق

۵. استرس پس از طلاق

اگر طلاق شما به خصوص سخت باشد، ممکن است در ابتدا تمایلی به معاشرت با دیگران نداشته باشید. غیر معمول نیست که حتی پس از طلاق هم چنان استرس داشته باشید و از سایر افراد کناره گیری کنید. بخش بزرگی که زندگی شما حول آن می چرخد به تازگی حذف شده است و ممکن است مدتی طول بکشد تا به اندازه کافی احساس راحتی کنید و دوباره معاشرت را شروع کنید.

هم چنین غیر عادی نیست شما نگران این باشید که افرادی که شما را می شناسند پس از طلاق چگونه به شما نگاه می کنند و این نگرانی می تواند از اجتماعی بودن شما جلوگیری کند. اگر شما و همسر سابقتان بچه داشتید، نگرانی در مورد این که طلاق چه تأثیری بر فرزندانتان خواهد گذاشت کاملاً طبیعی است. اگر به‌ خصوص احساس استرس یا گوشه‌ گیری می‌ کنید می توانید برای پیدا کردن راه حل آن به مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مراجعه نمایید.

۶. فرزندان

طلاق برای بچه ها سخت تر است. به جای یک خانه، آن ها ممکن است هی جابجا شوند یا در نهایت با یکی از والدین خود تماس محدودی داشته باشند. حتی اگر والدین طلاق به خاطر فرزندان احساسات منفی خود را نسبت به طرف مقابل کنار بگذارند، اثرات اجتماعی برای فرزندان می تواند آسیب زا باشد. آن ها ممکن است احساس کنند مورد بی مهری و انزوا قرار گرفته اند و باعث جدایی پدر و مادر خود شده اند. البته در مواردی که بچه ها هر روزه شاهد بحث و مشاجرات والدینشان هستند، آرامش روانی که بعد از طلاق نصیب همه ی اعضای خانواده می شود بهتر از زندگی همراه با مشاجرات دائم است.

فعالیت‌ های اجتماعی که شامل هر دو والدین می‌ شود ممکن است باعث شود بچه‌ ها تمایلی به شرکت نداشته باشند و در زمانی که بیشتر به دوستان و محیط اجتماعی خود نیاز دارند، آن ها را منزوی تر کند. تعطیلات، مناسبت های خاص، حتی تولد ها می‌ توانند به مشاجره و برنامه‌ ریزی کابوس‌ ها تبدیل شوند و کودکان را حتی بیشتر از قبل آسیب پذیرتر کنند. فرزندان طلاق ممکن است اعتماد یا ایجاد روابط طولانی مدت و محبت آمیز برایشان مشکل باشد. مقاله ی طلاق و فرزندان شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی خواهد کرد.

سخن آخر

همان طور که در این مقاله ذکر شد آسیب‌ های اجتماعی مربوط به طلاق متفاوت است و در هر شخص و خانواده ای به صورت جداگانه بر روی افراد پدیدار می شود. دوری و قطع ارتباط با دوستانی که در زمان ازدواج با آن ها رفت و آمد می کردید، تغییر در برنامه های مورد علاقه شما، تغییر شغل و کسب درآمد، استرس‌ ها و نگرانی ها از حرف مردم درباره ی زندگی شما و در آخر فرزندان و مشکل فرزندان می ‌تواند آسیب های طلاق بر روی شما و اعضای خانوادتان باشد. برای راهنمایی بیشتر در زمینه طلاق و زندگی زناشویی می توانید از مشاوران و روانشناسان کلینیک روژمان که در ابن زمینه کارآمد هستند کمک و مشاوره دریافت کنید. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق تماس با کلینیک و یا نوبت گیری آنلاین اقدام نمایید.

 

منابع:
• آسیب های اجتماعی مربوط به طلاق

wrighthassall

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *