اوتیسم در بزرگسالان چه علائمی دارد؟

متاسفانه در چند سال اخیر، توجه به اختلال اوتیسم کاهش پیدا کرده است. بنابراین در این سال‌ها ما با بزرگسالانی مواجه می‌شویم که درگیر اختلالات اوتیسم هستند. این بزرگسالان در زمان کودکی مورد توجه جامعه پزشکی قرار نگرفتند و در حال حاضر ما شاهد اوتیسم در بزرگسالان هستیم. با اینکه اوتیسم راه درمان ندارد اما می‌توان اختلالات آن را تحت کنترل درآورد.

در بسیاری موارد افراد بزرگسالی که به اوتیسم مبتلا هستند، علائم این اختلال را در کودکی خود نشان نداده‌اند. از آنجاییکه توجه ویژه‌ای نیز معطوف به اختلالات اوتیسم نبوده است، مشکلات این نارسایی جسمی یا ذهنی در سنین بالا خود را نشان می‌دهد.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم خیلی سخت می‌توانند با افراد جامعه ارتباط بگیرند و یا در محل کاری مشغول به کار شوند. کلینیک روژمان قصد دارد شما را بیشتر با علائم اوتیسم در بزرگسالی آشنا کند.

 

اوتیسم در بزرگسالان به چه شکل است؟

از آنجاییکه فرد به اندازه کافی رشد کرده و وارد عرصه بزرگسالی خود شده است، به طور حتم درک کردن اختلال اوتیسم برای او دشوار خواهد بود. افراد بزرگسال بدون‌شک بسیاری از رفتارهای کودکی خود را به یاد ندارند، در نتیجه نمی‌توانند درک کنند که به اختلالات اوتیسم در کودکی دچار هستند. تشخیص اولیه علائم اوتیسم کار ساده‌ای نیست.

در نظر داشته باشید، مشاهده یک یا دو مورد از علائم اوتیسم در سنین بزرگسالی برای تایید این اختلال کافی نیست. در صورتی که علائم اوتیسم در فرد بزرگسال بیش از 5 مورد مشاهده شود، می‌توان گفت که فرد مورد نظر به این اختلال دچار است. برای تشخیص بهتر و سریع‌تر این عارضه بد نیست از کمک درمانگران متخصص استفاده کنید.

اوتیسم در بزرگسالان به طور ناگهانی به وجود نمی‌آید. به عبارت دیگر فرد اوتیسمی که بزرگسال است، به طور حتم از کودکی به این اختلال دچار بوده، اما به دلیل عدم تشخیص این اختلال، اوتیسم در سنین بالا خود را نشان داده است. برای درک بهتر شما از این اختلال در بزرگسالی، به 5 مورد از علائم اصلی این عارضه در بزرگسالی اشاره می‌کنیم:

عدم توانایی در تعاملات اجتماعی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد اوتیسم بزرگسال با آن درگیر هستند مربوط به ایجاد برقراری ارتباط با سایرین است. اخلاق و خلق و خوی خاص افراد اوتیسم مانع از حضور آنها در هر جمع و محفلی می‌شود. در ضمن اوتیسم در بزرگسالی از دوست‌یابی افراد نیز جلوگیری می‌کند. در واقع برای فرد بزرگسال سخت است که با این اختلالی که دارد با کسی دوستی کند.

  • عدم توانایی در گوش دادن به سخنان دیگران
  • سختی برقراری روابط عاشقانه
  • کنترل نداشتن بر روی احساسات پایدار خود
  • نداشتن هدف مشخص از دوست‌یابی

عدم توانایی در برقراری ارتباطات کلامی

عدم توانایی در برقراری ارتباطات غیر کلامی

افراد اوتیسم به طور معمول نمی‌توانند از طریق چهره یا حالات مختلف صورت، به احساس فرد مقابل پی ببرند. در ضمن خود این افراد نیز نمی‌توانند به صورت غیر کلامی ارتباط برقرار کنند. برای مثال شما زمانی که دوستتان ناراحت است، بدون‌شک از حالت چهره اش متوجه میشوید. اما افراد اوتیسم این‌گونه نیستند و نمی‌توانند حالات و احساسات سایرین را از طریق چهره تشخیص دهند.

  • عدم توانایی در تشخیص حالات چهره
  • ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی
  • نداشتن مهارت در شناخت و تعبیر رفتار سایرین

عدم توانایی در پردازش احساسات

یکی دیگر از علائم اوتیسم در بزرگسالی مربوط به پردازش احساسات است. افراد اوتیسم به طور معمول نمی‌توانند احساسات خود را پردازش کنند. همچنین اگر پردازش انجام دهند نیز دچار نقص خواهند بود. در واقع نمی‌توان در افراد اوتیسم احساسات پایدار یا سازمان‌یافته‌ای پیدا کرد. با گذر زمان این ناتوانایی‌ها می‌تواند سبب ایجاد سایر مشکلات در برقراری روابط اجتماعی شود.

  • ناتوانی در تشخیص انواع حس‌های بویایی یا شنوایی
  • عدم توانایی تشخیص انواع رنگ‌ها یا نورها
  • دوری از برقراری ارتباطات اجتماعی

همدل نبودن با سایرین

همان‌طور که گفتیم افراد اوتیسم نمی‌توانند احساسات خود را پردازش کنند. در ضمن این افراد در تشخیص حالات افراد و برقراری ارتباطات غیر کلامی نیز دچار مشکل هستند. در نتیجه در بسیاری از موارد نمی‌توانند با سایرین همدل و همراه باشند. برای مثال شاید در مجلس عزاداری یکی از نزدیکان، فرد اوتیسم نتواند همدلی کافی را از خود نشان دهد. همین موضوع به طور حتم برای افراد اوتیسم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود.

  • نفهمیدن دیدگاه دیگران
  • فقدان همدلی
  • عدم توانایی در تعاملات
  • درک نکردن خواسته‌ها، احساسات، و افکار دیگران
  • عدم توانایی در درک کردن جوک‌ها یا مسائل خنده‌دار

عدم توانایی در برقراری ارتباطات کلامی

طبق گزارشات و آمار ثبت‌شده حدود 40 درصد از افراد اوتیسم توانایی کلامی ندارند. بدین‌ترتیب نمی‌توانند از طریق ارتباطات کلامی با سایرین همراه شوند. به خاطر داشته باشید رشد زبان این افراد بسیار کمتر از افراد عادی خواهد بود. در ضمن رشد گفتاری افراد اوتیسم تا حدودی غیر ممکن است. به طور کلی اوتیسم در بزرگسالان سبب ضعف در گفتگو و برقراری ارتباط کلامی با سایرین می‌شود. شما می توانید در مقاله حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است از نحوه گفتار افراد اوتیسم در کودکی اطلاعات بدست آورید.

  • نداشتن توانایی گفتاری
  • عدم توانایی در بیان نیازهای خود
  • نمی‌توانند مکالمه آغاز کنند
  • گم کردن کلمات در ذهن
  • سخت بودن شروع مکالمه با سایرین
  • نداشتن مهارت پردازش مکالمه

 

شناسایی علائم اوتیسم در بزرگسالان

به طور معمول اوتیسم در بزرگسالان براساس اختلالات و مشکلات ارتباطی و اجتماعی شناسایی می‌شود. اگر فرد بزرگسالی به این بیماری مبتلا باشد، به طور دائم برخی از رفتارهای خود را تکرار می‌کند.
البته اوتیسم شدید از همان دوران کودکی اولیه قابل‌شناسایی است ولی اگر به اوتیسم خفیف دچار باشید ممکن است تا سنین بزرگسالی نیز نتوانید اوتیسم را تشخیص دهید. خوشبختانه با توسعه تکنولوژی و پیشرفت علم پزشکی، این عارضه در افراد بزرگسال نیز قابل تشخیص است.

در ضمن با تشخیص سریع‌تر و بهتر این بیماری، به طور حتم درمان آن نیز سریع‌تر انجام می‌شود. شرایط عمومی اوتیسم در افراد مختلف با سنین متفاوت تا حدودی شبیه به یکدیگر است ولی بدون‌شک در افراد بزرگسال نسبت به کودکان،درمان سخت‌تری را تجربه می‌کنید.
کار درمانی اوتیسم یکی از بهترین روش‌های درمان اوتیسم در افراد بزرگسال است. البته از روش‌های دیگری نیز می‌توان به درمان این اختلال در افراد بزرگسال کمک کرد. اولین قدم برای رفع اختلال اوتیسم، شناسایی و تشخیص به موقع آن خواهد بود. در بیشتر موارد افراد بزرگسال در درک مفهوم و مسائل مختلف با مشکل روبه‌رو هستند.

9 مورد از شایع‌ترین علائم اوتیسم در بزرگسالان

  • عدم توانایی در درک و سازگاری با فکر و احساس دیگران
  • عدم توانایی در درک حالات صورت، بدن، و اشاره‌های دیگران
  • عدم توانایی در تنظیم و کنترل احساسات خود
  • ناتوانی در پیش بردن مکالمات و روابط اجتماعی
  • یکنواختی احساسی
  • علاقه‌مند به تکرار موضوعات مورد علاقه
  • علاقه‌مند به تکرار رفتارهای روتین
  • توانایی محدود در انجام فعالیت‌های متنوع
  • علاقه‌مند به انجام یک روتین مشخص و عصبانی شدن از ایجاد تغییرات در این روتین
  • علاقه‌ شدید به برخی موضوعات خاص

در صورتی که از این 9 مورد، حداقل 5 مورد را در اطرافیان خود مشاهده می‌کنید، بهتر است برای درمان فرد مورد نظر دست به کار شوید. این اختلال در بزرگسالی خیلی قابل تشخیص نیست و ممکن است فرد مورد نظر سال‌ها با این عارضه زندگی کند و حتی اطرافیان خود را مورد آزار قرار دهد.

حضور درمانگران برای درمان اوتیسم بزرگسالان

همان‌طور که گفتیم برای تشخیص اوتیسم در بزرگسالی هیچ آزمایش یا فرمول مشخصی وجود ندارد. از این‌رو افراد تنها با بررسی علائم اخلاقی می‌توانند به وجود این عارضه در اطرافیان خود پی ببرند و مطمئن شوند. درمانگران در روند درمان اوتیسم حضور و نقش پررنگی خواهند داشت. روان‌پزشکان می‌توانند تعاملات اجتماعی افراد را مورد نظر قرار دهند و با بررسی مهارت‌های ارتباطی بزرگسالان این عارضه را درمان کنند. همچنین مشکلات رفتاری حاضر در بزرگسالان تا حد زیادی نشان از وجود عارضه اوتیسم خواهد بود.

بدین‌ترتیب درمانگران از افراد در مورد برقراری ارتباطات اجتماعی سوالات مشخصی می‌پرسند تا قابلیت‌ها و مهارت‌های آنان را بسنجند. در ضمن درمانگران با بررسی توانایی‌های شنوایی، گفتاری، و زبانی افراد بزرگسال شدت اوتیسم آنها را بررسی می‌کنند و برای درمان به موقع آن در تلاش هستند.
در حال حاضر درمانگران تست‌های زیادی برای تشخیص اوتیسم در افراد بزرگسال تعبیه کرده‌اند. همچنین آزمایش‌هایی در حوزه ارتباطات اجتماعی این افراد انجام می‌شود تا عملکرد آنها مورد نظر قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

آیا اوتیسم در نوجوانی قابل درمان است؟

آیا علائم نوزاد اوتیسم توسط والدین قابل‌تشخیص است؟

5روش ساده ی آموزش کودک اوتیسم

جمع‌بندی 

اوتیسم در بزرگسالان علائم دیگری نیز دارد که در این راهنما به مهم‌ترین علائم این اختلال اشاره داشتیم. فراموش نکنید افراد اوتیسم بیشتر درگیر مسائل مشخصی هستند و نمی‌توان ذهن آنها را معطوف به سایر موارد کرد. در واقع این افراد بر روی بعضی از رفتارها و اخلاق‌های خود تعصب دارند. برای حل این مسائل بهتر است مشکلات فرد اوتیسم را در سنین کم تشخیص دهید.

علایق محدود نیز یکی دیگر از علائم این اختلال خواهد بود که اگر در سنین پایین این عارضه تشخیص داده می‌شد، فرد اوتیسم در بزرگسالی با انواع چالش‌ها درگیر نبود. متاسفانه نادیده گرفته شدن این عارضه سبب به وجود آمدن چالش‌ها و تنش‌های بزرگی در زندگی افراد اوتیسم می‌شود.

می‌توانید از کارشناسان و متخصصانکلینیک روژمان برای پی بردن به اختلال اوتیسم فرد بزرگسال نزدیک خود کمک بگیرید. برای تعیین وقت مشاوره از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام کنید.
آیا می‌توانید سایر علائم رایج اوتیسم را در بزرگسالان نام ببرید؟ لطفا نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *