اوتیسم خفیف به چه نوع اختلالی گفته می‌شود؟

متاسفانه برای تشخیص اختلال اوتیسم خفیف هیچ علائم خاصی وجود ندارد. در نتیجه برخی از افراد در سنین بالا متوجه اوتیسم خود می‌شوند و با اختلالات خفیف اوتیسم در بزرگسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای درک بهتر از این نوع اختلال باید به معنای این عارضه اشاره کنیم. آیا می‌دانید اوتیسم چه نوع اختلالی است؟

زمانی که فرد از دوران نوزادی خود با انواع ناتوانی‌های فیزیکی و ذهنی روبه‌رو می‌شود، در واقع درگیر اختلال اوتیسم است. در بسیاری از موارد با بیشتر شدن سن این اختلالات نیز تشدید می‌شود. بدون‌شک می‌دانید که بچه‌های اوتیسم در روابط اجتماعی ضعیف هستند و در دوران مدرسه نمی‌توانند برای خود دوستی داشته باشند. اما تمام علائم و اختلالات این عارضه به یک شکل و شدت نخواهد بود. کلینیک روژمان قصد دارد در این راهنما علائم خفیف این عارضه را برای شما شرح دهد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اوتیسم خفیف چیست؟

اوتیسم خفیف چیست؟

اختلالات اوتیسم در مراحل و سنین مختلف متغیر خواهد بود. برای مثال بعضی از افراد در گفتار اوتیسم و مهارت‌های زبانی خود مشکل دارند و بعضی دیگر با چالش‌های مربوط به پردازش احساسات روبه‌رو هستند. در سایر افراد اوتیسم نیز، ما شاهد رفتارها و اخلاق‌های عجیبی خواهیم بود. اما در بعضی موارد افراد اوتیسم هیچ یک از این نشانه‌ها را ندارند.

بلکه این افراد در برقراری ارتباطات اجتماعی با مشکل مواجه هستند. برای مثال نمی‌توانند از زبان بدن خود برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده کنند. این اختلال یک اصطلاح پزشکی معتبر به حساب نمی‌آید. به عبارت دیگر هیچ پزشکی از این عبارت یا اصطلاح استفاده نمی‌کند. در مقابل والدین، معلمان، یا حتی درمانگران برای نشان دادن شدت اختلالات فرد اوتیسم از این عبارت استفاده می‌کنند.

به طور کلی تعریف این عارضه برای افراد مختلف، به طور حتم متفاوت است. برای مثال در بعضی موارد افراد از کلمه خفیف استفاده می‌کنند، در حالی که فرد به طور قطع به این عارضه دچار است. اما چرا به این اشتباه می‌افتند؟ زیرا فرد اوتیسم از مهارت‌های زبانی و گفتاری خوبی برخوردار است. در این صورت اطرافیان معتقدند این فرد دچار اوتیسم خفیف خواهد بود.

علائم اوتیسم خفیف چیست؟

علائم اوتیسم خفیف چیست؟

بدون‌شک می‌دانید که افراد اوتیسم در مهارت‌های رشدی و احساسی خود دچار مشکل هستند. در بعضی موارد افراد اوتیسم مشکلاتی دارند که حتی نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند یا روابط عادی خود را داشته باشند. برای درک بهتر از اوتیسم خفیف 6 مورد از علائم این اختلال را نام می‌بریم:

مشکل داشتن در برقراری ارتباط 

برقراری مکالمه یا حتی ادامه دادن به مکالمه قبلی برای افراد اوتیسم دشوار است. در افراد دارای اوتیسم خفیف نیز این مشکل دیده می شود. این افراد توانایی استفاده از زبان بدن را ندارند. در نتیجه نمی‌توانند زبان بدن سایرین را درک کنند. در ضمن برقراری تماس چشمی و حالات چهره نیز برای آنها دشوار خواهد بود.

ناتوانی در برقراری ارتباطات 

افراد دارای اوتیسم خفیف نیز، در ایجاد ارتباطات مشکل دارند. همچنین این افراد نمی‌توانند روابط خود را حفظ کنند. ناگفته نماند کودکان اوتیسم حتی در بازی‌های تخیلی نیز مشکل دارند. این بچه‌ها نمی‌توانند دوست پیدا کنند یا علایق خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.

تکرار کردن در اوتیسم خفیف

افراد اوتیسم به طور مداوم انواع فعالیت‌ها، حرکات، یا حتی کلمات را تکرار می‌کنند. برای مثال این افراد می‌توانند عملی را به طور دائم انجام دهند، اشیا خود را به طور مداوم در قفسه بچینند و دوباره قفسه را خالی کنند. این در حالی است که هیچ دلیل واضحی برای کار خود ندارند.

رفتارهای تکراری حرکتی در افراد اوتیسم خفیف

به زبان ساده افراد اوتیسم در بیشتر مواقع درگیر انجام فعالیت‌های عجیبی هستند که تا حدودی محرک سایر حرکات آنها خواهد بود. برای مثال به طور مداوم بدن خود را تاب می‌دهند. زمزمه می‌کنند، زیاد قدم می‌زنند، یا دست‌های خود را به طرز غیرعادی تکان می‌دهند.

علایق افراد اوتیستیک خفیف به چیزهای محدود 

افراد اوتیسم به طور معمول به اشیا یا افراد زیادی علاقه‌مند نیستند. اما دانش و هوش این افراد را نمی‌توان دست کم گرفت. به خاطر داشته باشید، فرد اوتیسم تنها به مسائل اصلی توجه نشان می‌دهد. این در حالی است که او در مورد جزئیات آن مسئله نیز آگاهی دارد.

حساسیت یا بی‌تفاوتی افراطی در افراد اوتیسم

بعضی از افراد اوتیسم بیش از حد حساس هستند و در مقابل افراد اوتیستیک نیز در جامعه وجود دارند که نسبت به همه چیز بی‌تفاوت خواهند بود. برای مثال بعضی از کودکان اوتیسم بیش از حد به پوست خود اهمیت می‌دهند. یا این افراد حتی نمی‌توانند صداهای بلند را تحمل کنند. در ضمن افراد بیش از حد حساس به تمام تجربیات زندگی خود بیش از حد واکنش نشان می‌دهند.

در مقابل افراد اوتیسم شاید نسبت به تغییرات بزرگ همانند گرما یا سرمای شدید هیچ واکنشی نشان ندهند. در خفیفی اوتیسم شاید علائم جزئی دیگری نیز وجود داشته باشد، که این علائم نامعلوم و غیرواضح تا حد زیادی می‌توانند قابل‌توجه باشند. در ادامه به این علائم اشاره می‌کنیم:

  • فرد اوتیسم می‌تواند صحبت کند اما در مکالمه یا پاسخ دادن به سوالات دیگران مشکل دارند
  • در پیدا کردن دوست ناتوان هستند
  • از پس تکالیف مدرسه خود برنمی‌آیند
  • با هر گونه تغییر و مسائل جدید مشکل دارند

علائم اوتیسم در افراد مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی این اختلال به محیط زندگی فرد و اطرافیانش بستگی دارد. به زبان ساده فردی که کنار اوتیسم است یا محلی که کودک در آن زندگی می‌کند، امر بسیار مهمی خواهد بود.

معیارهای دقیق تشخیص اوتیسم خفیف

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، برای تشخیص سطح اوتیسم شما باید عملکرد فرد مورد نظر را تحت کنترل قرار دهید. افرادی که به اوتیسم خفیف دچار هستند، جزء افراد مبتلا به سطح 1 محسوب می‌شوند. از این‌رو اوتیسم آنها خیلی جدی و سخت نیست، پس برای انجام امور روزمره خود به پشتیبانی خاصی نیاز ندارند.

البته اشتباه نکنید، افراد مبتلا به هر سطح از اوتیسم باید تحت درمان جدی قرار بگیرند ولی برخی از افراد مبتلا پشتیبانی و حمایت کمتری طلب می‌کنند. برای مثال برخی از افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 مهارت‌های شفاهی خوبی دارند ولی به هنگام صحبت کردن و تفسیر هدف خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

بدین‌ترتیب این افراد شاید در شنیدن به کمک نیاز نداشته باشند ولی برای درک احساسات دیگران یا بیان تفکر خود به سایرین به طور حتم به یک حامی نیازمند خواهند بود. به طور کلی سطح خفیف این عارضه ممکن است برای برخی افراد در تعامل با دیگران در محیط کار، مدرسه، یا سایر محل‌ها مشکل‌ساز باشد.

آیا درمانی برای اوتیسم خفیف وجود دارد؟

آیا درمانی برای اوتیسم خفیف وجود دارد؟

روش‌های درمانی زیادی برای حل معضل اوتیسم خفیف وجود دارند که البته این روش‌های بدون کمک درمانگران و حضور در کلینیک‌های درمانی خیلی خوب به مرحله اجرا نمی‌رسند. نکته مهم این است که سطح شدت معضل اوتیسم در روش‌های درمانی متفاوت نیست. اوتیسم شدید یا خفیف به یک روش درمان می‌شوند.
فراموش نکنید برای درمان خفیف این عارضه می‌توان از روش‌های ساده‌تر طی جلسات کوتاه‌تر استفاده کرد در حالی که اگر به اوتیسم شدید مبتلا هستید باید این روش‌های درمانی را به طرز جدی‌تری پیش‌ بگیرید و به طور حتم از کمک یک درمانگر حرفه‌ای در این حوزه استفاده کنید. روش‌های درمانی عبارت هستند از:

  • هدیه دادن به فرد اوتیسم در صورت مشاهده رفتار صحیح (رفتار درمانی)
  • تعبیه انواع بازی‌ها برای برقراری ارتباطات احساسی و گفتاری (بازی درمانی)
  • مصرف برخی داروهای رفع‌کننده اضطراب یا آرام‌بخش (دارو درمانی)
  • استفاده از مهارت‌های زبان بدن یا گفتاری ( گفتار درمانی)
  • انتقال یک مسئولیت جدی به فرد اوتیسم ( کار درمانی)
  • فیزیوتراپی (درمان فیزیکی)

در نظر داشته باشید اگر فرد مبتلا به اوتیسم، به سایر بیماری‌ها همانند تشنج، اختلال در خواب، وسواس، مشکلات معده، و غیره مبتلا  باشد، به منظور درمان این عارضه‌ها نه تنها از روش‌های ذکرشده در بالا استفاده می‎شود بلکه باید روش‌های درمانی جدی‌تر و مرتبط‌تری نیز تعبیه شوند. اوتیسم خفیف در 7 سالگی به این صورت است که برخی از کودکان به خاطر مشکلات رفتاری که دارند از مدرسه یا کلاس درس اخراج می‌شوند. در ابتدای امر به طور حتم والدین از این موضوع تعجب می‌کنند و حتی ممکن است بترسند و نگران شوند.

از آنجایی که کودک آنها هوش سرشاری دارد انتظار می‌رفت در مدرسه نیز جزء دانش‌آموزان ممتاز به حساب آید. در چنین شرایطی که کودک 7 ساله‌ای که تازه قدم به مدرسه گذاشته و با مشکلات اخلاقی و رفتاری روبه‌رو می‌شود باید به اوتیسم خفیف شک کرد. با توجه به مشکلات کودک در تعاملات اجتماعی باید به وجود این عارضه شک داشت. این کودکان بسیاری از مسائل و قوانین را درک نمی‌کنند و نیاز به پشتیبانی دارند.

مطالب مرتبط:

آیا اوتیسم در نوجوانی قابل درمان است؟

آیا علائم نوزاد اوتیسم توسط والدین قابل‌تشخیص است؟

آیا نوزاد اوتیسم را می‌توان برای درمان آماده کرد؟

کلام آخر 

برای تشخیص اختلال اوتیسم خفیف باید از روش‌های درمان اوتیسم و حمایتی کمک گرفت که از سال 2013 روی کار آمد. به خاطر داشته باشید، دلایل و علائم این اختلال برای هیچ‌کس عادی و واضح نیست. بنابراین اوتیسم باعث سردرگرمی همه افراد می‌شود. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می‌توانید علائم این عارضه را بیشتر پوشش دهید.

در ادامه می‌توان به تکامل این افراد امید داشت. گذشته از همه موارد، افراد اوتیسم به دلیل مهارت‌هایی که یاد می‌گیرند با یکدیگر متفاوت عمل می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با اوتیسم خفیف آشنا کنیم و علائم آن را برایتان توضیح دهیم. در ضمن اگر در مورد علائم خفیف اوتیسم پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصانکلینیک روژمان کمک بگیرید. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام کنید.
این اختلال چه علائم دیگری دارد؟سوالات خود را در رابطه با اوتیسم در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.