اوتیسم اسپرگر چه اختلالی است؟

اگر فردی که دچار اختلال اوتیسم اسپرگر است را ملاقات کنید، ممکن است خیلی فوری متوجه 2 موضوع شوید. این افراد اوتیسم به اندازه افراد سالم باهوش هستند و اینکه در مهارت‌های اجتماعی مشکل زیادی دارند. این افراد به طور معمول بر روی یک موضوع تمرکز وسواس گونه خواهند داشت و یا رفتارهای مشابهی را به طور مداوم بارها و بارها تکرار می‌کنند.

تا چندی پیش این اختلال یک عارضه جداگانه محسوب می‌شد. اما در سال 2013 جدیدترین نسخه کتاب استانداردهای پزشکی توسط کارشناسان بهداشت روانی روی کار آمد که این اختلال را در دسته اوتیسم قرار داد. ناگفته نماند این تصمیم بر پایه راهنمای تشخیص این اختلال و آمار عارضه‌های روانی شکل گرفت. اگر نمی‌دانید این نوع از اوتیسم چیست و چه علائمی دارد، مقاله کلینیک روژمان را تا انتها دنبال کنید.

اوتیسم اسپرگر چیست؟

اوتیسم اسپرگر چیست؟

اوتیسم اسپرگر در دسته اختلالات اوتیسم طبقه‌بندی شده است. شاید بدون داشتن اطلاعات فنی کافی، نتوانید این اختلال را تشخیص دهید. در بعضی موارد اختلالات اوتیسم فرد تشدید می‌شود و طیف جدیدی از این عارضه را نشان می‌دهد. اما به طور کلی تمامی اختلالات اوتیسم در هر نوع و دسته‌ای که باشند علائم مشترک زیادی دارند. اوتیسم اسپرگر بی شباهت به اوتیسم خفیف نیست و در همان گروه قرار دارد.

با این حال امروزه مردم بیش از پیش از اصطلاح اسپرگر استفاده می‌کنند. این اختلال نوعی اوتیسم با علائم ضعیف‌تر محسوب می‌شود. منظور از علائم ضعیف‌تر این است که اختلالات اسپرگر نسبت به سایر افراد اوتیسم شدت کمتری دارد. تنها راه تشخیص جدید این اختلال، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی است.

افرادی که به این نوع اوتیسم مبتلا هستند، مشکلات اجتماعی زیادی دارند. در ضمن افراد اسپرگر در صحبت کردن و حتی نوشتن نیز توانایی زیادی ندارند. در مقابل هوش این افراد طبیعی و حتی به اندازه افراد سالم خواهد بود.

علائم اوتیسم اسپرگر چیست؟

علائم اوتیسم اسپرگر چیست؟

علل و علائم اختلال اوتیسم در اوایل زندگی شروع می‌شوند. برای مثال اگر پدر یا مادر کودکی هستید که به اوتیسم اسپرگر مبتلا است، به طور حتم فهمیده‌اید که فرزند شما نمی‌تواند ارتباط چشمی برقرار کند. همچنین فرزند شما در بعضی از موقعیت‌های اجتماعی احساس ناخوشایندی دارد. در واقع این افراد نمی‌دانند در جمع چه بگویند.

یا اگر کسی با آنها صحبت کند، در پاسخ نمی‌دانند چه چیزی را به زبان بیاورند. حتی این افراد نشانه‌های اجتماعی که برای افراد دیگر عادی است را انجام نمی‌دهند. به عبارت دیگر توانایی انجام آن را ندارند. برای مثال افراد اوتیسم نمی‌توانند از زبان بدن خود استفاده کنند یا از روی چهره، حالات افراد را تشخیص دهند.

این افراد معنای حالات و رفتارهای سایرین را نمی‌فهمند. برای مثال درک نمی‌کنند اگر فردی دست‌های خود را گره و اخم کند؛ یعنی عصبانی است. در ضمن احساسات کم این افراد نشانه دیگری از اختلال اوتیسم آنها خواهد بود. به طور کلی افراد اوتیسم زمانی که خوشحال هستند لبخند نمی‌زنند یا در پاسخ به شوخی شما نمی‌خندند. در ضمن این افراد به صورت یکنواخت و روباتیک صحبت می‌کنند.

روش تشخیص اوتیسم اسپرگر

در صورتی که علائم ذکر شده در بالا را در کودک اوتیسم خود مشاهده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک اطفال یا کلینیک‌های درمانی مراجعه کنید. این مراکز می‌توانند متخصص سلامت روان در زمینه اوتیسم اسپرگر را به شما معرفی کنند. ناگفته نماند بعد از تشخیص اولیه آن می‌توانید از افراد زیر کمک بگیرید:

  • روانشناسان: این افراد مشکلات احساسی یا رفتاری افراد را با حرف زدن تشخیص می‌دهند و راه درمانی برای آنها تعبیه می‌کنند
  • متخصص مغز و اعصاب کودکان: شرایط مغز کودک را بررسی می‌کنند
  • متخصص رشد اطفال: این متخصص در مورد مسائل مربوط به گفتار، زبان، و سایر مسائل رشدی اطلاعات و تخصص دارد
  • روانپزشک: این پزشکان نیز در زمینه اختلالات روانی تخصص دارند و می‌توانند برای درمان افراد بیمار دارو تجویز کنند

در نظر داشته باشید اختلالات اوتیسم به طور معمول با رویکردهای تیمی بهتر درمان می‌شوند. به زبان ساده شاید برای درمان کودک اوتیسم خود مجبور شوید از کمک همزمان چند پزشک استفاده کنید. به خاطر داشته باشید برای تشخیص این اوتیسم در کودک شما سوالاتی مطرح می‌شود:

  • کودک شما چه علائمی دارد و این علائم برای اولین بار چه زمانی مشاهده شدند؟
  • فرزند شما چه زمانی برای اولین بار صحبت کرد و چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کند؟
  • آیا بر روی یک موضوع یا فعالیت خاص تمرکز دارد؟
  • این فرد دوستی دارد و آیا می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند؟

راه‌های درمان اوتیسم اسپرگر

فراموش نکنید علائم اوتیسم اسپرگر در هر فرد متفاوت خواهد بود، بنابراین روش‌های درمان نیز با توجه به نوع اوتیسم متفاوت هستند. به طور کلی برای درمان این نوع از اوتیسم باید از چند روش درمانی استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در ادامه روش‌های درمانی را ذکر می‌کنیم:

آموزش مهارت‌های اجتماعی

طی جلسات گروهی یا حتی انفرادی، درمانگران به کودکانو نوجوانان اوتیسم کمک می‌کنند تا با دیگران تعامل داشته باشند. در ضمن به آنها کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات خود را به شیوه‌های بهتری بیان کنند. با ارائه الگو مناسب به افراد اوتیسم می‌توان مهارت‌های اجتماعی آنها را توسعه داد.

گفتار درمانی

گفتار درمانی به بهبود مهارت‌های ارتباطی فرزند شما کمک می‌کند. برای مثال افراد اوتیسم به صورت یکنواخت صحبت می‌کنند، با کمک گفتار درمانی می‌توانند یاد بگیرند چطور صدای خود را بالا و پایین ببرند. در ضمن با این روش درمانی می‌توانند یاد بگیرند چطور مکالمه دو طرفه خود را حفظ کنند و برای بیان احساسات و منظور خود از نشانه‌های اجتماعی بهره ببرند. گفتاردرمانی بسیار در بهبود صحبت کردن کودکان اوتیسم موثر است.

شایع‌ترین نشانه‌های اوتیسم اسپرگر

شایع‌ترین نشانه‌های اوتیسم اسپرگر

در بخش‌های قبلی در مورد این نوع از اختلال اوتیسم توضیح دادیم، اوتیسم اسپرگر بیشتر باعث ایجاد مشکل در برقراری روابط اجتماعی می‌شود. همچنین رفتارها و اخلاقیات فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ضمن علایق و نوع فعالیت‌های روزانه فرد مبتلا نیز تحت تاثیر همین اختلال خواهد بود.

به طور کلی نقص در برقراری روابط اجتماعی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های این نوع از اوتیسم به حساب می‌آید. همچنین افراد مبتلا به این اوتیسم از نظر گفتاری و زبانی شاید هیچ مشکلی نداشته باشند ولی وقتی نوبت به مهارت‌های حرکتی می‌رسد، این مبتلایان کند عمل می‌کنند.

  • برقراری ارتباط غیر کلامی یا حتی کلامی غیر استاندارد
  • عدم توانایی در صحبت‌های گروهی یا حتی 2 نفره
  • عدم موفقیت در ابراز عاطفه و نشان دادن واکنش به عواطف دیگران
  • عدم علاقه به همکاری و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و بی‌توجهی به اهداف دیگران
  • عدم تمایل به برقراری روابط دوستانه با همسالان و دوستان خود
  • پایبند بودن به روندهای روزانه و امور روتین
  • حرکات عجیب دست یا بدن
  • توجه بیش از حد به امور جزئی
  • انجام انواع رفتارها به طور مکرر
  • آسیب زدن به خود
  • حساسیت بیش از حد به امور مختلف و حتی محیط پیرامون

چرا افراد به اوتیسم اسپرگر مبتلا می‌شوند؟

بدون‌شک می‌دانید که دلیل اصلی مبتلا به اوتیسم اسپرگر هنوز مشخص نیست البته هیچ از انواع اوتیسم را نمی‌توان درمان کرد و یا علل مشخصی برای آنها در نظر گرفت. ولی به طور کلی انواع اختلال اوتیسم به دلیل ناهنجاری‌های مغزی اتفاق می‌افتد.
زمانی که بخش‌های مختلف ذهنی از نظر ساختار و عملکرد دچار مشکل می‌شوند، اوتیسم رخ می‌دهد. به طور معمول در زمان تشکیل نطفه این عوارض ذهنی بر روی جنین اتفاق می‌افتد و همین امر سبب ناقص شدن برخی از قسمت‌های ذهنی فرد خواهد بود.

در صورتی که مدار عصبی کودک تغییر کند، افکار و رفتار او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود افراد به اختلال اوتیسم مبتلا شوند. البته مسائل ژنتیکی نیز تا حد زیادی بر روی اختلال اوتیسم موثر هستند. به عبارت دیگر گاهی افراد به دلیل مسائل ارثی به اوتیسم دچار می‌شوند. در بیشتر مواقع دوقلوهای همسان بیش از سایر کودکان به این اختلال و عارضه مبتلا می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت علل مشخصی برای این عارضه تعیین نشده است.

آیا می‌توان اوتیسم اسپرگر را درمان کرد؟

علاوه بر اینکه اوتیسم را نمی‌توان به طور کامل تشخیص داد، حتی نمی‌توان این اختلال را درمان کرد. ولی راه‌حل‌هایی برای کنترل جهش و پیشرفت این عارضه وجود دارد.

برای مثال با انجام کاردرمانی اوتیسم، بازی درمانی، و سایر روش‌های درمانی حاضر در این حوزه می‌توان به درمان این اختلال کمک کرد. همچنین با مراجعه به کلینیک‌ کاردرمانی حاضر در این حوزه و استفاده از حضور یک درمانگر حرفه‌ای شما می‌توانید اوتیسم را تا حدودی درمان کنید.

ضعف در برقراری ارتباط با سایرین و ابراز علایق و خواسته‌ها باعث می‌شود به فکر درمان سریع‌تر این اختلال باشید ولی متاسفانه روش درمان مشخصی برای این نوع از اوتیسم هنوز تایید نشده است.

نتیجه‌گیری 

آیا مقاله ما در مورد اوتیسم اسپرگر برای شما مفید بود؟ به طور حتم روش‌های درمانی زیادی برایش وجود دارد که سبب بهبود آن می‌شود. برای مثال شناخت رفتاری نیز یکی از بهترین روش‌هایی است که به بهبود وضعیت فرد اوتیسم کمک می‌کند. با کمک این شیوه‌های درمانی می‌توانید به کودک و اوتیسم نوزاد خود کمک کنید. هم چنین با راه های درمانی متفاوتی که وجود دارد اوتیسم در سنین بالا توسط درمانگران تاحدودی درمان و به افراد کمک می کند تا طرز فکرخود را تغییر دهند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با اسپرگر آشنا کنیم و علائم، راه‌های تشخیص، و درمان آن را برایتان توضیح دهیم. در ضمن اگر در مورد علائم بیشتر این اختلال پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصانکلینیک روژمان کمک بگیرید. با  کارشناسان ما به صورت آنلاین و حضوری می توانید جلسات مشاوره داشته باشید. همچنین برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه راه‌های دیگری می‌توان این اختلال را درمان کرد؟ میتوانید سوالات خود را با متخصصین ما در قسمت دیدگاه های همین مقاله به اشتراک بگذارید.