آیا درمان اوتیسم امکان‌پذیر است؟

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی و استانداردی برای رفع اختلال اوتیسم وجود ندارد. بسیاری از افراد اوتیسم بدون توجه به سنی که با عارضه خود روبه‌رو می‌شوند، می‌توانند مراحل درمان خود را پیش بگیرند. درمان اوتیسم از هر زمانی که این عارضه را تشخیص دهید، قابل‌انجام خواهد بود. به عبارت دیگر افراد در هر سنی، با هر سطحی از توانایی می‌توانند با اختلالات اوتیسم خود مقابله کنند.

با وجود اینکه راه درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد، اما روش‌های زیادی به کاهش علائم این عارضه کمک می‌کنند. در ضمن با کمک همین شیوه‌های درمانی می‌توانید توانایی‌های فرد اوتیسم را به حداکثر برسانید.

در صورتی که فرد اوتیسم با انواع روش‌های درمانی آشنا شود و مداخلات مفیدی در زندگی او صورت بگیرد، با گذر زمان می‌تواند از تمام توانایی‌ها و مهارت‌های خود بهره‌مند شود. کافی است با روش‌های درمانی این اختلال آشنا شوید تا بتوانید به فرد اوتیسم مورد نظر خود کمک کنید. کلینیک روژمان در این راهنما قصد دارد به شما کمک کند تا با روش‌های درمان این عارضه آشنا شوید.

راه‌های درمان اوتیسم تا چه حدی تاثیرگذار هستند؟

راه‌های درمان اوتیسم تا چه حدی تاثیرگذار هستند؟

به خاطر داشته باشید در اغلب موارد درمان‌ها و مداخلات مربوط به این عارضه برای هر فرد متفاوت از سایر افراد خواهد بود. اما به طور کلی بیشتر افراد مبتلا به اوتیسم به برنامه‌های سازمان‌یافته و روش‌های درمانی تخصصی بیشترین پاسخ را می‌دهند. در بعضی موارد نیز روش‌های درمانی می‌توانند تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش دهند.

همچنین راه‌های درمان اوتیسم به افراد مبتلا کمک می‌کنند تا از پس فعالیت‌های روزانه خود برآیند. براساس گزارشات به دست آمده، تشخیص زودهنگام این اختلال و شروع مداخله‌های درمانی تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای مثال اگر درمان اوتیسم نوزاد و یا کودک را از دوران پیش‌دبستانی یا حتی قبل از آن شروع کنید، به طور عمده‌ای شاهد علائم مثبت روش‌های درمانی اوتیسم کودک خود خواهید بود.

این روش‌های درمانی می‌توانند علائم اختلال اوتیسم را کاهش دهند. در ضمن می‌توانند مهارت‌های دیگر افراد اوتیسم را توسعه دهند. از آنجاییکه علائم اختلال اوتیسم ممکن است با سایر اختلالات همانند نقص توجه یا بیش فعالی اشتباه شوند، شما باید از کمک درمانگران حرفه‌ای و متخصص این حوزه بهره ببرید. در واقع ممکن است اختلالات فرد در ابتدا به عنوان نوعی نیاز مطرح شوند. شاید بخواهید بیشتر در رابطه با علائم اوتیسم در نوزادان بدانید، این مقاله از روژمان را بخوانید.

بررسی روش‌های درمان اوتیسم

  • مدیریت رفتاری
  • رفتار درمانی شناختی
  • تشخیص زودهنگام
  • درمان های آموزشی و مدرسه محور (آموزش کودک اوتیسم)
  • توجه درمانی
  • درمان دارویی
  • تغذیه درمانی
  • کاردرمانیاوتیسم
  • درمان به واسطه والدین
  • فیزیوتراپی
  • آموزش مهارت‌های اجتماعی
  • گفتار درمانی

رویکردهای رفتاری و ارتباطی موثر در درمان اوتیسم

طبق گزارشات به دست آمده از اطفال مختلف در سراسر جهان و تحقیقات انجام‌شده، رویکردهای رفتاری و ارتباطی به کودکان مبتلا به اوتیسم بیشترین کمک را ارائه می‌دهد. این رویکردها نوعی درمان اوتیسم هستند که باعث مشارکت بیشتر خانواده و سازماندهی اختلالات فرد می‌شود. در ضمن با همین رویکردها جهت زندگی و هدف فرد اوتیسم نیز تا حدود زیادی تعیین می‌گردد.

تحلیل رفتار کاربردی در درمان اوتیسم

تحلیل رفتار کاربردی در درمان اوتیسم

تحلیل رفتار کاربردی یکی از اصلی‎ترین روش‌های درمانی اوتیسم به حساب می‌آید. امروزه انواع متخصصان حرفه‌ای به این عارضه اهمیت می‌دهند و به فکر راه‌حلی برای کاهش علائم آن هستند. تحلیل رفتار کاربردی در بسیاری از مدارس و کلینیک‌ کاردرمانی نیز استفاده می‌شود. تحلیل رفتارهای کاربردی تشدید رفتارهای مثبت را تشویق می‌کند.

در ضمن این شیوه درمانی از رفتارهای منفی نیز جلوگیری می‌کند. به طور کلی تحلیل رفتار کاربردی سعی دارد مهارت‌های فرد اوتیسم را توسعه دهد. به منظور پیشرفت کودک خود باید رفتارهای او را ردیابی و تحلیل کنید. انواع مختلفی از تحلیل رفتار کاربردی داریم:

  • آموزش آزمایشی: سبکی از آموزش است که طبق انتخاب و سلیقه فرد بیمار پیش می‌رویم. در ضمن دروس به ساده‌ترین بخش‌های ممکن تقسیم می‌شوند و از روش مثبتی برای پاداش دادن به پاسخ‌ها و رفتارهای صحیح استفاده می‌کنیم. در نظر داشته باشید پاسخ‌های اشتباه در این روش درمانی نادیده گرفته می‌شوند.
  • بررسی رفتار شدید اولیه: این روش درمانی همان‌طور که از نامش پیدا است، مناسب افراد خردسالی خواهد بود که به تازگی با علائم اولیه اوتیسم روبه‌رو شده‌اند. این روش درمانی بیشتر برای افراد بین 3 تا 5 سال قابل‌اجرا است. این روش بررسی رفتارهای مثبت را توسعه می‌دهد، رفتارهایی شبیه ارتباطات اجتماعی از همین طریق توسعه پیدا کردند.
  • آموزش پاسخ محوری: هدف این آموزش افزایش انگیزه کودک برای یادگیری و نظارت بر رفتار خود خواهد بود. در ضمن این آموزش، برقراری ارتباط با دیگران را توسعه می‌دهد. از طریق همین روش آموزشی می‌توانید تغییرات مثبت را در رفتار کودک خود احساس کنید. این آموزش رفتاری بیش از سایر آموزش‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

کمک گرفتن از تکنولوژی در درمان اوتیسم

تکنولوژی در درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات نقش دارد. فناوری‌های نوین در درمان اوتیسم نیز تاثیرگذار خواهند بود. دستگاه‌هایی مانند بردهای ارتباطی، تبلت‌های الکترونیکی، و سایر ابزارآلات و تجهیزات به افراد اوتیسم کمک می‌کنند تا در برقراری ارتباط با دیگران موفق باشند. برای مثال افراد اوتیسم می‌توانند از سیستم ارتباط تبادلات تصویری استفاده کنند.

این دستگاه دارای نمادهای تصویری برای آموزش مهارت‌های ارتباطی است. در این راستا و با کمک این دستگاه به فرد آموزش داده می‌شود که از نمادهای تصویری برای پرسش، پاسخ، و گفتگو استفاده کند. در حالت عادی نیز افراد از تبلت به عنوان یک وسیله گفتاری به منظور برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

اوتیسم درمان مشخصی ندارد

بسیاری از متخصصان رشد رفتاری بر روی مسئله درمان اوتیسم فعالیت دارند. حتی برخی از متخصصان بر این باور هستند که تا به امروز موسسات جهانی برای درمان این عارضه کند عمل کرده‌اند.
از آنجایی که این بیماری علل مشخصی ندارد، کشنده یا واگیردار نیست، سازمان بهداشت جهانی خیلی به درمان این بیماری اهمیت نمی‌دهد. در ضمن علائم و علل متغیر این عارضه یکی از دلایلی است که هنوز درمانی مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد.

همچنین نمی‌توان عارضه اوتیسم را خیلی زود تشخیص داد، در برخی افراد اوتیسم در سنین بالا نیز قابل تشخیص نیست و همین امر نیز یکی دیگر از دلایل برای عدم تعیین روش درمانی برای این بیماری است.
آسیب‌های اخلاقی و رفتاری ناشی از عارضه اوتیسم زیاد هستند ولی این آسیب‌ها خیلی قابل تشخیص نخواهند بود. توصیه می‌کنیم از بدو تولد کودک خود را زیر نظر داشته باشید و برای مسائل جزئی نیز از درمانگران حرفه‌ای کمک بگیرید تا قبل از سنین بزرگسالی بتوانید به این عارضه پی ببرید و آن را درمان کنید.

با چه روش‌هایی می‌توان اوتیسم را درمان کرد؟

با چه روش‌هایی می‌توان اوتیسم را درمان کرد؟

همان‌طور که گفتیم عارضه اوتیسم درمان مشخصی ندارد ولی با کمک روش‌های مختلفی همانند رفتار درمانی، کار درمانی، و بازی درمانی می‌توان از جهش و توسعه این عارضه جلوگیری کرد. در ضمن با تشخیص به موقع این بیماری شما می‌توانید فرزند خود را از آسیب‌های جدی‌تر این اختلال حفظ کنید.
تیم بزرگی از محققان و پزشکان در سراسر جهان بر روی درمان اوتیسم تمرکز دارند و برای کشف راه‌های درمانی این عارضه تلاش می‌کنند. در حال حاضر 3 روش درمانی بیش از سایر روش‌ها برای درمان این اختلال استفاده می‌شود. در ادامه 2 مورد از این روش‌های درمانی را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

اوتیسم را با دارو درمان کنید

بسیاری از داروهای ضد جنون یا آرام‌بخش می‌توانند به درمان این اختلال کمک کنند. بنابراین با کمک گرفتن از درمانگران حرفه‌ای و با توجه به سطح این بیماری می‌توان از روش‌ دارو درمانی برای رفع اختلال اوتیسم کمک گرفت. البته در نظر داشته باشید، هر نوع داروی آرام‌بخشی برای رفع این بیماری مناسب نیست.

از این‌رو بهتر است از توصیه پزشکان و درمانگران متخصص کمک بگیرید و خودتان بدون نسخه برای درمان اختلال اوتیسم نوجوان و یا کودک خود دست به کار نشوید. به زبان ساده با مصرف این داروها فرزند شما از پرخاشگری و رفتاری تکراری دوری می‌کند و تا حد زیادی می‌توان از توسعه آسیب‌های این عارضه جلوگیری کرد.
در بسیاری از موارد با دارو درمانی حتی می‌توان اختلال بیش فعالی و سایر عارضه‌های حاصل از اوتیسم را درمان کرد. داروهای محرک را دست کم نگیرید ولی به طور حتم نیاز به کمک و راهنمایی یک فرد درمانگر خواهید داشت.

رفتار درمانی اوتیسم

از دیگر روش‌های درمانی این عارضه می‌توان به انواع رفتار درمانی‌ها اشاره کرد. البته این روش درمانی نیز باز هم به کمک درمانگران و حتی حضور در یک کلینیک درمانی نیاز دارد. زیرا باید طبق یک مسیر مشخص و براساس روند خاصی این عارضه حل شود. رفتار درمانی در بلند مدت نتیجه مثبت خود را نشان می‌دهد.

حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است؟

خواب نوزاد اوتیسم خود را تنظیم کنید

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم اختلال اوتیسم روش و راه درمان قطعی و مشخصی ندارد. اما می‌توان با کمک روش‌های درمانی همانند کاردرمانی، رفتا درمانی، گفتار درمانی، و بازی درمانی علائم اوتیسم را کاهش داد. حتی می‌توان از تشدید و گسترش علائم این اختلال جلوگیری کرد. در ضمن درمان اوتیسم روند طولانی دارد و به زودی نتیجه مطلوب را نمی‌گیرید. اما در هیچ شرایطی نباید ناامید شد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های درمان اختلال اوتیسم آشنا کنیم و راه‌های تشخیص و جزئیات درمان آن را برایتان توضیح دهیم. در ضمن اگر در مورد روش‌های درمانی عارضه اوتیسم پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصانکلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه راه‌های دیگری می‌توان این اختلال را درمان کرد؟ نظرات و سوالات خود را در رابطه با بیماری اوتیسم با ما به اشتراک بگذارید.