آیا اوتیسم در نوجوانی قابل درمان است؟

اوتیسم یک اختلال است که بر روی رشد عصبی و ذهنی فرد بیشترین تاثیر را دارد. هر چه سن فرد بیشتر می‌شود این اختلالات خود را بیشتر نشان می‌دهند. برای مثال اگر کودک شما دچار اوتیسم است، به طور حتم رفتارهای اجتماعی او با بیشتر شدن سن ضعیف‌تر می‌شوند. به عبارت دیگر اوتیسم در نوجوانی بیش از پیش بر روی تعاملات فرد تاثیرگذار خواهد بود.

در راستای این راهنما، میتوانید مقاله ی علائم اوتیسم در نوزادان از روژمانرا بخوانید.

این هنجارها در تعاملات اجتماعی عواقب بدی برای نوجوانان به وجود می‌آورند. در نظر داشته باشید اوتیسم گاهی از روی چهره و ظاهر فرد مبتلا به طور واضح مشخص نیست. در بعضی از موارد نیز به راحتی می‌توان فرد اوتیسم را تشخیص داد. در ضمن علائم اوتیسم در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند. کلینیک روژمان در ادامه، علائم و روش‌های درمانی اوتیسم را در سنین نوجوانی برای شما شرح می‌دهد.

دلایل به وجود آمدن اختلال اوتیسم

به خاطر داشته باشید به طور معمول پسران حدود 4 برابر دختران در معرض این اختلال رشدی قرار دارند. این عارضه از بدو تولد کودک همراه او خواهد بود. در واقع با بزرگ‌تر شدن اختلالات اوتیسم نیز توسعه پیدا می‌کنند. بسیاری از متخصصان و پزشکان، زایمان زودرس را یکی از بزرگ‌ترین دلایل این اختلال می‌دانند.

البته همیشه زایمان باعث اوتیسم نمی‌شود. در بعضی موارد تاریخچه خانوادگی نیز در بروز چنین اختلال و عارضه‌ای موثر است. در ضمن بعضی از بیماری‌ها و اختلالات دیگر نیز می‌توانند منجر به اوتیسم شوند. برای مثال گاهی تومورهای سیستم مغزی سبب اختلالات اوتیسم می‌شود. ناتوانی‌های ذهنی و رشد کند مغزی نیز با گذر زمانی نه چندان طولانی فرد را با اختلال اوتیسم درگیر می‌کند.

علائم اوتیسم در نوجوانی چیست؟

علائم اوتیسم در نوجوانی چیست؟

همان‌طور که گفتیم علائم اوتیسم در کودکی با علائم این اختلالات در سنین نوجوانی تفاوت زیادی دارد. شاید تشخیص علائم اوتیسم در نوجوانی خیلی عمل سختی نباشد. گذشته از موارد ظاهری فرد مبتلا، شما می‌توانید از طریق سایر علائم نیز به این اختلالات پی ببرید:

  • عدم توانایی در برقراری ارتباطات اجتماعی همانند شروع مکالمه یا ادامه دادن موضوح بحث
  • داشتن تیک‌های عصبی مشخص برای مثال حرکت دادن دائمی دست‌ها
  • تعصب داشتن بر روی مسائل پیش پا افتاده برای مثال بعضی از نوجوانان اوتیسم اگر هر شب راس ساعت 9 شب نخوابند، دچار پریشانی ذهنی می‌شوند و فکر می‌کنند کار نادرستی انجام داده‌اند
  • ضعف در قابلیت‌های رشد و یادگیری
  • ناسازگاری با افراد و محیط‌های مختلف

به خاطر داشته باشید، میزان این اختلالات به شدت بیماری نوجوان نیز بستگی دارد. در صورتی که فرد نوجوان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند، به طور حتم اختلالات شدیدتری از خود نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم تشخیص بیمار اوتیسم را هرچه سریع‌تر شروع کنید. علل و علائم اوتیسم در سنین مختلف متفاوت می باشد به همین دلیل بهتر است روند درمان فرد را از سنین پایین جدی بگیرید.

راه حل اوتیسم در نوجوانی

راه‌حل‌های درمانی اوتیسم در نوجوانی

متاسفانه باید گفت اختلال اوتیسم قابل‌درمان نیست اما می‌توان به فرد مبتلا کمک کرد تا اختلالات خود را تا حدی تحت کنترل قرار دهد. اوتیسم در نوجوانی بیش از سایر سنین برای افراد سخت خواهد بود. زیرا این اختلالات بخش عظیمی از شخصیت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از راه‌های مختلفی می‌توان به این نوجوانان کمک کرد.

اگر فرزند نوجوان شما دچار این عارضه است، توصیه می‌کنیم به او یاد دهید که خودش را دوست بدارد و اختلال خود را بپذیرد. در ضمن او نباید نگران پس زده‌شدن در جامعه باشد. در واقع برای بهبود وضعیت فرزند خود بهتر است از کمک متخصصان و مشاوران خبره استفاده کنید.

این متخصصان با تجربه‌ای که دارند می‌توانند نوع اختلال اوتیسم فرزند شما را تشخیص دهند و راهی برای بهبود آن مشخص کنند. در ادامه 4 مورد از راه‌حل‌های درمانی اوتیسم در سنین نوجوانی را برای شما به طور خلاصه ذکر می‌کنیم:

  • بررسی علایق، نقاط ضعف، و نقاط قوت فرد اوتیسم
  • اجرای یک ارزیابی رفتاری برای پی بردن به درون فرد
  • ایجاد چالش‌های سالم و سازگار با خصوصیات فرد اوتیسم
  • کمک کردن به فرد اوتیسم در درک بهتر احساسات خود و افزایش اعتماد به نفس او

شدت علائم اوتیسم در نوجوانی

پیش از این نیز گفتیم با بیشتر شدن سن، علائم اوتیسم نیز گسترش پیدا می‌کند. برای مثال فرزند اوتیسم شما در سنین کودکی به طور حتم رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد اما با بزرگ‌تر شدن و رسیدن به سن نوجوانی بدون‌شک کنترل اختلال اوتیسم برای شما سخت‌تر خواهد بود. در بعضی موارد حتی اوتیسم در نوجوانی به قدری توسعه پیدا می‌کند که والدین نمی‌توانند فرزند خود را هدایت کنند.

در صورتی که اختلالات اوتیسم فرزند نوجوان شما رو به افزایش است توصیه می‌کنیم به کلینیک‌های درمانی سر بزنید و از کمک متخصصان این کلینیک‌ها بهره‌مند شوید. در ادامه به بعضی از موارد شدید اختلال در رشد و یادگیری نوجوانان اوتیسم اشاره می‌کنیم:

  • بروز مشکلات شدید گفتاری
  • عدم توانایی در انجام فعالیت‌ها و کارهای روزمره خود
  • اضطراب و استرس بیش از حد
  • عدم انعطاف‌پذیری و استرس غیرقابل کنترل

علائم شایع اوتیسم در نوجوانی چیست؟

همان‌طور که گفتیم علائم اوتیسم در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. می‌توان گفت علائم ظاهری اختلال اوتیسم در افراد نوجوان بیش از سایر علائم با یکدیگر فرق دارند.
علائم کلی اوتیسم در نوجوانی و اوتیسم در بزرگسالی تا حدودی یکسان است ولی معیارهای تشخیص این عارضه در افراد بزرگسال و افراد نوجوان فرق دارد. در ادامه شایع‌ترین علائم این عارضه را در نوجوانان نام می‌بریم:

  • عدم توانایی در تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط یا حتی داشتن مکالمه‌ای مفید و فهم حالات بدن خود یا سایرین
  • دارای محدودیت رفتاری یا بیش از حد متمرکز، تا حدی که برهم خوردن این برنامه‌های رفتاری یا حرکتی باعث آزار و پریشانی فرد نوجوان می‌شود.
  • علائم حرکتی اوتیسم که شایع‌ترین نوع علائم این عارضه است و حتی در دوران کودکی نیز قابل تشخیص خواهد بود.
  • داشتن تنش و چالش‌های غیرقابل قبول در محیط مدرسه یا سایر محیط‌های اجتماعی
  • ناتوانی ذهنی که باعث اختلال در رشد نوجوان می‌شود

تمام علائم ذکر شده در بالا ممکن است در برخی افراد به طور خفیف دیده و در برخی دیگر به صورت شدید مشاهده شود. به طور کلی این علائم شدید و شایع در نوجوانان باعث ایجاد هنجارهای عصبی زیادی می‌شود که روابط اجتماعی فرد نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا حد زیادی آنها را مختل می‌کند.

علائم اوتیسم در نوجوانی در چه زمانی قابل تشخیص خواهند بود؟

علائم اوتیسم در نوجوانی در چه زمانی قابل تشخیص خواهند بود؟

تشخیص علائم اوتیسم در نوجوانی متغیر است، در برخی افراد در سنین اولیه نوجوانی شما می‌توانید متوجه این عارضه شوید در حالی که برخی دیگر از افراد تا اواخر سنین نوجوانی نیز این اختلال خود را پنهان می‌کنند. به طور معمول با توجه به الگوی رفتاری نوجوان می‌توان این عارضه را تشخیص داد.

فراموش نکنید هیچ زمان دقیقی برای تشخیص این اختلال در سنین نوجوانی وجود ندارد و تمام این فرضیات با توجه به نوع برخورد، رفتار، و عملکرد فرد نوجوان پیش‌بینی می‌شوند.
در نظر داشته باشید اوتیسم نیز همانند سایر تغییرات خلقی نوجوانان در دوران بلوغ خود را نشان می‌دهد. سنین بین 11 تا 13 سالگی در نوجوانی ممکن است با تغییرات رفتاری و عاطفی زیادی همراه باشد.
از آنجایی که در ابتدای دوران نوجوانی افراد پا به مقطع راهنمایی یا دبیرستان می‌گذارند، علائم اوتیسم نیز در همین دوران بیش از سایر زمان‌ها قابل تشخیص خواهد بود زیرا روابط اجتماعی فرد نوجوان در این دوره گسترده‌ می‌شود و اوتیسم در زندگی فرد نوجوان نقش مهمی خواهد داشت.

نحوه رفتار با نوجوان مبتلا به اوتیسم

پیش از هرچیزی به خاطر داشته باشید، عارضه اوتیسم قابل درمان نیست، بنابراین این اختلال تا حدی جزء رفتار، شخصیت، و خصوصیات فرزند شما خواهد بود. از این‌رو باید این عارضه را درک کنید و در کنار فرزند خود باشید. در واقع باید به عنوان والدین به فرزند نوجوان خود کمک کنید تا به شخصیت اصلی خود پی ببرد.
با رفتار درست شما، فرد نوجوانی که مبتلا به اوتیسم است، خود را دوست‌داشتنی می‌داند و اختلال خود را می‌پذیرد. بدین‌ترتیب می‌تواند بهتر با این اختلال خود کنار آید و در محیط‌های اجتماعی حاضر شود و در نهایت همانند یک نوجوان عادی به زندگی خود ادامه دهد.

مطالب مرتبط:

کاردرمانی اوتیسم چیست و چه تاثیراتی دارد؟

حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است؟

آیا نوزاد اوتیسم را می توان برای درمان آماده کرد؟

سخن آخر

آیا نوجوان شما نیز به اختلال اوتیسم دچار است؟ اوتیسم در نوجوانی در حال حاضر یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های جامعه محسوب می‌شود. متاسفانه راه درمان اوتیسم قطعی نیست و تنها می‌توان از طریق روش‌های درمانی روانشناسی به بهبود وضعیت بیمار کمک کرد. برای مثال می‌توانید به فرزند خود آموزش دهید که چگونه در تعاملات اجتماعی شرکت کند.

با این کار او را از گوشه‌نشینی و خجالت کشیدن منع کنید. نوجوانان اوتیسم غرور زیادی دارند که اطرافیان باید به حفظ غرور این نوجوانان اهمیت دهند و به طور کامل پشتیبان خوبی برای این افراد باشند. طی این راهنما شما را با دلایل بروز این اختلال نیز آشنا کردیم. فراموش نکنید نوجوانان اوتیسم بیش از سایر گروه‌های این اختلال و عارضه به کمک و حمایت نیاز دارند.

در ضمن اگر در مورد نوجوان اوتیسم خود پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. برای تعیین وقت می توانید از طریق رزرو آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

به نظر شما از چه طریقی می‌توان به نوجوانان اوتیسم کمک کرد؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در قسمت دیدگاه همین مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *