ازدواج دوم و فرزندان

والدین ناتنی در یک خانواده با چالش‌ های زیادی روبرو هستند، اما کارهایی وجود دارد که می‌ توانید برای آسان‌تر کردن ارتباط و کمک به فرزندان برای سازگاری با موقعیت جدید خود انجام دهید. حتما شما هم نگران هستید که نکند مشکلاتی برای شما و فرزندانتان پیش بیاید و رفتار همسر شما با کودکانتان چگونه خواهد بود؟ شما می توانید برای رابطه ی بهتر با همسر خود و ارتباط با فرزندان ناتنی از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مشاوره و راهنمایی دریافت کنید تا مشکلات زندگی خود را بهبود بخشید.

برنامه ریزی برای ازدواج دوم

برنامه ریزی برای ازدواج دوم

ازدواجی که فرزندان حاصل از ازدواج قبلی را به همراه داشته باشد، چالش های زیادی را به دنبال خواهد داشت. چنین خانواده هایی هنگام برنامه ریزی برای ازدواج مجدد باید سه موضوع کلیدی را در نظر بگیرند:

1. ترتیبات مالی و زندگی

بزرگسالان باید در مورد محل زندگی و نحوه تقسیم پول خود توافق کنند. اغلب همسرانی که ازدواج دوم دارند گزارش می دهند که نقل مکان به یک خانه جدید، به جای یکی از محل سکونت های قبلی شریک زندگی خود، سودمند است زیرا محیط جدید به خانه آن ها تبدیل می شود. زوج ها همچنین باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند پول خود را جدا نگه دارند یا آن را به اشتراک بگذارند. زوج‌ هایی که یکدیگر را نسبت به درآمد و خرج زندگی خود آگاه می کنند و با هم مشورت دارند عموماً رضایت خانوادگی بالاتری نسبت به آن‌ هایی که پول خود را جدا نگه داشته‌ اند، گزارش کرده‌ اند.

2. رفع احساسات و نگرانی های مربوط به ازدواج قبلی

ازدواج مجدد ممکن است خشم کهنه و حل نشده و آسیب های ناشی از ازدواج قبلی را برای بزرگسالان و کودکان زنده کند. به عنوان مثال، با شنیدن این که والدینش در حال ازدواج مجدد هستند، کودک مجبور می شود امید خود را نسبت به آشتی والدین سرپرست قطع کند. یا ممکن است یک زن پس از اطلاع از برنامه های او برای ازدواج مجدد، رابطه طوفانی با همسر سابق خود را تشدید کند، زیرا او احساس آسیب یا عصبانیت می کند و مدام در این فکر است که شاید همسر جدیدش دوباره به او یا فرزندش آسیب برساند.

3. پیش بینی تغییرات و تصمیمات والدین

زوج‌ ها باید درباره نقشی که یک والدین ناتنی در تربیت فرزندان همسر جدیدشان ایفا می‌ کند و همچنین تغییراتی در قوانین خانه که ممکن است لازم باشد، بحث کنند. حتی اگر زن و شوهر قبل از ازدواج با هم زندگی می کردند، فرزندان احتمالاً پس از ازدواج مجدد به پدر و مادر ناتنی واکنش متفاوتی نشان می دهند، زیرا ناپدری اکنون نقش رسمی والدین را بر عهده گرفته است.

حفظ کیفیت ازدواج دوم

در حالی که زوج‌ های تازه ازدواج کرده بدون فرزند معمولاً از ماه‌ های اول ازدواج برای تقویت روابط خود استفاده می‌ کنند، زوج‌ های دارای فرزند اغلب بیشتر به خواسته‌ های فرزندان خود توجه می‌ کنند.

به عنوان مثال، کودکان خردسال ممکن است احساس رها شدن یا رقابت کنند زیرا والدین آن ها زمان و انرژی بیشتری را به همسر جدید اختصاص می دهند. نوجوانان در مرحله رشدی هستند که در آن نسبت به ابراز محبت و تمایلات جنسی حساس تر هستند و ممکن است با یک رابطه عاشقانه فعال در خانواده خود آشفته شوند. بنابراین شناخت ویژگی های نوجوانان در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

زوج‌ ها باید با قرار ملاقات‌ های منظم یا سفرهای بدون بچه‌ ها، زمان را برای یک دیگر در اولویت قرار دهند.

فرزند پروری در خانواده های ناتنی در ازدواج دوم

فرزند پروری در خانواده های ناتنی در ازدواج دوم

سخت ترین جنبه زندگی خانوادگی ناتنی، فرزند پروری است. تشکیل یک خانواده ناتنی با کودکان خردسال ممکن است آسان تر از تشکیل خانواده با کودکان نوجوان به دلیل مراحل مختلف رشد باشد. با این حال، نوجوانان ترجیح می دهند از خانواده جدا شوند زیرا هویت خود را تشکیل می دهند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوجوانان کوچک تر (سن 10 تا 14 سال) ممکن است سخت ترین زمان را برای سازگاری با خانواده ناتنی داشته باشند. نوجوانان بزرگ تر (15 سال و بالاتر) کمتر به حضور والدین نیاز دارند و ممکن است حضور کمتری در زندگی خانوادگی ناتنی داشته باشند، در حالی که کودکان کوچک تر (زیر 10 سال) معمولاً بزرگسالان جدید را در خانواده می پذیرند، به ویژه زمانی که بزرگسالان تأثیر مثبتی بر روی آن ها داشته باشند. رفتار با نوجوانان جوانی که در حال شکل گیری هویت خود هستند کمی دشوارتر است.

والدین ناتنی در ابتدا باید با فرزندان رابطه ای برقرار کنند که بیشتر شبیه یک دوست یا مشاور باشد تا یک تربیت کننده که سخت گیر است و دعوا می کند.
تا زمانی که والدین ناتنی نتوانند مسئولیت‌ های تربیتی بیشتری را بر عهده بگیرند، می‌ توانند به سادگی بر رفتار و فعالیت‌ های فرزندان نظارت کنند و همسر خود را در جریان قرار دهند. ممکن است خانواده ها بخواهند فهرستی از قوانین خانه تهیه کنند. این ها ممکن است به عنوان مثال شامل چنین مواردی شود: ما موافقت می‌ کنیم که به هر یک از اعضای خانواده احترام بگذاریم یا هر عضو خانواده موافقت می‌ کند که بعد از خوردن غذا وظایف جمع آوری و شستن ظروف را بر عهده بگیرد.

روابط پدر و مادر و فرزندان در ازدواج دوم

روابط پدر و مادر و فرزندان در ازدواج دوم

در حالی که والدین ناتنی جدید ممکن است بخواهند وارد عمل شوند و رابطه نزدیکی با فرزندان ناتنی برقرار کنند، ابتدا باید وضعیت عاطفی و جنسیت کودک را در نظر بگیرند.
هم پسران و هم دختران در خانواده های ناتنی گزارش داده اند که آن ها محبت کلامی مانند تمجید یا تعریف را به جای نزدیکی فیزیکی مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن ترجیح می دهند. دختران مخصوصاً می گویند که از نمایش فیزیکی محبت ناپدری خود ناراحت هستند. به طور کلی، به نظر می رسد که پسرها زودتر از دختران ناپدری را می پذیرند.

پس از طلاق، کودکان معمولاً زمانی بهتر با زندگی جدید خود سازگار می شوند که با والدینی که از خانه خارج شده اند به طور مداوم ملاقات کنند و رابطه خوبی با آن ها داشته باشند.

اما هنگامی که والدین دوباره ازدواج می کنند، اغلب ملاقات خود را با فرزندان خود کاهش می دهند. به نظر می رسد که پدران تمایل کمتری به پذیرش فرزند خود دارند و به طور متوسط، آن ها در سال اول ازدواج مجدد، ملاقات با فرزندان خود را به نصف کاهش می دهند.

هر چه والدین کمتر به فرزند اصلی خود رجوع کنند، احتمال این که کودک بیشتر احساس رها شدن کند بیشتر می شود. والدین باید با ایجاد فعالیت‌ های ویژه‌ ای که فقط شامل فرزندان و والدین می ‌شود، دوباره به هم متصل شوند.

سخن آخر

همانطور که می دانید وجود کودکان و فرزند پروری در ازدواج اول هم مسئله ای مهم و خطیر است و در ازدواج دوم بسیار بیشتر از اولی نقش مهمی دارد. در این دوره کودک نیاز به والد دارد و والدی آگاه و مطمئن می تواند رفیقی برای فرزند خود و یا فرزند همسر خود باشد‌. با فرزندان همسرتان همانطور مهربان و دوست باشید که با فرزندان خود هستید و بین آن ها تفاوتی نگذارید. شما برای اطلاعات و راهنمایی های بیشتر در مورد ازدواج دوم و فرزندان می توانید از مشاوران متخصص کلینیک روژمان در زمینه فرزند پروی و ازدواج که تجربیات بالایی دارند کمک و مشاوره دریافت نمایید. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• فرزندهای ناتنی در ازدواج دوم

apa

• اثرات ازدواج دوم بر روی فرزندان

wikihow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *