رهایی از پیمان شکنی

واکنش های افراد به پیمان شکنی در سه مرحله آشکار می شود.وقتی همسر آسیب دیده برای نخستین بار متوجه پیمان شکنی پایان یافته یا نیافته همسرش می شود، دست و پایش را گم میکند و حسابی به هم میریزد. او سردرگم، هیجان زده، آشفته و سراسیمه است و حتی نمی داند چگونه رفتار کند. هر دو فکر میکنند کسی آنها را درک نمی کند. همسر پیمان شکن باور دارد دیگران رنج های او را نمی بینند و نه با او همدلی میکنند و بدتر از همه آنکه او را شیطان یا روانپریش می نامند. زوج پس از افشای پیمان شکنی، خواسته یا ناخواسته در جهت بدتر شدن اوضاع قدم بر می دارد.
اهداف مرحله اول درمان پیمان شکنیمرحله اول درمان سه مرحله دارد که شامل موارد زیر است:

1)مدیریت بحران:

از آسیب رساندن بیشتر به هم پرهیز کنید. در ابتدای مواجهه زوج با واقعیت پیمان شکنی، هیجان های زوج به بالترین سطحش می رسد. وجود زوج پر می شود از خشم و خصومت. در این شرایط آدم هایی که قبلا مهربان و آرام بودند، پرخاشگری های جسمانی شدیدی علیه همسرشان نشان می دهند. علاوه بر این گاهی زوج ها حرف هایی میزنند یا رفتارهایی میکنند که پیامدهای مخرب دراز مدتی دارد. مانند “بخاطر اضافه وزنش هیچ وقت از نظر جسی برایم جذاب نبوده.” دل هر فردی را می شکند. یا مثلا مطلع کردن خانواده خود یا همکاران همسر از پیمان شکنی او و انجام اقدامات قضایی علیه او. در این برهه از درمان مطمئن شوید که زوج ها با رفتارهایشان آسیب های بیشتری به ارتباطشان نزنند

2)بازیابی نظم و احساس آرامشدر مرحله اول

زوج نه تنها سردرگم و از نظر هیجانی آشفته اند، یلکه حتی الگوی معمول رفتارشان نیز عوض می شود. شاید پیش از پیمان شکنی هر دو همسر مانند یک تیم با هم به خوبی کار می کردند.دیگر خبری از انجام کارهای روزانه نیست. آنها تمایلی ندارند با هم شام بخورند یا درباره اتافاقات روشان با هم گفتگو کنند. خواب آشفته، اشتهای کور و قطع تمرین های ورزشی شرایط را پیچیده تر می کند. بنابراین نظم بخشی و ایجاد الگوی قابل قبول در تعامل های زوجی جز اهداف اصلی و اولیه درمان است.
درک و اعتبار بخشی به تجربه های زوجزمانی که زوج در مراحل اولیه درمان تجربه ناخوشایندی را تجربه می کند، شما هم باید آنها را درک کنید و هم تجربه هایشان را معتبر بدانید. هر دو نیاز دارند داستان هایشان را روایت کنند و توسط درمانگر با هوش و فهیمی که شما باشید، شنیده شوند. به علاوه هر دو میخواهند همسرشان هم آنان را بشنود و درک کند. اغلب در این دوره که پریشانی و آشفتگی اوج می گیرد، زوج به شکل قابل درکی با هم بد تا می کنند. به جای تایید رفتار همدیگر، رفتارشان را توجیح، از خودشان دفاع و یکدیگر را سرزنش می کنندو یا از هم فاصله می گیرند و از بیان احساسات و افکاری که درباره پیمان شکنی دارندطفره می روند. یکی از اهداف مهم مرحله اول ئدرمان این است که، زوج همدیگر را تایید کرده و روشی برای گفت و گو ثمربخش پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *