ترس از پرواز (آئروفوبیا) چیست و راه درمان آن چگونه است؟

آئروفوبیا یک ترس شدید از پرواز در هواپیما است. افراد مبتلا به آئروفوبیا ممکن است از جنبه های مختلف پرواز، مانند برخاستن، فرود یا محبوس شدن در هواپیما بترسند. ممکن است بدانید که ترس شما غیر منطقی است و آمار نشان می دهد که مسافرت هوایی کمترین میزان مرگ و میر را در بین سایر اشکال حمل و نقل دارد اما نمی تواند دلیلی برای جلوگیری از اضطراب شما باشد.

اکثر افراد مبتلا به این مدل فوبیا در واقع از سقوط هواپیما نمی ترسند. در عوض، ممکن است از اضطراب شدید ناشی از حضور در هواپیما بترسند. انتظار پرواز، یا فکر کردن به پرواز، اغلب به اندازه خود پرواز آزاردهنده است. اگر احساس می کنید که شما یا عزیزانتان از این فوبیا  رنج می برید و کنار آمدن با آن برای شما خیلی سخت است توصیه می کنیم از راهنمایی ها و مشاوره های روانشناسان باتجربه و کارآمد کلینیک روژمان استفاده کنید تا آرامش را به زندگی خود و عزیزانتان بازگردانید.

علائم ترس از پرواز یا آئروفوبیا چیست؟

اگر فوبیای پرواز دارید ممکن است به هر قیمتی از پرواز کردن با هواپیما اجتناب کنید. ترس از هواپیما حتی می تواند به معنای از دست دادن تعطیلات خانوادگی یا امتناع از سفر برای کار باشد. ممکن است بر سایر روش‌ های حمل‌ و نقل مانند اتومبیل، اتوبوس یا قطار پافشاری کنید حتی اگر راحت‌ تر از پرواز باشند. اگر آئروفوبیا دارید، ممکن است از فیلم‌ ها، کتاب‌ ها یا اخبار مرتبط با سفر هوایی نیز اجتناب کنید. یا ممکن است در یادگیری در مورد اقدامات امنیتی در فرودگاه ها و هواپیماها وسواس پیدا کنید. هم چنین ممکن است افراد مبتلا به آئروفوبیا حملات پانیک قبل یا در طول پرواز داشته باشند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرز
  • سرگیجه و سبکی سر
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • لرزیدن یا لرزش دست و پا
  • ناراحتی معده یا سوء هاضمه

ترس از پرواز چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش تشخیصی خاصی برای ترس از پرواز وجود ندارد. روانشناسان و پزشکان به دقت علائم شما را بررسی می کند و سوالات مختلفی در مورد ترس شما از پرواز از شما می پرسند. آئروفوبیا می تواند از خفیف (اگر مجبور باشید پرواز می کنید، اما شما را مضطرب می کند) تا شدید (بیش از پنج سال از پرواز امتناع کرده اید) متغیر باشد. روانشناسان شما ممکن است شما را با یک اختلال فوبیا خاص، مانند آئروفوبیا تشخیص دهد، اگر شما:

  • علائمی را با فکر کردن به شی یا موقعیت ترسناک، مانند هواپیما یا سفر هوایی ایجاد کنید.
  • ترس خود را برای شش ماه یا بیشتر به همراه داشته باشید.
  • برای اجتناب از شی یا موقعیتی که از آن می ترسید، از رفتن به سمت هواپیما یا سفرهوایی پرهیز کنید.
  • به دلیل ترس در انجام کار در خانه، محل کار یا موقعیت های اجتماعی مشکل دارید.

مدیریت و درمان ترس از پرواز چگونه است؟

بسیاری از افراد می توانند با روان درمانی بر ترس خود از پرواز غلبه کنند. روانشناس شما ممکن است توصیه کند:

 درمان شناختی رفتاری یا (CBT)
یکی از روش هایی که در درمان ترس از پرواز موثر است درمان شناختی رفتاری یا (CBT) است که باعث تغییر رفتار شما می شود. این روش به شما کمک خواهد کرد تا طرز تفکر خود را در رابطه با پرواز و عوامل موثر در آن تغییر دهید و این روش درمانی بر روی افکار شما تمرکز می کند. این مدل روش درمانی ممکن است شامل یادگیری در مورد نحوه عملکرد هواپیماها یا بررسی آمار ایمنی برای سفرهای هوایی در مقابل سایر اشکال سفر باشد.

درمانگر شما هم چنین می تواند تکنیک هایی را برای مدیریت محرک های خاص به شما آموزش دهد. برای مثال، تنفس عمیق یا مدیتیشن در هنگام برخاستن، فرود یا آشفتگی هنگام پرواز می‌ تواند علائم اضطراب شما را کاهش دهد. شما هم چنین می توانید یاد بگیرید که در هنگام بروز افکار منفی در مورد پرواز با آن ها مشورت کنید.

 مواجهه درمانی

این نوع درمان به تدریج شما را در معرض مکان‌ ها، افکار یا موقعیت‌ هایی قرار می‌ دهد که به سفرهوایی مربوط می‌ شوند. می توانید به فرودگاه بروید و خروج و ورود هواپیماها را به صورت عادی ببینید و متوجه شوید که این یک فرآیند کاملا طبیعی می باشد. ابزارهای شبیه ساز واقعیت مجازی نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. شبیه ساز پرواز نیز ممکن است بتواند به شما کمک کند تا بتوانید بر ترس خود از پرواز به راحتی غلبه کنید. روان درمانی ممکن است به صورت تک به تک با یک درمانگر یا در یک محیط گروهی باشد.

دارو برای مدیریت طولانی مدت آئروفوبیا یا سایر اختلالات فوبیای خاص خیلی موثر نیست. اما اگر مجبور به پرواز هستید و نگران حمله پانیک هستید، ممکن است پزشک شما داروهای ضد اضطراب را بر اساس نیاز برای شما تجویز کند. برای اطلاعات داروها مقاله ی دارودرمانی را بخوانید.

آیا راهی برای جلوگیری از آئروفوبیا وجود دارد؟

راهی برای پیشگیری از ترس از پرواز یا آئروفوبیا وجود ندارد. اما شما می توانید اثرات آن را بر زندگی خود کاهش دهید:

  • اجتناب از چیزهایی که می‌ توانند اضطراب را بدتر کنند، مانند کافئین، مواد مخدر یا الکل. مقاله ی انواع اعتیاد را بخوانید.
  • ترس ها و اضطراب های خود را با یک سیستم پشتیبانی از اعضای خانواده، دوستان یا همسالان خود و مشاوران با تجربه به اشتراک بگذارید.
  • با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مانند پزشک و روانشناس در مورد نگرانی های خود صحبت کنید.

اکثر افراد مبتلا به فوبیای پرواز به خوبی به درمان هایی مانند روان درمانی پاسخ می دهند. یک تحقیقات علمی نشان داده است که علائم برخی از افراد مبتلا به فوبیای پرواز پس از حدود دو تا سه سال با استفاده از روش شناختی درمانی یا (CBT) بهبود یافته است و در تغییر تفکراتشان موثر است. این امکان وجود دارد که آئروفوبیا پس از درمان عود کند، بنابراین برخی از افراد ممکن است به درمان مداوم نیاز داشته باشند.

مقالات مرتبط:

6 روش درمان انواع فوبیا

عوارض ترس شدید در کودکان

سخن آخر در رابطه با درمان ترس از پرواز

اگر از ترس پرواز رنج می برید، تنها نیستید. در واقع از هر ده نفر یک نفر این ترس را دارد. شدت این ترس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برای برخی افراد، غلبه بر آن می تواند بسیار دشوار باشد، اما قدرت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در همه موارد، این مدل فوبیا سفر را دشوار یا غیرممکن می کند.

حتی اگر بتوانید با آن مبارزه کنید و سوار آن هواپیما شوید، ممکن است تمام تعطیلات شما را بدبخت کند و به شما بد بگذرد. بسته به این که ترس از پرواز چقدر قوی است، برخی از افراد قبل از سوار شدن به هواپیما به چند نوشیدنی فوق العاده نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر اصلاً قادر به پرواز نیستند. با این حال، چه سخت باشد چه آسان، زندگی با آن خوشایند نیست. اما شما تنها نیستید و برای مشاوره و بهبود اوضاع فوبیای خود می توانید از مشاوران کلینیک روژمان مشورت و راهنمایی دریافت کنید. جهت تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *