درمان ترس از ارتفاع چگونه است؟

آیا شما هم از ارتفاع می ترسید؟ آیا وقتی متوجه می شوید که از سطح زمین بلند شده اید یا به ارتفاع رفته اید وحشت می کنید؟ آیا از فکر شرکت کردن در یک جلسه کاری یا اداری در طبقه بالای یک ساختمان تجاری می ترسید؟ آیا ایستادن ساده روی یک نردبان این حس را در شما بیدار می کند که از ارتفاع می ترسید؟ اگرجواب همه این ها مثبت است ممکن است آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع داشته باشید، یک اختلال اضطرابی که حدود 5 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در زمینه ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا کافی است با مشاوران کلینیک روژمان در ارتباط باشید.

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا به چه معناست؟

تعریف آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع به زبان ساده، ترسیدن از بلندی زیاد یا ارتفاع است. در دنیا کسانی هستند که از آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع رنج می برند. آکروفوبیا از کلمه یونانی برای ارتفاعات که acron است و کلمه یونانی ترس که phobos می باشد گرفته شده است. این مدل افراد به طور معمول از گردش در شهربازی‌ ها، چرخ و فلک، ترن هوایی و هر چیزی که مرتفع باشد لذت نمی برند. افراد مبتلا به آکروفوبیا به دلیل ترس از ارتفاع، ممکن است تمایلی به ایستادن بر روی تپه‌ های بلند نداشته باشند و برخی از آن ها حضور در پله برقی یا آسانسور شیشه‌ ای را استرس‌ زا می دانند.

افرادی که از ارتفاع می ترسند حتی ممکن است از رانندگی بر روی پل ها اجتناب کنند زیرا این امر می تواند باعث سرگیجه آن ها شود. این فوبیا از ارتفاع می تواند علائم ناخوشایندی را ایجاد کند که باعث می شود افراد مبتلا به آکروفوبیا به طور کلی از احتمال قرار گرفتن در موقعیت های ارتفاع بالاتر اجتناب کنند.

ترس از ارتفاع چه تاثیری بر زندگی شخص می گذارد؟

متأسفانه این اجتناب می تواند کیفیت زندگی را مختل کند. این خبر خوبی برای زنان نیست، زیرا آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع در آن ها دو برابر بیشتر از مردان شایع است. ممکن است انجام تعمیرات خانه را در این افراد به تعویق بیندازد زیرا از بالا رفتن از نردبان می ترسند. ممکن است به دلیل اختصاص یک اتاق هتل در یک طبقه بالا، استرس زیادی را تجربه کنید. حتی ممکن است از کوه نوردی هم اجتناب کنید. آکروفوبیا شما می تواند بر سبک زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

علائم آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چه می باشد؟

برخی از افراد هنگام توصیف ترس از ارتفاع از کلمه سرگیجه استفاده می کنند، اما سرگیجه یا احساس ناخوشایند چرخیدن در واقع فقط یکی از علائم آکروفوبیا است. علائم دیگر ترس از ارتفاع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس نیاز به خزیدن روی چهاردست و پا، زانو زدن یا پایین آمدن بلافاصله هنگامی که از سطح زمین بلند می شوید.
  • تکان دادن خود
  • تعریق زیاد
  • احساس ترس یا فلج شدن
  • تجربه ی تپش قلب
  • گریه کردن یا فریاد زدن
  • یک حمله پانیک تمام عیار همراه با تنگی نفس
  • سردرد و سرگیجه زمانی که از سطح زمین بلند می شوید

علل ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست؟

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا ممکن است ناشی از ترس طبیعی ما از سقوط و مجروح شدن و حتی مرگ باشد. برای افراد عادی است که نسبت به قرار گرفتن در مکان‌ های مرتفع اکراه داشته باشند، اما برای کسانی که آکروفوبیا دارند، ترس از آن غیرواقعی و بیش از حد است. آکروفوبیا، مانند همه فوبیا ها، به نظر می رسد واکنش بیش از حد از پاسخ طبیعی ترس باشد. برخی از کارشناسان بر این باورند که این ممکن است پاسخی آموخته شده به زمین خوردن قبلی یا واکنش عصبی والدین به ارتفاعات در دوران کودکی باشد.

درمان ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا چگونه است؟

خبر خوب این است که با گذشت زمان و تلاش کردن می توان بر آکروفوبیا غلبه کرد. یکی از درمان های اصلی برای آکروفوبیا، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. با این شکل از درمان، از تکنیک‌ های رفتاری استفاده می‌ شود که فرد را در معرض موقعیت ترسناک، در این مورد، ارتفاعات و مکان‌ های بلند، قرار می‌ دهد.

این تکنیک های رفتاری ممکن است به تدریج یا به سرعت مورد استفاده قرار گیرند و به بیمار آموزش داده می شود که چگونه واکنش وحشتناک را که برایش اتفاق افتاده است متوقف کند. هم چنین او یاد می گیرد که چگونه کنترل احساسات خود را دوباره به دست آورد. در حالی که قرار گرفتن واقعی در ارتفاعات نیز درمانی برای آکروفوبیا است، برخی تحقیقات نشان می‌ دهد که ساختگی این کار ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد. ساختگی بودن ارتفاعات هم در هزینه و هم در زمان صرفه‌ جویی می‌ کند، اگر چه در همه جا به آسانی در دسترس نیست. با این حال، با کاهش قیمت تجهیزات ساختگی، دسترسی به این نوع درمان با گذشت زمان آسان‌ تر می‌ شود.

در زمینه دارودرمانی آکروفوبیا، گاهی اوقات می‌توان از مسدودکننده‌های بتا یا آرام‌بخش‌ها برای تسکین دادن کوتاه‌مدت استفاده کرد، زیرا می‌تواند هراس را در فرد تسکین دهند. داروی D-cycloserine در سال 2008 در آزمایشات بالینی برای بررسی روند اختلال در شرایط مطالعه قرار گرفت و برخی از تحقیقات نشان دادند که از داروی D-cycloserine همراه با درمان CBT ممکن است نتایج بهتری نسبت به دارو و یا فقط CBT به تنهایی به ارمغان داشته باشد. آورد. با این حال، در زیر تحقیقات مختلف، مفید بودن این دارو را می‌توان به سؤال برد و به نظر می‌رسد که تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.

سخن آخر
هر چه می توانید در رابطه با کاهش استرس یاد بگیرید. خود را در مورد آکروفوبیا آموزش دهید و به گزینه های درمانی که می توانید به شما در مدیریت ترس از ارتفاع کمک کنید، نگاهی بیندازید. آکروفیا با سایر فوبیاها متفاوت می باشد زیرا اگر در مقابله با مرتفع شدن به پانیک بشوید، ممکن است حرکتی انجام شود که در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین مطمئن شوید که آکروفوبیای خود را درمان کنید، به خصوص اگر قرار گرفتن در مکان های مرتفع جزئی از کارهای روزمره شما باشد. برای درمان و شناخت انوع فوبیا خود می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی دریافت کنید.

منابع:

آکروفوبیا چیست؟

http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0033294116687298

رابطه بین آکروفوبیا و اختلالات دیگر مانند اضطراب

http://peerj.com/articles/1942

ترس از ارتفاع و درمان آن

http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797613484937

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *