راهکارهای مقابله با ترومای خیانت چیست؟

تروما یا ناراحتی بعد از خیانت نوعی آسیب است که به درد و ناراحتی عاطفی اشاره دارد و زمانی رخ می دهد که یک فرد مورد اعتماد، اعتماد یکی از عزیزان یا شریک صمیمیش را نقض کند. ترومای خیانت ممکن است منجر به اضطراب و افسردگی شود. با این حال، درمان و تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند تا از این آسیب تروما بهبود یافته و به سمت ایجاد روابط سالم تر حرکت کنید. برای راهنمایی بیشتر در زمینه خیانت می توانید از مشاوران و متخصصان با تجربه کلینیک روژمان در این زمینه مشورت و راهنمایی دریافت کنید.

خیانت چیست؟

خیانت زمانی اتفاق می افتد که شخص یا سازمانی که به آن وابسته هستید خارج از انتظار شما از آن ها باشد به نحوی که عملکرد آن ها برای شما آسیب رسان باشد. میزان ترومای ایجاد شده به تاثیر آن بر شما مربوط می شود. اگر خودروی شما در ترافیک عقب بیفتد، سطح آسیب شما ممکن است آنقدر عمیق نباشد که انگار می خواهید بفهمید همسرتان 20 سال با بهترین دوستتان رابطه داشته است.

اینفوگرافیک خیانت

نظریه ترومای خیانت

ترومای خیانت آسیبی است که از خیانت توسط یک شخص مورد اعتماد ناشی می شود. یک نظریه ترومای خیانت به دنبال درک این است که چگونه یک فرد آن خیانت را تفسیر کرده و آن را در حافظه خود ذخیره می کند. این نظریه پیش بینی می کند که هر چه یک شخص در زندگی شخصی دیگر مهم تر باشد نهادی در زندگی یک فرد تلقی می شود، احتمال این که بی اطلاعی یا کوری نسبت به آن خیانت وجود داشته باشد، بیشتر می شود. ناظران شخص ثالث اغلب در این فکر می‌ مانند که چگونه نمی‌ توانید آن چه را که در حال رخ دادن است ببینید؟ ممکن است بگویند آیا متوجه رفتارهایش نشدی! این به این معناست که شواهد خیانت فرد مهم زندگی آشکار بوده بنابراین در این حالت آنها شما را درک نخواهند کرد.

برای مقابله، ذهن بازمانده اطلاعات دردناک را مسدود می کند تا بتواند بر نیازهای اساسی تر بقا و دلبستگی تمرکز کند. به این می گویند کوری خیانت؛ این گونه است که ما نمی توانیم بفهمیم چه چیزی درست جلوی صورتمان است. این می تواند توضیح دهد که چرا یک کودک می تواند رابطه ای خوب و سالم با یک مراقب مورد اعتماد داشته باشد که مخفیانه از او سوء استفاده می کند. یا این که چرا یک نفر در یک رابطه بد می ماند و برای خیانت های شریک زندگی خود بهانه می آورد.

انواع ضربه های خیانت ( ترومای خیانت )

انواع مختلفی از آسیب های ناشی از خیانت وجود دارد، از جمله:

  • والدین: وقتی یکی از والدین یا سرپرست، شخصی که برای برآورده شدن نیازهایتان به او وابسته هستید، از شما سوء استفاده می کند یا از شما در برابر آسیب محافظت نمی کند.
  • شریک عاطفی: وقتی فردی که خیانت می کند شریک عاطفی و صمیمی شما باشد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شریک زندگی شما یک رابطه عاطفی یا فیزیکی با یک غریبه دارد. اگر یکی از شرکا اعتیاد جنسی فعال داشته باشد، اغلب خیانت به جود خواهد آمد.
  • نهادی: وقتی موسسه‌ ای بر شما تأثیر می‌ گذارد که مستقیما با آن چه که خود را به تصویر می‌ کشد یا شعارها و اهداف اعلام‌ شده‌شان در تضاد است. این هم چنین می تواند زمانی رخ دهد که مؤسسه به جای حمایت از قربانی یا «افشاگر» از مجرم محافظت کند. این ممکن است شامل یک موسسه آموزشی، ارتش، سیستم های مراقبت های بهداشتی و غیره باشد.
  • بین فردی: وقتی یک دوست، همسال یا فردی قابل اعتماد به اعتماد شما خیانت می کند.
    ممکن است فردی از آسیب خیانت رنج ببرد و هنوز از خیانت آگاه نباشد. این حس آزار دهنده ای است که نشان می دهد چیزی در رابطه ناموفق است. این که چیزی کاملاً درست نیست، می‌ تواند سرنخی از آسیب خیانت باشد.

راهکارهای تغییر آسیب خیانت ( ترومای خیانت )

در این جا چندین راه وجود دارد که آسیب خیانت ذهن و بدن را تغییر می دهد:

  • آلکسی تایمیا: ناتوانی یا ناراحتی بسیار دشوار به وجود می آید که احساسات خود را بشناسید و یا آن ها را توصیف کنید. در مقاله ی آلکسی تایمیا مفصل ناتوانی در ابراز هیجانات را توضیح دادیم، مطالعه کنید.
  • علائم جسمانی: بدن همه چیز را ذخیره می‌ کند و در نتیجه این که تروما می‌ تواند اثرات فیزیولوژیکی قابل‌ توجهی بر مغز و بدن داشته باشد. در حالی که ذهن می تواند ما را نسبت به درد خیانت کور کند، اما بدن به یاد می آورد. این می تواند به صورت سردرد، معده درد، خستگی مزمن، چاقی، مشکلات گوارشی، مشکلات خواب، التهاب حنجره، سیستم ایمنی ضعیف و غیره ظاهر شود.
  • افزایش تفکیک: احساس بودن «در مه»، خواهید داشت. شما به طور مبهم از احساسات و عواطف خود آگاه هستید، اما واقعا نمی توانید آن ها را به وضوح درک کنید.
  • اضطراب: این می‌ تواند به‌ صورت یک اضطراب عمومی یا ترس‌ های خاص مرتبط با خیانت ظاهر شود، مانند اضطراب در مورد رابطه شما.
  • افسردگی: وقتی قادر به تشخیص و یا ابراز احساسات خود نباشید، احتمال افسردگی بیشتر می‌ شود.
    صدمات ناشی از خیانت، مانند همه آسیب‌ ها، می‌ تواند اثرات مخرب طولانی‌ مدتی بر سلامت روانی و جسمی شما داشته باشد. ذهن اغلب برای مقابله با خیانت دردناک یک گسست ایجاد کرده است. این یک استراتژی موقتی است که به شما کمک می‌ کند تا زمانی که قدرت و منابع لازم برای رویارویی با درد خود و التیام آن را داشته باشید، با این رویداد کنار بیایید. بدون درمان مناسب، اثرات مخرب ممکن است عمیق تر و تشدید شود و منجر به مشکلات دیگری مانند استقلال بیش از حد و مشکلات اعتماد شود.

درمان ترومای خیانت

  • گفتگو درمانی: برای بهبودی پس از ضربه از یک درمانگر با تجربه کمک بگیرید. در جلسات مشاوره شرکت کنید.
  • دارو: بررسی کنید که آیا داروی PTSD ( استرس پس از سانحه ) برای شما مناسب است یا خیر.
  • داروهای هدایت‌ شده: کتامین یک داروی نسخه‌ای است که پزشکان می‌ توانند آن را برای درمان افسردگی، اضطراب و سایر تشخیص‌ های سلامت روان تجویز کنند.

سخن آخر
هنگامی که از آسیب خیانت رنج می برید، تلاش برای تصور زندگی روشن و شاد می تواند غیر ممکن به نظر برسد. طبیعی است که فکر کنید هرگز نمی توانید شخص دیگری را به طور کامل دوست داشته باشید یا به شخص دیگری تا این حد عمیق اعتماد کنید. لازم نیست این طور باشد. می‌ توانید از راه های مختلف درمان بهره مند شوید، مهارت‌ های بهتری برای شناسایی افراد ایمن ایجاد کنید و احساس راحتی برای اعتماد دوباره را پیدا کنید. همچنین می توانید برای راهنمایی های بیشتر در زمینه آسیب وارد شده بر اثر خیانت، از حمایت های متخصصان و مشاوران با تجربه کلینیک روژمان بهره مند شوید. جهت تعیین نوبت مشاوره از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کینیک اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *