راه های کنترل خشم در مردان چیست؟

فراز و نشیب‌های مکرر زندگی روزمره شما ممکن است شما را به عنوان یک مرد به سمت احساس خشم سوق دهد. خشم متشکل از احساسات زیادی مانند تجربیات مختلف زندگی، ناامیدی، آزار، و انواع صدمات است. در برخی از مردان خشم یک مکانیسم دفاعی به حساب می‌آید ولی کنترل خشم در مردان از موارد پراهمیتی است که باید به آن توجه داشت.

تنها سلاحی که مردان به هنگام ناتوانی خود ارائه می‌دهند، خشم است. این خشم می‌تواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد برای مثال اگر مردی در دوران آسیب‌پذیری و بچگی خود مورد سواستفاده قرار بگیرد یا احساس شرمساری را تجربه کند یا حتی در معرض خطر بزرگی قرار داشته باشد، با بزرگ‌تر شدن او این احساسات سبب رشد خشم و عصبانیت می‌شوند. برای شناخت راه های کنترل خشم در مردان تا پایان این مقاله همراه کلینیک روژمان باشید.

چرا باید کنترل خشم در مردان را جدی بگیرید؟

چرا باید کنترل خشم در مردان را جدی بگیرید؟

پیش از آنکه صحبت در رابطه با خشم را آغاز کنیم، باید بدانیم که خشم مراحل مختلفی دارد. اگر مراحل خشم را خوب بشناسیم بهتر در کنترل خشم می توانیم موفق شویم. اگر نسبت به خشم از آنجایی که کنترل خشم در مردان کار سختی است از استراتژی ویژه و کاربردی استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم خشم یک مکانیسم دفاعی در مردان است، پس از بین بردن و کنترل این مکانیسم دفاعی به طور حتم برای آقایان دشوار خواهد بود.

در واقع مردان تمایلی به کاهش مکانیسم دفاعی خود ندارند و از همین‌رو به خشم خود پافشاری می‌کنند. به طور معمول خشم مردان در پاسخ به احساسات دیگر آنها است. برای مثال زمانی که مردی غمگین است یا اندوه فراوانی دارد یا احساس ناامیدی و استرس شدیدی در او دیده می‌شود، خشمگین خواهد بود.

مدیریت خشم یک راه برای رسیدگی به احساسات زیربنایی مردان است. در زندگی عادی و روزمره ما با انواع احساسات مواجه می‌شویم که خشم نیز یکی از همین احساسات است. علاوه بر همه این توضیحات، مدیریت صحیح خشم می‌تواند فرد را قادر سازد تا از ایجاد اختلال در روابط خود جلوگیری کند و در موقعیت‌های دشوار خشم خود را تحت کنترل و حفاظت داشته باشد.

راه های کنترل خشم در زنان و مدیریت خشم در کودکان را می توانید در این مقالات از روژمان بخوانید.

روش های کنترل خشم در مردان

چهار توصیه برای کنترل خشم در مردان

پیش از این نیز اشاره کردیم، کنترل خشم در مردان کار ساده‌ای نیست زیرا مردان خشم خود را یک روش دفاعی در نظر دارند و نمی‌توانند خیلی راحت از آن دل بکنند. در واقع بدون خشم احساس ناتوانی و سرخوردگی خواهند داشت. البته به منظور کنترل خشم باید از روش‌های موثر و توصیه‌شده کمک گرفت. در ادامه 4 مورد از این روش‌ها را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

توجه به احساسات زیربنایی 

در بیشتر موارد طغیان‌های مکرر مردان و خشم بیش از حد آنها پاسخی به احساس دیگری است. برای درک بهتر روش درمان خشم باید به درون خود نگاه کنید و بفهمید چه احساسی دارید یا چرا تا این حد عصبانی هستید؟ در ادامه باید وجود این احساسات را تشخیص دهید، آنها را بپذیرید، و در جهت رفع آنها قدم بردارید.

برای مثال اگر در رابطه خود احساس ناامنی دارید یا در یک موقعیت خاص قرار گرفته‌اید که احساس ناتوانی دارید بهتر است با افراد دیگر نیز صحبت کنید و از احساس خود برای آنها شرح دهید. همچنین به منظور کنترل خشم حاصل از ناراحتی و غصه می‌توانید از دوستان و خانواده خود نیز کمک بگیرید و از آنها حمایت بخواهید.

دوری از موقعیت 

به منظور درک بهتر موضوعی که سبب طغیان احساس شما می‌شود، بهتر است کمی وقت بگذارید. با این روش می‌توانید از موقعیت‌های احتمالی که سبب خشم شما می‌شود دوری کنید و کنترل احساسات خود را تحت فرمان داشته باشید.  از این‌رو دور شدن از موقعیتی که باعث خشم شما شده است تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود. در راستای بهتر شدن وضعیت خشم شما، حتی می‌توانید گزارشی از زمان خشم خود تهیه کنید و تجربه خود را مورد بررسی قرار دهید.
این روش به شما کمک می‌کند خشم خود را از قبل بررسی و پیش‌بینی کنید. در ضمن آگاهی از احتمال وقوع خشم شما نیز راحت‌تر خواهد بود.

قاطع بودن 

قاطعیت روشی موثر برای ابراز احساسات بدون عصبانیت است. هنگامی که با موقعیتی روبه‌رو شدید که شما را عصبانی کرد، بهتر است احساسات خود را کنترل کنید و تصمیم قطعی بگیرید. این روش آرامش زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در نظر داشته باشید قاطع بودن به معنای خصمانه بودن یا حالت تدافعی داشتن نیست. توصیه می‌کنیم به نگرانی‌های فرد مقابل نیز توجه داشته باشید و برای درک بیشتر او وقت بگذارید. با این کار و تمرین و تکرار بیشتر آن یاد می‌گیرد که با دیگران صبور باشید و چطور از پس خشم خود برآیید. به منظور بیان واضح‌تر احساسات خود بهتر است با قاطعیت صحبت کنید و ناامیدی‌های درونی خود را به شیوه‌ای کنترل‌شده ابراز کنید.

جستجوی آرامش در شوخ طبعی 

شوخ طبعی در خنثی کردن خشم موثر است. زمانی که فردی عصبانی می‌شود مسائل خنده‌دار یا شوخی‌های کوچک سبب آرامش او خواهد بود. از این‌رو یکی از راه‌های کنترل خشم در مردان تمرکز بر روی افکار طنز آمیز و تجربیات خنده‌دار است.
همچنین سعی کنید موقعیت‌هایی که باعث ناراحتی شما می‌شود را کمرنگ کنید. هرچه روحیه خود را شادتر کنید و سعی داشته باشید کمتر بر روی افکار ناراحت‌کننده متمرکز باشید آرامش بیشتری پیدا می‌کنید. در ضمن یادآوری لحظات خنده‌دار تا حد زیادی به کنترل خشم مردان کمک می‌کند.

راهکارهای مواجهه با نوجوان پرخاشگر را می توانید در این مقاله از شادآموز بخوانید.

نتیجه‌گیری 
در راستای آشنایی بیشتر با روش های آسان برای کنترل خشم در مردان بهتر است از سلامت فیزیکی آنها مطمئن شوید، مشکلاتشان را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری مردان می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت خشم مردان دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل عصبانیت و خشم مردان را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر فرد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های آسان برای کنترل خشم مردان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل مربوط به خشم مردان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. جهت تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان در کنترل خشم و مدیریت عصبانیت مردان موفق بود؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما در قسمت دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *