روش های گفتگوی سالم در روابط فردی و اجتماعی چیست؟

در طول روز چند بار با فرزند خود گفتگو می‌کنید. براساس نظرسنجی که با 2000 پدرومادر انجام‌شده است، مشخص شد که والدین 6 بار در روز با فرزند خود مذاکره می‌کنند. به طور معمول این گفتگوها 8 دقیقه طول می‌کشد که ماهانه حدود 24 ساعت خواهد بود. آیا روش های گفتگوی سالم در این نوع مذاکرات پیاده می‌شود؟

در برخی مواقع مدت زمان گفتگوی والدین و فرزندان افزایش پیدا می‌کند. برای مثال زمانی که والدین در خانه کار می‌کنند و فرزند آنها 24 ساعته در منزل حضور دارد، این مذاکرات بیشتر می‌شوند. به منظور آشنایی بیشتر با روش‌های یک گفتگوی سالم با این مقاله از کلینیک روژمان با ما همراه باشید.

آشنایی با روش های گفتگوی سالم

متاسفانه براساس گزارشات به دست آمده و نظرسنجی‌ والدین، مشخص شد که در بیشتر مواقع مذاکرات والدین و فرزندان به خوبی پیش نمی‌رود. به طور معمول والدین و فرزندان خیلی سخت به توافق می‌رسند. کتاب‌های زیادی در مورد روش های گفتگوی سالم چاپ شده‌اند و در دسترس والدین قرار دارند.
در ضمن بهتر است یادآوری کنیم که میز شام محل مناسبی برای گفتگوهای جدی نیست. بهتر است زمان خاصی را برای انجام مذاکرات مهم در نظر بگیرید تا تاثیر بیشتری احساس کنید. برخی از پدرها در محل کار پر انرژی و فعال هستند ولی زمانی که به خانه می‌آیند به هیچ یک از سوالات فرزند خود پاسخ درست نمی‌دهند.

به خاطر داشته باشید اغلب کودکان تا سوم دبستان غیر منطقی و کوته‌فکر هستند بنابراین نباید با آنها لجبازی کنید. در واقع باید با روش‌های مختلف او را به خودتان نزدیک کنید. با برقراری رابطه سالم و کارآمد و همچنین گفتگوهای سالم شما می‌توانید فرزند خود را بیشتر درک کنید و حامی او باشید.

شکست در روش های گفتگوی سالم چه پیامدهایی دارد؟ 

شکست در روش های گفتگوی سالم چه پیامدهایی دارد؟

همه ما شاهد دعوا و مشاجره بین والدین و فرزندان بوده‌ایم. به نظر شما چرا چنین شرایطی رخ می‌دهد؟ در برخی مواقع والدین نمی‌توانند از روش های گفتگوی سالم استفاده کنند و در مذاکره با فرزند خود دچار شکست می‌شوند. ولی چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد و چگونه باید آن را حل کرد؟

افرادی که همکاران خود را خیلی راحت متقاعد می‌کنند و می‌توانند معاملات بزرگی را از سر بگذرانند به طور حتم بهتر از سایرین می‌توانند دیدگاه‌های جدید در مورد روش های گفتگو سالم را درک کنند. در صورتی که به هنگام گفتگو و مذاکره با فرزند خود دقت نکنید به طور حتم به احساسات او لطمه وارد می‌شود.

فرزند شما همکارتان نیست، بنابراین باید بیشتر به احساسات او توجه کنید. در نظر داشته باشید اگر نتوانید گفتگوی سالمی با فرزند خود داشته باشید، نه می‌توانید او را اخراج کنید و نه می‌توانید از او دور شوید. بنابراین باید به شکل جدی‌تری به مسئله گفتگوی سالم با فرزند خود اهمیت دهید یا از پیامدهای آن جلوگیری کنید.

شناسایی روش ‌های گفتگوی سالم 

شناسایی روش ‌های گفتگوی سالم

در محل کار موقعیت و هدف همه ما مشخص است و اگر مشکلی پیش بیاید در مورد موضوع کاری خواهد بود. ولی در منزل و هنگام گفتگو با فرزندمان شرایط متفاوت است. در صورتی که از روش های گفتگوی سالم در منزل استفاده نکنیم، به طور حتم درگیر چالش‌ها و دردسرهای بیشتری می‌شویم. در ادامه چند روش برای داشتن گفتگوی سالم با فرزندان را شرح می‌دهیم:

  • زمانی که فرزند شما حاضر نیست کلاه محافظ به سرش بگذارد و سپس وارد زمین مسابقه تکواندو شود، بهتر است شما داستان کلاه قرمزی و قصه‌های این چنینی را به شکلی برای او تعریف کنید تا رضایت بدهد.
  • استفاده از قوه تخیل سبب جذب بیشتر بچه‌ها می‌شود
  • ابراز علاقه به کودک در زمان مذاکره و سرگرم نگه‌داشتن او
  • به مسائل مهم و مورد علاقه فرزند خود اهمیت دهید و به او کمک کنید تا با شما رابطه خوبی داشته باشد

سوال بپرسید 

هیچ‌کس بهتر از خود شما فرزندتان را نمی‌شناسد. البته والدین نمی‌توانند در هر لحظه حس و حال فرزند خود را درک کنند. به هر حال خواندن فکر دیگران یک نقطه کور است. برای شکستن یخ میان خود و فرزندتان بهتر است سوال بپرسید. برای مثال از او در مورد دونات بپرسید.
حتی اگر فرزند شما با بی‌میلی نیز جواب داد، باز هم به این روش گفتگوی سالم خود ادامه دهید. طی این روش فرزند شما با اخلاقیات و علایق شما آشنا می‌شود. بنابراین دردسرهای کمتری گریبان‌گیر شما خواهند بود. پس برای حل این مسائل از فرزند خود سوال پرسید.

فرصت را غنیمت شمارید 

زمانی که شرایط خوبی برای گفتگوی سالم و مذاکره ایجاد می‌شود، بهتر است از این موقعیت استفاده کنید. حتی برخی از افراد نیازی به جنگیدن ندارند اما برخی دیگر برای این مسئله تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند. گاهی حتی استراتژی منتخب شما نتیجه نمی‌دهد و نیاز به تصمیم قاطع دارید.
توصیه می‌کنیم اگر فرزند و کودکی دارید، به جای لجبازی با او، سعی کنید استراتژی مناسبی برای خود طراحی کنید. در ضمن با انتخاب این استراتژی بدون فکر به سوددهی می‌رسید. فراموش نکنید با بزرگ‌شدن فرزندان شرایط و روش های گفتگوی سالم با آنها تغییر می‌کند.

نتیجه‌گیری 

در راستای آشنایی بیشتر با روش های گفتگوی سالم بهتر است از اثربخشی آنها مطمئن شوید، نحوه استفاده از آنها را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت حل مشکل مذاکره با فرزند خود دست به کار شوید. روش های موثر فرزندپروری نیز در این راه به شما کمک می کنند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل شما را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر فرد را مورد بررسی قرار دهند.  در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای گفتگوی سالم آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.
در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و معضلات گفتگو با فرزند خود پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و از طریق پیچ اینستاگرام نیز با شما در ارتباط خواهند بود. برای تعیین نوبت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام کنید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان گفتگوی بهتری داشت؟ نظرات و سوالات خود را با ما در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *