سندرم پیش از قاعدگی چگونه است؟

سندرم پیش از قاعدگی که به اختصار به آن (PMS) نیز گفته می شود، به علائم جسمی و روانی مربوط می شود که خانم ها در یک الی دو هفته قبل از شروع دوره قاعدگی خود تجربه خواهند کرد. داشتن سردرد، نفخ کردن، گرفتگی عضلات بدن و نوسانات خلقی جزء شایع ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی هستند. برای برخی از زنان، چنین علائمی یک ناراحتی جزئی به شمار می رود. برای برخی دیگر، علائم می تواند آن قدر شدید باشد که از کار یا فعالیت دیگر خود دست بکشند. اگر در زمینه ی سندرم پیش از قاعدگی و مشاوره فردی نیاز به صحبت با مشاوری با تجربه دارید، می توانید از مشاوران برجسته کلینیک روژمان راهنمایی و مشورت دریافت نمایید.

اختلال پیش از قاعدگی و یا (PMS) چیست؟

اختلال پیش از قاعدگی و یا (PMS) طیف متنوعی از حالت های جسمی و روانی می باشد که زنان قبل از شروع دوره قاعدگی خود تجربه خواهند کرد. علت دقیق ایجاد اختلال پیش از قاعدگی هنوز ناشناخته است. با این حال می توان گفت بالا و پایین شدن طبیعی سطح هورمون‌ ها، به ویژه هورمون استروژن و پروژسترون، در طول یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی به احتمال زیاد مسئول اختلال هستند.

سطح هورمون استروژن و پروژسترون بعد از تخمک گذاری به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. این عوامل می تواند نقش مهمی در به وجود آمدن علائم سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد. پایین آمدن سطح هورمون استروژن ممکن است بر روی سطح میزان سروتونین فرد تأثیر چشمگیری بگذارد. سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز شماست که به تنظیم کردن خلق و خو، خوابیدن و اشتها کمک می کند و در نهایت همه این ها بر روی اختلال پیش از قاعدگی تأثیر می گذارد.
علائم شدید یا ناتوان کننده که این اختلال به همراه دارد به طور معمول شایع نیستند و حتی ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای در بدن باشند. اگر علائم شدیدی از (PMS) دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

علائم اختلال پیش از قاعدگی چیست؟

علائم (PMS) یا اختلال پیش از قاعدگی از خفیف تا شدید متفاوت است. برخی از زنان دوره قاعدگی خود را بدون هیچ گونه علائمی از اختلال تجربه می کنند. با این حال ممکن است برای سایر افراد، علائم این سندرم به طور قابل توجهی بر توانایی و عملکرد آن ها برای انجام فعالیت های منظم روزانه تأثیر بگذارد و حتی ممکن است کیفیت زندگی آن ها را تحت تاثیر دهد. علائم فیزیکی این سندرم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد تغییرات در اشتها، مانند افزایش و کاهش میل به غذا
  • تورم و یا احساس درد در سینه ها
  • بالا رفتن وزن
  • نفخ کردن شکم
  • احساس درد در قسمت زیر شکم یا دردهای عادت ماهیانه
  • ایجاد یبوست یا اسهال
  • سردرد داشتن
  • احساس خستگی
  • چرب شدن پوست
  • ظاهر شدن آکنه، جوش و سایر علائم پوستی بر روی پوست

علائم مربوط به روانشناختی سندرم پیش از قاعدگی می تواند شامل موارد زیر نیز باشد:

  • احساس ناخوش بودن
  • احساس ناراحتی یا گریه کردن
  • تحریک پذیری یا عصبانی بودن
  • افسردگی
  • افزایش حس استرس و اضطراب
  • تغییر و نوسانات خلقی
  • کناره گیری اجتماعی و ضد اجتماعی شدن
  • مشکلات خواب، مانند بی خوابی یا خواب زیاد
  • مشکل در تمرکز کردن
  • کاهش میل جنسی

در چنین اختلالی زنان ممکن است متوجه شوند که علائم بیماری‌ هایی مانند قند خون، افسردگی و سندرم التهابی روده در آنها بدتر می‌ شوند. هم چنین سن و سال می تواند بر روی شدت اختلال پیش از قاعدگی تاثیر بگذارد. در طول دوران زندگی خانم‌ ها پیش از یائسگی، که دوره انتقال منتهی به یائسگی می باشد، ممکن است افراد علائم بدتری از PMS را تجربه کنند.

چگونه می توان متوجه شد که اختلال پیش از قاعدگی رخ داده است؟

احتمال دارد همه زنان بلافاصله متوجه نشوند که علائم آن ها مربوط به عادت ماهیانه است، به خصوص اگر چرخه نامنظمی در قاعدگی داشته باشند. داشتن یک دفترچه یادداشت از زمان بروز علائم می تواند به شما کمک کند تا الگوهای این سندرم را متوجه شوید. اگر علائم شما به طور تقریبی در زمان مشابهی در هر ماه یا در همان مرحله از چرخه قاعدگی رخ دهد، ممکن است به دلیل وجود اختلال پیش از قاعدگی باشد. اگر نه، علائم می توانند علت دیگری داشته باشند.
علائم شدید یا ناتوان کننده اختلال پیش از قاعدگی به طور معمول در همه زنان شایع نیستند. اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی در عملکردهای روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر برخی از شرایطی که بر سیستم تولید مثل تأثیر می‌ گذارند، مانند آندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک را داشته باشید، می‌ توانند باعث تشدید علائم اختلال پیش از قاعدگی شوند. پزشک شما با ارائه دارو و آزمایش می تواند به درمان این شرایط و کاهش شدت و فراوانی علائم در شما کمک کند.
اگر علائم اختلال پیش از عادت ماهیانه پس از استفاده کردن از داروهای بدون نسخه (OTC)، درمان های خودسرانه خانگی یا تغییر دادن شیوه زندگی بهبود نیافت، ممکن است لازم باشد که تغییری در روند درمان خود ایجاد کنید.

سخن آخر

به طور کلی اختلال و یا سندرم پیش از قاعدگی معمولا چند روزی پیش از شروع شدن عادت ماهیانه در زنان رخ می دهد که امکان درمان و تسکین آن نیز با تجویز دارو توسط پزشک امکان پذیر خواهد بود. می توانید از درمان های خانگی از جمله گذاشتن حوله یا کیسه آب گرم بر روی شکم، انجام دادن ورزش های مناسب و ملایم برای تسکین عادت ماهیانه، استفاده از دمنوش‌ ها و روغن های مختلف نیز بهره مند شوید. برای مدیریت استرس و اضطراب در دوران قاعدگی و پیش از آن می‌ توانید از تکنیک های مدیتیشن، یوگا، تایچی و حتی دوش گرفتن یا پیاده روی استفاده کنید. هم چنین برای یک تجربه دلپذیر از مشورت با متخصصان، می توانید از مشاوران کلینیک روژمان مشاوره دریافت نمایید.

منابع:

سندرم پیش از قاعدگی. کالج آمریکایی زنان و زایمان.

acog.org

سندرم پیش از قاعدگی و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی.

uptodate

اختلال پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی و عادت ماهیانه در زنان

clinicalkey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *