شناخت احساسات از حالت چهره و بدن

ارتباط کلامی به طور معمول بسیار ساده است. شما لب می گشایید و چیزی را که می‌ خواهید می گویید. اما ارتباط شما با دیگران فقط به صورت شفاهی و لفظی اتفاق نمی افتد. همان طور که صحبت می کنید یا گوش می دهید، احساسات و واکنش ها را با زبان بدن خود از جمله حالت چهره، حرکات و موضع خود بیان می کنید. بسیاری از مردم می توانند زبان چهره یا حالت مختلف چهره را بدون رمزگشایی و به راحتی کشف کنند.

شناخت احساسات از روی چهره سخت تر از زبان بدن می باشد. مثلا اگر کسی چشمانش را گرد کند یا پایش را به زمین بزند، به سادگی می توانید درک کنید او چه احساسی دارد. برای مشاوره های فردی و یا گروهی می توانید از مشاوران برجسته و آگاه کلینیک روژمان که در این زمینه تخصص دارند، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

زبان بدن چگونه است؟

در ابتدا لازم است نکاتی درباره زبان بدن و چهره ی خود و دیگران بدانید. با ما همراه باشید.
به گفته دکتر امیلی کوک، درمانگر ازدواج و خانواده، زبان بدن نقش اساسی در نحوه اشتراک ‌گذاری اطلاعات شما با دیگران دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد مغز ما ارتباطات غیر کلامی را بر ارتباطات کلامی اولویت قرار می‌ دهد. مهم است که به خاطر داشته باشید که زبان بدن جهانی نیست. چندین چیز می تواند بر نحوه استفاده و تفسیر یک فرد از زبان بدن چهره شما و دیگران تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر حالات مختلف چهره می پردازیم.

عوامل موثر بر حالات چهره

زبان بدن و حالات چهره ی افراد همچنین برداشت دیگران از حالت های چهره به عوامل مختلفی بستگی دارد. به موقعیت شخص گوینده، به موقعیت شخص شنونده، به فرهنگ افراد، موقعیت های اجتماعی، سنی، روانی و موارد دیگری که با هم در ادامه به آن می پردازیم.

تفاوت های فرهنگی

پیشینه فرهنگی افراد می تواند تأثیر زیادی بر نحوه استفاده و خواندن احساسات از حالت های چهره داشته باشد.

این نمونه ها را در نظر بگیرید:
در بسیاری از فرهنگ‌ های غربی، تماس چشمی در حین صحبت نشان‌ دهنده صراحت و علاقه است. افراد فرهنگ‌ های دیگر، از جمله بسیاری از فرهنگ‌ های شرقی، ممکن است از تماس چشمی طولانی‌ مدت خودداری کنند، زیرا نگاه کردن کمی به پایین یا به پهلو ممکن است محترمانه‌ تر به نظر برسد.
تکان دادن سر نشان دهنده توافق در بسیاری از فرهنگ ها است. در برخی دیگر، ممکن است فقط به این معنی باشد که طرف مقابل حرف شما را تصدیق می کند.

تفاوت های رشدی

افراد مختلف نیز ممکن است از زبان بدن متفاوت از افراد دیگر استفاده کنند و آن را تفسیر کنند. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که حوصله‌تان سر می‌ رود، بیقرار شوید، اما افراد دیگر ممکن است برای افزایش تمرکز، آرام کردن عصبی بودن یا تسکین خود به روش‌ های دیگر، بیقرار شوند. افراد اوتیستیک ممکن است در خواندن زبان بدن مشکل داشته باشند.

تفاوت های روانی

برخی از شرایط سلامت روان نیز می توانند بر زبان بدن و حالت های مختلف چهره افراد تأثیر بگذارند. برای مثال، ممکن است برای فردی که دارای اضطراب اجتماعی است، ملاقات و نگاه کردن به طرف مقابل بسیار سخت باشد.

افرادی که ترجیح می دهند از دست زدن به دیگران خودداری کنند، ممکن است هنگام احوالپرسی با کسی دست ندهند یا در آغوش نگیرند. آگاهی از مرزهایی که ممکن است برخی از افراد در ارتباط با تماس‌ های معمولی داشته باشند، می‌ تواند به شما کمک کند. فکر این که کسی شما را دوست ندارد را نداشته باشید.

به طور خلاصه، برای موفقیت‌ آمیزترین ارتباط، در نظر گرفتن همه جنبه‌ های ارتباط مهم است. این شامل ارتباط کلامی و گوش دادن فعال یا همدلانه و همچنین زبان بدن چهره است. روش های گفتگوی سالم را در این مقاله از روژمان بخوانید.

بررسی اندام های مختلف در گفتگو

قسمت های مختلف بدن و صورت در یک گفتگو تاثیرگذار هستند. فرم نگاه کردن، نحوه ی قرار دادن دست ها، لبخند داشتن یا نداشتن، فرم نگاه کردن، نحوه ی قرارگیری لب ها روی هم و خیلی موارد دیگر که به بررسی آنها می پردازیم.

لبخند زدن در گفتگو چه معنایی دارد؟

با یک لبخند واقعی و یا غیرواقعی، گوشه‌ های دهان به سمت بالا می‌ چرخد و چشم‌ ها در گوشه‌ باریک و چروک می‌ شوند. لبخندهای غیرواقعی معمولا چشم ها را درگیر نمی کند. این مدل لبخند در پاسخ به ناراحتی رخ می دهد. پوزخند یا لبخند جزئی که به دنبال ابراز خفیف نارضایتی یا تحقیر می‌آید می‌تواند حاکی از عدم اطمینان، تحقیر یا بیزاری باشد. یک لبخند همراه با تماس چشمی پایدار، یک نگاه طولانی، یا کج شدن سر می تواند نشان دهنده جذابیت باشد.

فرم لب ها در گفتگو چه احساسی را نشان می دهد؟

لب های فشرده یا باریک شده می تواند نشان دهنده ناراحتی باشد. لرزش لب‌ ها می‌ تواند نشان دهنده ترس یا غم باشد. لب های جمع شده ممکن است نشان دهنده خشم یا مخالفت باشد. لب‌ های باز و یا کمی باز شده به این معناست که فردی احساس آرامش یا راحتی می‌ کند.

چشم ها چگونه در گفتگو احساسات را بیان می کنند؟

چشم ها می توانند خیلی از احساسات درونی افراد را بیان کنند. چشم ها می توانند اطلاعات زیادی را در مورد خلق و خو و سطح علاقه یک فرد منتقل کنند.

چشمک زدن: افراد وقتی تحت نوعی استرس هستند، تمایل دارند به سرعت پلک بزنند. شاید شنیده باشید که پلک زدن سریع اغلب نشان دهنده عدم صداقت است، اما همیشه این طور نیست. پلک زدن کسی ممکن است سرعتش را در مواقع زیر زیاد کند:

  • کنار آمدن با یک مسئله دشوار
  • احساس ناراحتی
  • ترس یا نگرانی از چیزی

گشاد شدن مردمک چشم حاکی از چیست؟

مردمک چشم شما معمولاً زمانی که احساس مثبتی نسبت به چیزی یا شخصی داشته باشید گشاد می شود. این احساسات ممکن است شامل جذابیت عاشقانه باشد، اما همیشه این طور نیست. وقتی کسی عصبانی یا ترسیده است مردمک چشمش گشاد می شود. اما وقتی چیزی را دوست ندارید، مردمک‌هایتان معمولا منقبض یا کوچکتر می‌ شوند.

سخن آخر
چهره هر شخصی احساسات و حالات مختلفی را نسبت به افراد دیگر نشان می دهد. اگر می خواهید از زبان بدن و چهره استفاده کنید سطحی از تماس چشمی را هدف بگیرید. شما مجبور نیستید به فرد خیره شوید یا تماس چشمی مداوم داشته باشید، اما این کار کمک می کند که نگاه کسی را ببینید و آن را برای بخش بهتر مکالمه نگه دارید.

به علاوه، زمانی که به آن شخص نگاه می کنید، به احتمال زیاد حالت های مختلف چهره او را متوجه می شوید. به خاطر داشته باشید ارتباط خوب همیشه مستلزم گوش دادن است. در تلاش برای رمزگشایی ژست‌ ها یا حالات مختلف چهره کسی که فراموش کرده‌ اید به حرف‌ های او گوش دهید و زیاد درگیر حالت ها نشوید. به طور کلی، شما نمی توانید تنها بر اساس احساسات مختلف در چهره، تصویر کاملی از آنچه دیگران فکر می کنند و احساس می کنند به دست آورید. در این مواقع بهتر است از مشاوران برتر و با تجربه کلینیک روژمان کمک بگیرید تا با حالت های مختلف چهره و چگونگی تاثیرگذاری بر دیگران و درک درستی از منظور دیگران بیشتر آشنا بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *