مراحل خشم چیست؟

خشم احساسی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. خشم یکی از فشارسنج‌های سالم زندگی هر فرد محسوب می‌شود که باعث تغییراتی در روحیه و زندگی افراد است. در موارد دیگر نیز خشم نشان‌دهنده مشکلی در بخشی از رابطه یا زندگی است که باید به آن مشکل توجه داشت. برای اینکه بهتر بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم بهتر است با مراحل خشم آشنا شویم.

به عبارت دیگر خشم نیز همانند سایر احساسات افراد، دارای سطوح و مراحل متفاوتی است. درک مراحل این تغییرات احساسی به شما کمک می‌کند بهتر آن را مدیریت کنید. در ضمن سطح فکری و ذهنی شما نیز رشد و توسعه پیدا می کند. با شناخت پیدا کردن نسبت به مراحل این حس، مطمئن می‌شوید که خشم شما عواقب منفی زیادی برای خودتان یا برای اطرافیانتان ایجاد می‌کند. کلینیک روژمان سعی دارد به آگاهی شما از این حس کمک کند.

خشم

شناسایی مراحل خشم

در صورتی که بتوانید مراحل خشم خود را به خوبی تشخیص دهید، در افزایش هوش هیجانی و آگاهی نسبت به این مسائل موفق‌تر از قبل خواهید بود. بنابراین از این حس خود می‌توانید به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات مثبت و نشاط‌ آور در زندگیتان استفاده کنید. به طور معمول خشم 3 مرحله دارد.

به ازای هر یک از این مراحل، شما به شناخت کامل‎تری دست پیدا می‌کنید. همچنین راه‌حل‌های مفیدی وجود دارند که شما به منظور کاهش واکنش‌های عاطفی خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. با درک عمیق احساس خشم بسیاری از مشکلات جامعه، ناراحتی‌ها، و مسائل قانونی حل می‌شود زیرا خشم بر روی هر یک از بخش‌های زندگی تاثیرگذار است. در ادامه 3 مرحله خشم را به طور مفصل توضیح می‌دهیم:

خشم

اذیت شدن

مطالعات نشان داده‌اند بیشتر مردم در روز چندین بار آزرده‌خاطر می‌شوند و این نشانه آن است که چیزی یا شخصی برای آنها آزاردهنده یا غیرقابل‌تحمل می‌شود. به عنوان مثال ممکن است شخصی پارچ آب داخل یخچال را خالی کرده باشد و بدون اینکه آن را پر کند دوباره در یخچال قرار داده، این امر می‌تواند باعث ناراحتی فرد دیگر شود.

در این سطح از عصبانیت فرد مورد نظر افکار خود را مرور می‌کند و از آنجایی که سطح آدرنالین او هنوز در حد متوسط است، می‌توان به طور منطقی در مورد برخی از دلایل آزاردهنده فکر کرد و خیلی عصبانی نشد. در چنین شرایطی می‌توان تشخیص داد که آیا عصبانیت فرد موجه است یا به طرز غیر منطقی عصبانی شده است؟

به طور کلی در این مرحله سبک از خشم می‌توان راه‌حل معقولی برای کنترل خشم خود پیدا کرد. در مثال پارچ آب شما می‌توانید بفهمید که آیا ناراحتی شما ناشی از عصبانیت از سایر اعضای خانواده است که پارچ را خالی درون یخچال گذاشته‌اند یا اینکه شاید اتفاق دیگری نیز هیزمی در این آتش ایجاد کرده و بی‌صبر و تحملی شما دلیل دیگری همانند تشنگی بیش از حد داشته است.

نا امیدی

زمانی که خشم حالتی فراتر از یک مزاحمت خفیف به حساب آید و سطح استرس شما افزایش پیدا کند به تدریج دچار ناامیدی می‌شوید. در این مرحله مغز شما بهتر عمل می‌کند و شما راحت‌تر می‌توانید به تفکر منطقی دست پیدا کنید ولی به دلیل رنجش شدید یا نارضایتی بزرگ از آنچه که اتفاق افتاده است، شاید کمی پریشان حال باشید.

راه کنترل خشم

در واقع آرام شدن در زمان ناامیدی کار سختی است، از این‌رو در این مرحله بهتر است از استراتژی‌های حفظ آرامش فیزیکی همانند تنفس آرام، آرام‌سازی عضلانی، و جملات تاکیدی تسکین‌دهنده استفاده کنید. در ادامه چند مورد از تکنیک‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

• چندین بار نفس عمیق و آهسته بکشید، تا شمارش 4 دم خود را حفظ کنید و با شمارش 8 بازدم انجام دهید. این حرکت به شما کمک می‌کند سریع‌تر آرامش خود را حفظ کنید
• روی شل کردن عمدی عضلات خود تمرکز کنید زیرا عصبانیت به شکل تنش در بدن ظاهر می‌شود و با کاهش آن تنش راحت‌تر آزاد می‌شوید
• تصمیم بگیرید که آیا این موقعیتی است که شما انتخاب می‌کنید آن را بپذیرید، تغییر دهید، یا رها کنید؟ هر تصمیمی که گرفتید باید چندین بار آن را بسنجید. بنابراین بهتر می‌توانید حس خود را کنترل کنید و کمتر ناامید شود زیرا تصمیم گرفته‌اید چگونه به جلو حرکت کنید.

خصومت‌

حس خصومت زمانی اتفاق می‌افتد که استرس، درد، یا اضطراب زیادی در زندگی شما ایجاد شود و تحمل شما برای این رویدادهای ناامیدکننده کم باشد و نتوانید آرامش خود را حفظ کنید یا با شرایط ایجاد شده کنار آیید. در نظر داشته باشید حس خصومت می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد برای مثال با تجربه بیش از حد دردهای جسمی یا احساسی این حس را تجربه خواهید کرد.

همچنین به دوش کشیدن بیش از حد مسئولیت‌ها، عدم تعادل هورمونی، یا عدم درک چگونگی ابراز احساسات می‌تواند دلیلی برای ایجاد خصومت باشد. خصومت مرحله‌ای است که قبل از یافتن راه‌حلی برای کمک به کاهش آن عصبانی می‌شوید و جوش می‌آورید و کنترل از دست شما خارج می‌شود.
در این مرحله سیستم هشدار بدن روشن می‌شود و حتی ممکن است اعلام جنگ کند. این سیستم بدن با تضعیف بخش‌های رفتاری و تعادل در برنامه‌ریزی همراه است و بیشترین تاثیر را بر روی مغز می‌گذارد.

نتیجه‌گیری
در راستای آشنایی بیشتر با مراحل خشم در خود بهتر است از سلامت فیزیکی خود مطمئن شوید، مشکلاتتان را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت خشم خود دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل عصبانیت و خشم در شما را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر فرد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای مقابله با مراحل خشم آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضلات مربوط به خشم پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. برای تعیین نوبت مشاوره با شماره ی کلینیک و یا نوبت گیری آنلاین اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان خشم خود را کنترل کرد؟ نظر خود را با ما در قسمت دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *