نوروفیدبک و تاثیر آن بر توجه و تمرکز

بیوفیدبک و نوروفیدبک به‌ عنوان روش‌ های جایگزین برای کمک به عملکرد بهتر کودکان در مدرسه، ورزش و زندگی در نظر گرفته می شود. برای والدینی که از فقدان تحقیقات طولانی مدت در مورد اثرات داروها، به ویژه محرک ها، بر مغز فرزندان خود می ترسند، این ایده که یک درمان غیر دارویی می تواند بر مشکلات توجه و تمرکز فرزندشان تأثیر بگذارد بسیار جذاب است. با این حال، سوالاتی در مورد این که آیا نوروفیدبک کار می‌کند یا خیر، هزینه آن چقدر است، چقدر طول می‌ کشد و این که آیا اثرات منفی درمان وجود دارد یا خیر نیز هست. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر نوروفیدبک بر روی توجه و تمرکز می توانید از مشاوران و متخصصان برجسته کلینیک روژمان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

نحوه کار نوروفیدبک

نحوه کار نوروفیدبک

نوروفیدبک ریشه در الکتروانسفالوگرافی (EEG) دارد و فناوری است که به ما امکان می دهد انواع مختلف فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کنیم. (EEG) در تشخیص اختلالات مغزی مانند صرع بسیار مفید است. حواشی جالبی مانند این واقعیت که الگوهای امواج مغزی ما چندین بار در شب تغییر می‌ کنند، به پیشرفت‌ هایی در تحقیقات خواب و بهبود تفکر ما در مورد اهمیت خواب با حرکت سریع چشم (REM) در بازیابی روزانه مواد شیمیایی حیاتی منجر شده است. مغز امواج الکتریکی تولید می‌ کند و ما روش‌ هایی برای اندازه‌ گیری این امواج داریم و الگوهای مختلف فعالیت الکتریکی مغز زمانی که با انواع مختلف فعالیت‌ ها مرتبط می‌ شوند، مولدتر هستند. به عنوان مثال، تحقیقات اولیه نشان داد که اگر ما آرام باشیم، مغز ما بیشتر احتمال دارد امواج آلفا (8 تا 12 هرتز) تولید کند. تحقیقات بعدی نشان داد که امواج آلفا به دلایل مختلف توسط بخش‌های مختلف مغز تولید می ‌شوند و محل الکترودهایی که امواج آلفا را نظارت می‌ کنند ممکن است در تعیین میزان اهمیت آن ها در آرامش و در مراحل مختلف خواب بسیار مهم باشد.

نوروفیدبک چگونه به افزایش توجه و تمرکز کمک می کند؟

نوروفیدبک چگونه به افزایش توجه و تمرکز کمک می کند؟

با توجه به روند کار نوروفیدبک، نتیجه می گیریم که برخی از الگوهای امواج مغزی بیش از سایرین با آرامش مرتبط هستند. بنابراین، اگر بتوانیم مغز خود را برای تولید این امواج که با حالت آرامش مرتبط هستند آموزش دهیم می‌ توانیم توانایی خود را برای مقابله با استرس و تنش در زندگی خود با ساختن آرامش ذهنی و در نهایت جسمی خود افزایش دهیم. به طور مشابه، اگر ما در حال انجام کارهایی هستیم که نیاز به توجه و تمرکز زیادی دارد، فعالیت مغز در محدوده 12-18 هرتز، که اغلب به آن ریتم حسی حرکتی (SMR) می گویند، معمولاً امواج غالب هستند.

باز هم اگر بتوانیم تولید این امواج را بیاموزیم، پس توجه و تمرکز ما باید بهبود یابد. این دلیل اساسی برای نوروفیدبک است. دانش آموز یاد می گیرد که امواج مغزی را کنترل کند تا توجه و تمرکز خود را افزایش دهد. به نظر می رسد یک راه حل ساده برای یک مشکل بسیار پیچیده است و انسان تعجب می کند که چرا همه قبل از تجویز دارو برای کودکی که مشکل توجه یا تمرکز دارد، این کار را امتحان نمی کنند.

عواملی که مانع استفاده از نوروفیدبک برای افزایش توجه و تمرکز است:

سه پاسخی که اغلب هنگام تلاش برای پاسخ به چرایی عدم استفاده از بیوفیدبک یا نوروفیدبک قبل از دارو دریافت شده است، هزینه، زمان و جدید بودن یا عدم درک درباره نوروفیدبک است. همان طور که در بالا ذکر شد، مطالعات طولانی مدت کمی در مورد اثرات داروها، به ویژه داروهای محرک بر مغز در حال رشد وجود دارد. با این حال نوروفیدبک در حال حاضر حتی جدیدتر از دارو است و شرکت‌ های بیمه اغلب مایلند برای دارو، که به عنوان یک درمان آزمایش‌ شده و واقعی تلقی می‌ شود نسبت به پرداخت هزینه نوروفیدبک بپردازند.

تعداد جلسات نوروفیدبک برای افزایش توجه و تمرکز

تعداد جلسات نوروفیدبک برای افزایش توجه و تمرکز

اغلب به بیمار گفته می‌ شود که احتمالاً بیست تا چهل جلسه طول می‌ کشد تا تکنیک‌ ها را به‌ خوبی یاد بگیرد تا بر مشکلات توجه کودک تأثیر بگذارد و در عملکرد مدرسه او تفاوت ایجاد کند. با این حال حتی اگر این یک هزینه گرانی هم باشد آیا آرامش خاطر ناشی از عدم نیاز به دادن دارو به فرزندتان ارزش پول را ندارد؟ البته که دارد. شاید یک ارزیابی اولیه از الگوی امواج مغزی کودک در طول فعالیت های مختلف به نحوی به متخصصان امکان دهد پیش بینی کنند که آیا آن ها کاندیدای خوبی برای نوروفیدبک هستند یا خیر. چنین الگوهایی وجود دارد که به پیش بینی این که چه کسی از آموزش نوروفیدبک سود بیشتری می برد کمک می کند. بررسی ها نشان می‌ دهد که کودکانی که بیشتر مشکل توجه دارند، بدون عارضه اضافه‌ فعالی، احتمالاً از آموزش نوروفیدبک سود می‌ برند.

با این حال کودکان بیش فعال ممکن است از آموزش بیوفیدبک سود ببرند که به آن ها امکان می دهد کنترل بیشتری بر ماهیچه های ارادی خود بیاموزند و می تواند منجر به کنترل بیشتر توانایی خود برای نشستن، حرکات کمتر تکانشی منجر به عملکرد بهتر در محیط های کلاس شود. هم چنین از نوروفیدبک و بیوفیدبک برای کمک به ورزشکاران برای دستیابی به اوج عملکرد در ورزش های مختلف با یادگیری افزایش تمرکز استفاده شده است. تکنیک‌ های بیوفیدبک برای ثبت سطوح تنش عضلانی به طور هم زمان در بیش از 30 نقطه از بدن در حین بازی گلف استفاده شده است، به‌ عنوان مثال، به‌ منظور این که به فرد ارزیابی‌ شده اجازه می دهد تا به طور بسیار دقیق ببیند که چگونه تنش عضلانی در قسمت‌ های مختلف تابش چگونه است.

از دیگر کاربردهای درمانی نوروفیدبک می توان به درمان وسواس با کمک نوروفیدبک، درمان افسردگی با نوروفیدبک، درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک اشاره کرد.

سخن آخر
آموزش تمرکز باز و آموزش همزمانی امواج مغزی روی فرآیندی تأثیر می‌ گذارند که برای هر جنبه و عملکرد زندگی یعنی نحوه توجه ما اساسی است. نحوه توجه مستقیم با فعالیت امواج مغزی مرتبط است و هر دو به طور قابل توجهی بر تجربه و عملکرد تأثیر می‌ گذارند. توجه گسترده با همگامی امواج مغزی و عملکرد بی‌ دردسر مرتبط است. توجه از راه دور و متمرکز با فعالیت امواج مغزی غیر همگام و عملکرد پر تلاش مرتبط است. آموزش توجه و آموزش بیوفیدبک همگامی مغز فرد را به سوی آگاهی هدایت می کند که در همان زمان غرق در تجربه است که به طور عینی شاهد آن خواهد بود. برای تاثیر نوروفیدبک بر روی توجه و تمرکز می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *