نوروفیدبک و کمک به درمان میگرن

نوروفیدبک آرام سازی پیشرونده عضلانی و تنفس شکمی تنها تعدادی از تکنیک های پزشکی رفتاری هستند که برای کاهش سردرد میگرنی و بهبود کیفیت عملکرد ثابت شده اند. هنگامی که به طور منظم و همراه با داروهای پیشگیرانه و درمان استفاده شود، کیفیت زندگی به طور قابل توجهی بهتر از دارو به تنهایی است.  تنش جسمی و روحی مطمئناً می تواند سردرد را بدتر کند. نوروفیدبک و آرام سازی پیشرونده عضلات، پذیرفته شده ترین تکنیک های غیردارویی برای کنترل و پیشگیری از سردرد هستند. اثربخشی آن ها در طول 25 سال تحقیق و بیش از 100 تحقیق نشان داده شده است. برای اطلاع بیشتر در مورد اثر نوروفیدبک بر روی میگرن می توانید از راهنمایی های مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان بهره مند شوید.

میگرن چیست؟

میگرن چیست؟

میگرن بهتر است به عنوان یک اختلال عصبی توصیف شود که به صورت سردرد شدید و علائم اضافی ظاهر می شود. سردرد اغلب در جلو یا یک طرف سر تجربه می شود و می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه یابد. حملات میگرن در فرکانس های مختلف برای افراد مختلف رخ می دهد؛ از هر چند وقت یکبار تا به طور منظم چندین بار در هفته. با وجود تحقیقات فشرده و این واقعیت که 15 درصد از مردم به میگرن مبتلا هستند، هنوز علت دقیق میگرن کشف نشده است. محققان معتقدند که این به تغییرات در مواد شیمیایی مغز یا افزایش تحریک پذیری قشر مغز مربوط می شود. هم چنین فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در بروز میگرن و محرک‌ های عاطفی، فیزیکی، غذایی، محیطی و دارویی دارند. علاوه بر این، به نظر می رسد بین میگرن و تأثیرات هورمونی (مانند قاعدگی، بارداری و یائسگی) ارتباطی وجود دارد.

علائم میگرن

علائم میگرن چیست؟

علامت اصلی میگرن، سردرد است. شدت، میزان تکرار و مدت سردرد در هر فرد و موقعیت متفاوت است. یکی دیگر از علائم قابل توجه، هاله است که به عنوان سیگنال هشدار قبل از وقوع میگرن نیز شناخته می شود. این سیگنال می‌ تواند در مشکلات بینایی (چراغ‌های چشمک زن، الگوهای زیگزاگ یا نقاط کور)، سفتی یا احساس سوزن سوزن شدن، مشکلات هماهنگی، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن هوشیاری ظاهر شود. علاوه بر سردرد و هاله، چندین علامت دیگر نیز وجود دارد که از نظر بروز و درجه از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

  • علائم مرتبط با میگرن تهوع استفراغ درک هاله فوتوفوبیا (حساسیت به نور) صدا هراسی (حساسیت به صدا) اسموفوبیا (حساسیت به بوها)
  • تمرکز ضعیف
  • عرق
  • احساس بسیار گرم یا بسیار سرد
  • درد شکم (که گاهی اوقات نیاز به استفراغ دارد)

نوروفیدبک و درمان میگرن

نوروفیدبک و تمرین تمدد اعصاب معمولاً 45 تا 60 درصد کاهش فراوانی و شدت سردرد را به همراه دارد. این معادل کاهش سردرد است که توسط بسیاری از داروهای سردرد مانند پروپرانولول (Inderal) و آمی تریپتیلین (Elavil) بدون هیچ یک از عوارض جانبی منفی حاصل می شود. رایج ترین محدودیت نوروفیدبک و آرامش این است که به تعهد زمانی و تلاش برای اجرا از طرف بیمار نیاز دارد. جلسات نوروفیدبک ممکن است یک ساعت طول بکشد و جلسات آموزشی ممکن است شامل چندین جلسه هفتگی در طول چند ماه باشد.

برای بسیاری از مبتلایان به سردرد میگرنی، ترکیب درمان‌ های دارویی و غیر دارویی بیشترین بهبود را در فعالیت سردرد به همراه دارد. به عنوان مثال، متوسط بهبود با نوروفیدبک یا پروپرانولول به تنهایی، کاهش 55 درصدی در میگرن است. با این حال، هنگامی که نوروفیدبک با پروپرانولول ترکیب می شود، بهبود متوسط کاهش 70٪ در میگرن است.

آگاهی بخشیدن به بدن با استفاده از نوروفیدبک

نوروفیدبک از ابزاری استفاده می کند که پاسخ بدن مانند تنش عضلانی یا دمای پوست را نظارت می کند، زیرا فرد سعی می کند آن پاسخ را اصلاح کند. برای مثال، مانیتور ممکن است با صدایی بازخورد بدهد که اگر ماهیچه‌ های پیشانی سفت شوند، بیشتر می‌ شود و اگر عضلات شل می‌ شوند، پایین‌ تر می‌ آیند. نوع دیگری از مانیتور از یک نمایشگر بصری مانند نور استفاده می کند که با افزایش یا کاهش دمای دست یا پا تغییر رنگ می دهد.
افزایش تنش عضلانی و تغییر دمای بدن دو پاسخ بدن به استرس و فشار هستند. با ارائه اطلاعات فوری و مستمر در مورد این فرآیندهای غیرارادی و ناخودآگاه در بدن، می توانید واکنش بدن خود را به استرس مشاهده و اصلاح کنید.

روند درمان نوروفیدبک بر روی میگرن

به طور معمول، نوروفیدبک الکترومیوگرام (EMG) به عنوان یک رویکرد پیشگیری برای سردردهای تنشی استفاده می‌ شود. با بیوفیدبک EMG، یک دستگاه EMG تنش ماهیچه های اسکلتی را کنترل می کند. تقریباً هر عضله ای قابل درگیر شدن است، اما سه ماهیچه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
فرونتالیس: عضله پیشانی که با اخم درگیر است و در هنگام نگرانی یا تحت فشار سفت می شود.
ماساژ دهنده: این عضله فک شما را سفت می کند و اغلب در مواقعی که تنش دارید، ناامید یا عصبانی هستید، منقبض می شود.
ذوزنقه: این عضله در مواقعی که مضطرب یا نگران هستید یا در پاسخ به استرس های محیطی مانند نشستن زیاد پشت کامپیوتر، شانه های شما را خم می کند و سفت می شود.

این ماهیچه ها در نوروفیدبک EMG استفاده می شوند زیرا معمولاً به استرس پاسخ می دهند و به راحتی قابل اندازه گیری هستند. تمرین EMG با قرار دادن دو حسگر (الکترود) با فاصله مشخص از یک دیگر بر روی پوست روی عضله شناسایی شده انجام می شود. حسگر سوم روی یک نقطه خنثی قرار می گیرد تا به عنوان نقطه مرجع الکتریکی عمل کند. این سنسورها هیچ گونه ناراحتی ایجاد نمی کنند. آن ها به سادگی پاسخ های بدن شما را ثبت می کنند.

روش درمانی نوروفیدبک همچنین بر روی اختلالاتی مانند وسواس، افسردگی، اختلالات خواب، توجه و تمرکز تاثیرگذار است.

آموزش تمدد اعصاب

آموزش تمدد اعصاب شامل یادگیری چگونگی دستیابی به یک حالت فیزیکی و روانی آرامش در عرض چند دقیقه است. این مجموعه ای سیستماتیک از رویه ها است، به جای این که سعی کنید به تنهایی با فعالیت هایی مانند باغبانی، مطالعه یا تماشای تلویزیون آرام شوید. آموزش رابطه‌ ای برای مدیریت سردرد میگرنی توصیه می‌ شود، زیرا سردرد اغلب به واکنش بدن به استرس‌ های روزمره مانند ضرب‌ الاجل‌ های مقرر، کارفرمایان سخت‌ گیر، گریه نوزادان، بوق زدن، صورت‌حساب‌ های پرداخت نشده و خواب از دست رفته مرتبط است. برای افراد مستعد سردرد، استرس نیازی به بیش از حد بودن موضوعی ندارد غیر قابل پیش بینی بودن یا تغییر در زندگی تنها چیزی است که نیاز است.

حتی سطوح عادی استرس روزانه نیز می تواند باعث سردرد شود. تمرین آرامش بخش سیستم عصبی سمپاتیک را که مسئول پاسخ استرس است، کند می کند. سیستم عصبی سمپاتیک در تنظیم ضربان قلب، انبساط و انقباض عروق خونی، فشار خون، تولید عرق، خواب و هوشیاری نقش دارد. در هنگام استرس، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد، تولید عرق افزایش می یابد، تنفس کم عمق می شود و آدرنالین و سایر هورمون ها ترشح می شود و باعث انقباض عروق خونی و منقبض شدن ماهیچه ها می شود. ممکن است متوجه شده باشید که در هنگام استرس، شانه‌ هایتان قوز کرده و فک‌ هایتان به هم فشرده می‌ شوند. در این صورت می توانید ببینید که کند کردن پاسخ استرس چقدر می تواند مفید باشد.

سخن آخر
آرامش عمیق مهارتی است که به شما می آموزد چگونه علائم استرس را در بدن خود بشناسید و چگونه آنها را قبل از رسیدن به سطح عضلات دردناک و سردرد کاهش دهید. این تکنیک ها برای جلوگیری از سردرد بهترین کار را دارند. با این حال، اگر به محض اینکه متوجه شروع سردرد شدید، به جای یک حمله تمام عیار از آنها استفاده کنید، می توانند مفید باشند.

تکنیک ‌های نوروفیدبک و آرام‌ سازی به جای درمان سردرد در حال پیشرفت، در پیشگیری از سردرد مؤثر هستند. با این وجود، بسیاری از مبتلایان به سردرد گزارش می دهند که این تکنیک ها اغلب شدت و مدت سردرد را در صورت استفاده در هنگام حمله سردرد کاهش می دهند. بسیاری از بیماران این تکنیک ها را جایگزین موثری برای داروها می دانند. تحقیقات همچنین نشان می ‌دهد که معمولاً سردرد با ترکیب این تکنیک ‌ها با استفاده از داروهای پیشگیرانه و حاد به بهترین وجه در طول زمان کنترل می‌ شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نوروفیدبک می توانید با مشاوران کلینیک روژمان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *