نیازهای زنان در رابطه چه هستند؟

مردان و زنان به طور کلی تفاوت زیادی در نحوه پردازش و ذخیره اطلاعات مغز دارند. زنان قادر به پردازش همزمان داده ‌های لوب چپ و راست مغز هستند. لوب سمت راست مغز احساسی، غیر کلامی، پذیرا، خلاق و حسی است که نشان می‌ دهد زنان می توانند احساسات را با افکار خود بسیار راحت تر ادغام کنند.

مردان عمدتاً ابتدا داده های لوب چپ مغز را پردازش می کنند. لوب چپ منطقی، عمل گرا و حل کننده است. این باعث ایجاد تفاوت در نیازهای عاطفی زن و مرد در روابط می شود و در نتیجه اکثر مردم به طور غریزی نمی دانند چگونه از شریک زندگی خود حمایت کنند. دانشمندان حدود 100 تفاوت جنسیتی را در مغز کشف کرده‌ اند و اهمیت این تفاوت‌ ها را نمی‌ توان نادیده گرفت. درک تفاوت‌ های جنسیتی از منظر عصب‌ شناختی نه تنها دری را برای درک بیشتر جنسیت‌ های مختلف باز می‌ کند، بلکه نحوه رفتار آن ها را نیز زیر سوال می‌ برد. برای مشاوره های شخصی در زمینه زندگی زناشویی می توانید از مشاوران برتر کلینیک روژمان راهنمایی و مشورت دریافت کنید.

نیازهای زنان در رابطه چیست؟

نیازهای زنان در رابطه چیست؟

در ادامه مطلب به بررسی انواع نیازهای زنان در رابطه می پردازیم. توجه فرمایید که هر شخصی به طور جداگانه نیازهای مختلفی دارد و این طور نیست که تمام خانم ها یا اکثر آن ها چنین نیازهایی داشته باشند. برخی از نیازهای زنان در رابطه به شرح زیر است:

1. مراقبت کردن از زن 

یک زن به شریک زندگی نیاز دارد که نسبت به رفاه عمومی او و علاقه به احساسات او ابراز نگرانی کند. این به دلیل ترکیبی از شرایط بیولوژیکی و فرهنگی است که در برخی جوامع برای زنان به وجود می آید. نشان دادن توجه و محبت مثل خرج کردن برای خانم ها نیست که مردان بخواهند برای آن بهایی بپردازند.

بلکه می‌ توان این توجه را با چک کردن مرتب با او برای دیدن وضعیت و حالت روحی و روانی یا جسمی، بررسی این که او سالم به خانه رسید، برنامه‌ ریزی دقیق، پرسیدن سؤالاتی که مرد را علاقه‌ مند به امور مربوط به خانم نشان دهد. خانم ها وقتی رفتار مهربانانه یک مرد ناشی از توجه کردن و مراقبت را می‌ بینند می توانند آرامش بیشتری داشته باشند و از انزوا دوری کنند و روابط عاشقانه با همسرشان را بهبود بخشند.

2. درک کردن زن

یک زن باید احساس کند که همسرش او را درک می کند. ساده ترین راه برای نشان دادن درک این است که بتوانید بدون قضاوت کردن یا عصبانی شدن به آن چه همسرتان می گوید گوش دهید. توانایی نشان دادن همدلی و گوش دادن بدون ارائه راه حل یا توصیه باعث می شود که احساس کند شنیده می شود. بدون حواس پرتی توسط تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و غیره با گوش دادن کاملا در کنار او حضور داشته باشید. اگر دیدگاه او را به طور کامل درک نمی کنید، این را برای او توضیح دهید، از پرسیدن سؤالات بیشتر نترسید و آن چه را که می فهمید برای بررسی این که آیا در مسیر درستی هستید یا خیر، دوباره بررسی کنید.

نیاز رابطه در زنان

3. احترام گذاشتن 

اغلب تصور می شود که احترام چیزی است که عمدتاً مردان در یک رابطه برای آن ارزش قائل هستند. با این حال، احترام یک نیاز عاطفی اولیه برای زنان نیز به شمار می رود‌. وقتی یک مرد به گونه ای به زن پاسخ می دهد که حقوق، خواسته ها و نیازهای او را به رسمیت می شناسد و اولویت بندی می کند، خانم احساس احترام می کند. این مرد همسری است که به روشی عمل می کند که افکار و احساسات او را در نظر می گیرد. به عنوان مثال عدم بحث و جدل کردن با او، تحقیر کردن او، معاشقه با زنان دیگر، انتقاد یا نادیده گرفتن او، همه راه هایی برای ایجاد احساس احترام در زن هستند.

4. فداکاری کردن برای زنان

یک زن باید احساس کند که در اول لیست اولویت های شما است و به طور کامل از او حمایت می شود. او نمی‌ خواهد پس از کار، سرگرمی‌ ها و سایر علایق، اولویت دوم بودن را احساس کند. اگر احساس کند اولویت دوم است، احساس ارزشمندی نمی کند و شروع به ساختن دیوارهای احساسی می کند. با این حال، این به معنای از دست دادن خود در یک رابطه نیست. به عنوان مثال، اگر برای تکمیل یک پروژه مهم نیاز دارید تا دیر وقت در محل کار بمانید، این را در نظر بگیرید و تاریخ یا زمان خاصی را برای گذراندن با او برنامه ریزی کنید. کنار گذاشتن زمان با کیفیت برای گذراندن با او باعث می شود که او احساس عزیز بودن کند. فداکار باشید و همسر خود را در اولویت قرار دهید.

5. پذیرش زن ها

پذیرش را می توان با بحث نکردن در مورد احساس یک زن، یا اعتراض نکردن به آن احساسات نشان داد. سعی کنید به یاد داشته باشید که شما مسئول احساس او نیستید، اما می توانید به نشاط و شادی او کمک کنید. این بدان معنا نیست که شما باید با تمام احساسات او موافق باشید، بلکه به این معناست که می توانید با پذیرش احساسات و دلیل چنین احساسی، واقعیت او را تأیید کنید.

یک تمایز مهم این است که شما می توانید احساسات شریک زندگی خود را بپذیرید، اما به این معنی نیست که باید با آن ها موافق باشید. به عنوان مثال، به او بگویید که دوست دارید با هم به تماشای فیلم مورد علاقتان به سینما بروید. پس از آن، افکار خود را در مورد فیلم مطرح می کنید. ممکن است همسرتان آن را سرگرم‌ کننده و خنده‌ دار دانسته باشد، در حالی که شما آن را کسل‌ کننده و قابل پیش‌ بینی می‌ دانستید. ممکن است دیدگاه او را با گفتن این جمله تأیید کنید: «به نظر می‌ رسد که شما واقعاً از فیلم لذت بردید. این فیلم مورد علاقه من نبود، اما می‌ توانم بگویم به خاطر آن که شما لذت بردید من هم لذت بردم.» در این مثال، شما لذت بردن همسرتان از چیزی را تأیید می‌ کنید، بدون اینکه احساسات مشابهی داشته باشید.

6. اطمینان دادن و تایید کردن

اطمینان را می توان با نشان دادن مداوم در رابطه و برآوردن نیازهای عاطفی او به طور منظم نشان داد. به طور کلی، مغز یک زن بیشتر عاطفی است، بنابراین او زمان بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل و ارزیابی روابط خود می کند. اطمینان شفاهی از طرف شریک زندگی به این که رابطه در مسیر درست است، به افزایش احساس امنیت زن کمک می کند.

اگر زنی دارای سبک دلبستگی مضطرب باشد، به اطمینان کلامی بیشتری نیاز خواهد داشت، به ویژه پس از یک دوره تماس یا مشاجره. تأیید کلامی این است که به او بفهمانید که برای وجود او ارزش قائل هستید و او نیازی به اثبات خود به شما ندارد. چیزهای ساده ای مانند این که به او بگویید برای شما بیش از حد کافی است، چیزهایی که در مورد شخصیت او دوست دارید یا تعریف کردن از ظاهرش می‌ تواند به او این اطمینان را بدهد که دوستش دارید. وقتی هر دو طرف بر روی برآوردن نیازهای عاطفی متفاوت یک دیگر تمرکز دارند، رابطه به همان اندازه رضایت بخش خواهد بود.

سخن آخر

چه مردان و چه زنان هر کدام به نوبه خود نیازهای مشترک یا متفاوتی از روابط خود انتظار دارند. زن ها به دلیل حساس بودن و قدرت تجزیه و تحلیل بالا نیازهای متفاوت تری نسبت به مردان دارند. زن‌ ها نیاز به درک متقابل، فداکاری، احترام، توجه، اطمینان و غیره دارند که انتظار دارند همسرشان این نیازها را برآورده سازد. برای شناخت بیشتر شریک زندگی خود و همچنین مشاوره های زناشویی می توانید از مشاوران کلینیک روژمان مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید.

به صفحه ی روژمان در اینستاگرام سر بزنید.

منابع:
• تفاوت های نیاز مردان و زنان

psychologytoday

• نیاز های زنان در رابطه

huffingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *