اوتیسم چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

بسیاری از افرادی که علم پزشکی ندارند، بر این باور هستند که اوتیسم یک بیماری به حساب می‌آید. اما این تفکر درست نیست و نمی‌توان افراد اوتیسم را بیماری همانند سایر بیماران در نظر گرفت. شاید برایتان سوال شود پس اوتیسم چیست؟ به اختلال در رشد مغزی، اوتیسم گفته می‌شود. بیشترین عضو بدن که تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرد مغز انسان است.

برای مثال زمانی که شخصی سرطان ریه می‌گیرد، در واقع ریه او بیش از سایر اعضای بدنش درگیر بیماری می‌شود. در اختلالات اوتیسم نیز به همین شکل است و مغز آسیب‌پذیرترین عضو در این اختلالات به حساب می‌آید. در بسیاری از موارد افراد اوتیسم روابط اجتماعی ضعیفی نیز دارند. کلینیک روژمان قصد دارد، این اختلالات را به طور کامل برای شما توضیح دهد.

اوتیسم

دلیل به وجود آمدن اوتیسم چیست؟

با اینکه در حال حاضر دنیای تکنولوژی پیشرفت زیادی دارد و انواع راه‌کارهای الکترونیکی و دیجیتال روی کار آمده‌اند و تجهیزات پزشکی نیز پیشرفت چشمگیری دارند، اما پزشکان همچنان نمی‌دانند دلیل به وجود آمدن اوتیسم چیست؟ متاسفانه دلیل ایجاد اوتیسم همچنان نامعلوم و نامشخص است. در ضمن اوتیسم در جنس مذکر بیش از مونث به چشم می‌خورد. 

اما دلیل این نارسایی ذهنی چیست؟ به خاطر داشته باشید، وضعیت اجتماعی یا سبک زندگی خانواده‌ها به اوتیسم هیچ ربطی ندارد. اما اگر فرد اوتیسم در محیط اجتماعی مناسبی قرار نگیرد و برای درمان او هیچ تلاشی انجام نشود، به طور حتم این اختلالات تشدید می‌شوند و فرد با گذر زمان دچار نارسایی‌های بیشتر خواهد شد.

برای کودکان مبتلا به اوتیسم، بازی درمانی و کاردرمانی نیز یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها به حساب می‌آید که درباره این موضوع در مقاله کاردرمانی اوتیسم توضیح داده ایم. در صورتی که برقراری ارتباط برای کودک اوتیسم دشوار است، توصیه می‌کنیم به کلینیک‌های کار درمانی سر بزنید و از تخصص درمانگران این حوزه استفاده کنید. در بسیاری از موارد افراد اوتیسم حتی به خودآزاری و پرخاشگری نیز دچار می‌شوند که تمام این اختلالات با کمک درمانگران قابل‌حل خواهد بود.

علائم اوتیسم چیست؟

خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها دچار اوتیسم است بیشتر نگران آینده فرد اوتیسم هستند. در واقع برایشان سوال است که در آینده علائم بیمار اوتیسم چیست؟ به طور معمول اوتیسم در سنین 12 تا 24 ماهگی خود را نشان می‌دهد. در مقاله آیا علائم نوزاد اوتیسم توسط والدین قابل‌تشخیص است؟ از روژمان به طور کامل درباره این موضوع توضیح داده ایم. البته در بعضی موارد حتی در زمان‌های زودتر نیز این عارضه مشاهده شده است. در مقابل گاهی افراد تا 3 سالگی هیچ اختلالی ندارند.

تعاملات اجتماعی افراد اوتیسم بیش از سایر موارد درگیر این اختلال است. پیشرفت اجتماعی یا قدرت تکلم افراد اوتیسم از سایر افراد جامعه ضعیف‌تر است که در مقاله حرف زدن کودک اوتیسم چگونه است نحوه گفتار و تکلم کودک اوتیسم را به طور کامل شرح داده ایم. برای درک بهتر این سوال که اوتیسم چیست و چه علائمی دارد، 8 مورد از علائم رایج آن را نام می‌بریم:

  1. اختلال در برقراری ارتباط یا حفظ مکالمه با سایرین
  2. عدم توانایی در به اشتراک گذاشتن علایق و احساسات یا حتی پردازش کامل احساسات
  3. مشکل داشتن در حفظ ارتباط غیر کلامی با سایر افراد
  4. نداشتن مهارت‌های حرکتی یا توانایی‎های فیزیکی
  5. تعصب داشتن بر روی مسائلی خاص و ویژه
  6. داشتن رفتارهای خاص و غیر نرمال
  7. واکنش نشاندن به بعضی از مسائل و اتفاقات خاص، برای مثال عصبی شدن در صورت شنیدن صدای قاشق و چنگال
  8. داشتن دغدغه‌ها و نگرانی‌های غیر عادی

اوتیسم

اختلالات اوتیسم چیست؟

متاسفانه این نوع از نارسایی ذهنی بر روی مغز افراد بیش از سایر اعضای بدن تاثیرگذار خواهد بود. از آنجاییکه مغز مدیر و راهنما کل بدن است، پس اگر مغز درست عمل نکند به طور حتم، سایر اعضای بدن نیز نمی‌توانند به خوبی عمل کنند. بنابراین اختلالات اوتیسم تا حدود زیادی می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به 4 مورد از اختلالات اوتیسم اشاره خواهیم کرد:

  • روابط اجتماعی ضعیف
  • مشکلاتی در برقرار ارتباط کلامی و حتی غیر کلامی
  • علائق متفاوت
  • فعالیت‌های فیزیکی یا ذهنی محدود

در نظر داشته باشید، اوتیسم شاید اختلالات دیگری نیز به همراه داشته باشد. درجه اختلالات افراد اوتیسم به عوامل ویژه‌ای از جمله سن، جنسیت، و حتی محل زندگی بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان گفت اختلالات اوتیسم در همه افراد به یک شکل است. اما متاسفانه این اختلالات به طور معمول در سراسر زندگی ادامه خواهند داشت.

راههای درمان اوتیسم چیست؟

بعد از آشنایی با اختلالات اوتیسم، برای شما سوال می‌شود که راه درمان اوتیسم چیست؟ متاسفانه باید گفت این اختلال ذهنی و نارسایی مغزی راه درمان ویژه و مشخصی ندارد. اما می‌توان از انواع آموزش‌ها و تمرینات برای درمان فرد اوتیسم استفاده کرد. برای مثال یکی از روش‌های درمانی اوتیسم، کاردرمانی است. کاردرمانی ذهنی نیز در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

توصیه می‌کنیم برای درمان اوتیسم از تمرینات فیزیکی و ذهنی به طور همزمان استفاده کنید. تمرینات فیزیکی به افراد اوتیسم کمک می‌کند اعضای بدن خود را حرکت دهند و سعی کنند در اجرای انواع فعالیت‌ها شرکت داشته باشند. در ضمن برای درمان اوتیسم می‌توان با توجه به میزان نیاز فرد او را در شرایط اجتماعی مختلف قرار داد.

به عبارت دیگر با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف، فرد اوتیسم روابط اجتماعی بهتری خواهد داشت. قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی باعث کاهش رفتارهای نامطلوب افراد اوتیسم می‌شود. هرچند نمی‌توان فرد اوتیسم را به طور کامل درمان کرد، اما با کمک این روش‌های درمانی می‌توان به فرد اوتیسم کمک کرد تا خودش و اطرافیانش زندگی راحت تری داشته باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض اوتیسم قرار دارند؟

با وجود اینکه تکنولوژی و انواع علوم پیشرفت زیادی داشته و کارشناسان و متخصصان مجربی در انواع حوزه‌های پزشکی روی کار آمده‌اند، متاسفانه هنوز نمی‌توان درک کرد که علت اصلی اختلال اوتیسم چیست. این عارضه در انواع گروه‌های نژادی، قومی، و اجتماعی رخ می‌دهد و علل مشخصی ندارد.
به طور کلی براساس گزارشات به دست آمده، این اختلال پسران را بیشتر از دختران تهدید می‌کند. حتی می‌توان گفت پسران 4 برابر بیشتر از دختران در معرض این اختلال قرار دارند و اوتیسم بین مردان شایع‌تر از زنان است. هیچ فرضیه و نظریه مشخصی وجود ندارد که چه افرادی با کدام ویژگی‌ها بیشتر از سایرین در معرض این اختلال قرار می‌گیرند و علل و علائم اوتیسم در سنین مختلف متفاوت می باشد.

راه اصلی درمان اوتیسم چیست؟

در بخش‌های قبلی گفتیم که عارضه اوتیسم دلیل مشخص و راه درمان معینی ندارد اما می‌توان به کمک برخی روش‌ها مانع از عوارض آن شد. برای مثال کودکی که دچار اوتیسم است، به طور حتم در رشد خود مشکل پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب با کمک برخی از روش‌های درمانی می‌توان به بهبود وضعیت رشد کودک کمک کرد. در مقاله اوتیسم در کودکی چه علائمی دارداز روژمان میتوانید به طور کامل راجع به این اختلال در دوران کودکی آگاهی یابید.

با کمک درمانگران متخصص و حضور داشتن در کلینیک‌ کاردرمانی اوتیسم به طور حتم می‌توانید روشی برای بهبود انواع اختلالات رشدی، تعامل، مکالمه، راه رفتن، و سایر عواقب این بیماری بیابید. توصیه می‌کنیم بعد از تشخیص عوارض اوتیسم در سریع‌ترین زمان ممکن به یکی از درمانگران این حوزه مراجعه کنید.

درمان اوتیسم در سنین پایین ساده‌تر از درمان آن در سنین بالا است. خدمات درمانی کلینیک‌های کار درمانی می‌تواند تاثیر خوبی بر روی بهبود وضعیت بیمار داشته باشد. به طور معمول کودکانی که زیر 36 ماه سن دارند، سریع‌تر و بهتر از سایرین افراد مبتلا بهبود پیدا می‌کنند.

درمان اوتیسم با کاردرمانی

درمان اوتیسم با کار درمانی

آیا می‌دانید روش درمان اوتیسم چیست؟ با کمک روش کار درمانی شما می‌توانید بیمار اوتیسم خود را تا حدودی درمان کنید. از آنجایی که با کار درمانی وظایف خاصی به فرد بیمار ارائه می‌شود، او می‌تواند تمرکز و توجه خود را به این وظایف معطوف دارد و در نتیجه به تمرکز ذهنی خود کمک کند.

یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم کم‌تر از سایر افراد است، بدین‌ترتیب با روش کار درمانی می‌توان اطلاعات غیر ضروری را از ذهن این کودکان پاک کرد و این بچه‌ها اطلاعات مهم را بدون هیچ مانع و دردسری در ذهن نگه‌دارند و به هنگام دریافت اطلاعات مهم کمتر دچار ابهام شوند.

با کمک روش کار درمانی می‌توان احساسات و افکار افراد مبتلا به اوتیسم را کنترل کرد. توجه و عملکرد این افراد با کمک کار درمانی بیشتر می‌شود زیرا این روش کار درمانی افراد را مجبور می‌کند تا با وظایف مختلف درگیر شوند. هدف اصلی کار درمانی توسعه مهارت و توجه افراد مبتلا به اوتیسم است تا عملکرد بهتری در منزل، مدرسه، و حتی محیط کار داشته باشند.

مطالب مرتبط:

اوتیسم در بزرگسالان چه علائمی دارد؟

آیا اوتیسم در نوجوانی قابل درمان است؟

آیا نوزاد اوتیسم را می‌توان برای درمان آماده کرد؟

سخن آخر

طی این راهنما شما را با اختلالات اوتیسم آشنا کردیم. همچنین راه درمانی این نارسایی ذهنی را برای شما توضیح دادیم. اگر کودک یا یکی از افراد خانواده شما به این اختلال دچار هستند، توصیه می‌کنیم از کمک متخصصان کاردرمانی استفاده کنید.

این متخصصان حرفه‌ای با تجربه زیاد خود می‌توانند بهترین تمرینات و خدمات را در اختیار شما بگذارند. فراموش نکنید اوتیسم در هر فرد به شکل متفاوتی بروز می‌کند. بنابراین نمی‌توان از یک روش درمانی برای تمام افراد اوتیسم استفاده کرد.

در ضمن اگر در مورد سایر تکنیک‌های درمانی مخصوص افراد اوتیسم پرسشی در ذهن دارید می‌توانید از کلینیک روژمان کمک بگیرید و سوالتان را در قسمت دیدگاههای همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید و پاسختان را از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان دریافت کنید.
درصورت تمایل برای دریافت وقت مشاوره میتوانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *