روش های دوستیابی کودک

سنی که در آن کودکان یا نوجوانان معیارهای مختلفی برای دوستیابی و انتخاب دوست دارند؛ از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است. برخی از بچه ها ممکن است از سن 10 سالگی شروع به ابراز علاقه به داشتن دوست پسر یا دوست دختر کنند، در حالی که برخی دیگر حتی تا سنین 12 و 13 سال نیز علاقه ای به داشتن دوست از جنس مخالف ندارند. نکته کلیدی این است که والدین به یاد داشته باشند که بیست سالگی زمان انتقال عواطف به دوستان است. آن ها نه تنها از نظر جسمی، عاطفی و اجتماعی به بلوغ می‌ رسند، بلکه شروع به توسعه احساسات خود می‌ کنند. برای اطلاعات و راهنمایی های بیشتر در زمینه دوستیابی کودک و نوجوان می ‌توانید با مشاوران کلینیک روژمان در ارتباط باشید.

چگونه به دوستیابی کودک کمک کنیم؟

۱. سلام کردن را با او تمرین کنید.

کودک خود را تشویق کنید تا با یک کودک جدید دیگر صحبت کند و نام او را بپرسد. همچنین می‌ توانید فعالیتی را به او پیشنهاد دهید که کودکتان می تواند با همسالان خود بازی کند. تمرین کردن مهارت‌ های اجتماعی در یک محیط امن و گرم، با آموزش نشانه‌ های اجتماعی و تمرین‌ های متناسب با سن کودک شما، می تواند به فرزندتان بسیار کمک کند. کودک شما هم چنین می‌ تواند روش های احوال پرسی را با اعضای خانواده و دوستان خانواده تمرین کند تا زمانی که با دوستیابی با فرد جدید راحت‌ تر رو به رو شود.

۲. با قدم های کوچک شروع کنید.

با قرار دادن کودکتان در موقعیت‌ های مختلف، هر روز و به تدریج، کودک را در کنار خودتان در دوستیابی های اجتماعی سطحی شروع کنید. به این دلیل که شما اینگونه می توانید الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید و او در کنار شما ایمن خواهد بود و به دلیل خوش برخوردی در هنگام مشارکتهای اجتماعی والدین، کودکتان یاد می‌ گیرد که چگونه اعتماد به نفس و حس امنیت برای برقراری ارتباط داشته باشد.

۳. برای بازی کردن در خانه برنامه ریزی کنید.

کودک خجالتی در خانه‌ خود احساس راحتی بیشتری خواهد کرد، بنابراین بهتر است در خانه خود دورهمی بازی برگزار کنید و فعالیتی را ارائه دهید که نیاز به مکالمه یا گفتگو کمتر و مشارکت بیشتر داشته باشد. به این ترتیب کودک شما در حین کار کردن بر روی کم رویی و خجالت خود در محیط جدید دوستی غرق خواهد شد. و میتواند ارتباط برقرار کردن را اینگونه بیاموزد.

۴. حضور خود را در کنار کودکتان حفظ کنید.

در ابتدای دوستیابی کودک، مهم است که به طور مداوم در کنار فرزند خود در تعامل با سایر کودکان قرار بگیرید و تنهایش نگذارید. اگر کودک شما به تازگی وارد بازی می شود، در کنار آن به صورت دور یا نزدیک حضور داشته باشد. او را تنها نگذارید تا خیالش راحت باشد و احساس امنیت کند. این گونه راحت تر با دوستان جدیدش رابطه برقرار می کند و حس بهتری خواهد داشت.

۵. یک حس خوب از اعتماد ایجاد کنید.

برای ملاقات کودکتان با دوستانش بهتر است یک زمان معین تعیین کنید. وقتی که به کودکتان می گویید که قرار است به مدت 30 دقیقه با دوستش ملاقات داشته باشد، حتما خداحافظی کنید و بعد از 30 دقیقه آن جا را ترک کنید. اگر قصد دارید برای استفاده از سرویس بهداشتی یا تماس تلفنی به اتاق دیگر بروید، به فرزندتان بگویید تا نگران نشود و بعدا متوجه غیبت شما نشود و بترسد. اعتماد به نفس اجتماعی و شایستگی برای کودکتان ایجاد کنید. یک اعتماد درست مبتنی بر تجربه می باشد. اگر فرزندتان بتواند به شما اعتماد کند، یاد خواهد گرفت که به خود و در نتیجه به دوستان دیگرش اعتماد کند.

6. با کودکتان به درستی بازی کنید.

بازی‌ های درست و مناسب یک راه عالی برای کمک به فرزند شما در دوستیابی می باشد تا یاد بگیرند که چگونه هر کاری یا بازی را نوبتی انجام دهند و این امر برای داشتن یک دوست عالی بسیار ضروری است. با یک بازی رومیزی آسان مانند منچ و مارپله بازی را شروع کنید و سپس بازی‌ های پیچیده تر و هیجان‌ انگیز تر را اضافه کنید، زیرا او با نوبت گرفتن یا اجازه گرفتن بیشتر آشنا می‌ شود. وقتی فرزند شما یاد گرفت که یک بازی را چگونه انجام دهد، دوستی را دعوت کنید تا با کودک شما بازی کند.

۷. کمک کردن به دیگران را به فرزندتان نشان دهید.

کودکان با شرکت در فعالیت‌ هایی که می توانند به دیگران کمک کنند، یاد می‌ گیرند که همدلی کنند، مراقب یک دیگر باشند و دیدگاه‌ های دیگر را در نظر بگیرند. از کودک بخواهید که با کمک به شما در انجام کارهای ساده، مانند جمع آوری کردن اسباب بازی های بدون استفاده برای بیمارستان های کودکان یا بهزیستی، یا درست کردن کلوچه برای یک همسایه و کلی کارهای ساده و کوچک دیگر کمک کردن به دیگران را شروع کنند.

۸. فرصت های بازی را فراهم کنید.

به جای این که یک بازی پر قانون برای فرزند خود تعیین کنید که او از شدت قوانین بازی هیچی متوجه نمی شود، یک بازی خلاقانه و جذاب را برایش فراهم کنید. وقتی یک بازی سرگرم کننده برای کودک خود فراهم کنید و از دوستان دیگرش دعوت کنید تا با او بازی کنند، سرشان گرم می شود و متوجه زمان نمی شوند. در این حالت راحت تر می تواند با دوستانش ارتباط برقرار کند و حس امنیت و راحتی داشته باشد.

۹. مهارت های اجتماعی خود را به کودکتان نشان دهید.

پدر و مادر ها می توانند از راه تشویق کردن و الگوبرداری به کودکان خود کمک کنند تا مهارت های عاطفی و اجتماعی خود را توسعه بخشند. هنگامی که کودکان شما رفتارهای دوستانه از خود نشان می‌ دهند، مانند اجازه گرفتن و یا نوبت گرفتن، آن ها را تحسین و تشویق کنید. این کار به کودکان کمک می‌ کند تا رفتار های مثبت را تکرار کنند. همچنین با الگو برداری از رفتارهای مثبت و دوستانه که سازنده باشند، می توانید فرزندان خود را به انجام همین کار راهنمایی کنید.
سخن آخر
در بالا ۹ روش و یا مهارت مختلف برای دوستیابی کودک به شما پیشنهاد داده شده است. بهتر است تمام جوانب را در نظر بگیرید. کودک خود را مضطرب نکنید و مراقب باشید که در دوستی با دیگران احساس امنیت و راحتی داشته باشد. بازی‌ های مختلف با کودکان و یا حتی قصه های آموزشی نیز می تواند به آن ها برای پیدا کردن یک دوست خوب کمک کند. همچنین شما می توانید برای مشاوره های بیشتر در زمینه کودک و نوجوان، با مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *