بررسی 9 مورد از تاثیرات طلاق بر فرزندان

طلاق گرفتن می تواند دوران سختی برای هر خانواده ای باشد. در این دوره نه تنها والدین به راه‌ های جدیدی برای ارتباط با یک دیگر پی می‌ برند، بلکه در حال یادگیری روش‌ های جدیدی برای تربیت فرزندانشان نیز هستند. هنگامی که والدین طلاق می گیرند، اثرات طلاق بر فرزندان می تواند متفاوت باشد. برخی از کودکان به طلاق به روشی طبیعی و قابل درک واکنش نشان می دهند، در حالی که سایر کودکان ممکن است با این شرایط به سختی دست و پنجه نرم کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نتیجه طلاق بر فرزندان می توانید از مشاوران و متخصصان با تجربه کلینیک روژمان در این زمینه کمک بگیرید.

تاثیر طلاق بر فرزندان

بچه‌ ها انعطاف‌ پذیر هستند و با کمک کردن می‌ توان فرآیند طلاق را به‌ عنوان یک سازگاری و نه به عنوان یک بحران به آن ها توضیح داد. از آن جایی که اثرات طلاق بر روی فرزندان متفاوت است (خلق و خوی متفاوت، سنین مختلف)، شرایط آن ها نیز متفاوت خواهد بود.
با در نظر گرفتن این موضوع، در این جا برخی از متداول‌ ترین تأثیراتی که طلاق بر روی فرزندان می‌ گذارد، آورده شده است.

1. عملکرد ضعیف در مدرسه و دانشگاه فرزندان

طلاق برای همه اعضای خانواده سخت است. برای کودکان، تلاش برای درک پویایی در حال تغییر خانواده ممکن است آن ها را منحرف و گیج کند. این وقفه در تمرکز روزانه آن ها می تواند تاثیر گزار باشد به این معنی باشد که یکی از اثرات طلاق بر فرزندان در عملکرد تحصیلی آن ها دیده می شود. هر چه کودکان حواسشان پرت تر باشد، احتمال این که نتوانند روی کار مدرسه تمرکز کنند بیشتر است.

2. از دست دادن علاقه به فعالیت های اجتماعی

تحقیقات حاکی از آن است که طلاق می تواند بر فرزندان نیز تأثیر بگذارد. کودکانی که خانواده آن ها طلاق را پشت سر می گذارد، ممکن است مشکل بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند و تمایل دارند که تماس های اجتماعی کمتری داشته باشند. گاهی اوقات بچه ها احساس ناامنی می کنند و فکر می کنند که آیا خانواده آن ها تنها خانواده ای است که طلاق گرفته است و تمام دوستانش خانواده خوشبختی دارند.

3. دشواری انطباق با تغییر

از طریق طلاق، کودکان می توانند تحت تأثیر قرار گیرند که مجبورند یاد بگیرند خود را با تغییرات بیشتری وفق دهند. پویایی های جدید خانواده، خانه یا وضعیت زندگی جدید، مدارس، دوستان و موارد دیگر، همگی ممکن است تأثیر داشته باشند.

4. از نظر عاطفی حساس هستند

طلاق می تواند انواع مختلفی از احساسات را برای یک خانواده به ارمغان بیاورد و فرزندان را در این حین نیز درگیر می کند. احساس از دست دادن، خشم، سردرگمی، اضطراب و بسیاری دیگر، همه ممکن است از این انتقال احساسات ناشی شوند. طلاق می تواند باعث شود کودکان احساس غرق شدن و حساسیت عاطفی پیدا کنند. کودکان نیاز به خروجی برای احساسات خود دارند یعنی کسی که با او صحبت کند، کسی که به حرف های آن ها گوش دهد و… . کودکان ممکن است از طریق نحوه پردازش احساسات خود اثرات طلاق را احساس کنند.

5. عصبانیت یا تحریک پذیری فرزندان

در برخی موارد، جایی که کودکان احساس می‌ کنند تحت تأثیر قرار می‌ گیرند و نمی‌ دانند چگونه به تأثیراتی که در طول طلاق احساس می‌ کنند پاسخ دهند، ممکن است عصبانی یا تحریک‌ پذیر شوند. خشم آن ها ممکن است به طیف وسیعی از علل درک شده هدایت شود. کودکانی که طلاق را پردازش می کنند ممکن است خشم خود را نسبت به والدین، خود، دوستانشان و دیگران نشان دهند. در حالی که برای بسیاری از کودکان این عصبانیت پس از چند هفته از بین می رود، اگر ادامه یابد، مهم است که توجه داشته باشید که این ممکن است یک اثر طولانی مدت طلاق بر روی فرزندان باشد.

6. احساس گناه در فرزندان

بچه ها اغلب تعجب می کنند که چرا طلاق در خانواده آن ها اتفاق می افتد. آن‌ ها به دنبال دلایلی می‌ گردند و نمی‌ دانند که آیا والدینشان دیگر یک دیگر را دوست ندارند یا کار اشتباهی انجام داده‌ اند. این احساس گناه یکی از تأثیرات رایج طلاق بر روی فرزندان است، اما همچنین می تواند به بسیاری از مسائل دیگر منجر شود. احساس گناه فشار روانی را افزایش می دهد، می تواند منجر به افسردگی، استرس و سایر مشکلات سلامتی شود. ارائه زمینه و مشاوره به کودک برای درک نقش خود در طلاق می تواند به کاهش این احساس گناه کمک کند.

7. نشان دادن رفتارهای مخرب

در خانواده هایی که کودکان حضور دارند و والدین طلاق می گیرند، تعارض حل نشده ممکن است منجر به خطرات غیر منتظره در آینده شود. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در 20 سال گذشته طلاق را تجربه کرده‌ اند، احتمال بیشتری دارد که در جنایات شرکت کنند، از طریق رفتارهای مخرب که به سلامت کودک آسیب می‌ زند و همچنین از کودکان بیشتری گزارش داده‌ اند که عادت‌ های سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا مصرف داروهای تجویزی را پیدا کرده‌ اند.

8. افزایش مشکلات سلامتی

روند طلاق و اثرات آن بر فرزندان می تواند استرس زا باشد. برخورد با این مسائل می تواند عوارض خود را داشته باشد، از جمله مشکلات فیزیکی. کودکانی که طلاق را تجربه کرده‌ اند، احساس بیماری بیشتری دارند که می‌ تواند ناشی از عوامل زیادی از جمله مشکل در خوابیدن باشد. همچنین، علائم افسردگی می تواند در آن ها ظاهر شود، این احساس از دست دادن شرایط روانی آن ها را تشدید می کند و علائم سلامتی را بدتر می کند.

9. از دست دادن اعتقاد به ازدواج و خانواده

در نهایت، علیرغم امید به داشتن روابط پایدار، این کودکان زمانی که بزرگ می‌ شوند، تحقیقات همچنین نشان می دهد که کودکانی که طلاق را تجربه کرده‌ اند، احتمال جدایی بیشتری در روابط خود دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این تمایل به طلاق ممکن است دو تا سه برابر بیشتر از کودکانی باشد که از خانواده های غیر طلاق گرفته شده اند. مقاله ی تاثیرات طلاق بر خانواده ها به بررسی کامل این موضوع پرداخته است.

با این حال، در حالی که این ها برخی از تأثیرات احتمالی طلاق بر فرزندان است، به هیچ وجه مطلق نیستند، یا به صورت یک ایده هستند. خانواده ها بیشتر درک می کنند که طلاق چقدر برای فرزندانشان و همچنین خودشان استرس زا است. در این زمان خانواده ها شروع به روی آوردن به خدمات حمایتی مانند مشاوره کرده اند و به دنبال کمک برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای طلاق هستند.

سخن آخر

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، در حالی که این ها برخی از تأثیرات احتمالی طلاق بر فرزندان است، به هیچ وجه مطلق نیستند و این موارد می تواند بیشتر یا کمتر باشد. خانواده ها بیشتر از همه درک می کنند که طلاق چقدر برای فرزندانشان و همچنین خودشان استرس زا است. در این مرحله اکثر خانواده ها به دنبال مشاور یا متخصصی هستند تا بتوانند اثرات طلاق را بر روی فرزندان کاهش دهند. اما توصیه می کنیم که قبل از گرفتن تصمیم طلاق حتما با مشاوران خانواده کلینیک روژمان مشورت نمایید تا از هرگونه آسیب بعدی که به خود شما یا فرزندان شما وارد می شود جلوگیری نمایید.

برای تعیین وقت مشاوره برای فرزندان پیش از طلاق و مشاوره فردی، از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• تاثیر طلاق بر فرزندان

familymeans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *