پیامدها و عواقب طلاق بر خانواده ها

اگر به طلاق فکر می کنید یا به تازگی وارد این روند شده اید، قبلا ماه ها یا سال ها مبارزه با همسرتان را تجربه کرده اید. شما با مشکلات عاطفی، ناامنی، ترس، افسردگی، عصبانیت و شاید خیانت آشنا هستید. ز‌ندگی آن قدر سخت شده است که طلاق تنها راه رسیدن به آرامش و خوشبختی به نظر می رسد. به همین دلیل توصیه می شود همیشه قبل از تصمیم گیری برای طلاق به یک مشاوره خانواده مراجعه نمایید. مشاوران با تجربه و دلسوز کلینیک روژمان در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.

پیامدهای طلاق چیست؟

در تلاش برای جلوگیری از به دام افتادن شما، برخی از پیامدهای طلاق در زیر شرح داده شده است تا از آن ها آگاه باشید. گاهی اوقات اگر بدانید که تصمیمات شما چه پیامدهای پنهان و آشکاری را به دنبال خواهد داشت، به کاهش ضربه کمک می کند.

در ابتدایی که تصمیم به طلاق و جدایی دارید روابط خود و همسرتان را به دقت بررسی نمایید آیا شما جزء آن دسته از همسرانی هستید که روابط ناسالمی دارید و یا این اختلافات جزئی است که گرمای زندگیتان را برده است؟ اگر مورد اول است، بهتر است جدی تر به رابطه تان نگاه کنید اما اگر مورد دوم است، کمی به خودتان و همسرتان فرصت بدهید و با یکدیگر گفتگو کنید سوراخ های رابطه تان را بشناسید و با کمک یکدیگر آنها را پر کنید. شاید در این راه نیاز به همراهی و کمک فردی آگاه داشته باشید فردی که تجربه ی کافی در این زمینه دارد بسیار زیاد می تواند شما را در این امر راهنمایی که آیا تصمیمتان را برای طلاق قطعی کنید و یا به ازدواجتان فرصتی دوباره بدهید. مشاورین و متخصصین کلینیک روژمان در این زمینه آماده ی کمک به شما هستند.

1. اندوه پس از طلاق

طلاق، مرگ یک اتحاد است و بنابراین مرگ یک رویا، یک وعده، یک زندگی و یک خانواده خواهد بود. همه افراد درگیر در خانواده در طول طلاق احساس غم و اندوه و از دست دادن خواهند کرد. درواقع اندوه یکی از پیامدهای طلاق است که جزو رایج ترین هاست. اگر فرزندانی در این امر دخیل باشند، به دلیل از دست دادن زندگی مشترک با هر دو والدین در زیر یک سقف، اندوه شدیدی را تجربه خواهند کرد. آنها یک فقدان خانوادگی را احساس می کنند. طلاق همچنین باعث جدایی زن و شوهر می شود. پدربزرگ و مادربزرگ دختر یا داماد خود را از دست می دهند. آنها ممکن است دسترسی آسان به نوه های خود را از دست بدهند، یا ممکن است مجبور شوند نقش والدینی را برای کمک به پسر یا دختر خود به عهده بگیرند. غم و اندوه در طول طلاق همه اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد.

2. تروما

طلاق یک اتفاق مهم در زندگی یک فرد به خصوص برای کودکان است. زندگی آنطور که آن ها می دانند برای همیشه یکسان نمی ماند و آن ها به نسخه های متفاوتی از خود تبدیل می شوند و با روال های جدید و نسخه های جدید والدین خود (که آنها نیز تغییر کرده اند) سازگار می شوند. آن ها ممکن است به یک خانه جدید، مدرسه جدید نقل مکان کنند، یا عضوی از یک خانواده جدید باشند. اغلب، فرزندان مسئولیت طلاق والدین خود را بر عهده می گیرند و احساس گناه و پشیمانی از جدایی را درونی می کنند. حتی عادی سازی پذیرش گسترده طلاق و خانواده های ناتنی در فرهنگ ما نمی تواند آسیب کودک به دلیل از دست دادن والدین خود را از خانه، به ویژه برای شخص دیگری مانند همسر جدید یا فرزند خوانده، کاهش دهد. (55 درصد از طلاق‌ گرفته‌ ها دوباره ازدواج خواهند کرد.) در مقاله ی ازدواج دوم و فرزندان به تفصیل درباره ی این موضوع پرداخته ایم. اگر سوالی در رابطه با فرزندان در ازدواج دوم دارید مطالعه ی این مقاله از روژمان به شما توصیه می شود.

رابطه با همسر سابق

3. رابطه با همسر سابق

زوج‌ ها به این دلیل طلاق می‌ گیرند که می‌ خواهند صحبت کردن، حل مشکل و زندگی با همسرشان را متوقف کنند. با این حال، اگر آن ها بچه دارند، نه تنها باید با یک دیگر در تماس باشند، بلکه مهارت های ارتباطی آن ها (که قبلا بد بود) در واقع باید بهبود یابد. والدین باید همچنان برای حل مشکلات مربوط به فرزندان خود با یک دیگر همکاری کنند، مشکلاتی که اکنون شامل کشمکش در طول زمان، پول، نفوذ، هدایا، تعطیلات و غیره است. والدین در این دوره باید متوجه بشوند که چگونه با هم کنار بیایند.

4. استرس مالی

میانگین طلاق در کشور هزینه های زیادی دارد به علاوه هزینه های جابجایی و جایگزینی پس از تقسیم وسایل خانه. علاوه بر آن حمایت از فرزند یا همسر، دو خانواده معمولاً به اتاق خواب دو نفره، تعطیلات، اسباب‌ بازی‌ ها و لباس‌ ها برای بچه‌ هایی که بین والدینشان رفت و آمد می‌ کنند نیاز دارند. پول بیشتری از جیب هر دو والدین خارج می شود. متأسفانه، میانگین هزینه ی طلاق برای یک مادر مجرد تنها خیلی خرج بیشتری دارد.

مشکلات عاطفی

5. مشکلات عاطفی

پس از طلاق، والدین و فرزندان اغلب مشکلات عاطفی را تجربه می‌ کنند که ممکن است سال‌ ها حتی تا آخر عمر ادامه داشته باشد. اضطراب، افسردگی، ترس از رها شدن، بی اعتمادی، ناامنی، فقدان صمیمیت، سردرگمی در مورد جنسیت، احساس گناه، اجتناب از تعارض، بی ایمانی، کنترل، تنهایی، تلخی و عصیان و… در تمام افراد خانواده ظاهر می شود.

6. احتمال طلاق دیگر

یکی دیگر از پیامدهای طلاق، جدایی های مجدد می باشد. 60 درصد از زوج هایی که طلاق‌ می گیرند و ازدواج دوم را انجام میدهند، دوباره طلاق خواهند گرفت. ازدواج سوم در 93 درصد موارد منحل می شود. چرا؟ شاید مردم روی مسائل و مشکلات خود کار نمی کنند. شاید آن ها خیلی مشغول تلاش برای زنده ماندن هستند. به طور واقع بینانه، اکثر مردم مشکلات خود را به ازدواج بعدی (همراه با چمدان جدید از آخرین طلاق خود) منتقل می کنند.

7. از دست دادن دوستان

اکثر افراد مطلقه، در حالی که مجرد می مانند، در نهایت دوستان مجرد جدیدی پیدا می کنند. در برخی مواقع، آن ها در محافل دوستان متاهل قبلی خود احساس ناخوشایندی می کنند. یکی از پیامدهای طلاق این است که افراد دوستان متاهل خود را از دست می‌ دهند. آن ها ممکن است از هر دو دوستی دور شوند تا از درگیری بیشتر جلوگیری کنند.

برای ساختن دوباره ی رابطه با همسرتان راهکارهایی وجود دارد که با انجام دادن آنها می توانید زندگی و رابطه تان را از نو بسازید. مقاله ی 10 ویژگی ازدواج سالم در این زمینه می توانید شما را راهنمایی کند.

8. تقسیم خاطرات و متعلقات

در حالی که وسایل خانه و عکس های خانوادگی ارزش ذاتی زیادی ندارند، تقسیم آن ها بین والدین می تواند دلخراش باشد، زیرا وسایل خانه نشان دهنده خاطرات و تعهد هستند. عکس های خانوادگی زمان هایی از عشق و اتحاد را به تصویر می کشد که می تواند دردناک و ارزشمند باشد. درست مانند گذر از وسایل پدر و مادری که فوت کرده اند، تقسیم خانواده بین همسران (یا حتی اگر یک نفر همه آن را نگه دارد) باعث درد دل، رنجش و پشیمانی می شود.

9. تعطیلات

والدینی که طلاق گرفته اند باید بچه ها را در تعطیلات به اشتراک بگذارند یا تقسیم در تعطیلات را به صورت چرخشی انجام دهند. در هر صورت، یکی از والدین در برخی از احساساتی‌ ترین و نوستالژیک‌ ترین روزهای سال تنها یا بدون فرزندانشان باقی بمانند. روزهای مهم دیگر مانند فارغ التحصیلی، تولدها و عروسی ها تبدیل به رویدادهایی می شوند که باید به طور همزمان توسط هر دو والدین به اشتراک گذاشته شود که می تواند تنش ایجاد کند.

سخن آخر
طلاق هم به نوبه خود پیامدهای مختلفی بر روی زندگی همه افراد یک خانواده خواهد داشت. مشکلاتی مانند افسردگی، مشکلات فرزندان، از بین رفتن دوستی ها و تعطیلات مشترک با خانواده و غیره می تواند همه جزو پیامدهای طلاق باشد. کلینیک روژمان با گردآوری مشاوران با تجربه و کارآمد در زمینه ازدواج و مسائل زناشویی و طلاق آماده کمک و خدمات به شما عزیزان خواهد بود. جهت تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منبع:
مشکلات و پیامدهای طلاق

familymeans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *