اختلال هویت جنسی چگونه است؟

اختلال هویت جنسی که دوجنسی و یا ترنس نیز گفته میشود. این افراد با توجه به ویژگی های ظاهری و یا فیزیکی که دارند، هویت جنسی خود را انکار می کنند و یا آن را قبول ندارند. همین موارد موجب مشکلات شدید عاطفی و روانی می شود‌. صحبت کردن و مشاوره با متخصصان سلامت روان که در حوزه اختلال هویت جنسی تبحر کافی داشته باشند، می تواند آرامش نسبی روانی را به این افراد بازگرداند. اگر احساس می کنید شما و یا عزیزانتان از اختلال هویت خود رنج می برید، مشورت با متخصصان کلینیک روژمان راه روشنی در اختیار شما قرار می دهد تا با بررسی های لازم آرامش و ثبات به روح و روان اشخاص باز گردد.

اختلال هویت جنسی چیست؟

احساس ناراحتی و اضطراب در مورد عدم تطابق جسم و روان می تواند منجر به ناراحتی هایی شود که اختلال هویت جنسی نام برده می شود. این گونه اختلال بر روی احساسات تراجنسیتی ها یا دوجنسی ها اثرات نامطلوبی می گذارد. البته برخی از تراجنسی ها هم دچار اختلال هویت جنسی نمی شوند و با این مسائل به راحتی کنار می آیند. این نوع اختلال هویت جنسی در هر برهه ای از زندگی فرد، چه در کودکی و چه تا بزرگسالی، می تواند رخ دهد. افرادی که دچار اختلال هویت جنسی می شوند به طور معمول جنسیت خود را قبول ندارند و از حمایت های عاطفی و احساسی برخوردار نمی شوند و اکثریت جامعه آن ها را طرد می کنند.

علائم مربوط به اختلال هویت جنسی چیست؟

علائمی که مربوط به اختلال هویت جنسی باشد، باید به طور مداوم و مشهود اتفاق بیفتد. برخی از کودکان و یا نوجوانان به دلیل کنجکاوی و یا تنوع طلبی دست به کارهایی می زنند که نشان می دهند به دنبال هویت جنسی برعکس خود هستند. اگر این کنجکاوی ها در حد یک الی دو بار باشد با بالا بردن آگاهی آن ها می توان به راحتی آن را برطرف کرد. این کار بهتر است توسط روانشناسان که با روحیه کودکان و نوجوانان آشنا هستند انجام شود.

علائم اختلال هویت جنسی در پسران چگونه است؟

یکی از علائم بارزی که به طور مرتب در کودکان و نوجوانان اتفاق میفتد، آن است که مدام دوست دارد با جنس مخالف خود بازی کند. علاقه ای به بازی های مربوط به جنسیت خود ندارد. به عنوان مثال پسران مدام به فکر خرید لباس و وسایل دخترانه هستند، بازی های دخترانه مثل خاله بازی را دوست دارند، به دنبال عروسک های دخترانه هستند، علاقه ای به بازی کردن با پسران ندارند و آن ها را طرد می کنند، از آلت تناسلی خود بیزار هستند و علاقه ای به آن ندارند.

علائم اختلال هویت جنسی در دختران چگونه است؟

اختلال هویت جنسی در دختران به صورتی است که به دنبال خرید و پوشیدن لباس های پسرانه مانند کلاه و تیشرت های پسرانه هستند، علاقه ای به بازی های دخترانه ندارند و به جای عروسک دنبال اسباب بازی های پسرانه هستند، دوست دارند با پسران بازی کنند و اهمیتی به دختران نمی دهند، دوست دارند که آلت جنسی پسران را داشته باشند و از نوع دستگاه تناسلی خود ناراضی هستند.

عوامل ایجاد کننده اختلال هویت جنسی چیست؟

اختلال هویت جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی خود را نشان می دهد. این اختلال دقیقا در زمانی که تغیرات جنسی رو به تکامل هستند خود را بروز می دهد.  اختلال هویت جنسی در بین مردان شایع تر از زنان است و حدود سه برابر مردان را نسبت به خانم ها درگیر می کند. گزارش پزشکی قانونی نشان می دهد که تعداد این افراد حدود 4000 نفر است.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اختلال هویت جنسی، ژنتیک است. از دیگر عواملی که منجر به این نوع اختلال می شود، اختلال در کروموزوم و هورمون ها در دوران بارداری می شود. اگر هورمون ها در دوران بارداری به هم ریخته شود و به عنوان مثال هورمون تستوسترون در دوران بارداری سر جنین دختر زیاد شود، امکان اختلال هویت جنسی افزایش می یابد. اگر همین هورمون در دوران بارداری سر جنین پسر کم ترشح شود، فرد در دوران نوجوانی دچار دوگانگی شخصیت می شود. چنین افرادی به دلیل تضاد ژنتیک خود به مرور زمان دچار اختلالات روانی می شوند.

اختلال هویت جنسی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

اختلال هویت جنسی یا ترنس با توجه به نوع فرهنگ اجتماع و پذیرفتن مردم، همواره با یک سری مشکلات همراه بوده است. استرس و اضطراب، گوشه گیری، افسردگی، اختلال شخصیت و سایر مشکلات دیگر از نتایج اختلال هویت جنسی است. برخی از این افراد از لحاظ فردی و خانوادگی دچار سرزنش و طرد شدگی می شوند. از لحاظ اجتماعی ممکن است پذیرفته نشوند به همین دلیل به علت عدم اعتماد به نفس و گوشه گیری ترک تحصیل می کنند و به دنبال شغل نمی روند. اگر چنین افرادی در تنگنا قرار بگیرند، امکان دارد دست به خودکشی و یا آسیب به دیگران بزنند.

چنین افرادی بهتر است تحت نظر مشاور و درمانگر باشند و از خدمات پزشکی برخوردار شوند. برخی افراد با جراحی کردن می توانند هویت جنسی دلخواه خود را به دست آوردن و این گونه از حبس تن خود خارج می شوند و از فشار روانی آن ها کاسته می شود. هورمون درمانی در کنار مشاوره می تواند کمک زیادی به این چنین افراد کند. برخی افراد تنها مشکل روانی دارند و با چندین جلسات روانشناسی حرفه ای بهبود پیدا می کنند.

سخن آخر
اختلال هویت جنسی به مرور زمان انواع بیماری های روانی را به وجود می آورد که در صورت تشدید منجر به خود آزاری و خودکشی می شود‌. هدف مرکز مشاوره و روانشناسی روژمان از ارائه مطالب مفید روانشناسی و شناخت اختلالات روانی از جمله اختلال هویت جنسی، بالا بردن سطح آگاهی شما عزیزان و ارائه خدمات جهت بهبود حال شما می باشد. در این راستا گروه متخصصان کلینیک روژمان با تکنیک های اصولی و تایید شده وزارت بهداشت و سلامت روان، به دنبال بهبود روان و ایجاد آرامش برای شما و عزیزانتان است تا طعم یک زندگی سالم و شاد را برایتان به ارمغان بیاورد.

منابع:

اختلال هویت جنسی چیست؟

sciencedirect

علل و مشکلات اختلال هویت جنسی

psychiatryonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *