تاثیرات مخرب بدگویی و مشاجره در مقابل فرزند

در برخی مواقع، شما جلوی فرزندان خود با همسرتان بحث خواهید کرد و به بدگویی در مورد آن ها می پردازید. این که چگونه این کار را انجام می دهید و بعد از آن چه کاری انجام خواهید داد تفاوت ایجاد می کند. کلینیک روژمان همراه با متخصصان و مشاوران برتر به شما در امر فرزندپروی کودک و نوجوان و فرزندپروری کودکان دارای اختلال و موارد دیگری در خصوص فرزندان، کمک خواهد کرد.

این داستان را یکی از مراجعان تعریف کرده است. اواخر یک عصر، من و شوهرم مشغول دعوا بودیم که متوجه پسر شش ماهه مان شدم. او با اسباب بازی هایش روی تخت بازی می کرد، اما حالا دیگر متوقف شده بود. در عوض، او نشسته بود، یک اسباب‌ بازی بی‌ جان در دامانش افتاده بود و به دستانش خیره شده بود. غمگین به نظر می رسید. این منظره قلبم را شکست. با عجله رفتم و او را بلند کردم و در آغوش گرفتم. شوهرم پیش ما آمد. هر دوی ما تا آخر شب بحث را متوقف کردیم و به جای آن تصمیم گرفتیم روی آرامش پسرمان تمرکز کنیم.

اما برای هر دوی ما سخت بود که تصویر پسر خود را از ذهنمان پاک کنیم. می‌ دانستیم که او خیلی کوچک است و نمی‌ تواند همه چیزهایی را که من و پدرش سر هم دیگر فریاد می ‌زنیم و بدگویی می کنیم بفهمد، اما هنوز مشخص بود که لحن، صدای بلند و چهره‌ های عصبانی‌ ما روی او تأثیر می‌ گذاریم. بعد از مدتی پسرمان به زودی ما را بخشید و به بازی با اسباب‌ بازی مورد علاقه‌ اش بازگشت، اما این حادثه باعث شد که هر دوی ما به این فکر کنیم که آیا مشاجره و بدگویی ما و هر بحث دیگری که ممکن است با هم داشته باشیم می‌ تواند در دراز مدت روی او تأثیر بگذارد.

مشاجره و بدگویی همسر بر نوزادان تأثیر می گذارد

مشاجره و بدگویی همسر بر نوزادان تأثیر می گذارد

کودکان با والدین خود هماهنگ هستند. آن ها می توانند چیزهایی را حس کنند که ما حتی در دوران نوزادی هم متوجه نمی شویم. مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد نوزادان می توانند زمانی که مادرانشان استرس دارند، احساس کنند. در واقع، توانایی آن ها برای درک استرس مادرشان از رحم شروع می شود. مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که کورتیزول یا هورمون استرس مادر می‌ تواند وارد جفت شود و سطح استرس بالاتری برای جنین ایجاد کند. مشخص شد نوزادانی که در معرض استرس مکرر در رحم قرار می‌ گیرند، در هنگام تولد با سطح کورتیزول بالاتری نسبت به نوزادانی که از مادرانی که استرس کمتری دارند متولد می‌ شوند.

به این دلیل است که سیستم عصبی از قبل از تولد نوزادان در حال رشد است و تحت تأثیر استرس قرار می‌ گیرد. تا شش ماهگی، نوزادان هم چنین واکنش‌ های استرسی به اخم کردن یا حالات چهره عصبانی نشان می‌ دهند و نوزادانی که در معرض تعارض قرار می‌ گیرند، می‌ توانند ضربان قلبشان را افزایش دهند که هم چنین واکنش هورمون استرس را آغاز می‌ کند. کلمات ناسزا و بدگویی ها محرک کودک نیستند، اما لحن، حجم و پاسخ‌ های صورت بر پاسخ استرس کودک تأثیر گذارتر است.

نوزادان به ‌طور ذاتی به دنیایی می‌ آیند که به دنبال ایمنی و اعتماد سازی هستند که نیازهایشان برآورده خواهد شد. فریاد زدن یا پرخاشگری توسط کودک به عنوان ناامنی احساس می شود، که هورمون های استرس را ترشح می کند و باعث ایجاد یک احساس کلی ناراحتی برای او می شود.

اثرات بلند مدت دعوا و بدگویی همسر جلوی فرزندان چیست؟

اثرات بلند مدت دعوا و بدگویی همسر جلوی فرزندان چیست؟

اگر فرزندان والدین خود را در حال گریه و ناراحتی و بدگویی ببینند، احتمالاً شروع به گریه می کنند. اگر کودک از طریق آواز خواندن، در آغوش گرفتن و نوازش کردن و بازی با او حمایت و احساس امنیت داشته باشد، احتمالاً ظرف چند دقیقه احساس امنیت را دوباره به دست می‌ آورد.

اما اگر به آن احساس امنیت توجه نشود، نتیجه تغییر می کند. اگر احساس خطر دائمی یا مکرر برای کودک وجود داشته باشد، پاسخ استرس ممکن است در بیشتر مواقع در حالت شدید باشد. توجه داشته باشید که کودکان با بدگویی کردن شما به همسرتان یاد می گیرند. با گذشت زمان، افزایش استرس در نوزادان می‌ تواند باعث اضطراب جدایی، بدخلقی و مشکلات خواب شود. اما اثرات قابل توجه تری از ادامه درگیری در حضور آن ها وجود دارد.

وقتی کودکان نوپا مهارت‌ های زبانی را یاد می گیرند، زبان و سبک‌ های ارتباطی بزرگسالان اطراف خود را تقلید می‌ کنند. این می تواند شامل انتخاب کلمه، لحن و میزان صدا باشد. کودکان نوپا به شما نشان خواهند داد که چگونه استدلال ها را با نحوه صحبت با دیگران در هنگام عصبانیت تفسیر می کنند. کودکان نوپا ممکن است مکررا عصبانی شوند، در دوست‌ یابی مشکل داشته باشند، یا برای بیان احساسات یا ایده‌ های پیچیده به روشی آرام تلاش کنند.

بعدها، کودکان ممکن است مشکلات تمرکز، اضطراب یا مشکلات رفتاری داشته باشند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2012 روی مهد کودکی ها نشان داد که بچه‌ هایی که والدینشان شدیداً یا مکرراً با هم دعوا می‌ کردند، تا زمانی که در کلاس هفتم بودند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و مشکلات رفتاری بودند.

مطالعه دیگری که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که اختلافات بیش از حد خانوادگی در واقع می‌ تواند مغز بچه‌ ها را تغییر دهد و آن ها را وادار کند که احساساتشان را متفاوت پردازش کنند. این باعث می شود که در آینده با چالش های اجتماعی بیشتری روبرو شوند. چه بخواهیم چه نخواهیم، ما به‌ عنوان والدین 100 درصد مواقع الگو هستیم، چه در بهترین حالت خود یا در بدترین حالت خود باشیم و در نتیجه، بچه ها در آینده از الگوهای روابط ما تقلید می کنند.

سخن آخر

بدگویی و ناسزا به همسر جلوی فرزندان یا حتی دعوا با یک دیگر اثرات بدی روی کودکان شما خواهد داشت. مخصوصا اگر این کودکان به زبان افتاده باشند و توانایی تکلم داشته باشند خیلی اوضاع و شرایط حساس می شود. ابهت همسرتان در مقابل کودکان می شکند و توهین به والدین برایشان راحت می شود. توصیه می شود از دعوا و ناسزا گویی در مقابل کودکانتان بپرهیزید و در صورت بروز هرگونه آثار مخربی از این وضع بر روی کودکانتان با مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان در میان بگذارید. مشاوران این مجموعه با مهارت خاص شما را در این امر و حل مشکل راهنمایی خواهند کرد. برای تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *