ازدواج با شخصیت وابسته چگونه است؟

افراد با این تصور با یکدیگر ازدواج می‌کنند که زندگی مشترک عاشقانه‌ای را با آرامش سپری کنند و در طول ناراحتی‌ها، بیماری‌ها، و سایر مشکلات در کنار یکدیگر باشند. ولی برخی از افراد بیش از حد به این رابطه و همسر خود احساس وابستگی نشان می‌دهند از این‌رو تحمل اوضاع برای فرد مقابل سخت خواهد بود. ازدواج با شخصیت وابسته مسائل مربوط به خودش را به همراه دارد.

در واقع اگر شما با فردی که شخصیت وابسته دارد، ازدواج کنید همانند ازدواج با فردی است که بیماری یا اختلال روحی یا حتی فیزیکی دارد. تصور اینکه فردی به طور دائم به شما بچسبد یا نتواند بدون حضور شما برای مسائل شخصی خود تصمیم بگیرد تا چه حدی شما را عصبی می‌کند؟

زندگی و ازدواج با شخصیت وابسته چگونه خواهد بود؟

با وجود اینکه شما با علاقه قلبی خود با شخص مورد نظرتان ازدواج می‌کنید، ولی در صورتی که آن فرد بیش از حد به شما وابسته باشد به طور حتم شما دلزده می‌شوید. ازدواج به معنای داشتن رابطه‌ای عمیق و دائمی است ولی وابستگی غیر قابل کنترلی که شما را از امور عادی و طبیعی زندگی دور کند، بدون‌شک باعث آزار و اذیت خواهد بود.

در صورت ازدواج با شخصیت وابسته زندگی شما با سختی‌های بسیاری همراه است که بدون کمک درمانگران حرفه‌ای و مجرب شاید هرگز نتوانید از شر این دشواری‌ها رها شوید. البته در برخی موارد نیز شما می‌توانید از وابستگی بیش از حد فرد استفاده کنید و طبق خواسته خود زندگی را پیش ببرید. قطعا این طرز فکر صحیح نیست و برای نجات شخص وابسته از این نوع مشکلات و سودجویی‌ها بهتر است راهی برای درمان او پیدا کنید.

زندگی با چنین افرادی دارای پیچیدگی‌هایی است که شاید تا قبل از ازدواج خود متوجه این مسائل نشوید. از این‌رو توصیه می‌کنیم قبل از نهایی کردن ازدواج خود از شخصیت فرد مقابل مطمئن شوید.

تشخیص مهرطلبی و وابستگی شخصیت را می توانید در این مقاله بخوانید.

شناسایی شخصیت وابسته

در صورتی که فرد مورد نظر شما به دیگران وابستگی شدیدی دارد و در تصمیم‌گیری‌های شخصی خود ابراز ناتوانی می‌کند، می‌توان گفت او دچار اختلال شخصیت وابسته شده است. در ضمن این افراد به گفته سایرین اعتراضی نمی‌کنند و به طور معمول افرادی مطیع هستند. همین امر باعث می‌شود سایرین از آنها سواستفاده کنند و به خواسته‌های خود دست یابند. در ضمن این افراد از جدایی و دوری وحشت دارند. با ادامه داشتن این مسائل ممکن است شما به عنوان همسر این افراد خسته می‌شوید و تحمل اوضاع برایتان سخت می‌شود.

در نظر داشته باشید شخصیت وابسته از اوایل بزرگسالی در افراد ایجاد می‌شود، بنابراین شما بدون‌شک قبل از ازدواج می‌توانید به شخصیت واقعی فرد مورد نظر پی ببرید. مشاوره پیش از ازدواج زمینه شناخت طرز فکر یکدیگر بسیار کمک کننده است. در ادامه چند مورد از علائم شناسایی افراد با شخصیت وابسته را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • نیاز به دلگرم شدن توسط سایرین
  • نیاز به دریافت توصیه در هنگام تصمیم‌گیری مسائل روزانه و شخصی
  • وابسته بودن به سایرین برای پیش بردن مسئولیت‌های عادی زندگی خود
  • عدم اعلام اعتراض نسبت به نظرات و پیشنهادات سایرین
  • ترس از جدا شدن
  • تلاش بیش از حد برای کسب رضایت سایرین
  • تن دادن به هر کاری برای کسب حمایت اطرافیان

حل مشکل ازدواج با شخصیت وابسته

  • اگر بعد از ازدواج با فردی متوجه شخصیت واقعی او شدید و تحمل وابستگی شخصیت او برای شما سخت بود، باید به فکر حل این معضل باشید و هر چه سریع‌تر قبل از وابستگی بیشتر فرد به خودتان برای حل این مشکل اقدام کنید.
  • در قدم اول باید نوع وابستگی همسر خود را تشخیص دهید.
  • در ادامه باید محیط امنی برای همسرتان ایجاد کنید تا بتواند به خودش ایمان پیدا کند. همچنین با حضور در یک محیط امن همسر شما متوجه می‌شود بدون حضور شما نیز می‌تواند در امنیت کامل باشد و از پس مسائل عادی و شخصی خود برآید.
  • در ادامه باید همسرتان را به تصمیم‌گیری تشویق کنید، از او بخواهید در مورد مسائل مشترک یا شخصی خود تصمیم بگیرد و به تصمیم او عمل کنید. در چنین شرایطی همسر شما اعتماد به نفس پیدا می‌کند و به این درک می‌رسد که توانایی تصمیم‌گیری دارد.
    در واقع بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله همسر شما خودش را باور می‌کند و از وابستگی‌های خود کمی دور می‌شود. در آخر اینکه هرگز برای شخصیت‌های وابسته نباید تصمیم بگیرید. با این کار باعث می‌شوید او همچنان در وابستگی خود به سر برد و هیچ بهبودی پیدا نکند.

چالش‌های بزرگ ازدواج با شخصیت وابسته

ازدواج با شخصیت وابسته یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که زوج های جوان با آن روبه‌رو می‌شوند. در ضمن باخبر شدن از اینکه فرد وابسته به طور دقیق چه چیزی می‌خواهد یا به چه چیزی فکر می‌کند تا حدودی دشوار است. زیرا این افراد خود واقعیشان را کمتر نشان می‌دهند زیرا دوست ندارد اطرافیانشان از آنها دلخور شوند یا دوری کنند. همچنین این افراد به طور دائم نیاز به مراقبت دارند و از رها شدن و جدایی بسیار می‌ترسند.

بدین‌ترتیب بعد از ازدواج با چنین افرادی ممکن است شما حریم خصوصی خود را از دست بدهید. البته این افراد بیش از هرچیزی به خودشان صدمه می‌زنند و دیدن آزار و اذیت او نیز ممکن است شما را ناراحت کند.

نتیجه‌گیری
در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که برای حل معضل ازدواج با شخصیت وابسته باید چکار کنیم؟ باید از سلامت فیزیکی و ذهنی همسر خود مطمئن شوید، مشکلات روحی او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری او می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت این معضل دست به کار شوید. بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های درمانی آن را بررسی کنند.

روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با چالش‌های ازدواج با شخصیت وابسته آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.
در ضمن اگر در مورد روش‌های حل این معضل پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان چالش‌های این نوع ازدواج را پشت سر گذاشت؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *