ازدواج دوم و 6 راهکار طلایی برای غلبه بر مشکلات آن

ازدواج برای بار دوم شجاعت می خواهد زیرا همیشه این خطر وجود دارد که ازدواج دوم مانند ازدواج اول شما ناکام باشد. ازدواج مجدد به این معنی نیست که شما همیشه مایل به زندگی مشترک هستید احتمالاً هنوز هم شک و ترس دارید اما مایلید بر این مشکل برای کسی که دوستش دارید غلبه کنید. بنابراین اکنون شما شجاعانه با امید و اراده ازدواج دوم را آغاز کرده اید. مطمئناً این انتظار وجود دارد که اوضاع این بار بهتر از دفعه قبل پیش برود. برای این تصمیم مهم می توانید به یکی از متخصصین کلینیک روژمان در زمینه ازدواج مراجعه کنید و کمک بگیرید.

مشکلات ازدواج دوم و راه حل

مشکلات ازدواج دوم و راه حل

اگر چه آمار نشان می‌ دهد که میزان طلاق در ازدواج دوم بیشتر از ازدواج اول است، اما نباید نگران میزان موفقیت ازدواج دوم باشید. پس از بررسی الگو های ناسالم در ازدواج قبلی خود، با آمادگی بیشتری وارد این ازدواج خواهید شد. این مقاله به چالش‌ های ازدواج مجدد یا خطرات ازدواج دوم و بهترین روش غلبه بر آن ها می‌ پردازد. در مقاله ی آمادگی پیش از ازدواج دوم مواردی که قبل از ازدواج دوم باید به آنها توجه کنید بیان شده است. برخی از مشکلات و چالش ها را بررسی می کنیم:

1. چالش آرام کردن گذشته

رازهای یک ازدواج دوم موفق این است که آیا شما واقعاً انتخاب درستی در ازدواج مجدد کردید و یا از ازدواج قبلی خود بالاتر هستید یا خیر. همه ما خطرات بازگشت روابط را می دانیم، اما شاید چندین ماه یا سال از آخرین ازدواج شما گذشته باشد و شما فکر نمی کردید ناگهان یاد گذشته خود بیفتید.

در واقع، اگر به طور کامل با هر اتفاقی که افتاده برخورد نکرده باشید، گذشت زمان به تنهایی برای آرام کردن خاطرات گذشته کافی نیست. مانند این است که تمام مواد سمی را در زیرزمین عاطفی خود پر کنید و امیدوار باشید که هرگز دوباره ظاهر نشود اما این اتفاق معمولا در ناخوشایند ترین و استرس زا ترین لحظات می افتد. چه مرگ همسرتان را تجربه کرده باشید و چه طلاق از ازدواج اول را تجربه کرده باشید، قبل از این که بتوانید به پذیرش برسید نیاز است که غم و اندوه گذشته را فراموش کرده و خاطرات زندگی قدیمی را پاک کنید.

بخشش کمک بزرگی برای آرام کردن گذشته است. خودتان، همسر سابقتان و هر کس دیگری که در آن دخیل است را ببخشید.
این بدان معنا نیست که شما آن چه را که اتفاق افتاده تایید نمی کنید، بلکه تصمیم گرفته اید که گذشته خود را کنار بگذارید و دیگر اجازه ندهید تحت کنترل آن باشید. وقتی بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید به طور کامل روی موفقیت در رابطه خود با همسر جدیدتان تمرکز کنید.

2. چالش یادگیری و درس از گذشته

هیچ اشتباه یا تجربه بدی همیشه بد نیست اگر بتوانید از آن درس بگیرید. درواقع، آن چه از ازدواج اول خود آموخته‌ اید، می‌ تواند برخی از با ارزش‌ ترین درس‌ هایی باشد که ازدواج دوم شما را می‌ سازد یا از بین می‌ برد.

بنابراین باید نگاهی دقیق و طولانی به آن چه که در اولین بار انجام دادید و چه کار نباید می کردید، بیندازید. این بینش می تواند در شناسایی عواملی که باعث موفقیت یک ازدواج می شود مفید باشد. آیا فکر می کنید که زندگی کردن با شریک احساسیتان سخت است؟ اگر سخت است چگونه می خواهید این رفتارها یا عادات را در او تغییر دهید؟ در مورد آن چه در مورد همسر سابق خود نمی توانید تحمل کنید کاملاً روراست باشید و سپس از درگیر شدن با کسی که همان ویژگی ها را نشان می دهد خودداری کنید. اگر چالش آموختن درس های خود را از ازدواج اول به خوبی انجام دهید، می توانید شروع بسیار خوبی برای موفقیت در ازدواج دوم خود داشته باشید.

ویژگیهای یک ازدواج موفق چیست؟ اگر بدانید که یک ازدواج چگونه ماندگار می شود و مایه ی آرامش برای تمام افراد خانواده می شود، بهتر می توانید رابطه ی خود با همسرتان را مدیریت کنید و یک زندگی همراه با سلامت روان برای هر دو نفرتان بسازید.

ازدواج دوم و چالش کودک

3. چالش کودکان

یکی دیگر از مشکلات رایج ازدواج دوم بدون شک، وجود فرزندان در ازدواج دوم است. شرایط مختلف شامل این است که یا در ازدواج دوم دوباره بچه دار می شوید و یا هر دوی شما از قبل بچه دارید.

شرایط خاص شما هر چه باشد، باید با دقت به تمام حالات فکر کنید. به خاطر داشته باشید که معمولاً مدتی طول می کشد تا فرزندان والدین جدید (یا ناتنی) شما را بپذیرند. برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که ممکن است حدود پنج سال یا بیشتر طول بکشد تا دو خانواده واقعاً با هم یکی شوند. در مورد تمام برنامه هایی که باید در مورد زمان ملاقات با سایر والدین درگیر و ترتیبات تعطیلات انجام شود فکر کنید. زمینه ای که اغلب باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود، سبک های فرزند پروری و نحوه تنبیه کودکان است.

این جایی است که شما و همسرتان واقعاً باید در یک نقطه با یک دیگر هم نظر باشید، به خصوص زمانی که والدین اصلی غایب هستند.
برخی از مردم ممکن است فکر کنند که بزرگ کردن فرزندان در ازدواج دوم شما یک چالش است، اما این طور نیست. مطمئناً می‌ توانید تجربه کنید که بچه‌ ها یک نعمت هستند و در عوض یک خانواده ترکیبی خاص ایجاد کنید. هم چنین، اگر به ازدواج مجدد فکر می‌ کنید و فرزندان ناتنی باعث ایجاد مشکلات ازدواج می‌ شوند نگرانی بزرگی در ذهن شماست، باید به همه چیز فکر کنید، در مورد علت نگرانی خود به همسرتان اعتماد کنید و حتی با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

4. چالش همسران سابق

اگر چه اکثر زوج های مطلقه موفق می شوند با همسر سابق خود رفتاری مدنی و شایسته داشته باشند، اما در ازدواج مجدد پس از طلاق همیشه این طور نیست.
اگر فرزندانی در این امر دخیل هستند، به یاد داشته باشید که همسر جدید شما موظف است با همسر سابق خود تماس داشته باشد تا ملاقات فرزندان شما و سایر امور عملی را ترتیب دهد.

این موضوع شما را به چالش های اول و دوم باز می گرداند، فراموش کردن مسائل گذشته و یادگیری درس های خود.
اگر این دو زمینه به خوبی مدیریت شده باشد، باید بتوانید ازدواج دوم خود را به آرامی پیش ببرید. در غیر این صورت، ممکن است با تمایلات وابسته به هم روبه رو شوید، به خصوص در مواردی که سوء استفاده یا اعتیاد وجود داشته است و در مواردی که سابقۀ دستکاری یا آسیب شناختی وجود دارد. هر نوع درگیری بیش از حد با همسر سابق خود باعث ایجاد مشکلاتی در ازدواج دوم می شود.

هم چنین، صریح بودن و صادق بودن در مورد وضعیت طلاق قبلی و علاوه بر آن همسو بودن با شریک فعلی خود در مورد مشارکت شریک سابق، چه فرزندانی در این طلاق وجود داشته باشد یا نه، مهم است. اگر بعد از طلاق دوباره ازدواج می‌ کنید و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌ کنید، در کمک گرفتن از یک مشاور یا درمانگر تردید نکنید.

5. چالش مالی

پول پول پول! ما نمی توانیم از آن دور شویم! و این یک واقعیت شناخته شده است که مسائل مالی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که زوج ها با آن روبرو هستند، صرف نظر از این که ازدواج اول باشد یا دوم.

در واقع، پول ارتباط زیادی با اعتماد دارد. هنگامی که یک زوج ازدواج می کنند باید تصمیم بگیرند که آیا درآمد خود را شریک می شوند یا حساب های جداگانه ای را برای خود باز می کنند. هنگام ورود به ازدواج دوم، اکثر افراد قبلاً با ضرر و زیان مالی شدید در طول طلاق مواجه شده اند و این موضوع آن ها را از نظر مالی حتی بیشتر از ازدواج اول خود آسیب پذیر می کند.

یکی دیگر از قوانین ضروری برای ازدواج دوم موفق یا بهترین راه برای مقابله با چالش های مالی این است که در شروع ازدواج پس از طلاق، کاملاً باز و شفاف با یک دیگر صحبت کنید.

به هر حال، اگر می‌ خواهید این ازدواج پایدار بماند، باید یاد بگیرید که به یک دیگر اعتماد کنید و در مورد هر گونه هزینه یا بدهی با هم صادق باشید.

تعهد در ازدواج

6. چالش تعهد

یکی دیگر از چالش ها تعهد و وفاداری زوج ها به یک دیگر است. این واقعیت که این دومین ازدواج شما در آینده است، ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه بر دیدگاه شما نسبت به طلاق تأثیر بگذارد. به این معنا که قبلاً یک بار آن را پشت سر گذاشته‌ اید، بنابراین فکر می کنید اگر باز مشکلی باشد می توانید طلاق بگیرید.

اگر چه هیچ کس با در نظر گرفتن این موضوع وارد ازدواج دوم نمی شود، اما اگر شرایط سخت شود، همیشه این امکان وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که این عادی سازی طلاق می تواند یکی از دلایل اصلی شکست ازدواج دوم باشد.

به جای این که متوجه شوید ازدواج دوم چقدر طول می کشد، راه غلبه بر این چالش این است که به ازدواج دوم خود کاملا متعهد باشید. ممکن است قبلاً یک بار طلاق گرفته باشید، اما می توانید آن را به عنوان اولین و آخرین بار تجربه کرده باشید. به یاد داشته باشید، ازدواج دوم موفق از این قاعده مستثنی نیست.
اکنون شما برای زندگی به همسر دوم خود متعهد هستید و هر دو می توانید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا رابطه زناشویی خود را تا آن جا که می توانید زیبا و خاص کنید و مشکلات ازدواج دوم را با حفظ تعهد و وفاداری به یک دیگر حل کنید.

سخن آخر

موفقیت در ازدواج دوم خیلی مهم تر است. در این زمان شما باید تمام حواس خود را روی چالش ها و مشکلاتی که در پیش رو است متمرکز کنید و راه حل های لازم را در پیش بگیرید. بدانید که پیشگیری همیشه کارساز است پس تمام نکات بالا را بررسی کنید و صرفا به دلیل علایق چشم خود را بر روی چالش های متعدد نبندید. در این زمان بحران هایی ایجاد می شود که نیاز است با یک مشاور مشورت کنید. کلینیک روژمان با گردآوری متخصصان و روانشناسان باتجربه و دلسوز آماده ارائه خدمات به شما در زمینه ازدواج و مشاوره‌ های فردی و حتی فرزندان شماست.

به صفحه ی روژمان در اینستاگرام سر بزنید.

منابع:

• چالش های ازدواج دوم و راه حل آن

huffingtonpost

• تفاوت مشکلات ازدواج اول و دوم

researchgate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *