بررسی صفر تا صد معایب و مزایای نوروفیدبک

درمان بیوفیدبک یک فرآیند درمانی نوظهور در درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل و همچنین سلامت روان است. اگرچه این فناوری از زمان های قبل وجود داشته، اما امروزه اثربخشی آن در درمان اعتیاد و سلامت روان در حال تبدیل شدن به یک روش درمان محبوب‌ در میان متخصصان است. نوروفیدبک با ترکیب فناوری‌ های پیشرفته مانند fMRI و EEG، اساسا به مراجعان کمک می‌ کند تا شاهد امواج مغزی خود باشند. هر روند درمانی مزایا و معایب خود را دارد و نوروفیدبک (بیوفیدبک) از این قاعده مستثنی نیست. برای اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه روند درمان با نوروفیدبک و مزایا و معایب آن می توانید با مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان در ارتباط باشید.

روند نوروفیدبک بر درمان

با نگاهی به نحوه واکنش مغز به برخی محرک‌ های مغز، مراجعان می‌ توانند بدون استفاده از ابزارهای خاصی متوجه شوند که در مغزشان چه می‌ گذرد. سپس، مراجعان از تکنیک‌ های مقابله‌ ای مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن استفاده می‌ کنند و شاهد تغییر امواج مغزی برای آرامش بیشتر هستند. فرآیند نوروفیدبک به مراجعان کمک می کند تا متوجه شوند آن چه در درمان می آموزند به آن ها کمک می کند تا کنترل بیشتری بر خود و زندگی خود داشته باشند. رابط‌ های کامپیوتری پیشرفته‌ تر می‌ شوند و تعاملی شبیه بازی برای مراجعان ایجاد می‌ کنند که می‌ توانند در ذهن خود ماجراجویی کنند.

درمان نوروفیدبک برای چه مواردی استفاده می شود

افراد ممکن است از درمان نوروفیدبک برای طیف وسیعی از شرایط و اختلالات استفاده کنند. کاربردهای خاصی برای اثربخشی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از شرایط رایج که ممکن است با بیوفیدبک بهبود یابد عبارتند از: اختلال کمبود توجهی یا بیش فعالی (ADHD)، اعتیاد به الکل، اضطراب، آرتریت، آسم، فلج مغزی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، درد مزمن، یبوست، اعتیاد به مواد مخدر، صرع یا تشنج، فیبرومیالژیا، سردرد یا میگرن، فشار خون بالا، بی اختیاری (روده یا ادرار)، اختلالات بی خوابی، سندرم روده تحریک پذیر، استرس، سکته مغزی، سوء مصرف مواد، آسیب تروماتیک مغزی، و TMJ/TMD.

درمان نوروفیدبک همچنین در کمک به کاهش علائم ترک الکل یا مواد مخدر موفق بوده است. از آن جایی که کناره گیری از مواد اغلب منجر به استرس فیزیکی و افزایش پاسخ های غیرارادی می شود، بیوفیدبک ممکن است به علائم رایجی مانند اضطراب، افسردگی، درد مزمن، بی خوابی و بی قراری کمک کند. هم چنین ممکن است به کاهش میل به مواد مخدر، کنترل خلق و خوی و احساسات، کاهش رفتار های تکانشی، مدیریت استرس و به حداقل رساندن احتمال عود کمک کند.

مزایای نوروفیدبک چیست؟

انجام مداخلات نوروفیدبک آسان است، زیرا شامل استفاده از تجهیزات خاص بیمار برای بازتاب فرآیندهای فیزیولوژیکی خود می شود. این درمان اغلب با عملیاتی مانند تنفس عمیق، ایجاد یک شناخت مثبت و شرکت در خود انعکاس دنبال می شود. بنابراین، نوروفیدبک ممکن است شامل هیچ دارو یا تجهیزات گران قیمتی نباشد. علاوه بر این، برخی از دستگاه‌ های نوروفیدبک بسیار قابل حمل هستند که به بیماران امکان می ‌دهد درمان را در خانه انجام دهند. طبق تحقیقات مداخلات بیوفیدبک اثرات بلندمدتی بر شناخت و رفتار دارند. این درمان همچنین از جهاتی غیرتهاجمی و توانمند است زیرا بیماران باید برای تکمیل درمان به توانایی‌ های خود تکیه کنند.

  • کاهش استرس، افسردگی، اضطراب، PTSD و میل به مواد مخدر یا الکل
  • کاهش تجربه درد مزمن، مشترک در بسیاری از مسائل سلامت روان مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل و اختلالات خوردن (بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی)
  • بهبود کیفیت خواب با کاهش بیش از حد برانگیختگی و بی خوابی
  • به افراد مبتلا به ADHD کمک کنید تا توانایی بیشتری برای تمرکز پیدا کنند
  • مزایای سایر روش های درمانی را بهبود بخشد
  • به کسانی که با دارو درمان نمی شوند کمک می کند
  • توانمندسازی و استقلال را در فرد تشویق می کند
  • درمان وسواس

معایب نوروفیدبک چیست؟

یکی از اشکالات اصلی این درمان عدم اثبات قطعی کارایی آن است. در حالی که بسیاری از مطالعات نتایج مثبتی را برای نوروفیدبک گزارش می‌ کنند، ماهیت غیرتهاجمی مداخلات به دانشمندان اجازه نمی‌ دهد تا داده‌ های مشخصی در مورد نتایج درمان پیدا کنند. علاوه براین برخی از منتقدان خاطرنشان می کنند که ابزارهایی که در طول درمان استفاده می شوند ممکن است نسبتاً گران باشند.

نوروفیدبک بر توانایی افراد برای تغییر شناخت خود از طریق رفتار نظارت شده و تفکر مثبت متمرکز است. با این حال، محدودیت های این فرآیندها باید در نظر گرفته شود. متخصصانی که از نوروفیدبک استفاده می کنند باید به خاطر داشته باشند که هر فردی نمی تواند اطلاعات نوروفیدبک را به اندازه کافی تفسیر کند. بنابراین ملاحظات اخلاقی باید شامل افراد مبتلا به بیماری های روانی جدی باشد که بر شناخت فرد تأثیر می گذارد. نوروفیدبک یک درمان غیر نفوذی است و بیماران را ملزم به مصرف داروهای خطرناک و یا داروهای رایج اعصاب نمی کند. در مقاله ی درمان های غیردارویی، می توانید در این رابطه بیشتر بخوانید.

کاربرد نوروفیدبک چیست؟

کاربرد نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک به شما می‌ آموزد که چگونه عملکردهای غیر ارادی بدن را برای بهبود سلامت کلی کنترل کنید. یک درمانگر نوروفیدبک برای اندازه گیری تنفس، دمای پوست، ضربان قلب، جریان خون، امواج مغزی، تنش عضلانی و غدد عرق، حسگرهای الکتریکی را به بدن شما متصل می کند. بازخورد حاصل از این اندازه‌ گیری‌ ها به درمانگر می‌ گوید که چگونه به شما کمک کند تا نشانه‌ های بدن را بشناسید و به طور اساسی این نشانه‌ ها را به روش‌ های مثبتی برای ارتقای آرامش و کمک به کاهش مواردی مانند استرس، درد مزمن، سردرد، فشار خون بالا و علائم ترک اصلاح کنید. هدف بهبود سلامت جسمی، عاطفی و روانی شماست.

کاربردهای مختلف روش نوروفیدبک را می توانید در مقالات زیر بخوانید:

تاثیر نوروفیدبک بر اختلال یادگیری

تاثیر نوروفیدبک بر توجه و تمرکز

سخن آخر

نوروفیدبک یک تجربه کامل برای شفای ذهن و بدن و هم چنین عواطف و روح است. یادگیری مهارت‌ های مقابله‌ ای حیاتی و درگیر شدن با بیوفیدبک به درمان نوجوانان کمک می‌کند بدون این که مجبور باشند کارهای زیادی را انجام دهند که گاهی اوقات آن‌ ها را خسته کننده می‌ دانند. در نتیجه می توان پیشرفت بیمار را از نظر شیمی بدن و مغز اندازه گیری کرد، در حالی که آن ها می توانند پیشرفت خود را نیز تشخیص دهند. نوروفیدبک هم مانند سایر درمان ها معایب و مزای خاص خود را دارد. شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه کارکرد و مزایا و معایب نوروفیدبک می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان که در این زمینه تجربه و تبحر بالایی دارند کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *