تاثیر نوروفیدبک بر اختلال یادگیری

آموزش نوروفیدبک که به عنوان بیوفیدبکEEG نیز شناخته می شود، فناوری است که به تمرین مغز و آموزش مسیرهای عصبی جدید کمک می کند و فرد می تواند بهتر یاد بگیرد. بهترین بخش این است که نوروفیدبک نه تنها غیر تهاجمی، بدون درد و سرگرم کننده است، بلکه اغلب یک درمان دائمی برای ناتوانی های یادگیری است!

در حال حاضر، برای کمک به افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری، از روش هایی استفاده می شود که به افراد آموزش می دهد تا در کنار ناتوانی های یادگیری خود کار کنند. این ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد، اما در مورد رسیدگی به شرایط اساسی برای مراقبت از مشکل در درازمدت چطور؟ برای اطلاع از شرایط نوروفیدبک و اختلال یادگیری می توانید از مشاوران کلینیک روژمان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

چند کودک ناتوانی در یادگیری دارند؟

بر اساس گزارش مرکز ملی ناتوانی‌ های یادگیری، از هر پنج کودک مدرسه ای، یک کودک دارای اختلال یادگیری است. نوروفیدبک می تواند به افرادی که دارای اختلالات یادگیری هستند کمک کند. از طریق آموزش مغز، کودکان می توانند خواندن، ریاضیات و نحوه عملکرد خود در جهان را بهبود بخشند.
تحقیقات ثابت کرده است که آموزش نوروفیدبک می تواند به ناتوانی های یادگیری کمک کند، مانند:

  • نارساخوانی
  • اختلال پردازش زبان
  • اختلال پردازش شنوایی (APD)
  • دیسکالکولیا
  • دیسگرافی
  • اختلالات یادگیری غیرکلامی

چه چیزی باعث اختلالات یادگیری می شود؟

هیچ کس واقعا نمی داند چه چیزی باعث ناتوانی های یادگیری می شود. می تواند یک جزء ژنتیکی و هم یک جزء محیطی درگیر باشد. با این حال، دانشمندان بر این باورند که بیشتر ناتوانی‌های یادگیری مستقیماً با نحوه سیم‌کشی مغز مرتبط هستند.
امواج مغزی در یک کودک با ناتوانی یادگیری یا خیلی سریع یا خیلی کند است. این بر نحوه پردازش اطلاعات مغز و نحوه ارتباط بخش های مختلف مغز با یکدیگر تأثیر می گذارد.

علائم ناتوانی یادگیری چیست؟

کودکانی که دچار ناتوانی یادگیری هستند بیشتر از همسالانشان با کار مدرسه خود دست و پنجه نرم می کنند. آن ها ممکن است با خواندن، ریاضی، املا یا قالب بندی افکار خود و برقراری ارتباط با آن ها مشکل داشته باشند.
به طور کلی، آن ها باید بیشتر از همتایان خود تلاش کنند تا کار خود را به انجام برسانند. برخی از کودکان بی توجه به نظر می رسند زیرا نمی توانند مانند دانش آموزان دیگر اطلاعات را پردازش کنند. کودکی که دچار ناتوانی یادگیری است، دچار مشکلاتی خواهد شد که با آموزش استاندارد یا کمک اضافی بهتر نمی شود.

طبق گفته موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی، نشانه‌ های خاصی وجود دارد که نشان می‌ دهد فرزند شما ممکن است ناتوانی یادگیری داشته باشد. هشت علامت اصلی عبارتند از:

  • مشکلات خواندن و یا نوشتن
  • مشکلات ریاضی
  • حافظه ضعیف
  • مشکلات توجه
  • مشکل داشتن در دنبال کردن دستورالعمل‌ ها
  • دست و پا چلفتی بودن
  • مشکل در گفتن زمان
  • مشکلات در سازماندهی ماندن

علائم دیگری نیز وجود دارد از جمله:

  • عمل کردن بدون فکر کردن به نتایج احتمالی (تکانشگری)
  • بازی کردن در مدرسه یا موقعیت های اجتماعی
  • مشکل در تمرکز؛ به راحتی منحرف شدن
  • مشکل در بیان صحیح یک کلمه با صدای بلند یا بیان افکار
  • مشکلات عملکرد مدرسه از هفته به هفته یا حتی روز به روز
  • مانند یک کودک کوچک صحبت می کند؛ استفاده از عبارات کوتاه و ساده؛ یا حذف کلمات در جملات
  • گوش دادن به سختی
  • مشکلات مربوط به تغییرات در برنامه یا موقعیت ها
  • مشکلات در درک کلمات یا مفاهیم

نوروفیدبک چگونه به اختلالات یادگیری کمک می کند؟

بسیاری از روش‌ هایی که برای کمک و درمان ناتوانی‌ های یادگیری به کار می‌ روند، برای کمک به کودک برای جبران ناتوانی‌ اش یا کار در اطراف آن در نظر گرفته شده‌ اند. مطالعات EEG نشان داده است که بیشتر اختلالات توجه و یادگیری و هم چنین مشکلات رفتاری مانند تکانشگری و بیش فعالی با فعالیت امواج مغزی آهسته و برانگیختگی کم سیستم عصبی مرکزی مرتبط است. به همین دلیل است که داروهای محرک بار ها برای این شرایط تجویز می شود.

تحقیقات نشان داده است که نوروفیدبک به اندازه داروهای محرک بدون عوارض جانبی موثر است. نوروفیدبک با آموزش نواحی از مغز که مرتبط با یادگیری و مهارت های اجرایی مانند ریاضی، خواندن، پردازش شنیداری و پردازش دیداری هستند، مهارت های یادگیری را بهبود می بخشد.

مسیرهای عصبی جدیدی در حال توسعه هستند تا بخشی از مغز بهتر عمل کند. زمانی که مغز شما سعی می کند چیز جدیدی بیاموزد، مانند دوچرخه سواری، برای حفظ تعادل شما به همه قسمت های مغز نیاز دارد تا به درستی ارتباط برقرار کند. اگر آن ارتباط را نداشته باشید سقوط می کنید. در کودکی که ناتوانی یادگیری دارد، این ارتباط بین نواحی مغز به درستی کار نمی کند. این کار یادگیری ساده را بسیار دشوار می کند.

آموزش نوروفیدبک به مغز کمک می کند تا زمانی که مناطقی که شما آموزش می دهید دقیقاً همان طور که باید ارتباط برقرار می کنند، نشانه هایی را به مغز ارائه دهد. در حین تمرین مغز خود هر نیم ثانیه بازخورد دریافت خواهید کرد که به شما تکرار و تمرین زیادی می دهد. مغز هر بار که به روش صحیح ارتباط برقرار می کند پاداش می گیرد. مغز در یادگیری کارآمدتر می شود.

در مطالعه‌ ای که در Frontiers in Psychology منتشر شد، محققان مقاله‌ ای درباره مزایای نوروفیدبک با بررسی فعالیت‌ های مغزی درون مغزی یا به عبارت دیگر اتصالات عصبی در مغز نوشتند. با آموزش نوروفیدبک که این ارتباطات را بهبود می بخشد، نویسندگان بیان می کنند که نوروفیدبک می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد که اختلالات مربوط به شنوایی مانند نارساخوانی رشدی را کاهش دهد.

در ژورنال Neuroimage ، یک مطالعه در سال 2014 با استفاده از نوروفیدبک و تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان داد که افرادی که یاد گرفته ‌اند فعالیت‌ های بین دو نیمکره مغز را خودتنظیم کنند، می‌ توانند علائم نارساخوانی را کاهش دهند.

دیگر کاربردهای نوروفیدبک را می توانید در مقالات زیر از روژمان بخوانید:

درمان وسواس با کمک نوروفیدبک

درمان میگرن با کمک نوروفیدبک

تاثیر نوروفیدبک بر توجه و تمرکز

درمان افسردگی با کمک نوروفیدبک

درمان اختلالات خواب با کمک نوروفیدبک

سخن آخر
برای اکثر کودکان، آموزش نوروفیدبک بسیار آرامش بخش و لذت بخش است. در طول یک جلسه عادی، چهار الکترود را برای اندازه گیری فعالیت امواج مغزی کودک شما وصل می کنیم، دو الکترود به ناحیه ای که تمرین می کنیم و دو الکترود به گوش شما. سپس، کودک شما باید فقط بنشیند و یک برنامه را تماشا کند یا به موسیقی گوش دهد. به همین سادگی!

پیشرفت در آموزش نوروفیدبک برای ناتوانی های یادگیری در بهبودهای قابل مشاهده در توجه کودک به وظایف، عملکرد در کلاس، توانایی یادگیری و خودکنترلی رفتاری نشان داده شده است.

ما از تست های روانشناختی اثبات شده برای اندازه گیری علائم قبل و بعد از آموزش نوروفیدبک استفاده خواهیم کرد. این روش دیگری است که متوجه می شوید مغز در حال تغییر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوروفیدبک و تاثیر آن بر روی اختلالات یادگیری کودکان خود می توانید از متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *