درمان افسردگی با نوروفیدبک چگونه است؟

برخی از افراد افسردگی را یک ناتوانی نامرئی می دانند. هیچ کس نمی تواند ببیند که شما رنج می برید زیرا همه این ها در درون شما اتفاق می افتد. هم چنین افسردگی بسیار رایج است. بیش از 264 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند. با وجود رایج بودن آن، یافتن درمان مناسب هم چنان می تواند چالش برانگیز باشد. اکثر پزشکان سلامت مدیتیشن، دارو درمانییا مشاوره درمانی را توصیه می کنند. همه این‌ ها می‌ توانند تأثیر داشته باشند، اما سازگاری با آن ها یا ایجاد عوارض جانبی به زمان نیاز دارد.

با این حال، عصب ‌شناسی به کشف درمان‌ های جدیدی ادامه می‌ دهد که سریع‌ تر و بدون عوارض جانبی عمل می‌ کنند. نوروفیدبک یکی از این درمان‌ ها است و شامل هیچ دارویی نمی‌ شود. می توان آن را مرحله نهایی در تمرین مغز در نظر گرفت. برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان نوروفیدبک و افسردگی می توانید از مشاوران برتر کلینیک روژمان راهنمایی و کمک دریافت نمایید.

نوروفیدبک چیست؟

مغز شما تکانه های الکتریکی را بین سلول های مغز تولید می کند که به امواج مغزی معروف هستند. این تکانه ها سلول هایی هستند که با یک دیگر صحبت می کنند.
امواج مغزی در حالات مختلفی مانند تمرکز عمیق یا آرامش اتفاق می افتد. نظارت بر امواج مغزی یکی از راه‌ های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است. الگوهای امواج مغزی معروف آلفا، بتا، تتا و دلتا هستند. همه ما در طول روز و خواب خود وارد آن ها می شویم. آن ها می توانند وظایف را آسان تر یا سخت تر کنند. همه چیز به سازگاری الگو و کاری که ما انجام می دهیم بستگی دارد.

نوروفیدبک در عمل چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک فرآیند اندازه گیری امواج مغزی شما با استفاده از دستگاه EEG است. سپس زمانی که مغز شما عمل درست را انجام دهد به شما پاداش می دهد. در برخی موارد، پاداش می تواند مواردی مانند تماشای یک فیلم یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه باشد.
به عنوان مثال اگر امواج مغزی شما نشان دهد که آرامش بیشتری دارید یک پاداش مثبت دریافت خواهید کرد. وقتی امواج مغزی شما در جهت مخالف شروع به حرکت می کنند، پاداش به پایان می رسد یا از بین می رود.

مغز رفتاری را می آموزد که برای دریافت یک پاداش مثبت باید اتخاذ کند. در علوم اعصاب، رفتار حالت موج مغزی مناسب است. به لطف نوروپلاستیسیته، می‌ توانیم به مغز شما کمک کنیم تا به روشی خاص رفتار کند.
یکی از مزایای نوروفیدبک این است که به مغز می آموزد چگونه حالت خود را به تنهایی تغییر دهد. پاسخ مثبت مرتبط با الگوهای بهینه امواج مغزی را به خاطر می آورد و به دنبال بازگشت به آن است. امکاناتی را که این روش می تواند برای درمانمشکلات خلقی ارائه دهد تصور کنید.

نوروفیدبک چگونه به افسردگی کمک می کند؟

نوروفیدبک چگونه به افسردگی کمک می کند؟

مغز به طور طبیعی می خواهد در یک موقعیت خنثی بماند. این حالت متعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم. همه ما منفی‌گرایی را تجربه خواهیم کرد، اما ماندن در این الگوهای فکری ما را نامتعادل نگه می‌ دارد. هر چه بیشتر در آن ها بمانیم، رسیدن دوباره به آن حالت متعادل سخت تر می شود.

حالت هایی مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می گذارد. افسردگی یک اثر موج دار ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب‌ های ما تأثیر می‌ گذارد و این انتخاب‌ ها بر تفکر ما تأثیر می‌ گذارند. این الگوها ما را در چرخه های فکری منفی به دام می اندازند. نوروفیدبک یک راه ساده و بدون دارو برای شکستن چرخه افسردگی است. این روش به مغز اجازه می دهد تا به حالت متعادل برگردد. فعالیت بیشتر در لوب فرونتال چپ منجر به خلق و خوی مثبت تر می شود. در نتیجه، فعالیت غیر طبیعی در لوب پیشانی راست منجر به خلق و خوی ضعیف می شود.

دانستن این موضوع به این معنی است که پزشک شما می‌ تواند لوب پیشانی چپ را تمرین دهد تا فعال‌ تر باشد. این اقدامات الگوهای تفکر مثبت بیشتری ایجاد می کند. آموزش هم چنین احتمال تفکر افسرده را در آینده کمتر می کند.

پروتکل نوروفیدبک برای افسردگی همچنین به این معنی است که می توانید به مغز یاد دهید که چگونه این فرآیند را به تنهایی انجام دهد. با گذشت زمان، این امر باعث می‌ شود که هر زمان که افسردگی تهدید می‌ شود به حالت خنثی برگردید. این شکل از تمرین مغز یک پاسخ خودکار ایجاد می کند.

نوروفیدبک برای افسردگی چقدر موثر است؟

نوروفیدبک برای افسردگی چقدر موثر است؟

یک مطالعه در سال 2019 از نوروفیدبک برای درمان افرادی که از افسردگی مقاوم به درمان (TRD) رنج می برند، استفاده کرد. پس از دوازده هفته، آن ها دریافتند که نرخ پاسخ مثبت 58.3 درصد است. بنابراین نوروفیدبک نه تنها به علائم کمک کرد، بلکه به بهبود آن ها نیز کمک کرد.
یک بازمانده از تروما سال ها از افسردگی رنج می برد. او هم چنین دارو، رژیم غذایی، هیپنوتیزم درمانی، صحبت درمانی مختلف و ورزش را امتحان کرده بود. در حالی که همه آن ها تا حدی کمک کردند او دریافت که نوروفیدبک بعد از هشت جلسه تفاوت واقعی ایجاد کرد.

بسیاری از مطالعات دیگر این یافته ها را در مقیاسی بسیار بزرگتر تأیید می کنند. کارآزمایی‌ های بالینی بهبود را نشان می‌ دهند، به‌ ویژه در مواردی که سایر درمان‌ ها ناکارآمد هستند. در حالی که آزمایش‌ ها کوچک بوده‌ اند و تحقیقات کمتری در مورد اثرات بلند مدت آن انجام شده است، اما مزایای آن هنوز مشهود است.

مطالعات همچنین موفقیت در استفاده از آموزش بازخورد آلفا یا تتا برای افسردگی عمیق را نشان داده‌ اند. این آموزش هم چنین به تقویت آرامش، بهبودی ناشی از تروما و خلاقیت کمک می کند.

چرا نوروفیدبک یک گزینه عالی برای درمان است؟

نوروفیدبک یک رویکرد بدون درد است که شامل دارو نیست. این بدان معناست که با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید هیچ تضادی نخواهید داشت. از آن جایی که این یک فرآیند غیر تهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی است. به یاد داشته باشید، تغییر امواج مغزی شما، شخصیت شما را تغییر نمی دهد و محتوای افکار شما را تغییر نمی دهد. نوروفیدبک برای بهبود فعالیت در بخش های سمت راست مغز عمل می کند. این بسیار متفاوت از دارو است، که ساختار شیمیایی مغز شما را تغییر می دهد. داروهای تجویزی اگر چه گاهی اوقات مفید هستند اما می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد و آن را به انتخاب بهتر و سالم تری تبدیل می کند

سخن آخر

در نهایت نوروفیدبک طرز فکر شما را درباره مسایل و مشکلات تغییر می‌ دهد. هنگامی که به افسردگی مربوط می شود، اغلب مشکل در اینجاست. گفتار درمانی می تواند به شما در شناسایی الگوهای افکار منفی کمک کند. با این حال برای مقابله با آن ها و سیم کشی مجدد مسیرهای عصبی خود، به تلاش زیادی نیاز است. نوروفیدبک با کارکردن با عملکردهای طبیعی مغز می تواند این کار را به طور موثرتری انجام دهد. هم چنین بیشترین پتانسیل را برای تغییر دائمی دارد زیرا مغز یاد می گیرد که از طریق آموزش خود را درمان کند.

اگر نوسانات خلقی ناخواسته، مشکلات خواب، مشکلات مدیریت خشم، انگیزه یا عزت نفس ضعیف دارید، ممکن است نوروفیدبک مفید باشد. درمان آسان و غیر تهاجمی می تواند بدون درد، وضعیت سلامت روان و دیدگاه شما را نسبت به زندگی بهبود بخشد. برای مشاوره بیشتر و درمان نوروفیدبک برای اختلالات از جمله افسردگی می توانید از مشاوران کلینیک روژمان کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *