درمان وسواس با کمک نوروفیدبک

مغز انسان یک سیستم فوق‌ العاده پیچیده است، اما اسکن‌ های مغزی نشان می‌ دهد که افراد مبتلا به اختلالات وسواسی دارای فعالیت غیرطبیعی در مناطق مرتبط با احساسات و واکنش‌ های قوی هستند، که آن ها را به ویژه مستعد تفکر بیش از حد یا تفکر تکراری می‌ کند که منجر به الگوی حلقه ‌ای در عملکرد امواج مغزی می‌ شود.

استفاده از نوروفیدبک برای آموزش نواحی مغز مرتبط با کنترل و واکنش هیجانی می‌ تواند الگوهای مغز را تنظیم کند. اثر نوروبخشی این امواج مغزی بیش فعال را کاهش می دهد تا به آموزش مجدد مغز و آرام کردن واکنش بیش از حد سیستم عصبی کمک کند، بنابراین وسواس و اجبار را کاهش می دهد. اگر به دنبال درمان نوروفیدبک برای اختلالات خود یا عزیزانتان هستید حتما از مشاوران و روانشناسان با تجربه کمک بگیرید. پیشنهاد ما متخصصان با تجربه و به روز کلینیک روژمان هستند که شما را در این امر یاری می دهند.

اختلال وسواسی و اثربخشی نوروبخشی روی آن

اختلال وسواسی و اثربخشی نوروبخشی روی آن

تصور کنید که بدون این که ذهنتان بارها و بارها به یک موضوع فکر کند، کارهای روزمره خود را انجام دهید. درمان نوروفیدبک یا نوروبخشی می تواند روشی برای آرام کردن صحبت های ذهنی بر روی وسواس یا (OCD) و کمک به بازگرداندن زندگی شما به حالت عادی باشد. همان طور که خواهید آموخت، درمان نوروفیدبک با موفقیت به افراد کمک کرده است تا بر اختلال وسواسی و (OCD) که ناتوان کننده است غلبه کنند، انرژی را دوباره به دست آورند و به شما اجازه دهند در بالاترین سطح خود عمل کنید.

فشار جامعه مدرن بر روی اختلال وسواس

در جامعه مدرن، ما روزانه بار بیش از حد اطلاعاتی را دریافت می کنیم که توسط کانال های مختلف بی شماری مانند رسانه های اجتماعی به ما می رسد. بزرگسالان، نوجوانان و حتی کودکان برنامه‌ های روزافزونی دارند و فشار را احساس می‌ کنند. جای تعجب نیست که بسیاری از مردم با مشکلات و اختلالات روانی ناشی از تمام استرس هایی که هر روز با آن روبرو هستیم دست و پنجه نرم می کنند. این همه استرس و اضطراب منجر به اختلالات روانی می شود که وسواس یکی از آن هاست.

مبارزه افراد مبتلا به اختلالات وسواسی

اختلال وسواس اجباری یا (OCD) در حال حاضر در حدود 3 میلیون نفر از جمعیت آمریکا شایع است. اختلالات وسواسی اغلب در اواخر نوجوانی افراد و در اوایل بیست سالگی ایجاد می شود، اما کودکان نیز می توانند علائم اختلالات وسواسی یا (OCD) را نیز تجربه کنند. استرس و اضطراب از علل شایع ایجاد یک اختلال وسواس فکری اجباری هستند.

اختلالات وسواسی (OCD) یک اختلال روانی است که با افکار وسواسی و یا رفتار اجباری مشخص می شود. علت آن زمینه‌ ای، اضطراب غیر منطقی و ترس‌ هایی است که باعث رفتارهای اجباری معمول یا افکار وسواسی می‌ شوند. انجام این رفتار باعث تسکین موقت استرس در فرد مبتلا به اختلالات وسواسی (OCD) می شود. یک فرد مبتلا به اختلالات وسواسی (OCD) اغلب احساس می کند که افکار وسواسی یا رفتار اجباری او می تواند از وقوع حوادث نامطلوب جلوگیری کند.

یک فرد مبتلا به اختلالات وسواسی آن را این گونه توصیف کرد: برای من، این یک احساس آزار دهنده است که همیشه حاضر است و می گوید چیزی درست نیست. من واقعاً هرگز نمی توانم آن را درست کنم.

تاثیر نوروبخشی یا نوروفیدبک بر روی اختلالات وسواسی چیست؟

تاثیر نوروبخشی یا نوروفیدبک بر روی اختلالات وسواسی چیست؟

درمان نوروفیدبک یک آموزش مبتنی بر پاداش برای تغییر فعالیت مغز شما است. در طول درمان نوروفیدبک از هیچ دارویی استفاده نمی شود و 100٪ بی خطر است. حسگرهای (EEG) امواج مغزی شما را در طول انواع فعالیت ها نظارت می کنند. هنگامی که مغز به طور بهینه عمل می کند، بازخورد مثبتی برای ترویج این امواج مغزی داده می شود. اما اگر مغز فعالیت غیر بهینه ای از خود نشان دهد، بازخورد منفی دریافت خواهید کرد. مغز شما می تواند از این بازخورد یاد بگیرد تا مسیرهای عصبی مغزی موثرتری بسازد. این مسیرهای مغزی تازه تشکیل شده به کاهش علائم متعدد کمک می کند.

نوروفیدبک تراپی یا اثر نوروبخشی چگونه کار می کند؟

اولین قدم ارزیابی مغز با نقشه مغز است. نقشه مغز از حسگرهایی روی پوست سر و گوش شما برای اندازه گیری فعالیت امواج مغزی استفاده می کند. نقشه مغز به ما یک خط پایه برای عملکرد مغز شما می دهد.

دکتر هر آن چه را که باید در مورد نتیجه نقشه مغز بدانید را توضیح خواهد داد. به همراه پزشک، یک برنامه درمانی را تنظیم خواهید کرد. در طول درمان، امواج مغزی شما کنترل می شود. این فرآیند می تواند به سادگی تماشای یک فیلم باشد. تا زمانی که امواج مغزی ترجیحی وجود دارند، صفحه نمایش روشن می ماند، اما وقتی امواج مغزی ناخواسته فعال هستند، صفحه نمایش تاریک می شود. با تقویت مثبت، مراجع یاد می گیرد که فعالیت امواج مغزی خود را تنظیم و تغییر شکل دهد. تغییرات در مغز به کاهش افکار وسواسی، ترس، فوبیا و اضطراب کمک می کند.

تحقیقات در مورد نوروفیدبک یا نوروبخشی درمانی و اختلالات وسواسی چه می گویند؟

مطالعه‌ ای که در دانشگاه ییل انجام شد، نویدبخش درمان نوروفیدبک و اختلالات وسواسی بود. محققان دریافتند که فردی که با اختلالات وسواسی و (OCD) مبارزه می کند می تواند مغز خود را برای کاهش علائم این اختلال آموزش دهد. نویسندگان این مطالعه هم چنین خاطرنشان کردند که آموزش نوروفیدبک ممکن است به درک علل پنهان این اختلال کمک کند.

پنج دلیل برای استفاده از نوروفیدبک برای درمان اختلالات وسواسی

پنج دلیل برای استفاده از نوروفیدبک برای درمان اختلالات وسواسی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نوعی اختلال اضطرابی است که می تواند زندگی افراد را بسیار مختل کند. در حالی که من یا شما ممکن است وقتی چک می کنیم که آیا درب ورودی خانه مان یک یا دو بار قفل شده است ناراحت شویم اما فردی که اختلال وسواسی دارد ممکن است به طور معمول 30 یا 40 بار آن را بررسی کند. ویژگی این نوع وضعیت سلامت روان، رفتار های تکراری است که افراد احساس می‌ کنند نمی‌ توانند آن را متوقف کنند، یا افکار اجباری که در حال تکرار بی‌ پایان هستند می تواند برای کسانی که از آن رنج می برند خسته کننده باشد. هم چنین برای دوستان و خانواده‌ هایی که نمی‌ دانند چرا شخصی باید مرتب کمد خود را مرتب کند، با وسواس گاراژ خود را با وسایل پر می‌ کند، یا چنان ترسی از میکروب‌ ها دارند که نمی‌ توانند برای خوردن بیرون بروند، ممکن است دشوار باشد.
خوشبختانه نوروفیدبک یکی از درمان‌ های مؤثر است که می‌تواند علائم اختلال وسواس و اضطراب و  را کاهش دهد، بنابراین می‌ توانید به راحتی به زندگی خود بازگردید. این پنج مورد عبارت هستند از:

1. نوروفیدبک غیر تهاجمی است

نوروفیدبک مبتنی بر «شرطی‌ سازی عامل» است، یک فرآیند کاملاً طبیعی که مغز شما هر روز از آن برای یادگیری فعالیت‌ های جدید استفاده می‌ کند. این می تواند به مغز شما کمک کند چرخه ای را که منجر به افکار و رفتار هایی می شود که زندگی شما را تحت کنترل دارند، بشکند. در ابتدا، نقشه مغزی برای تعیین عدم تعادل توزیع امواج مغزی شما انجام می شود. پس از انجام این کار، یک پروتکل آموزشی برای بهبود توزیع و در نتیجه حذف علائم اختلال وسواس ایجاد می شود.

2. نوروفیدبک دردناک نیست و باعث بهبود دائمی در فعالیت امواج مغزی می شود

خود آموزش هم خوشایند و هم بی خطر است. در واقع تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراحت کنید و فیلم تماشا کنید! در حالی که روی ویدیو تمرکز می کنید، برنامه به کمک رایانه ما بر اساس فعالیت امواج مغزی شما بازخورد صوتی و تصویری ارائه می دهد. با گذشت زمان، مغز شما یاد می‌ گیرد که متعادل‌ تر بماند و در نتیجه بهبود های طولانی‌ مدت ایجاد می‌ شود.

3. نوروفیدبک ممکن است بتواند اتکای شما به دارو را کاهش دهد.

همه به داروهایی که برای درمان OCD طراحی شده اند به خوبی پاسخ نمی دهند. اگر دارو ها در مورد شما مؤثر باشند، ممکن است متوجه شوید که باید آن ها را تا پایان عمر مصرف کنید. از سوی دیگر، نوروفیدبک شامل کمک به آموزش مغز شماست که تشخیص دهد چه زمانی «رفتار شما خارج از محدوده» است تا بتواند متعادل‌ تر شود و چرخه‌ های تکراری را که منجر به اجبار می‌ شود بشکند. این امر منجر به نیاز کمتر به دارو می شود و در برخی موارد نیاز به دارو را به طور کامل از بین می برد.

4. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد

در حالی که دارو ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، نوروفیدبک یک فرآیند کاملا طبیعی است و در نتیجه هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند که می توان این موضوع را یکی از مزایای نوروفیدبک در نظر گرفت. نوروفیدبک یکی از درمان غیر دارویی وسواس می توان در نظر گرفته شود. با این حال، بیماران گزارش می دهند که اغلب احساس آرامش می کنند و بهتر از مدت ها قبل می خوابند. مقاله درمان موثر و مفید اختلالات خواب با کمک نوروفیدبک از روژمان را برای آگاهی از چگونگی تاثیرات نوروفیدبک بر خواب می توانید بخوانید.

5. محققان دریافته اند که نوروفیدبک موثر است.

یک گزارش پژوهشی نشان داد که همه 36 بیمار که برای درمان OCD آموزش نوروفیدبک را دریافت کرده بودند، بهبودی نشان دادند. بیش از دو سال بعد، اکثر بیماران در این مطالعه بهبود علائم خود را حفظ کردند.

مطالب مرتبط:

مقایسه ی روش های درمانی وسواس

سخن آخر

با دادن بازخورد مستقیم به مغز، مغز به مرور زمان می آموزد که خود را بهتر تنظیم کند. سیستم عصبی آرام می شود و سیستم لیمبیک می تواند به طور مناسب تری به محرک ها واکنش نشان دهد به جای این که هر چیزی باعث تحریک مغز و بدن شود. درمان‌ های مبتنی بر مغز که ما استفاده می‌ کنیم مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاه تأثیر می‌ گذارند، مانند نوروفیدبک، بیوفیدبک و BRT و … تنظیم‌ زدایی مغز را کاهش می‌ دهند که با آرام کردن سیستم عصبی به معکوس کردن اختلالات وسواسی کمک می‌ کند، بنابراین می‌ تواند به همه محرک‌ ها به روشی سالم‌ تر پاسخ دهد.

این بدان معناست که وسواس، اجبار، رفتارهای تحریک ‌آمیز و عصبانی، افکار نگران‌ کننده،  تفکر آرام، رفتارهای درگیرانه، و توانایی فکر کردن و عمل کردن بدون گیر کردن کمتر است. برای استفاده از درمان نوروفیدبک و مشاوره های بیشتر می توانید از متخصصانکلینیک روژمان کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف، از جمله اختلالات وسواسی و درمان های فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی روژمان از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *