شما اعتیاد به کار دارید اگر این نشانه ها را دارید!

در حالی که بسیاری از مردم برای موفقیت، تحقق و پیشرفت شغلی در فاالیت های مربوطه خود تلاش می کنند، اعتیاد به کار یک اعتیاد رفتاری است که باعث نیاز اجباری به کار می شود و می تواند بر جنبه های دیگر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. ممکن است توسط همکاران در محل کار شما به عنوان یک «معتاد به کار» یا « فرد کمال‌ گرا» توصیف شده باشید، اگر چه این لزوما به این معنی نیست که شما به نقش شغلی خود معتاد هستید.

اعتیاد به کار با ناتوانی در مدیریت مشغله شغلی ترکیب می شود و می تواند در نتیجه میل درونی برای دست یابی به وضعیت یا سطح معینی از موفقیت ایجاد شود. سلامت روان و هم چنین سلامت جسمی شما نیز می تواند تحت تأثیر کار قرار گیرد. بیشتر وقت شما در روز صرف کار می شود و واقعا زمان زیادی برای هیچ چیز دیگری وجود خواهد داشت. اگر احساس می کنید که بیش از حد به دنبال و فکر کار کردن هستید، یا به قول معروف اعتیاد به کار دارید، می‌ توانید با مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان در این زمینه مشورت کرده و راهکارهای مخصوص خود را دریافت نمایید.

اگر می خواهید در ابتدا بدانید اعتیاد چیست و انواع اعتیاد کدامند، مطالعه ی این دو مقاله به شناخت بیشتر شما از اعتیاد کمک خواهد کرد.

معنای اعتیاد به کار چیست؟

حفظ شغل و پیشرفت در حرفه انتخابی شما اغلب برای این که بتوانید قبض ها، اجاره یا رهن، خرید غذا و حمایت از فرزندان خود را بپردازید، ضروری است. لزوم سر کار رفتن بسیاری از افراد برای داشتن زندگی راحت به این معنی است که فرد برای کسب درآمد به کاری مشغول می شود. برای تشخیص اعتیاد به کار، لازم است جستجو کنید آیا هر گونه اشتغال به کار بر سایر جنبه های زندگی شما تأثیر نامطلوب داشته است یا خیر؟

این اختلال رفتاری با ناتوانی در کنترل میل به کار بیشتر از ساعات کاری مشخص می شود تا حدی که روابط و اوقات فراغت شما اغلب به خطر بیفتد و ممکن است توسط اعضای خانواده یا همکاران شما به عنوان یک فرد کمال گرا یا فرد معتاد به کار توصیف شود. تحقیقات در این زمینه تخمین زده است که حدود 10 درصد از نیروهای کار مدرن مانند نیروهای کار در ایالات متحده و بریتانیا ممکن است معیارهای تشخیص اعتیاد به کار را داشته باشند.

محققان در مورد استرس ناشی از اعتیاد به کار نظر می دهند و نکات مدیریت استرس را ارائه می دهند. در سال 2016 و 2017، استرس، افسردگی یا اضطراب 40 درصد از کل موارد ناخوشایند مربوط به کار را تشکیل می‌ دهند. اعتیاد به کار ممکن است سطح استرس را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای کمک به مدیریت این زمان های استرس زا، یک متخصص روانشناس نکاتی را در مورد نحوه مدیریت کار و نحوه کاهش استرس در حین کار ارائه می دهد.

نشانه های اعتیاد به کار چه مواردی هستند؟

اگر شما یا هر کسی که می‌ شناسید تمایل شدیدی به کمال یا رسیدن به شخصیتی فوق‌ العاده داشته باشد، اعتیاد به کار می‌ تواند در او ایجاد شود. در حالی که این ویژگی‌ ها به طور معمول به عنوان ویژگی‌ های مثبت در نظر گرفته می‌ شوند! آنها در محیط کاری، می‌ توانند چرخه‌ ای از کار اجباری را برای برآورده کردن انتظارات بالای خود و همکاران ارشد در محل کار ایجاد کنند.

مشاهده تفاوت بین فردی که صرفا سخت‌ کوش است و فردی که اعتیاد به کار دارد و به جنبه‌ های اجتماعی و عاطفی زندگیشان آسیب می‌ زند، می‌ تواند دشوار باشد، اگر چه نشانه‌ های اعتیاد ممکن است نشان‌ دهنده این باشد که شما یک رابطه ناسالم با کار دارید که فراتر از آن است. این گونه از نشانه‌ های اعتیاد به کار عبارت هستند از:

  • به طور مرتب به راه‌ هایی فکر می‌ کنید که حتی در روزهای تعطیل، زمان بیشتری برای کارکردن پیدا کنید.
  • متوجه می‌ شوید که تا دیر وقت شب کار می‌ کنید یا در دفترکار، فراتر از آن چه در ابتدا قصد داشتید اضافه کاری انجام می ‌دهید.
  • اعتقاد داشتن به این که کارکردن بیشتر به کاهش علائم استرس عاطفی، اضطراب، درماندگی یا افسردگی کمک می کند.
  • نادیده گرفتن درخواست های عزیزان یا همکاران و دوستان، برای کاهش حجم کاری که انجام می دهید.
  • اگر نمی‌ توانید برای مدت طولانی کار کنید، علائم استرس را تجربه می‌ کنید یا تحریک‌ پذیر می‌ شوید.
  • سرگرمی هایی مانند ورزش یا فعالیت های اوقات فراغت با خانواده و دوستان اهمیت کمتری نسبت به انجام وظایف کاری دارند.
  • کار بیش از حد بر سلامت و رفاه کلی شما تأثیر منفی گذاشته است.

علائم اعتیاد به کار چیست؟

اگر نگران این هستید که یکی از عزیزان شما بیش از حد کار می کند و ممکن است علائم اعتیاد به کار را نشان دهد، گاهی اوقات تشخیص عواقب اعتیاد به کار، از روی سلامت روحی و جسمی آن ها آسان تر است. اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید و فکر می کنید که با اجبار به کار مرتبط است، باید به فرد توصیه کنید که در اسرع وقت به دنبال کمک و حمایت حرفه ای و روانشناسانه باشد:

  • علائم افسردگی
  • افزایش اضطراب
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • به راحتی با خانواده و دوستان درگیر می شود
  • افزایش مصرف مواد، سیگار کشیدن بیشتر از قبل
  • افزایش سطح استرس

سخن آخر

اعتیاد به کار می تواند وضعیت سلامت روانی هر کسی را به خطر بیاندازد. این نوع اعتیاد مانند هر اعتیاد دیگری، ناتوانی در توقف رفتار است. این گونه اعتیاد به کار کردن اغلب از نیاز اجباری برای دست یابی به موفقیت های بی شمار و موقعیت های خاص و بالا یا فرار از استرس عاطفی ناشی می شود.

اعتیاد به کار اغلب از رسیدن به موفقیت شغلی حاصل می شود و در افرادی که به عنوان کمال گرا توصیف شده اند، رایج می باشد. اگر در مدیریت میل خود به کار مشکل دارید و فکر می‌ کنید که ممکن است بر سلامتی روان و جسم شما تأثیر بگذارد، می‌ توانید یک ارزیابی اولیه اعتیاد به کار در کلینیک روژمان انجام دهید تا بتوانید در مورد اعتیاد خود و انواع گزینه‌ های درمانی موجود برای درمان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *