هوش هیجانی برای کودک چه تاثیراتی دارد؟

شما به عنوان والدین مسئولیت‌هایی دارید، برای مثال شما موظف به تشویق فرزند خود هستید تا بتوانید هوش او را توسعه دهید. البته این تشویق به معنای توسعه رشد او در تحصیلات خواهد بود. در نظر داشته باشید هوش ذهنی تنها موضوع مهم در تربیت و پرورش بچه‌ها نیست. هوش هیجانی در کودک نیز یکی از مسائل مهم است که باید به آن توجه داشت.

هوش هیجانی یا هوش عاطفی نوعی توانایی در بیان و مدیریت احساسات به حساب می‌آید. همچنین با کمک همین هوش افراد به احساسات دیگران احترام می‌گذارند. هوش هیجانی در بچه‌ها به مجموعه‌ای از مهارت‌هایی گفته می‌شود که سبب یادگیری بهتر آنها شود. این هوش در هر سنی رخ می‌دهد. ما در کلینیک روژمان به طور مفصل در این مقاله به موضوع هوش هیجانی در فرزندان می پردازیم.

تاثیرات مثبت هوش هیجانی در کودک

تاثیرات مثبت هوش هیجانی در کودک

مزایا و تاثیرات مثبت هوش هیجانی منطقی و قابل درک هستند. کودکی که به هنگام عصبانیت می‌تواند خودش را آرام کند به طور حتم در شرایط سخت نیز خوب عمل می‌کند. در ضمن کودکانی که احساسات خود را به شیوه‌ای سالم و صحیح بیان می‌کنند، بدون‌شک روابط سالم‌تری نسبت به کودکان دیگر دارند.
در مقابل بچه‌هایی که هوش هیجانی خوبی ندارند، خیلی زود عصبانی می‌شوند، فریاد می‌زنند، و چیزهای بدی به زبان می‌آورند. خبر خوب این است که همه بچه‌ها توانایی یادگیری مهارت‌های هوش هیجانی را دارند، در مقابل تنها باید بزرگسالان این هوش و مهارت‌های آن را به فرزندان خود آموزش دهند.

مطالعه ی مقاله ی هوش هیجانی چیست کمک زیادی برای شناخت این بخش از هوش به شما خواهد کرد.

در چند دهه گذشته، مطالعات نشان داده‌اند که هوش هیجانی مزایای مختلفی برای کودکان دارد. در واقع هوش هیجانی در کودک باعث می‌شود فرزند شما در طول زندگی خود موفق باشد و خیلی خوب عمل کند. در ادامه 4 تاثیر مثبت این هوش را در کودکان بازگو می‌کنیم.

هوش هیجانی بالا هوش ذهنی را بالا می‌برد

همان‌طور که می‌دانید هوش هیجانی با هوش ذهنی نیز در ارتباط است. کودکانی که سطح هوش هیجانی بالایی دارند، می‌توانند در آزمون‌های استاندارد نیز عملکرد بهتری داشته باشند. در ضمن رابطه هوش هیجانی با هوش ذهنی باعث می‌شود فرزند شما در تحصیلات خود نیز پیشرفت کند.

با کمک هوش هیجانی می‌توان روابط بهتری برقرار کرد

روابط بهتر و مهارت‌های هوش هیجانی در بچه‌ها با یکدیگر مرتبط هستند. هر چه کودکان هوش هیجانی قوی‌تری داشته باشند، به طور حتم روابط خود را بهتر مدیریت می‌کنند. در واقع می‌توانند تعارضات را راحت‌تر مدیریت کنند و دوستی‌های عمیق‌تری به وجود آورند. در نظر داشته باشید افراد بزرگسال به دلیل هوش هیجانی بالاتر خود روابط بهتری در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تجربه می‌کنند.

هوش هیجانی در کودک باعث موفقیت او در بزرگسالی می‌شود

هوش هیجانی در کودک باعث موفقیت او در بزرگسالی می‌شود

به زبان ساده هوش هیجانی در دوران کودکی سبب موفقیت در دوران بزرگسالی می‌شود. در واقع هوش هیجانی در کودکی با هوش ذهنی در بزرگسالی مرتبط است. مطالعات بسیاری در مورد این موضوع انجام‌شده است که به سلامت عمومی افراد اشاره دارد.

به طور کلی هوش هیجانی سبب توسعه مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودکان می‌شود. این امر عملکرد فرزند شما را در مهدکودک توسعه می‌دهد و موفقیت مادام‌العمر او را پیش‌بینی می‌کند. برای مثال کودکانی که در سن 5 سالگی خود می‌توانند موضوعات مختلفی را به اشتراک بگذارند و همچنین از شرایط همکاری و پیروی از دستورالعمل‌ها راضی هستند به طور حتم زندگی آینده موفق‌تری خواهند داشت.

به عبارت دیگر هر چه هوش هیجانی افراد قوی‌تر باشد طی دوران دانشگاه بهتر عمل می‌کنند و مدرک مناسب‌تری دریافت خواهند کرد. این کودکان به طور معمول تا سن 25 سالگی مشاغل تمام وقتی را با مزایای عالی تجربه خواهند کرد.

هوش هیجانی سلامت روان افراد را تضمین می‌کند

یکی دیگر از مزیت‌های مهم هوش هیجانی مربوط به سلامت روان افراد است. افرادی که سطح هوش هیجانی بالاتری دارند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. همچنین سایر بیماری‌های روانی با تقویت هوش هیجانی کاهش پیدا می‌کنند.

تشخیص هوش هیجانی در کودک

تشخیص هوش هیجانی در کودک

در این بخش توصیه می‌کنیم احساسات فرزند خود را شناسایی کنید. در ادامه شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا احساس خود را تشخیص دهد. در واقع با انتخاب یک نام مشخص برای حس کودک خود می‌توانید هوش هیجانی در فرزند خود را تشخیص دهید.
به عنوان بزرگ‌تر فرزند خود باید احساسات او را بشناسید. برای مثال زمانی که فرزند شما از باخت خود در یک بازی ناراحت است، می‌توانید به او بگویید عصبانی به نظر می‌آیی، درست است؟ همچنین مثلا اگر فرزند شما از موضوعی ناراحت بود بهتر است به او بگویید از اینکه به دیدن مادربزرگ و پدر بزرگ نمی‌رویم ناراحت شده‌ای؟

کلماتی همانند عصبانی، ناامید، ناراحت، خجالت، دردناک، و غیره همگی بار احساسی دارند و برای بیان احساسات استفاده می‌شوند. در ضمن فراموش نکنید باید از کلمات مربوط به احساسات مثبت نیز استفاده کنید و اجازه دهید فرزند شما احساسات مثبت خود را با شما به اشتراک بگذارد.
باید گفت احساس شادی، هیجان، امیدواری و غیره می‌توانند برای بیان احساسات مثبت به کار روند. بعد از تشخیص هوش هیجانی در کودک خود بهتر است برای همدلی کردن با او دست به کار شوید. برای مثال زمانی که فرزند شما ناراحت است باید در کنار او حضور داشته باشید و با کلمات مثبت امید او را بیشتر کنید.

نتیجه‌گیری 
در راستای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش هیجانی در کودک باید ابتدا از سلامت فیزیکی و ذهنی کودک خود مطمئن شوید، مشکلات روحی او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت هوش هیجانی و تقویت آن دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های تقویت هوش هیجانی در بچه‌ها را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی کودکان را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های آسان برای تقویت هوش هیجانی در بچه‌ها آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد روش‌های تقویت و شناخت هوش هیجانی در بچه‌ها پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری نیز با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان هوش هیجانی را در کودکان تشخیص داد و آن را تقویت کرد؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *