واژینیسموس چیست؟ و راه های درمان آن کدامند؟

واژینیسموس زمانی ایجاد می شود که ماهیچه‌ واژن خانم ها در هنگام ورود تامپون یا آلت تناسلی، منقبض یا دچار اسپاسم می‌ شوند. این انقباض های ماهیچه ای می تواند به صورت درد متوسط و اذیت کننده تا کاملا طاقت فرسا متغیر باشد. در ادامه مقاله با اختلال واژینیسموس بیشتر آشنا خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه این اختلال می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی دریافت نمایید.

واژینیسموس به چه معناست؟

برخی از زنان هستند که عضله واژن آن ها به صورت غیر ارادی و پشت هم در زمان رابطه ی جنسی منقبض می شوند که به چنین حالتی واژینیسموس می گویند. انقباضات واژن موجب خواهد شد از رابطه جنسی جلوگیری شود یا انجام آن بسیار دردناک شود.

در چنین مواردی ممکن است واژینیموس اتفاق بیفتد:

  • هنگام دخول در رابطه جنسی
  • هنگام ورود آلت تناسلی یا تامپون به داخل واژن خانم ها
  • زمانی که در رابطه جنسی محل واژن لمس و تحریک می شود

واژینیسموس در روابط جنسی اختلالی ایجاد نمی کند، اما می تواند از دخول آلت تناسلی به واژن جلوگیری کند. معاینه لگن در زنان دچار واژینیسموس معمولا هیچ عارضه و دلیلی برای منقبض شدن واژن نشان نمی دهد. اختلال عملکرد در روابط جنسی و یا اختلالات جنسی می‌تواند هم در هر دو جنس رخ دهد و معمولا قابل درمان می باشد. اگر فکر می کنید که در واژن خود انقباضات و احساس اسپاسمی دارید خجالت نکشید و نگران درمان نباشید. البته چنین اختلالاتی ممکن است در روابط جنسی و کیفیت زندگی شما خدشه وارد کند. محققان دقیقا نمی دانند چه تعدادی از زنان مبتلا به واژینیسموس می باشند اما چنین وضعیتی غیر معمول در نظر گرفته می شود.

انواع واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس به طور کلی به دو نوع دسته بندی می شود:

واژینیسموس اولیه: زمانی که دخول واژن تا به حال صورت نگرفته است.
واژینیسموس ثانویه: زمانی که یک بار دخول واژن به دست آمد، اما دیگر امکان پذیر نیست به عنوان مثال به دلیل عواملی مانند جراحی زنان، تروما یا تشعشع. برخی از زنان پس از ورود به دوره یائسه شدن دچار واژینیسموس خواهند شد. هنگامی که میزان استروژن در بدن پایین می آید، نبود روانکاری واژن و همچنین عدم میزان ارتجاعی آن مقاربت را دردناک، استرس زا یا غیر ممکن خواهد کرد. چنین حالتی ممکن است در بعضی از زنان منجر به واژینیسموس شود.

علل واژینیسموس چیست؟

همیشه دلیلی برای ایجاد واژینیسموس وجود نخواهد داشت. این شرایط به این موارد مرتبط است:

  • تجاوز کردن یا سواستفاده جنسی در گذشته فرد
  • رابطه های جنسی دردناک در گذشته
  • عوامل سرخوردگی عاطفی

در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی نمی توان یافت.

برای تشخیص واژینیسموس پزشک زنان معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و در مورد سابقه جنسی و پزشکی شما سوالاتی می پرسد. چنین اطلاعاتی می توانند سرنخ هایی را در مورد علت اصلی واژینیسموس به پزشک و فرد کمک کنند.

علائم واژینیسموس چیست؟

منقبض شدن غیرارادی واژن نخستین علامت واژینیسموس است اما میزان شدت این عارضه در خانم ها متفاوت است. در بیشتر موارد منقبض شدن واژن می تواند دخول را برای فرد دردناک یا غیر ممکن کند. واژینیسموس می تواند مشخصات دیگری از جمله ترسیدن از دخول الت تناسلی به واژن و حتی کاهش میل رابطه جنسی مرتبط با دخول داشته باشد. فرد دچار واژینیسموس به این صورت نیست که به طور کامل از فعالیت و رابطه جنسی خودداری کند. زنانی که به این عارضه مبتلا هستند هنوز هم می توانند احساس لذت جنسی داشته باشند و میل به ارگاسم داشته باشند.

بسیاری از فعالیت های جنسی شامل دخول نیستند، از جمله:

  • رابطه جنسی دهانی
  • ماساژ دادن
  • خودارضایی

راه های تشخیص واژینیسموس

تشخیص واژینیسموس توسط پزشک معمولا با توصیف علائم فرد از حالت های واژن خود شروع می شود. پزشک شما احتمالا از شما خواهد پرسید:

  • زمانی که برای بار اول دچار اختلال واژینیموس شده اید
  • هر چند وقت یکبار دچار واژینیسموس می شوید
  • اعمال یا موضوعاتی که زمان هایی واژینیسموس شما را تحریک می کند

به طور معمول پزشک شما هم چنین در مورد سابقه جنسی شما می پرسد، که ممکن است شامل سوالاتی در مورد این که آیا تا به حال آسیب یا سوء استفاده جنسی را تجربه کرده اید یا خیر. به صورت کلی تشخیص و درمان کردن اختلال واژینیسموس نیاز به معاینه لگنی زنان دارد.

معمولا برای زنان مبتلا به واژینیسموس ترس از معاینه لگن وجود دارد. اگر پزشک معاینه لگنی را توصیه کرد می‌ توانید راه‌ هایی را برای راحت‌ تر کردن معاینه برای خود با پزشک در میان بگذارید.

برخی از خانم ها ترجیح می دهند از رکاب استفاده نکنند و برای معاینه حالت های مختلف بدنی را امتحان کنند. اگر بتوانید از یک آینه برای دیدن کارهایی که پزشکتان انجام می دهد استفاده کنید ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید. زمانی که پزشک مشکوک به واژینیسموس باشد معمولاً معاینه را تا جایی که می‌ تواند به آرامی انجام می‌ دهد.

روشهای درمانی برای اختلال واژینیسموس

اختلال واژینیسموس قابل درمان است. درمان این اختلال معمولا شامل آموزش، مشاوره دادن و ورزش است. در ادامه مقاله با روش های بسیاری در مورد درمان اختلال واژینیسموس آشنا می شوید.

سکس درمانی و مشاوره کردن

آموزش دادن معمولا شامل یادگیری در مورد آناتومی بدن شما و آن چه در طول برانگیختگی جنسی و مقاربت برای شما اتفاق می افتد است. با مشاوره کردن شما خواهید توانست اطلاعاتی در مورد درگیری عضلات در زمان واژینیسموس به دست آورید. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید قسمت های بدن چگونه کار می کنند و بدن شما چگونه پاسخ می دهد. مشاوره ممکن به صورت تنهایی برای شما باشد یا با همسرتان باشد. کار با یک مشاور متخصص در اختلالات جنسی ممکن است مفید واقع شود. تکنیک های تمدد اعصاب و هیپنوتیزم نیز ممکن است آرامش را افزایش دهند و به شما کمک کنند در رابطه جنسی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

گشاد کننده های واژن کدامند؟

مشاور و پزشک شما می تواند یادگیری استفاده از گشاد کننده‌ واژن را تحت نظارت یک متخصص به شما توصیه کند. شما گشاد کننده مخروطی شکل را می توانید در واژن خود قرار دهید. گشاد کننده واژن کمک می کند تا عضلات واژن شما کشیده شود و دیواره آن انعطاف پذیرتر شوند. برای افزایش صمیمیت از همسر خود بخواهید که به شما کمک کند تا این گشاد کننده های واژن را وارد کنید. بعد از تمام شدن دوره درمان با مجموعه ای از گشاد کننده ها، شما و همسرتان مجددا خواهید توانست برای رابطه جنسی سالم اقدام کنید.

دیسپارونی چیست؟

در پزشکی اصطلاحی به نام دیسپارونی وجود دارد که رابطه جنسی برای زنان را دشوار می کند. اکثرا مشکل دیسپارونی را با حالت واژینیسموس زنان اشتباه می گیرند.
با این حال، دیسپارونی ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • کیست ها
  • بیماری التهابی لگن
  • آتروفی واژن

آیا فیزیوتراپی کردن راهی برای درمان واژینیسموس هست؟

اگر به هنگام استفاده از دیلاتورها به تنهایی مشکل دارید می توانید از یک فیزیوتراپیست متخصص در کف لگن کمک بگیرید.
فیزیوتراپ ها می توانند به شما در موارد زیر کمک کنند:
در مورد نحوه صحیح استفاده از گشاده کننده ها و شما را با تکنیک های آرامش عمیق برای مواجهه با اختلال واژینیسموس آشنا می کند.

مطالب مرتبط با این مقاله:

ناتوانی جنسی | علل و راه های درمان

چه زمانی باید به مشاور جنسی مراجعه کرد؟

سخن آخر
اختلال داشتن در عملکردهای جنسی می تواند بر روی روابط تأثیر گذارد. مشاوره رفتن و دریافت درمان برای این نوع اختلال واژینیسموس می تواند در نجات رابطه زناشویی شما بسیار مهم باشد. به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد احساسات و ترس های خود در مورد رابطه جنسی ممکن است به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. پزشک و درمانگر شما راه هایی برای غلبه کردن بر اختلال واژینیسموس به شما ارائه خواهد داد. بسیاری از افراد از این نوع اختلال بهبود پیدا می کنند و به رابطه جنسی خود با همسرشان به شادی باز می گردند. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان واژینیسموس می توانید با مشاوران کلینیک روژمان در ارتباط باشید.

 

منابع:
• آرمسترانگ سی (2011). راهنمای ACOG در مورد اختلال عملکرد جنسی در زنان. (2011).

aafp

• برگمانس بی (2018). فیزیوتراپی برای درد لگن و اختلال عملکرد جنسی زنان: یک منبع استفاده نشده

• هاریش تی و همکاران (2011). مدیریت موفق واژینیسموس: یک رویکرد التقاطی DOI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *