در زمان سو استفاده جنسی چه باید کرد؟

سو استفاده جنسی هر گونه فعالیت جنسی است که بدون رضایت انجام می شود و به عنوان تجاوز جنسی یا خشونت جنسی نیز شناخته می شود. سو استفاده جنسی شامل لمس جنسی ناخواسته، رابطه جنسی دهانی اجباری و تجاوز جنسی و سایر اعمال جنسی است. مهم نیست که تجاوز جنسی چگونه صورت خواهد گرفت، به هر حال قربانیان مقصر نخواهند بود و برای شروع درمان از چنین سو استفاده ای کمک مشاوران و روانشناسان در دسترس است. برای کمک گرفتن در زمینه سو استفاده جنسی می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان که قابل اعتماد و دلسوز هستند در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران ما با مهارت های بالا شما و عزیزانتان را در این راه یاری و هدایت خواهند کرد و همواره همراه شما خواهند بود.

سو استفاده جنسی (تجاوز جنسی) چگونه است؟

یکی از مشکلات اساسی برای افراد سو استفاده جنسی می باشد. سو استفاده جنسی یا تجاوز می تواند سبب به وجود آمدن شوک شدید، ترسیدن، اختلال افسردگی و در برخی موارد، اختلال عصبانیت و یا اضطراب شود. اما درمان، مهارت های مقابله ای و حمایت اجتماعی می تواند بار این تجاوز را کاهش دهد و به بهبودی بازماندگان کمک کند.

موانع شخصی، اجتماعی و قانونی اغلب بازماندگان را از افشای سو استفاده و دریافت کمکی که شایسته آن هستند، باز می دارد. اگر چه جنبش ها و بحث ملی که به دنبال آن به رفع آزار و اذیت و تجاوز جنسی کمک کرد، هنوز راه زیادی برای ایجاد تغییرات فرهنگی و توقف خشونت جنسی باقی مانده است.

آمار آزار جنسی در کشورها چگونه است؟

با توجه به تحقیقات مؤسسه ملی بهداشت، در ایالات متحده از هر سه زن، یک زن و از هر چهار مرد، یک مرد در طول زندگی خود تجاوز و یا خشونت جنسی را تجربه خواهد کرد و این میزان از آزار جنسی به دلیل احساس شرم و ترسی است که بسیاری از بازماندگان را از گزارش سو استفاده جنسی باز می دارد یا احتمالا دست کم گرفته می شوند.

آزار جنسی موجب چه عواقب روانی می شود؟

سوء استفاده و یا تجاوز جنسی می تواند برای هر فردی آسیب زا باشد. در دو هفته بعد از سوء استفاده جنسی، 94 درصد از زنان طی یک تحقیقات گزارش داده اند که علائم اختلال استرس زا و عصبانیت پس از سانحه مانند بازگشت به گذشته، بی‌ خوابی، بیش‌ هوشیاری و اجتناب را تجربه کرده‌ اند. این افراد با عصبانیت، استرس و اختلال افسردگی دست و پنجه نرم خواهند کرد. با توجه به این موضوع، تحقیقات نشان می دهد که تا حدود 90 درصد از قربانیان ممکن است بتوانند با گذشت زمان به طور طبیعی به بهبودی برسند. روانشناسان همیشه برای کمک به پردازش این تجربه دردناک در دسترس هستند.

تجاوز جنسی بیشتر از سمت آشنایان اتفاق می افتد یا افراد غریبه؟

اکثر مهاجمانی که قربانیان خود را هدف قرار داده اند آشنا بوده اند و آن ها را می شناختند. طبق برآورد ها حدود 80 درصد از تجاوزات جنسی توسط فردی که قربانی می شناسد، مانند همسایه، عضو خانواده یا شریک عاشقانه انجام می شود. اگر مجرم در خانواده و یا آشنایان فرد هنوز هم وجود داشته باشد، باعث ایجاد ترس در فرد قربانی می شود و بر حضور او در جمع ها و حتی جامعه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

چه درمان هایی می تواند به قربانیان کمک کند تا از سو استفاده جنسی بهبود یابند؟

درمان های متمرکز بر تروما می تواند به ویژه برای بازماندگانی که بر تجاوز جنسی غلبه می کنند مؤثر باشد. این ها شامل درمان پردازش شناختی، درمان مواجهه طولانی مدت و درمان حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم تا حدودی نتیجه بخش است. یکی از راه های درمان هنر درمانی می باشد که می تواند یک راه حل ارزشمند برای قربانیانی که دچار سو استفاده جنسی شده اند باشد. اگر یک اختلال تجزیه ای به عنوان یک مکانیسم مقابله ای وجود داشته باشد، درمان این اختلال مهم است تا بتوان علت اصلی آن را برطرف کرد.

اگر کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفت، چه باید کرد؟

اگر والدین یا مراقبان در مورد آزار جنسی کودکانشان نگران هستند، باید به آرامی اما مستقیم از کودک خود بپرسند. در حالی که برخی از والدین از کودکان خود ممکن است سوء استفاده کنند، اما بسیاری از والدین هم هستند که به فکر سلامت جنسی و روانی فرزندانشان هستند.

در صورت مشکوک شدن به حادثه، از قرار دادن کودک در موقعیت هایی که ممکن است با مجرم احتمالی روبرو شود یا در موقعیتی بدون نظارت با یک بزرگسال قرار گیرد تا زمانی که موضوع حل نشده است خودداری کنید. اگر تجاوزی رخ داد سریع آن را به پلیس گزارش دهید. در وهله اول با پلیس 110 و اورژانس تماس بگیرید و ماجرا را کامل توضیح دهید و کمک بخواهید. پس از گزارش آزار جنسی به پلیس، برای بهبود سلامت روان عزیزان خود از روانشناسان کودک و مشاوران مورد اعتماد کمک بگیرید و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید. در مقاله ی چه زمانی کودک نیاز به مشاوره دارد؟ به طور کامل نیاز کودک به مشاوره را توضیح دادیم.

مشخصات یک متجاوز جنسی چیست؟

مرتکبین تجاوز جنسی معمولا قربانی را می شناسند، در گذشته مرتکب جنایات یا اعمال تجاوزکارانه شده اند و طبق تحقیقات بیش از نیمی از آن ها بزرگسال هستند و بیش از نیمی بالای 30 سال سن دارند. برخی ممکن است یک بیماری روانی مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی داشته باشند، اما اکثریت قریب به اتفاق این طور نیستند. هیچ گونه مشخصات دقیقی برای افرادی که تجاوز می کنند وجود ندارد و به ظاهر معمولی هستند.

تأثیر اجتماعی و فرهنگی در سو استفاده جنسی موثر است، به ویژه در مورد این که چرا مردان به زنان تجاوز می کنند. جامعه تمایل دارد خشونت را تجلیل کند، بدن زنان و مردان را عینیت بخشد و اصول فرهنگی و هنجارهای گروهی را پذیرا باشد. به چالش کشیدن این هنجارها از نظر جمعی و سیاسی می تواند به تغییر شیوع نگران کننده تجاوز جنسی امروز کمک کند.

مردان چند بار قربانی آزار جنسی می شوند؟

بر اساس گزارش های مختلف از مرکز کنترل و پیشگیری از تجاوز جنسی، از هر شش مرد در دنیا یک مرد در طول زندگی خود دچار خشونت جنسی می شود. (اما آماری که از سوء استفاده جنسی به دست می رسد اکثرا نصف آمار هستند زیرا بیشتر گزارش ها ثبت نمی شود.) طبق تحقیقات به عمل آمده در سال 2009 روی بیش از 700 مرد در ایالت متحده صورت گرفت، سوء استفاده جنسی برای 94 درصد از قربانیان مرد قبل از 18 سالگی اتفاق افتاده است.

چه چیزی مردان را از گزارش سو استفاده جنسی باز می دارد؟

با توجه به آگاهی از سو استفاده جنسی در محیط های مختلف، مردان با چالش های بیشتری روبرو هستند که با اتهامات تجاوز جنسی روبرو خواهند شد. اکثر قربانیان چه زن چه مرد با سوء استفاده جنسی با حس تحقیر و شرم دست و پنجه نرم می‌ کنند، اما مردان به خاطر تصورات فرهنگی اشتباه در مورد مردانگی با یک انگ مواجه خواهند شد. ممکن است مردان این باور را داشته باشند که یا باید آن قدر مردانگی داشته باشند و یا حسابی مقتدر باشند تا از حمله تجاوز جلوگیری کنند.

سخن آخر
سو استفاده جنسی یک فعالیت خشونت بار در جامعه است که متاسفانه آمار قربانی های بالایی دارد. تجاوزهای جنسی بر سلامت جسمی، جنسی و روانی فرد قربانی تاثیرات بدی می گذارد و او را در یک هاله ی سیاه افسردگی نگه می دارد. اگر درمان های پزشکی و سلامت روان به موقع بر روی فرد انجام نشود عواقب خطرناکی برای او و عزیزانش خواهد داشت. توصیه ما این است که در صورت بروز هر گونه سو استفاده جنسی ابتدا سریعا در 24 ساعت اولیه به پلیس مراجعه و گزارش تجاوز را اعلام نمایید، سپس حتما از مشاوران و متخصصانی که قابل اعتماد و باتجربه هستند کمک بگیرید چراکه مراجعه به رواشناس و مشاور می توانید کمک بزرگی در هضم این ماجرای بزرگ برای افراد داشته باشد. مشاوران و متخصصان روانشناس کلینیک روژمان برای راهنمایی و یاری شما عزیزان گرد هم آمده اند و همراه شما خواهند بود.

 

منابع: • مداخله در بحران سو استفاده جنسی

psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *