چرا به اختلال خواب دچار می شویم؟

اختلالات خواب معمولی مانند بی خوابی، سندرم پاهای بی قرار، نارکولپسی و آپنه خواب می تواند بر هر جنبه از زندگی شما از جمله ایمنی، روابط، عملکرد مدرسه و کار، تفکر، سلامت روان، وزن و مصرف رژیم غذایی و بیماری های ناشی از آن تاثیر بگذارد. خواب کافی و با کیفیت اگر نباشد و مدام بی خوابی بکشید، برای بدن و سلامت روان شما مضر خواهد بود و کیفیت زندگی شما آسیب می بیند. اگر احساس می کنید خواب کافی و منظم ندارید کافی است به کلینیک روژمان مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کنید و برای بهبودش تلاش کنید.

اختلال خواب یا مشکل خواب چگونه است؟

اختلال خواب به خواب طولانی مدت شما در شب آسیب وارد می کند و آن را دچار اختلال می کند و در طول روز خواب آلود و خسته هستید و یا علائم دیگری را ممکن است مشاهده کنید. هر شخصی در طول زندگی اش ممکن است به دلیل بروز مشکلاتی، اختلال در خواب را تجربه کند. با این حال، اگر این علائم را دارید احتمالا به اختلال خواب مبتلا هستید:

  • شما به طور منظم مشکل در خوابیدن را تجربه می کنید.
  • در طول روز خسته هستید حتی اگر شب قبل حداقل هفت ساعت خوابیده باشید.
  • در انجام فعالیت های منظم روزانه تنبل شده اید.

افراد در تمام سنین ممکن است که به اندازه کافی نخوابند. خواب کافی و با کیفیت برای سلامتی بسیار مهم است. نداشتن خواب کافی می تواند عواقب نامطلوبی بر عملکرد مدرسه و کار، روابط بین فردی، سلامت روان و ایمنی بدن داشته باشد.

چند نوع اختلال خواب وجود دارد؟

به طور تقریبی حدود 80 نوع اختلال وجود دارد. مهمترین اختلالات خواب عبارت هستند از:

  • بی خوابی
  • آپنه خواب
  • سندرم پاهای بی قرار
  • نارکولپسی

چقدر خواب در روز برای بدن لازم است؟

متخصصان به طور کلی توصیه می کنند که بزرگسالان می توانند کمتر از هفت تا نه ساعت در شب بخوابند، اگر چه برخی افراد بیشتر و برخی دیگر کمتر نیاز دارند. نظرسنجی نهایی بنیاد ملی خواب در آمریکا نشان داد که بزرگسالان (سنین 18 تا 4 سال) به طور متوسط 6 ساعت در شب در روزهای هفته و 7 تا 8 ساعت در تعطیلات آخر هفته می خوابند. این نظر ارزیابی روند نزولی را در زمان خواب در چند سال گذشته نشان داد. افرادی که خواب کمتری دارند می توانند شب ها از اینترنت استفاده کنند یا کار را از محل کار خود به خانه بیاورند.

بنیاد ملی خواب هم چنین گزارش داد که افراد مسن (55 تا 84 سال) به طور متوسط هفت ساعت در روزهای هفته و 7.1 ساعت در تعطیلات آخر هفته می خوابند.

روند نزولی در زمان خواب در کودکان نیز مشاهده شده است. زمان خواب مطلوب نسبت به سن متفاوت است. یک تحقیق در گذشته نشان داد که بین زمان خواب توصیه شده و واقعی در کودکان تفاوت هایی، با زمان واقعی خواب 1.5 تا دو ساعت کمتر از زمان توصیه شده وجود دارد. مصرف کافئین باعث از دست دادن سه تا پنج ساعت خواب می شود و داشتن تلویزیون در اتاق خواب باعث از دست دادن دو ساعت خواب در هفته در کودکان می شود.

وقتی فرد به اندازه کافی نمی خوابد چه اتفاقی می افتد؟

خواب ناکافی در عملکرد شناختی فرد اختلال ایجاد می ‌کند، که می ‌تواند به ناتوانی‌ های کودکان، اختلالات در افراد در سنین مختلف، تغییرات شخصیت‌ و خلق و خو و آسیب‌ها منجر شود. افرادی که از خواب کافی محروم هستند، در تصمیم گیری ها با مشکل مواجه می شوند. تحریک پذیری، مشکلاتی در عملکرد و زمان واکنش پایین تر که افراد را در معرض خطر تصادفات رانندگی و اختلال در عملکرد قرار می دهد. از دست دادن یک خواب کافی و مناسب هم می تواند به ایجاد چاقی، دیابت و بیماری قلبی در افراد تأثیر منفی بگذارد. اما به طور کلی چه کسانی بیشتر دچار مشکل خواب هستند؟ اختلالات مرتبط با خواب در طول روز بیشترزنان را نسبت به مردان تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم و علل ایجاد اختلال خواب در افراد چیست؟

سوال اصلی اینجاست که چه چیزی باعث اختلالات خواب می شود؟ اختلال خواب در افراد ممکن است ناشی از عوامل محیطی موجود باشد. اگر چه امکان دارد که این اختلال در افراد مختلف متفاوت باشد، اما نتیجه نهایی تمام اختلال های خواب این است که روند طبیعی خواب و بیداری در طول روز برای شما مختل می شود.
هشت عامل اختلال خواب عبارت هستند از:

  • بثورات جلدی (مانند زخم شدن پوست کمر و غیره).
  • عامل پزشکی (مانند آسم و بیماری گوارشی).
  • عامل روانپزشکی (مانند افسردگی، ناراحتی و اضطراب).
  • عامل محیطی (مانند مصرف الکل و مواد اعتیادآور).
  • کار کردن در شیفت شب (این مدل برنامه کاری می تواند ساعت های بیولوژیکی شما را برهم بزند).
  • عامل ژنتیکی (مانند نارکولپسی).
  • بعضی داروها (برخی داروها با خواب تداخل ایجاد می کنند).

اختلال خواب چگونه درمان خواهد شد؟

درمان های مختلفی را روانپزشکان و متخصصان روانشناس توصیه می کنند:

مشاوره: برخی از متخصصان برای یک خواب عالی، درمان شناختی رفتاری را توصیه می کنند. چنین مشاوره ای به شما کمک می کند تا افکار استرس زا و ناراحت کننده ای را که می توانند شما را در شب بیدار نگه دارند تشخیص دهند، به چالش بکشند و هم چنین تغییر دهند.

  • داروها و یا مکمل های مورد نیاز برای خواب راحت.
  • رعایت بهداشت خواب مانند داشتن برنامه خواب منظم.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • نویز و صدا های اضافی را به حداقل برسانید.
  • نور را به کم کنید.
  • دما را طوری در محیط تنظیم کنید که برای خواب راحت تر باشید.

سخن آخر
اختلال خواب ممکن است برای شما کشنده نباشد، اما آن قدر بر روی کیفیت زندگی شما تأثیر گزار خواهد بود که می تواند تفکر، وزن، عملکرد مدرسه، دانشگاه یا کار، سلامت روان و سلامت عمومی جسمی شما را مختل سازد. موارد رایجی مانند نارکولپسی، بی خوابی، سندرم پاهای بی قرار و آپنه خواب مانع از خواب عمیق و دراز مدت می شوند که برای بهترین عملکرد خود نیاز دارید. اگر برای یک خواب راحت مشکل دارید، متخصصان سلامت روان در کلینیک روژمان با کارآمدی و تجربه بالا گرد هم آمده اند تا مشکل شما را برطرف سازند و در بهترین مسیر همراه شما باشند.

 

منابع:

بنیاد ملی خواب اختلالات خواب.

sleepfoundation

موسسه ملی اختلالات قلب، ریه و خون. راهنمای شما برای خواب سالم

nhlbi.nih.gov

انجمن روانشناسی آمریکا. چه چیزی باعث مشکلات خواب می شود؟

apa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *