نظریه مدل خانه ارتباط سالم خانه رابطه سالم به‌عنوان نظریه بنیادی موسسه گاتمن، ابزارهایی به زوج‌ها می‌دهد که برای داشتن یک ازدواج ایمنِ سالم به آن نیاز دارند. دکتر جان گاتمن در کتاب پرفروش خود با عنوان هفت اصل برای موفقیت در ازدواج این ایده را مطرح کرد که یک رابطه اساساً ایمن مانند یک خانه است. این خانه دارای طبقاتی است که هر فرد برای ایجاد پیوندی محکم بر روی دیوارهایی خاص قرار می‌دهدطبقه اول) ساختن نقشه‌های عشقنقشه‌ی عشق، همان شناخت زن و شوهر از یکدیگر است. همه‌چیز بر اساسِ بنیاد محکمِ شناخت یکدیگر آغاز می‌شود. در طبقه اول خانه رابطه سالم، زن و شوهر نقشه عشق را می‌سازند که راهنمای اساسی دنیای درونی دیگری است. همسرم چه چیزهایی را دوست دارد؟ چه چیزهایی را دوست ندارد؟ بهترین دوست همسرم کیست؟ آیا کودکی شادی داشته است؟ ترجیح می‌دهد پس از یک روز پرتنش چگونه استراحت کند؟ و … . ساختن نقشه‌های عشق به معنای پرسیدن سؤالات به‌جا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همسر خود است. در یک ازدواج ایدئال، شما و همسرتان بهتر از هرکس دیگر، یکدیگر را می‌شناسید.طبقه دوم) به اشتراک گذاشتن علاقه و تحسین هرکسی نیاز دارد چیزِ خوبی در مورد خودش بشنود و شنیدن این چیز خوب اگر از طرف شریک زندگی باشد، بیشترین ارزش را دارد. به اشتراک گذاشتنِ علاقه و تحسین، یعنی ویژگی‌های نیکی که در همسرتان دیده‌اید، به زبان آورید. مثلاً اگر حس شوخ‌طبعی او را تحسین می‌کنید یا این اخلاقش که همیشه دوست دارد به افراد نیازمند کمک کند را بگویید. در یک روابط سالم، افراد این توانایی را دارند که دلایل کوچک و بزرگِ دوست داشتن شریک زندگی خود را بیان کنند.
طبقه سوم) توجه نشان دهید
هنگامی‌که به توجه، حمایت و دلداری از سوی همسر خود نیاز دارید، احتمالاً چیزی می‌گویید یا حرکتی برای جلب‌توجه انجام می‌دهید، این‌ها را می‌توان تلاش‌های ارتباطی نامید. چه زمانی فرد به این تلاش‌های ارتباطی توجه نشان می‌دهد؟ وقتی به آنچه همسرش نیاز دارد پاسخ دهد. عدم توجه مداوم (یا بدترین حالت، مخالفت با) تلاش‌های ارتباطی همسر به‌منزله یک فاجعه برای ازدواج است. وقتی زن و شوهر تلاش‌های ارتباطی یکدیگر را تشخیص داده و به یکدیگر توجه نشان می‌دهند، فضای امنی را برای ابراز خود و نیازهای‌شان در خانواده ایجاد می‌کنند.
طبقه چهارم)
مثبت اندیشیآیا قسمت عمده زندگی، وابسته به نحوه نگاهِ شما به آن نیست؟ این توصیه‌ی مثبت اندیشی است. زوج‌هایی که ازدواج سالمی تجربه می‌کنند، بهترین‌ها را در هم می‌بینند و هیچ عجله‌ای برای توهین یا عیب‌جویی ندارند. مثلاً وقتی همسر‌تان بدون خداحافظی و باعجله از خانه بیرون می‌رود، مثبت نگری یعنی به‌جای اتهام سهل‌انگاریِ عمدی بگویید ذهنش مشغول بوده است. باور به اینکه در یک تیم هستید، اتحاد شما را محکم کرده و شما را از درون قدرت می‌بخشد.
طبقه پنجم)
 مدیریت اختلافازآنجایی‌که در زندگی مشترک اختلاف اجتناب‌ناپذیر است، دانستن اینکه به‌وقت بروز اختلاف در خانواده چه‌کاری باید کرد، کلیدی است. اول، شما باید اهمیت همسر خود را بپذیرید، یعنی به‌جای اینکه هرکاری را به روش خودتان انجام دهید، احساسات و خواسته‌های او را هم در نظر بگیرید. دوم، چه مشکلات حل‌شدنی باشند چه نباشند، در مورد آن‌ها گفتگو کنید. سوم، وقتی در حین مشاجره احساسِ خشم می‌کنید، خودتسکین‌دهی کمک می‌کند آرام بمانید، مثلاً پیاده‌روی کنید یا به کشیدن نفس‌های عمیق بپردازید
طبقه ششم)
رؤیاها را به واقعیت تبدیل کنید زیبایی یک همراهی خوب در این است که کسی را دارید که نه‌تنها شما را برای رسیدن به اهدافتان تشویق می‌کند بلکه کمک می‌کند واقعاً به آن‌ها برسید. مثلاً ارائه طرحی برای پرداخت بدهی‌ها یا پشتیبانی برای ادامه تحصیل دادن همسرتان نمونه‌های این کمک‌های واقعی است. تبدیل رؤیاهای زندگی به واقعیت، نشان می‌دهد بهترین زندگی ممکن را برای همسرتان می‌خواهید و حاضرید هر کاری که لازم است برای تحقق آن انجام دهید.
طبقه هفتم)
ایجاد معنای مشترک آخرین طبقه خانه‌ی رابطه سالم بسیار شبیه به اولین طبقه آن یعنی «نقشه‌های عشق» عمل می‌کند، با این تفاوت که در این طبقه، شما به‌عنوان یک زوج دنیایی درونی همراهِ هم ساخته و آن را درک می‌کنید. خانم و آقای گاتمن‌ این کار را به معنای توسعه نمادها و عاداتی می‌دانند که بیانگر هویت شما به‌عنوان یک تیمِ همراه است. این کار می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. ساده مثلِ گرفتن پیتزا از مکانی که هردوی شما دوست دارید، و به پیچیده مثلِ داشتن روش منحصربه‌فردی برای جشن گرفتنِ تولدتان. این آداب و تشریفاتِ ارتباطی ویژه‌ی خودتان است که خانواده شما را به‌عنوان یک امرِ واحد تعریف می‌کند. دیوارهای اعتماد و تعهد همان‌قدر که همه طبقاتِ خانه رابطه سالم مهم هستند، این خانه بدون ستون‌های اعتماد و تعهد پابرجا نمی‌مانند. در یک ازدواج سالم و که اعضایی حمایت‌کننده دارد، زن و شوهر تصمیم می‌گیرند که به یکدیگر ایمان داشته باشند و همراه هم بمانند. آن‌ها آزادانه یکدیگر را دوست دارند و متعهدند که به رشد این عشق کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *