اختلالات شخصیت در کودکان چگونه است؟

اختلال شخصیت اصطلاحی است برای الگوهای رفتاری که باعث می شود افراد بدون توجه به محیط یا شرایط، با دیگران کنار بیایند. کودکان و نوجوانانی که از اختلال شخصیت رنج می برند در حفظ روابط سالم با مشکل مواجه هستند و اغلب شرایط یا اطرافیان خود را به خاطر مشکلاتی که ایجاد کرده اند سرزنش می کنند.

این رفتار منجر به احساس تنهایی و انزوا می شود. اختلالات شخصیت به طور معمول در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آشکار می شود. اگر چه اختلال شخصیت آن قدر رایج نیستند، اما می توانند از دوران کودکی شروع شوند. برای یک بررسی کلی در زمینه اختلالات شخصیت در کودک، می‌ توانید از مشاوران متخصص کلینیک روژمان در این زمینه راهنمایی های بیشتری دریافت کنید.

اختلالات شخصیت در کودکان معمولا تا سنین نوجوانی مشخص نمی شوند. کودکان را می توان تحت نظر روانشناس کودک به کلاس های بازی درمانی، کارگاه های بازی های گروهی، نقاشی، خلاقیت، دست ورزی و… برد تا قسمت های مختلف مغز کودک رشد کند و مهارت های مختلف را کسب کند.

انواع اختلالات شخصیت کودک

اختلالات شخصیت بر اساس علائم و ویژگی های مشابه به سه خوشه کلی دسته بندی می شوند.

اختلالات شخصیتی خوشه A در کودکان

اختلالات شخصیت خوشه A در کودکان با تفکر و یا رفتار عجیب و غریب و غیرعادی مشخص می شود. خوشه A شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و اختلال شخصیت اسکیزوئید است. ویژگی های مشترک اختلالات شخصیت خوشه A عبارت هستند از بی دست و پا بودن اجتماعی، تفکر تحریف شده و پاسخ های هیجانی نامناسب در کودکان.

اختلالات شخصیتی خوشه B در کودکان

اختلالات شخصیتی خوشه B در کودکان شامل اختلالاتی است که با تفکر و یا رفتار عاطفی، نمایشی و نامنظم مشخص می شود. اختلالات شخصیت خوشه B شامل اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت هیستریونیک و اختلال شخصیت خودشیفته در کودکان است. ویژگی های مشترک اختلالات شخصیت خوشه B مشکلات کنترل تکانه، تفکر یا رفتار بیش از حد هیجانی یا غیر قابل پیشبینی و سایر مشکلات در تنظیم هیجانی است.

اختلالات شخصیت خوشه C در کودکان

اختلالات شخصیت خوشه C در کودکان نیز شامل اختلالاتی است که با تفکر و یا رفتار مضطرب و ترسیده مشخص می شوند. اختلالات شخصیت خوشه C شامل اختلال شخصیت وسواسی-اجباری، اختلال شخصیت اجتنابی و اختلال شخصیت وابسته است. اختلالات شخصیت خوشه C در سطح بالایی از اضطراب مشترک در کودکان همراه است.
این علائم ممکن است شبیه شرایط یا مشکلات دیگر باشد. همیشه برای تشخیص اختلال در کودک با یک مشاور کودک و نوجوان مشورت کنید.

اختلالات شخصیت چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هر کسی ممکن است دچار اختلال شخصیت باشد. اما انواع مختلف اختلالات شخصیت بر افراد تاثیر متفاوتی می گذارد. بیشتر اختلالات شخصیتی در سال های نوجوانی و زمانی که شخصیت شما بیشتر رشد می کند و بالغ می شود شروع می شود. به صورت کلی، تقریباً همه افرادی که مبتلا به اختلالات شخصیتی هستند بالای 18 سال سن دارند. یک استثنا در این مورد، اختلال شخصیت ضد اجتماعی است که تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به چنین اختلالی تا سن 11 سالگی علائم خود را نشان می دهند.

اختلالات شخصیت ضد اجتماعی بیشتر احتمال دارد بر روی پسران در حال بدو تولد تأثیر بگذارد. اختلالات شخصیت مرزی، هیستریونیک و وابسته به احتمال زیاد بر دخترانی که در هنگام تولد هستند تأثیر بگذارد.

اختلالات شخصیت چقدر شایع هستند؟

تقریباً حدود 9 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به نوعی اختلال شخصیت مبتلا هستند و حدود 6 درصد از جمعیت جهان دارای اختلال شخصیت می‌ باشند. اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال شخصیت ضد اجتماعی از شایع ترین اختلالاتی است که تا به الان تشخیص داده شده اند.

علائم و علل ایجاد اختلال شخصیت در کودکان و در نهایت بزرگسالی چیست؟

چه چیزی باعث اختلالات شخصیتی می شود؟ اختلالات شخصیت یکی از ناشناخته ترین شرایط سلامت روان در بزرگسالان و به خصوص کودکان است. دانشمندان هنوز در تلاش برای کشف علت آن ها هستند. آن ها تاکنون معتقد هستند که عوامل زیر ممکن است در ایجاد اختلالات شخصیت نقش داشته باشند:

  • ژنتیک: دانشمندان توانسته اند با آزمایش‌ های مختلف، یک ژن ناسالمی را پیدا که عامل به وجود آورنده اختلال شخصیت وسواسی می‌ باشد. هم چنین این دانشمندان بر روی پیوند های ژنتیکی که در ارتباط با پرخاشگری، اضطراب و ترس هستند؛ آزمایشاتی انجام داده اند. این ویژگی ها از دوران کودکی می‌ تواند سبب آسیب رسیدن و ایجاد اختلال شخصیت در افراد شود.
  • تغییرات مغزی: محققان تفاوت های ظریف مغزی را در افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مشخص شناسایی کرده اند. به عنوان مثال، یافته های مطالعات در مورد اختلال شخصیت پارانوئید به تغییر عملکرد آمیگدال اشاره دارد. آمیگدال بخشی از مغز شما است که با پردازش محرک های ترسناک و تهدید آمیز درگیر است. در مطالعه‌ای بر روی اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، محققان متوجه کاهش حجمی در لوب پیشانی مغزشان شدند.
  • آسیب های دوران کودکی: یک مطالعه ارتباط بین آسیب های دوران کودکی و ایجاد اختلالات شخصیت را نشان داد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، میزان بالایی از آسیب های جنسی در دوران کودکی داشتند. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی و ضد اجتماعی مشکلاتی در رابطه با صمیمیت و اعتماد دارند که هر دو ممکن است به سوء استفاده و آسیب دوران کودکی مرتبط باشند.
  • آزار کلامی: در طی یک تحقیق که دانشمندان در رابطه با آزار کلامی در دوران کودکی داشتند؛ هر کودکی که آزار کلامی را تجربه کند، ممکن است در معرض اختلال های شخصیتی گوناگون مانند شخصیت مرزی، خودشیفتگی، اختلال شخصیت وسواسی_اجباری یا ایجاد اختلال پارانویید در سنین بالاتر قرار بگیرد.
  • عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی نیز ممکن است در ایجاد اختلالات شخصیت در کودکان و نوجوانان نقش داشته باشند. به عنوان مثال، موارد قابل توجهی از اختلالات شخصیت از نوع ضد اجتماعی بودن در بین کودکان و نوجوانان تایوان، چین و ژاپن، همراه با نرخ قابل توجهی بالاتر از اختلالات شخصیت خوشه C وجود دارد.

سخن آخر

متخصصان سلامت روان کلینیک روژمان، طیف وسیعی از درمان‌ ها و راهکار های مؤثر را ارائه می‌ دهند که از پیشرفت‌ های قابل توجهی در روش‌ ها بهره می‌ برند. مانند بیماری‌ های روانی در بزرگسالان، اختلالات دوران کودکی به طور معمول به ترکیبی از دارو و درمان‌ های روان‌ شناختی حمایتی در بیمارستان یا سرپایی نیاز دارند. البته توصیه می کنیم برای تشخیص دقیق و بحث در مورد گزینه های مختلف درمانی با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. هنگامی که با یک متخصص ملاقات می کنید، مطمئن شوید که برای تعیین اهداف درمانی واضح برای فرزندتان و نظارت بر پیشرفت به سمت آن اهداف با یک دیگر همکاری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *