آشنایی با انواع تست های روانشناسی

بسیاری از افراد از روان و روحیه خود مطلع نیستند، از این‌رو به دنبال یافتن روش‌هایی هستند تا بتوانند به شناخت بهتری از خود یا اطرافیانشان دست پیدا کنند. تست های روانشناسی یکی از همین روش‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روحیه و شخصیت افراد است.

فرقی ندارد در کجای این کره خاکی زندگی می‌کنید، تست‌های روانشناسی از قدیم به شکل‌های مختلف در دسترس افراد متقاضی قرار می‌گرفت. برخی از این تست‌ها به صورت آنلاین در سایت‌های اینترنتی وجود دارند و برخی دیگر نیز با کمک روانشناسان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. کلینیک روژمان نیز برخی از این تست‌ها و تاثیر آنها را برای شما شرح می‌دهد.

بررسی و شناخت تست های روانشناسی

آیا می‌دانید منظور از تست‌های روانشناسی چیست؟ به ابزاری که برای سنجش سلامت روان از آنها استفاده می‌شود تست روانشناسی می‌گویند. با کمک این تست‌ها شما می‌توانید درک بهتری از رفتار اطرافیان خود داشته باشید. در ضمن این تست‌ها سرعت روند شناخت شخصیت افراد را بالا می‌برد.

در کنار مصاحبه، مشاوره، و شرح‌حال‌گیری این تست‌ها نیز کاربرد خوبی دارند و به روانشناسان کمک می‌کنند زودتر به نتیجه مطلوب برسند و بیمار خود را درمان کنند. همان‌طور که گفتیم این تست‌ها سرعت کار را افزایش می‌دهند و در شناسایی دقیق مشکلات به ما کمک کنند.

با کمک همین تست‌ها می‌توان فهمید رفتار فرد مورد نظر چطور به وجود می‌آید و از کجا سرچشمه می‌گیرد. یا می‌توان فهمید چرا فردی در یک حوزه به خوبی عمل می‌کند و فرد دیگری در همان حوزه دچار ناتوانی است. برای مثال فردی در آشپزی خوب عمل می‌کند ولی فرد دیگری توانایی کافی در زمینه ی آشپزی و تهیه ی غذاهای خوش طعم را ندارد.

هدف تست های روانشناسی

هدف تست های روانشناسی

تست های روانشناسی با اهداف مختلفی تهیه می‌شوند و به روانشناسان یا افراد عادی کمک می‌کنند تا مشکلات خود یا بیمارشان را تشخیص دهند. برای مثال فردی که دچار استرس، وسواس، اضطراب، اضطراب اجتماعی و افسردگی است با کمک همین تست‌ها می‌تواند به میزان مشکل خود پی ببرد و حتی برای درمان آن دست به کار شود.

در بسیاری موارد افراد به مشکلات روحی دچار هستند که خودشان هیچ اطلاعی ندارند. بنابراین با کمک این تست‌ها می‌توانند به مشکل درونی خود پی ببرند و در راستای درمان آن دست به کار شوند. هدف اصلی این تست‌ها تشخیص مشکلات روانی و روحی افراد و تشخیص منبع و سرچشمه این مشکلات است.
به واسطه همین تست‌ها روانشناسان می‌توانند به مشکل اصلی بیمار خود پی ببرند و به منظور رفع آن راه‌حل‌های مختلفی را پیش پای فرد بگذارند. توصیه می‌کنیم برای حل مشکلات ذهنی و روحی خود از تست‌های معتبر روانشناسی استفاده کنید. در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی تست‌های زیادی در انواع سایت‌های اینترنتی در دسترس کاربران قرار دارد که همه آنها معتبر نیستند.

تست های روانشناسی معتبر

تست های روانشناسی معتبر براساس سنجش بیماران و افراد واقعی به دست می‌آیند. با مطالعه بر روی مراجعین مختلف می‌توان به این تست‌های معتبر دست پیدا کرد. در واقع این تست‌های معتبر نتیجه مطالعه و سنجش افراد مختلف است. در ادامه به منظور کسب نتایج قابل اعتماد این تست‌ها ارزیابی می‌شوند.
در نظر داشته باشید برخی از این تست‌های روانشناسی با اهداف مختلفی روی کار آمده‌اند. برای مثال برخی از این تست‌ها تنها برای سرگرمی ساخته شده‌اند. از این‌رو اگر به دنبال پی بردن به یک نتیجه مطلوب و مورد اعتماد هستید، باید از تست‌هایی استفاده کنید که زیر نظر یک متخصص تنظیم شده‌اند.

علاوه بر اینکه باید از تست‌های معتبر استفاده کنید، بهتر است از حضور یک روانشناس نیز کمک بگیرید. انجام و اجرای این تست‌ها در حضور یک روانشناس به طور حتم نتیجه بهتری برای شما دارد. نتایج این تست‌ها با حضور یک روانشناس با سرعت بهتری به دست می‌آیند.

 ویژگی‌ تست‌ های روانشناسی

سه ویژگی‌ تست‌ های روانشناسی

  • در تست‌های روانشناسی هیچ قضاوتی وجود ندارد
  • با کمک این تست های روانشناسی شما تنها می‌توانید به درک بهتری از خود یا اطرافیانتان دست پیدا کنید.
  • در شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین خودشناسی بهتر عمل کنید

کاربردهای تست های روانشناسی

کاربردهای تست های روانشناسی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تست های روانشناسی در استخدام نیروهای سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف است. کارفرماها ترجیح می‌دهند برای استخدام نیروی کار خود از تست‌های روانشناسی معتبر استفاده کنند. برای مثال تست معتبری همانند تست نئو (NEO) طوری طراحی شده است که می‌تواند عملکرد شغلی کارکنان و مقاومت آنها در شرایط سخت شغلی را ارزیابی کند.

همچنین با کمک همین تست‌ها می‌توان مقاومت کارکنان در برابر فشار کاری و استرس را مورد بررسی قرار داد. سنجش هوش، شخصیت، مهارت، تشخیص میزان توانایی کارکنان برای کارفرما، و سایر موارد از کاربردهای اساسی این تست‌ها به حساب می‌آیند. درضمن به واسطه این تست‌های روانشناسی شما می‌توانید در مورد آینده خود تصمیم بهتری بگیرید.

به تازگی بسیاری از افرادی که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند نیز برای انجام این تست‌ها به سراغ روانشناسان می‌روند و بعد از بررسی نتایج تست‌ها رابطه خود را ارزیابی می‌کنند. به طور کلی این تست‌ها کاربردهای زیادی دارند که در این بخش ما تنها به بخشی از آنها به طور خلاصه اشاره کردیم.

نتیجه‌گیری 

در راستای آشنایی بیشتر با تست های روانشناسی بهتر است زیر نظر یک متخصص باشید، مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت خودشناسی دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند مشکلات و مسائل شخصیتی افراد را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر فرد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با تست‌های روانشناسی آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.
ضمنا اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل مشکلات شخصیتی پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان به خودشناسی دست پیدا کرد؟ نظرات خود را با ما در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *