اختلالات یادگیری در کودکان چه پیامدهایی دارد؟

آیا فرزند شما دچار بی‌دقتی است یا طی مسائل دیداری، شنیداری، یا حرکتی مشکل دارد؟ در چنین شرایطی که فرزند شما نمی‌تواند احساسات و مسائل مختلف را به خوبی پردازش کند، باید گفت او دچار اختلالات یادگیری خواهد بود. از علائمی که می‌توان به این اختلالات اشاره کرد ناتوانی در قیچی دست گرفتن است.

همچنین اگر کودک شما نمی‌تواند مدادی دستش بگیرد یا توپش را درست پرتاپ کند، می‌توان گفت با این اختلالات درگیر است. البته این اختلالات در همین‌جا ختم نمی‌شود و حتی در میزان خواندن و نوشتن فرزند شما تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله از کلینیک روژمان اختلالات یادگیری را به طور خلاصه برای شما شرح می دهیم.

بررسی مفهوم اختلالات یادگیری

اگر کودک شما در درک مطلب مشکل دارد، کتاب یا هر چیز دیگری را کند می‌خواند، در حفظ کردن اشعار، نوشتن برخی از مسائل همانند گرامر و پاراگراف‌بندی دچار مشکل است، باید مشکل او را جدی بگیرید. زیرا کودک شما به اختلالات یادگیری دچار شده است. همه این موارد نمونه‌ای مربوط به این اختلالات بود.

شاید برایتان سوال شود که کودک شما از چه سنی دچار این اختلالات می‌شود و چگونه می‌توان تشخیص داد که فرزند شما دچار این اختلالات است. این اختلالات از سنین 9 تا 14 سالگی ایجاد می‌شوند. همچنین از سن 3 سالگی به بالا می‌توان احتمال بروز این اختلالات را تشخیص داد.

بعد از اینکه به وجود این اختلالات پی بردید، به عنوان والدین نقش مهمی خواهید داشت. والدین با حمایت و مداخله مناسب می‌توانند آینده خوبی برای فرزند خود رقم بزنند. برای مثال طی دوره تحصیل همراه او باشند و هرگز دست از حمایت فرزند خود برندارند. مقاله ی فرزندپروری کودکان دارای اختلال از روژمان را بخوانید.

تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان

تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان

توجه داشته باشید اختلالات یادگیری و علائم اولیه آن اغلب در دو سال اول مدرسه، زمانی که کودکان برای اولین بار با خواندن، نوشتن، ریاضیات، و سایر مسائل روبه‌رو می‌شوند قابل تشخیص خواهد بود. در صورتی که کودک شما به این اختلالات و مشکلات دچار باشد از خواندن، نوشتن، و یادگیری ریاضیات خوشش نمی‌آید.

در املای کلمات رایج و حتی شمارش اعداد مشکل دارد. در ضمن تشخیص صداها و هجاها برای او دشوار خواهد بود. علاوه بر همه این موارد، کودک شما در برابر انجام تکالیف مدرسه خود تنبلی می‌کند زیرا اعتماد به نفس کاملی ندارد. در صورتی که فرزند شما در مراحل اولیه یادگیری مشکل داشته باشد به این معنا نیست که به طور حتم مبتلا به اختلالات یادگیری است. مقاله ی درمان نقص توجه در کودکان را بخوانید.

روش درمان اختلال یادگیری

روش درمان اختلالات یادگیری

اگر والدین این معضل فرزند خود را به موقع شناسایی کنند، بدون‌شک درمان و حل این معضل راحت‌تر از قبل انجام می‌شود. همچنین والدین می‌توانند با حمایت از فرزند خود به او کمک کنند شغل مناسبی برای خود بیابد. یا ازدواج موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

به طور کلی مهم‌ترین و رایج‌ترین راه‌حل اختلالات یادگیری حمایت والدین خواهد بود. خبر خوب اینکه متخصصان حرفه‌ای این حوزه مسائل مربوط به اختلالات دیداری، شنیداری، و حرکتی را مورد پردازش و بررسی قرار می‌دهد. بنابراین نقاط ضعف کودک موردنظر مشخص می‌شود.

در ادامه و شناخت این نقاط ضعف، می‌توان شخصیت کودک را مورد ارزیابی قرار داد. در ضمن به تقویت ویژگی‌های شخصیتی کودک کمک کرد. مانع از عملکرد نامناسب کودک شد. با حمایت دائمی و توجه نامحدود شما اعتماد به نفس کودک خود را توسعه ‌دهید.

اگر فرزند شما دچار سرخوردگی باشد، با حمایت شما این سرخوردگی نیز از بین می‌رود و تنها احساسات مثبت و قدرت در آنها ریشه می‌پروراند. برای حل این اختلالات بهتر است از روش‌های مختلفی استفاده کنید زیرا با توجه به درصد این اختلالات روش درمان و از بین بردن آنها متفاوت خواهد بود.

روش بازی‌ درمانی در درمان اختلالات یادگیری

روش بازی‌ درمانی در درمان اختلالات یادگیری

در راستای حل اختلالات یادگیری شما می‌توانید با فرزند خود بازی‌های ویژه‌ای انجام دهید. این بازی‌ها می‌تواند سیستم پردازش مغزی آنها را تقویت کند و همچنین در حل این معضل به کار آید. در نظر داشته باشید، به این روش بازی درمانی می‌گویند. در ادامه چند نوع از این بازی‌ها را نام می‌بریم:

  • بازی کردن با کاغذ (مچاله کردن، تا کردن و یا قیچی کردن کاغذ)
  • پازل حل کردن

این بازی‌ها مخصوص سن خاصی نیست. درواقع از مراحل سخت تا آسان این بازی‌ها روش خوبی برای درمان این نوع اختلالات خواهند بود. فرقی ندارد فرد در چه سنی باشد، این بازی‌ها تا حد زیادی بر روی او تاثیر می‌گذارند. برخی از بازی‌ها نیز برای بچه‌هایی مناسب است که سنین بالاتری دارند.

یکی از این بازی‌ها اسم و فامیل است. روش سنتی این بازی تاثیر زیادی بر روی فرد دارد، زمانی که شما حروف اول را مشخص می‌کنید و کودک با توجه به دانسته‌های خود کلمات درست را پیدا می‌کند، یکی از بهترین روش‌های درمان این اختلالات خواهد بود.

بازی اسم و فامیل را می‌توان به روش دیگری نیز اجرا کرد، برای مثال به فرزند خود بگویید کلمه‌ای یادداشت کند که حرف آخر آن ی باشد. در واقع طی این بازی حروف آخر را مشخص می‌کنید. حتی می‌توان از کودک خواست کلماتی را تعیین کند که حرف یکی مانده به آخر آن دال باشد.

نتیجه‌گیری 

در راستای شناخت بهتر معضلات و مشکلات مربوط به یادگیری کودکان بهتر است از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در راستای حل این مشکلات دست به کار شوید.
بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های تجزیه و شناخت یا تشخیص این اختلالات را بررسی کنند.  روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر فرد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای شناخت و تشخیص مشکلات مربوط به یادگیری کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل مربوط به این مشکلات پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.

به نظر شما از چه طریقی می‌توان این اختلالات را در کودکان حل کرد یا از بین برد؟ نظرات و سوالات خود را با ما در قسمت دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *