زود انزالی چیست؟ معرفی 3 راه پیشگیری از آن!

انزال زودرس زمانی اتفاق می‌ افتد که مرد به ارگاسم می‌ رسد و در حین مقاربت زودتر از زمانی که انتظار دارد انزال می‌ کند. انزال زودرس یک مشکل رایج می باشد که 30٪ تا 40٪ از آقایان را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. علل ایجاد آن عبارتند از مشکلات فیزیکی، عدم تعادل شیمیایی و عوامل عاطفی روانی. درمان ها شامل یادگیری تکنیک هایی برای به تاخیر انداختن انزال، مشاوره و داروها است. ما در کلینیک روژمان برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در زمینه انزال زودرس و مشکلات زناشویی و جنسی آماده ارائه خدمات مشاوره برای هستیم.

انزال زودرس چیست؟

انزال زودرس چیست؟

انزال زودرس زمانی اتفاق می‌ افتد که یک فرد زودتر از آن چه دوست دارد یا شریک زندگی‌ اش می خواهد به ارگاسم می‌ رسد. انزال زودرس در افراد می تواند کمی بعد یا حتی قبل از دخول اتفاق بیفتد. در کل زمان مشخص شده ای برای طول مدت زمانی که فرد بتواند در طول رابطه جنسی دوام بیاورد وجود نخواهد داشت. اما این اتفاق زمانی می افتد که وقتی فردی قبل از این که بخواهد به ارگاسم می‌ رسد، نعوظ خود را از دست می‌ دهد و ادامه دادن به رابطه جنسی سخت خواهد بود.

انزال زودرس در مردان می تواند سبب احساس سرخوردگی و شرمندگی آن ها شود. و موجب کاهش اعتماد به نفس در آنها گردد. ممکن است آن ها حس کنند که زمان کافی برای لذت بردن از رابطه جنسی با همسر خود نخواهند داشت. ممکن است برای جلب رضایت همسرتان مشکل داشته باشید. برای برخی از افراد، خجالت در مورد انزال زودرس می تواند باعث ایجاد مشکل در صمیمیت و آسیب به روابط آن ها شود. انزال زودرس یک دغدغه رایج بین تمام مردان است. حدود 40 درصد از مردان در دوره ای از زندگی خود به انزال زودرس مبتلا می شوند.

علائم انزال زودرس چیست؟

اغلب، شما هیچ علامت دیگری جز خود انزال زودرس نخواهید داشت.

دلایل انزال زودرس

دلایل انزال زودرس چیست؟

تعدادی از عوامل عاطفی و فیزیکی می توانند منجر به انزال زودرس شوند. شاید انزال زودرس موقعی اتفاق بیفتد که یک فرد خیلی در رابطه هیجان زده یا تحریک شود و یا این که آلت تناسلی او بیش از حد حساس باشد. سایر علل انزال زودرس به شرح زیر می باشد:

  • استرس گرفتن در رابطه جنسی
  • احساس گناه و شرمندگی
  • افسردگی داشتن
  • فشار روحی و روانی
  • مشکلات موجود رابطه (روابط ناسالم)
  • ایجاد اختلال در نعوظ مردان

افرادی که مقدار کمی ماده شیمیایی خاص به نام سروتونین در مغزشان وجود دارد، ممکن است با انزال زودرس مشکل داشته باشند. مقاله ی اختلالات جنسی را بخوانید.

آیا انزال زودرس نشانه یک مشکل جدی سلامتی است؟

در اکثر موارد نه. به ندرت انزال زودرس ناشی از یک مشکل جدی سلامتی مانند آسیب سیستم عصبی در اثر جراحی یا ضربه است.

نحوه تشخیص انزال زودرس چگونه است؟

اگر احساس می کنید که در رابطه جنسی با همسر خود دچار انزال زودرس می شوید می توانید با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان یک معاینه فیزیکی برای شما انجام خواهند داد و از شما سؤالاتی مرتبط با انزال می پرسند. بر اساس پاسخ‌ های شما، پزشک ممکن است آزمایش هایی را انجام دهد و یک تشخیص ارائه کند. آن ها هم چنین می توانند به سوالات شما پاسخ دهند و به شما اطمینان دهند که این یک مشکل رایج است.

آیا می توان از انزال زودرس پیشگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

انزال زودرس بسته به عاملی که باعث آن شده است قابل پیشگیری یا اجتناب است. اغلب اوقات استفاده از روش های رفتاری که در ادامه ی این راهنما آورده ایم، برای جلوگیری از آن موثر است.

روش های رفتاری

روش های رفتاری برای بیش از 50 درصد افرادی که زود انزالی دارند مفید است. در روش درمانی شما می توانید نحوه و زمان انزال خود را با شریک زندگی خود تمرین و تکرار کنید. روشی به نام شروع و توقف وجود دارد که شما می توانید به تنهایی یا حتی با کمک همسر خود آلت تناسلی را تحریک نمایید تا وقتی که احساس کنید نزدیک به انزال و رسیدن به ارگاسم هستید.

در این هنگام حدود 30 ثانیه باید دست از تحریک بردارید و آن را رها کنید. بعد از این مکث دوباره شروع به تحریک دوباره کنید. این روش را حدود سه الی چهار بار قبل از انزال یا به ارگاسم رسیدن تکرار کنید.

روش دیگر به روش فشار معروف است. زمانی که حس می کنید نزدیک انزال هستید، می توانید سر الت تناسلی خود را حدود 20 ثانیه به آرامی بفشارید تا از نعوظ جلوگیری کنید. دقت داشته باشید قبل از رسیدن به ارگاسم در رابطه جنسی چندبار این روش را تکرار نمایید.

علاوه بر استفاده از یک روش رفتاری، ممکن است بخواهید موارد حواس پرتی را امتحان کنید. به عنوان مثال، در حالی که از نظر جنسی تحریک می شوید، به نام بازیکنان تیم ورزشی مورد علاقه خود فکر کنید.

کمک روانی در انزال زودرس

داشتن استرس، انواع افسردگی و سایر مشکلات عاطفی می تواند باعث بروز انزال زودرس در مردان شود. در این موارد شما می توانید با مراجعه به روانشناس یا یک درمانگر جنسی مشکلات خود را مطرح نمایید و از آن ها کمک دریافت نمایید. همچنین می توانید به یک روانشناس متخصص در زوج درمانی و مشاور جنسی مراجعه نمایید. در مقاله ی چه زمانی به مشاوره جنسی مراجعه کنیم این موضوع را کامل توضیح داده ایم.

درمان پزشکی برای انزال زودرس در مردان

درمان پزشکی برای انزال زودرس در مردان

انواع مختلفی از درمان پزشکی وجود دارد که به افراد دچار زود انزالی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد بعضی از انواع داروهای اعصاب و ضد افسردگی به تاخیر در به انزال رسیدن کمک می کند، مانند داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs). این نوع دارو با تجویز پزشک به افراد داده می شود. اما سازمان غذا و دارو ایالات متحده FDA این دارو را برای درمان انزال های زودرس تایید نکرده است.

لازم به ذکر است داروهای ضد افسردگی می تواند عوارضی مثل استفراغ و تهوع، خشک شدن دهان و خواب آلوده شدن را به همراه داشته باشد. در واقع پزشک تشخیص می دهد که این دارو می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر.

داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند می توانند به جلوگیری کردن از زود انزالی کمک کند. اگر این افراد دچار افسردگی شوند می توانند از داروهای ضد افسردگی استفاده نمایند. کرم های مختلفی در بازار دارو وجود دارند که با مالیدن آن بر روی آلت تناسلی حدود نیم ساعت قبل از شروع رابطه جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. این کرم قبل از رابطه جنسی شسته می شود.

پزشک می تواند داروهای مورد نیاز برای درمان زود انزالی را به صورت مکمل و یا جدا تجویز نماید. همچنین از کرم های جلوگیری کننده انزال زودرس نیز می توان کمک گرفت که قبل از رابطه جنسی توصیه می شود شسته شود. اگر این کرم به مدت طولانی بر روی پوست بماند باعث بی حس شدن واژن در خانم ها و از دست دادن نعوظ در مردان می شود. یکی دیگر از راه هایی که برای جلوگیری از انزال زودرس مورد تایید قرار گرفته است استفاده مردان از کاندوم هنگام رابطه جنسی است. کاندوم میزان حساسیت آلت تناسلی مردان را کاهش می دهد و همین موجب تاخیر در نعوظ می شود.

سخن آخر
زود انزالی یک مشکل شایع در بین اکثر مردان است. اگر به طور مکرر دچار زودانزالی می شوید بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید. پزشک و یا درمانگر می تواند با ارائه دارو یا مشاوره های درمانی به شما در حل این مشکل کمک شایانی کند. بهتر است اول از همه این مسئله را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و با همراهی همسر خود اقدام به درمان نمایید. همسر شما حتما شما را درک می کند و در این مسیر همراه شما خواهد بود. برای راه های درمان انزال زودرس و بهبود روابط جنسی خود می توانید از مشاوران و متخصصان با تجربه راهنمایی و مشاوره دریافت کنید تا مسیر عاطفی زناشویی خود را هموارتر نمایید. در این جهت برای اطلاعات بیشتر در مورد انزال زودرس و مشکلات زناشویی می توانید از مشاوران کلینیک روژمان کمک دریافت نمایید.

به صفحه ی روژمان در اینستاگرام سر بزنید.

منابع:

• انزال زودرس

mayoclinic

• استگال ام جی. (2010). انزال زودرس: تعریف، ارزیابی و مدیریت. DOI:

10.1002/tre.143

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *