هوش هیجانی را چگونه تقویت کنیم؟

زمانی که از خوشبختی و موفقیت در زندگی صحبت می‌کنیم باید به هوش هیجانی نیز به اندازه هوش ذهنی اهمیت دهیم. در واقع باید یاد بگیریم که چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم، روابط قوی‌تری داشته باشیم، و به اهداف خود برسیم. آیا می‌دانید هوش هیجانی چیست؟ به ضریب عاطفی افراد هوش هیجانی گفته می‌شود. 

به عبارت ساده‌تر، هوش هیجانی به معنای توانایی درک، استفاده، و مدیریت احساسات است که طی روش‌های مثبتی به کاهش استرس، برقراری ارتباط موثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش‌ها، و خنثی کردن تعارضات کمک می‌کند. ما در کلینیک روژمان در این راهنما اینکه چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم را برایتان شرح می دهیم.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟

در نظر داشته باشید هوش هیجانی یا هوش عاطفی به شما کمک می‌کند روابط قوی‌تری ایجاد کنید، در کار و تحصیل خود موفق‌تر باشید، و به اهداف شغلی و شخصی خود دست یابید. در ضمن با کمک همین هوش می‌توانید با احساسات خود ارتباط برقرار کنید و برای هر تصمیم خود دست به کار شوید و اقدامات اولیه را انجام دهید.

اکنون که تا حدی با هوش هیجانی آشنا شده‌اید، به نظر شما چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم؟ در ادامه باید گفت برای درک بهتر این هوش شما حتی می‌توانید در مورد بسیاری از مسائل مهم خود تصمیمات آگاهانه‌ بگیرید. به طور معمول هوش هیجانی را با 4 ویژگی اصلی آن می‌شناسند.

ویژگی هوش هیجانی

4 ویژگی هوش هیجانی چیست؟

خود مدیریتی

با تقویت هوش هیجانی شما می‌توانید رفتارها و احساسات خود را کنترل کنید. به زبان ساده مدیریت احساسات به روش‌های درست از طریق همین ویژگی هوش هیجانی امکان‌پذیر است. همچنین با کمک این ویژگی شما ابتکار عمل پیدا می‌کنید، می‌توانید به تعهدات خود عمل کنید، و با شرایط در حال تغییر نیز سازگار شوید.

خود آگاهی 

شما با کمک این ویژگی هوش هیجانی می‌توانید احساسات و رفتار خود را بشناسید و از تاثیر آنها بر روی افکار و زندگی خود مطلع شوید. در ادامه باید گفت با کمک خودآگاهی فعلی شما نه تنها نقاط ضعف و قوت خود را درک خواهید کرد، بلکه اعتماد به نفس نیز پیدا می‌کنید.

آگاهی اجتماعی 

با تقویت هوش هیجانی خود می‌توانید با دیگران بهتر همدلی کنید. به طور کلی این هوش هیجانی به شما کمک می‌کند نیازها و نگرانی‌های سایرین را درک کنید، نشانه‌های عاطفی موجود را متوجه شوید، و از نظر اجتماعی احساس راحتی داشته باشید. در ادامه باید گفت بعد از مرحله آگاهی اجتماعی شما می‌توانید قدرت خود را به منظور حضور در گروه‌های دوستانه یا سازمان‌ها تشخیص دهید و بسنجید.

مدیریت روابط 

بعد از تقویت هوش هیجانی خود شما به طور حتم می‌دانید که چگونه روابط درست و صحیحی راه‌اندازی کنید و آن را امن نگه‌دارید. با ویژگی مدیریت روابط شما می‌توانید خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید شما حتی می‌توانید دیگران را تحت تاثیر خود بگذارید.

چرا هوش هیجانی تا این حد مهم است؟

همان‌طور که گفتیم بهتر است یاد بگیریم که چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم. ناگفته نماند همیشه باهوش‌ترین افراد موفق‌ترین یا کامل‌ترین افراد نخواهند بود. برای مثال ممکن است افرادی را بشناسید که از نظر تحصیلی درخشان هستند و در عین حال از نظر اجتماعی دچار ناتوانی شده‌اند.
در ضمن این افراد در کار یا روابط شخصی خود نیز ناموفق هستند. در نظر داشته باشید توانایی فکری یا بهره هوشی شما برای رسیدن به موفقیت در زندگی کافی نیست. بلکه هوش هیجانی نیز از ملزومات موفقیت در زندگی خواهد بود.

شاید با ضریب هوشی بالا بتوانید در دانشگاه شرکت کنید ولی هوش هیجانی شما یاری‌دهنده مسیر پراسترس شما خواهد بود. به زبان ساده هوش هیجانی به هنگام رویارویی با استرس و احساسات مربوط به دوران امتحانات نهایی کاربرد دارد.
به طور کلی با کمک این هوش هیجانی می‌توانید میزان استرس و انرژی منفی خود را کنترل و مدیریت کنید. هوش ذهنی و هوش هیجانی مکمل یکدیگر هستند و در صورتی که بر روی یکدیگر تاثیر بگذارند و مطابق هم عمل کنند، بدون‌شک به نتیجه خوبی دست پیدا می‌کنید.

تاثیرات هوش هیجانی چیست و چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم؟

تاثیرات هوش هیجانی چیست و چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم؟

هوش هیجانی تا حد زیادی می‌تواند به عملکرد شما در مدرسه یا محل کار کمک کند، از این‌رو با کمک همین هوش هیجانی شما می‌توانید پیچیدگی‌های اجتماعی محل کار خود را مرور کنید، دیگران را تحت رهبری خود قرار دهید، و برای خود یا دیگران انگیزه به وجود آورید.
در ضمن با کمک همین هوش می‌توانید در حرفه خود برتر باشید. در ادامه باید گفت وقتی نوبت به سنجش نامزدهای شغلی مهم می‌رسد، بسیاری از شرکت‌ها به هوش ذهنی و هیجانی افراد به یک اندازه اهمیت می‌دهند. حتی می‌توان گفت برخی از شرکت‌ها هوش هیجانی را به اندازه توانایی فنی مهم ارزیابی می‌کنند و قبل از استخدام تست هوش هیجانی را به کار می‌گیرند.

سلامت جسمانی شما نیز تا حد زیادی بر روی رفتار و احساسات شما موثر است. در صورتی که نمی‌توانید احساسات خود را مدیریت کنید بهتر است یاد بگیرید که چگونه هوش هیجانی را تقویت کنید؟

نتیجه‌گیری 

در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که چگونه هوش هیجانی را تقویت کنیم؟ باید از سلامت فیزیکی و ذهنی خود مطمئن شوید، مشکلات روحی خود را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت هوش هیجانی و تقویت آن دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های تقویت هوش هیجانی را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های آسان برای تقویت هوش هیجانی آشنا کنیم و مواردی که باید برای ابتدای راه تقویت هوش هیجانی بدانید را شرح دادیم.

اگر در مورد روش‌های تقویت هوش هیجانی پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. به منظور تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان هوش هیجانی را تقویت کرد؟ نظرات و تحربیات خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *