تاثیرات طلاق چیست؟

طلاق و شکست در ازدواج تقریباً همیشه یک رویداد ناراحت کننده است که حداقل با ناامیدی و از دست دادن رویاها و انتظارات فرد مرتبط است. علاوه بر این، چالش های قانونی، مالی، والدینی، عاطفی و عملی وجود دارد که نیازمند زمان، انرژی و تغییر در مسئولیت هاست. ممکن است سالها طول بکشد تا مردم دوباره به تعادل برسند. با این وجود، طلاق از نظر قانونی و عاطفی کارکرد مهمی دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد طلاق و زندگی زناشویی توصیه می شود حتما با مشاوران برتر کلینیک روژمان مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

یکی از مهم‌ ترین رویدادهای قرن بیستم تغییر در نقش‌ هایی بود که زنان می‌ توانستند در زندگی خود ایفا کنند و به زنان فرصت‌ های بیشتری برای رضایت و شادی دادند. با تغییر نقش‌ ها در داخل و خارج از خانه و تقسیم مسئولیت‌ ها در داخل خانه تفرقه هایی به وجود آمد، که یکی از عواملی است که به افزایش شدید نرخ طلاق و آزادسازی قوانین طلاق دامن می‌ زند. خیانت کردن همسران به مدت طولانی یکی از دلایل اصلی طلاق بوده است.

اثرات طلاق بر خانواده

دلایل رایج طلاق چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که دلایل رایج طلاق شامل عدم صمیمیت، عدم تعهد، خیانت و ناسازگاری اساسی است. سایر علل شایع عبارتند از درگیری مداوم، اختلافات مالی، اعتیاد و سوء استفاده. بسیاری از مردم ریشه طلاق خود را به عنوان خیانت به توقعات، امید ها و رویا های مربوط به ازدواج بیان می کنند.

چگونه تصمیم به طلاق بگیرم؟

یک درمانگر می تواند با بررسی مشکلاتی که با آن روبرو هستید، تشخیص این که آیا این مشکلات قابل حل هستند یا نه، ایجاد تصویری واقع بینانه از این که زندگی پس از آن چگونه به نظر می رسد و چگونه فرزندان شما می توانند تحت تأثیر قرار گیرند و محافظت شوند، به شما کمک کند تا به تصمیم درستی برسید.

چکار کنم ازدواجم به طلاق منجر نشه؟

چکار کنم ازدواجم به طلاق منجر نشه؟

طلاق به همان اندازه که یک فرآیند عاطفی است، یک فرآیند قانونی است و شروع روند جدایی به شجاعت نیاز دارد. یک یا هر دو شریک ممکن است احساس شک و تردید نسبت به خود را تجربه کنند. هر دو به مجموعه‌ ای از مهارت‌ ها نیاز دارند تا درگیری‌ ها و ناامیدی‌ های اجتناب‌ ناپذیر را حل کنند.

در طول طلاق، دو نفر باید با شکست رابطه کنار بیایند، زندگی عاطفی و معمولاً از نظر مالی مستقلی ایجاد کنند. درک و پذیرفتن نقشی که هر یک از طرفین در فروپاشی رابطه ایفا کردند، مهم است. تنظیم قوانینی برای محدود کردن تماس با یک دیگر، اغلب برای افراد مفید است. دیدگاه بیرونی یک مشاور حرفه ای می تواند خیلی کمک کننده باشد.

در نهایت، آشفتگی عاطفی فروکش می‌ کند و گنجاندن یک داستان بسیار ظریف از رابطه، شکست آن، طلاق و رشد عاطفی ناشی از آن در هویت فرد ممکن و ضروری می‌ شود.

سخت ترین قسمت های طلاق چیست؟

طلاق می‌ تواند منجر به ضررهای عمیق یا شگفت‌ انگیزی شود. برای والدین، گذراندن زمان کمتر با کودکان، علاوه بر مشارکت در موفقیت ها و ناامیدی های کودک، اغلب بیشترین ضربه را به همراه دارد. مردم ممکن است احساس کنند بهترین دوست، سنت های خانوادگی، امنیت مالی و چشم انداز آینده خود را از دست داده اند. اعتراف به این ضررها اولین گام به سوی بهبودی است.

چرا نمی توانم عصبانیت خود را نسبت به همسر سابقم کنار بگذارم؟

چرا نمی توانم عصبانیت خود را نسبت به همسر سابقم کنار بگذارم؟

رها کردن خشمی که می‌ تواند همراه با طرد شدن و طلاق باشد، فوق‌العاده دشوار است. مردم ممکن است در مقابل حرکت رو به جلو مقاومت کنند زیرا آماده نیستند از رنج خود جدا شوند. رها کردن خشم به معنای رها کردن این امید است که طرف مقابل احساس پشیمانی کند، دیدگاه او را ببیند یا به او بازگردد.

چگونه طلاق بر کودکان تأثیر می گذارد

طلاق معمولاً خانواده و روال آن را متلاشی می کند. کودکان نیاز به اطمینانی دارند که بدانند هنوز مورد محبت والدین هستند و رها نخواهند شد. آن ها هم چنین باید از هر گونه مکالمه ای که در آن یکی از والدین به هر دلیل دیگری را تحقیر می کند، در امان بمانند. معمولاً این طلاق نیست که به فرزندان آسیب می رساند، بلکه دیدن دعوا و ناراحتی والدین آن ها است.

از آن جایی که هر کودکی نسبت به طلاق واکنش متفاوتی نشان می دهد، پاسخ والدین به بهترین وجه متناسب با نیازهای هر کودک است. اغلب، بچه ها از یک یا هر دو والدین ترسیده، گیج، عصبانی یا ناامید هستند. استرس ناشی از انشعاب و سازگاری مجدد برای تغییر، به ویژه اگر یک جابجایی خانگی در میان باشد می تواند اضطراب را تشدید کند، تحریک پذیری را افزایش دهد، مشکلات رفتاری ایجاد کند، باعث کناره گیری اجتماعی یا مشکل در خواب کودکان شود. ممکن است توجه کلاس درس کاهش یابد، و نمرات ممکن است آسیب ببینند. شناخت ویژگی های کودکان می تواند کمک زیادی در برخورد مناسب با آنان کند.

بسیاری از اثرات طلاق بر فرزندان کوتاه مدت است و در عرض یک یا دو سال برطرف می شود. اما برخی دیگر ممکن است دوام بیشتری داشته باشند و در نگرش‌ های بعدی نسبت به روابط عاشقانه ظاهر شوند.

طلاق چه تاثیری بر کودکان دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که فرزندان لزوما تحت تأثیر زندگی با یک والدین قرار نمی گیرند. با این حال، تعارض خانوادگی می‌ تواند منجر به مبارزه با سلامت روان، عزت نفس، مدرسه (نقص توجه) و روابط آینده شود. هر چه والدین بیشتر برای کاهش تعارض تلاش کنند، فرزندان بهتر خواهند بود.

چنانچه احساس می کنید برای این کار نیاز است مشاوره کودک دریافت کنید، این مقاله از روژمان به شما کمک می کند.

چگونه به فرزندانم بگویم که در حال طلاق هستیم؟

چگونه به فرزندانم بگویم که در حال طلاق هستیم؟

بلافاصله پس از تصمیم گیری به فرزندتان بگویید و به عنوان خانواده با هم گفتگو کنید. حقایقی را که برایشان مهم است توضیح دهید مانند کجا زندگی خواهند کرد، چه کسی آن ها را به مدرسه خواهد برد تا بدانند چه انتظاری از والدین خود دارند. به عشق ورزیدن خود به آن ها ادامه دهید و میزان محبت خود را به آن ها کم نکنید.

سخن آخر

ازدواج و طلاق هر دو تجربیات رایجی هستند. ازدواج های سالم برای سلامت روحی و جسمی زوج ها مفید است. همچنین ازدواج سالم برای کودکان عامل پیشرفتی خواهد بود. بزرگ شدن در خانه ای شاد از کودکان در برابر مشکلات روحی، جسمی، آموزشی و اجتماعی محافظت می کند. در مقابل آن طلاق ممکن است بر رفاه افراد تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از افراد افسردگی، تنهایی و انزوا، مشکلات عزت نفس یا سایر ناراحتی های روانی را تجربه می کنند. برای مشاوره بیشتر در زمینه طلاق می توانید به مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مراجعه کرده و از راهنمایی های بیشتری برخوردار شوید.

 

منابع:

• طلاق

psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *