چگونه شخصیت وابسته و مهرطلبی را تشخیص دهیم؟

بدون‌شک در اطرافیان خود، اشخاصی را می‌شناسید که برای کسب توجه سایرین خود را به آب و آتش می‌زنند و به طور دائم به دیگران خدمت می‌کنند. به عبارت دیگر این افراد برای جلب محبت سایرین به هر کاری دست می‌زنند. شخصیت وابسته و مهرطلبی بیش از حد این افراد براساس نوع رفتار آنها قابل تشخیص است.
متاسفانه این نوع افراد در درون خود همیشه دچار جنگ و ستیز هستند زیرا به طور دائم برخلاف خواسته خود به دیگران کمک می‌کنند و تا حدودی از خود رضایت ندارند. به زبان ساده این افراد تحت فشار درونی زیادی قرار دارند. برای تشخیص شخصیت‌های وابسته یا مهرطلب بهتر است علائم آنها را بررسی کنید. با ما در کلینیک روژمان تا پایان این مقاله همراه باشید.

شخصیت مهرطلب چه نوع شخصیتی است؟

افرادی که دچار مهرطلبی بیش از حد هستند، به طور معمول مهربان و دوست‌داشتنی خواهند بود. در ضمن از خودگذشتگی و سازگاری بیش از حد با سایرین نیز از دیگر ویژگی‌های این نوع شخصیت‌ها به حساب می‌آیند. از آنجایی که شخص مهرطلب فرد مفیدی است، هر کسی دوست دارد با او در ارتباط باشد.
ناگفته نماند شاید در ابتدای آشنایی با فرد مهرطلب شخصیت و رفتار او شما را آزار ندهد ولی برقراری ارتباط با شخصیت وابسته و مهرطلبی بیش از حد او معایب چشم‌گیری دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. می‌توان گفت افراد مهرطلب درگیر یک باج‌گیری عاطفی خودساخته هستند و نمی‌توانند خودشان را رها کنند.

با توجه به اینکه فرد مهرطلب بر این باور است که صبر و حوصله زیادی دارد و به خاطر دیگران از خود می‌گذرد یا فداکاری‌های زیادی از خود نشان می‌دهد، توقع‌های بی‌جایی برای او ایجاد می‌شوند. این انتظارات عجیب شخصیت مهرطلب برای سایرین قابل درک نیست و همین امر سبب بروز مشکلات بزرگی در روابط آنها خواهد بود.

مشکلات شخصیت وابسته و مهرطلبی بیش از حد

همان‌طور که گفتیم افراد مهرطلب یا وابسته، به طور دائم در جستجوی رضایت دیگران هستند و حاضرند خودشان را برای ارائه بهترین خدمات به سایرین نادیده بگیرند. این افراد دچار مهرطلبی بیش از حد هستند. در واقع آنها برای جلب توجه و تایید سایرین به طور دائم به آنها خدمت می‌کنند.
از آنجایی که این افراد خودشان با این نوع رفتار حال خوشی ندارند و به رضایت‌مندی قلبی نرسیده‌اند، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال از درون خود بسیار شکننده هستند و به دلیل فداکاری‌های بیش از حد از خود شکایت دارند ولی همچنان به این تناقض ادامه می‌دهند.

• پرخاشگری
• اضطراب
• افسردگی

این 3 مورد ذکرشده در بالا، جزء اصلی‌ترین مشکلات افراد دارای شخصیت وابسته و مهرطلب است. این افراد به دلیل عدم دریافت آنچه که از سایرین انتظار دارند، به طور دائم دچار افسردگی هستند و همچنین استرس و اضطراب بالایی را تحمل می‌کنند. در ضمن افراد مهرطلب در درون خود نیز جنگی دارند که پایان ندارد.

نشانه‌های شخصیت وابسته و مهرطلب

افراد مهرطلب و افراد وابسته بسیار شبیه یکدیگر هستند. بنابراین نشانه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی این دو گروه نیز به یکدیگر شباهت دارد. البته نمی‌توان این دو دسته را در یک دسته‌بندی قرار داد. در ادامه نشانه‌های شخصیت مهرطلب را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • عدم اظهارنظر
  • موافقت دائمی با سایرین
  • نگرانی داشتن بابت از دست دادن حمایت سایرین
  • نگرانی نداشتن بابت تایید نشدن توسط دیگران
  • صحبت کردن با شک و تردید
  • تغییر عقیده به هنگام روبه‌رو شدن با مخالفت دیگران
  • نارضایتی و ناراحتی همیشگی
  • انتظار داشتن بابت درک شدن توسط سایرین
  • وابستگی بیش از حد
  • نداشتن استقلال فکری
  • معذرت خواستن دائمی
  • عدم دفاع از حق و حقوق خود
  • ناامیدی
  • توقع بالا
  • دارای افکار منفی
  • مطیع
  • متظاهر
  • تعارفی بودن

علت مهرطلبی چیست؟

اکنون که با شخصیت وابسته و مهرطلبی بیش از حد آشنا شدید، شاید برایتان سوال شود که چرا برخی از افراد به این عارضه درگیر می‌شوند یا علت مهرطلبی بیش از حد چیست؟ این ویژگی شخصیتی به کودکی افراد برمی‌گردد. در واقع زیربنای باورهای فعلی افراد ریشه در کودکی آنها دارد.
در ضمن پدر و مادر این افراد در کودکی رفتاری داشته‌اند که باعث شکل‌گیری این شخصیت شده است. البته والدین به طور ناخواسته باعث مهرطلبی بیش از حد فرزندان خود می‌شوند. می‌توان گفت در بیشتر موارد والدین به طور غیرعمدی باعث می‌شوند فرزندشان شخصیت وابسته یا مهرطلب پیدا کند. مقاله ی طرحواره های شخصیت را می توانید بخوانید.

اگر شما به عنوان والدین یک کودک احساس می‌کنید، ناآگاه هستید، بهتر است همین حالا از افراد متخصص و مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید تا براساس بهترین روش فرزند خود را تربیت کنید. نتیجه تربیت اشتباه والدین فرزندانی مهرطلب یا وابسته خواهد بود که باعث آزار و اذیت خود و دیگران هستند.
اگر در تربیت فرزند خود اشتباه کنید، کودک شما در بزرگسالی نیز حتی برای نفس کشیدن به دنبال تایید و حضور دیگران خواهد بود. در ضمن فرزند شما به طور دائم نیاز به توجه و تایید دیگران دارد و از بسیاری از لذت‌های زندگی خود را محروم می‌کند.

نتیجه‌گیری
در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که برای حل معضل شخصیت وابسته و مهرطلبی بیش از حد او باید چکار کنیم؟ باید از سلامت فیزیکی و ذهنی این شخص مطمئن شوید، مشکلات روحی او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید.

پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری او می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت این معضل دست به کار شوید. بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های درمانی این شخصیت‌ها را بررسی کنند.

روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با علائم و ویژگی‌های شخصیت وابسته و مهرطلبی آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.
ضمنا اگر در مورد روش‌های حل این معضل پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان چالش‌های این نوع شخصیت را پشت سر گذاشت؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *