علت زودرنجی در زنان چیست؟

براساس باور عمومی زنان در پردازش اطلاعات عاطفی و احساسی خود بهتر از مردان عمل می‌کنند. در نتیجه این عواطف بیش از حد خانم‌ها می‌تواند علت زودرنجی در زنان به حساب آید. البته تمام خانم‌ها این گونه نیستند و میزان عاطفه و احساس هر زن به محیط و زمان زندگی او مرتبط خواهد بود.

به طور کلی رفتارهای اجتماعی و عاطفی زنان به صورت طبیعی قوی‌تر از مردان است. این نتیجه کلی براساس تحقیقات و آزمایش‌های زیادی انجام شده و پاسخ‌های رفتاری و الکتروفیزیولوژیکی زنان نسبت به مردان بیشتر تحت تاثیر احساسات است. کلینیک روژمان نیز قصد دارد به این موضوع بیشتر اشاره و شما را با علل زودرنجی زنان آشنا کند.

زودرنجی در زنان چگونه است؟

برای درک صحیح این موضوع بهتر است آزمایشی که انجام شده را توضیح دهیم. به منظور نتیجه‌گیری و بررسی علت زودرنجی در زنان باید با مفهوم زودرنجی خانم‌ها آشنا شوید. سال‌ها پیش به منظور بررسی میزان زودرنجی خانم‌ها بازی قماری راه‌اندازی کردند و شرکت‌کنندگان را مورد آزمایش قرار دادند.

طی این بازی از چهره‌های افراد می‌توانستند به درون آنها پی ببرند، خانم‌ها در بیشتر مواقع احساسات درونی خود را سریع‌تر نشان می‌دادند و نمی‌توانستند ناراحتی خود را پنهان کنند. بازخورد این آزمایش به گونه‌ای بود که ارزیابی رفتار خانم‌ها به میزان ناتوانی آنها در کنترل احساسات خود اشاره داشت.

در نظر داشته باشید احساسات در زنان بیش از مردان آشکار است. در این صورت عبارات نامربوط و ناراحت‌کننده بیشتر باعث ناراحتی خانم‌ها می‌شد و کمتر بر روی مردان تاثیر داشت. می‌توان گفت طی این بازی قمار خانم‌ها بارها رنجیده‌خاطر شدند و این ناراحتی در صورت آنها نمایان بود.

برای درک بهتر مفهوم زودرنجی این مقاله از روژمان را بخوانید.

بررسی علل زودرنجی در زنان

پیش از این نیز گفتیم، زنان نسبت به مردان بیشتر تحت تاثیر عبارات عاطفی و تعاملات بین فردی قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر خانم‌ها سریع‌تر انگیزه می‌گیرند و زودتر دچار کاهش روحیه می‌شوند. ارزیابی شناختی و رفتاری خانم‌ها به کشف علت زودرنجی در زنان کمک می‌کند.
به منظور بررسی دلایل زودرنجی زنان چند استاد برجسته دانشگاهی و عده‌ای از متخصصان گرد هم آمده و به مصاحبه و آزمایش مشغول شده‌اند. درد و ناراحتی تجربه پیچیده‌ای است که تحت تاثیر متغیرهای زیادی در بدن و فکر افراد قرار دارد.

این احساسات توسط اعصاب دریافت و ارسال می‌شوند و براساس نحوه مدیریت متغیر می‌توان نشانی از ناراحتی و رنج را در افراد مشاهده کرد. به طور معمول زنان سطوح بالاتری از درد را تجربه می‌کنند و بیشتر مردان نیز در درک صحیح دردهای خود اختلال دارند.

به خاطر داشته باشید شاید ما تمام دلایل زودرنجی خانم‌ها را درک نکنیم و حتی از آنها باخبر نباشیم ولی می‌دانیم که مغز و بدن مردان و زنان به یک صورت عمل نمی‌کنند و هر یک از آنها در برابر درد و ناراحتی به طرز متفاوتی عمل خواهند کرد.

متفاوت عمل کردن هورمون‌ها

همان‌طور که می‌دانید احساسات و عواطف زنان وابسته به هورمون‌های احساسی آنها است. در نتیجه هرچه این هورمون‌ها بیشتر تحت تاثیر احساسات باشند، زنان نیز زودرنج‌تر خواهند بود. در واقع علت اصلی زودرنجی زنان مربوط به حساسیت بیشتر آنها به دردها است. به زبان ساده هورمون‌ها در این روند تاثیر بسزایی دارند.
در ضمن زنان نمی‌توانند از پس تراکم عصبی و ذهنی خود برآیند. در واقع بیشتر اعصاب و هورمون‌های احساسی خانم‌ها بر روی یک نقطه متمرکز هستند و همین امر سبب و علت زودرنجی در زنان خوانده می‌شود. در ادامه باید گفت زنان به دلیل هورمون‌های احساسی قوی که دارند، بیشتر از مردان ناراحت می‌شوند.

مردان شادتر هستند یا زنان؟

شاید این سوال در ابتدا کمی پیچیده باشد و دانستن این موضوع که آیا زنان شادتر هستند یا مردان، برای شما مهم به حساب نیاید یا حتی پاسخ این سوال برای شما مفید نباشد. ولی با اشاره به این موضوع قصد داریم به تفاوت احساسات و عواطف مردان و زنان اشاره کنیم. براساس آمارهای اخیر، زنان طی 30 سال گذشته شاد نبوده‌اند.

ناگفته نماند ناراحتی زنان روبه افزایش و شادی آنها روبه کاهش است. در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد زنان 2 برابر مردان در معرض افسردگی و ناراحتی جدی قرار می‌گیرند. تفاوت‌های جنسیتی در افسردگی به خوبی ثابت شده است و مطالعات نشان داده که عوامل بیولوژیکی، روانی، و اجتماعی از دلایل اصلی نابرابری احساسی خواهند بود.

در مقابل تحقیقات همچنان نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان احساسات مثبت دارند و همین امر سبب ناراحتی و زودرنجی آنها می‌شود. فراموش نکنید زنان بیشتر از مردان در گذشته شادی و خوشحالی را تجربه کرده‌اند ولی در حال حاضر احساسات مثبت و شدید زنان روبه کاهش هستند. باید خطر افسردگی زنان را جدی گرفت.
تحقیقات نشان می‌دهد زنان در حال حاضر بیشتر تلاش می‌کنند تا علت زودرنجی خود را کشف و حل کنند. در ضمن زنان بیشتر از مردان در تلاش هستند تا برای رفع ناراحتی خود کمک بگیرند و از درمان منحصربه‌فردی استفاده کنند. در این صورت با کمک افراد مجرب و متخصص و تشخیص علت زودرنجی در زنان می‌توان به آنها کمک کرد تا زودتر بهبود یابند و زندگی عادی خود را ادامه دهند.

نتیجه‌گیری
در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که علت زودرنجی در زنان چیست؟ باید از سلامت فیزیکی و ذهنیشان مطمئن شوید، مشکلات روحی آنها را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری زنان می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت این مشکل و مسائل حاصل از آن دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل زودرنجی در زنان را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های آسان برای حل معضل زودرنجی در زنان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل مربوط به زودرنجی در زنان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و از طریق پیچ اینستاگرام نیز با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان در کنترل زودرنجی در زنان موفق بود؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *