اختلالات ترک مواد مخدر چیست؟

بسیاری از مواد مخدر می توانند منجر به ایجاد وابستگی فیزیولوژیکی شوند. به خصوص اگر به مقدار زیاد و برای مدت طولانی مصرف شوند. هنگامی که فردی به یک ماده وابسته می شود و سپس تصمیم به توقف مصرف آن می گیرد، ممکن است در معرض خطر علائم ناخوشایند ترک قرار گیرد. اگربا مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌ کنید و می‌ خواهید کمک بگیرید، مهم است که بدانید ترک چگونه می‌ تواند بر شما تأثیر بگذارد. برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی و بهبودی خود و عزیزانتان می توانید از مشاوران مجرب کلینیک روژمان کمک گرفته و در مسیر بهبودی قرار بگیرید.

اختلالات ترک مواد مخدر چیست؟

اختلالات ترک مواد مخدر چیست؟

اختلالات ترک مواد مخدر یا الکل شامل تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری است که می تواند پس از قطع ناگهانی یا قطع مصرف طولانی مدت مواد رخ دهد. خصلت و شدت ترک می تواند در ارتباط با مواد مختلف متفاوت باشد، اما علائم ممکن است زمانی که افراد در تلاش برای ترک الکل و سایر مواد مخدر مانند مواد افیونی، بنزودیازپین ها و آرام بخش ها هستند، کاملاً مشخص باشد. موادی مانند مواد افیونی، الکل و آرام بخش ها می توانند خطرات قابل توجهی در هنگام ترک مصرف داشته باشند. این علائم ترک می تواند از خفیف تا شدید خطرناک باشد. سم زدایی پزشکی می تواند راهی مطمئن برای کمک به مدیریت ترک تحت مراقبت متخصصان درمان باشد.

ترک مواد مخدر

اعتیاد مواد مخدر که ممکن است شامل انواع اعتیاد اعم از اعتیاد به کوکائین یا کراک، هروئین، MDMA یا اکستازی، حشیش یا داروهای (مواد مخدر) تجویزی باشد، موجب به وجود آمدن طیفی از تغییر های فیزیکی در بدن شما می‌ شود که قادر خواهد بود کنترل دفعات و میزان مصرف مواد مخدر را دشوار کند. هم چنین می تواند کاهش یا توقف مصرف مواد مخدر را چالش برانگیز کند.

ترک مواد مخدر به فرآیندی اطلاق می‌ شود که بدن شما طی می‌ کند زمانی که سعی می‌ کنید مواد را متوقف کنید یا به هر دلیلی قادر به مصرف مواد مخدر نیستید. شما نتوانسته اید آن را تهیه کنید. قرار گرفتن مداوم در معرض مواد مخدر باعث می شود بدن شما با حضور این مواد در سیستم شما سازگار شود و بنابراین، هنگامی که مصرف مواد مخدر را متوقف می کنید یا به میزان قابل توجهی کاهش می دهید، می تواند منجر به طیفی از علائم ناخوشایند و گاه خطرناک ترک شود.

در حالی که ترک یک تجربه موقتی است، مهم است که در این مدت از کمک و حمایت حرفه ای برخوردار شوید، تا درمان اعتیاد شما به مواد مخدر در یک محیط امن و راحت صورت گیرد و علائم آن کاهش یابد. در کلینیک روژمان، متخصصان اعتیاد به مواد مخدر ما متعهد به حمایت از شما در سراسر فرآیند ترک مواد مخدر هستند، که به عنوان بخشی از برنامه فشرده سم‌ زدایی مواد مخدر با کمک پزشکی ما انجام می‌ شود و ما اطمینان می‌ دهیم که این فرآیند ایمن، جامع و به آرامی مدیریت می‌ شود و هم چنین برای هر بیمار تا حد امکان راحت باشد.

علل ایجاد اختلال ترک مواد مخدر

بدن انسان تلاش می‌ کند تا در حالت تعادل قرار گیرد که به عنوان هموستاز شناخته می‌ شود و فعالانه برای بازگرداندن هرگونه عدم تعادلی که ایجاد می‌ شود کار می‌ کند. نوشیدن و استفاده از مواد مخدر می‌ تواند انواع خاصی از فعالیت مغز را تا حد زیادی تغییر دهد تا هموستاز طبیعی را مختل کند. با گذشت زمان، هنگامی که شما به طور منظم از یک ماده استفاده می کنید، مغز شما ممکن است برای مقابله با تغییرات شیمیایی ناشی از آن ماده خاص، تنظیمات خود را تغییر دهد (مثلاً سازگاری های عصبی).

با این حال، هنگامی که مصرف مواد مخدر را کاهش دهید یا متوقف کنید، مغز شما ممکن است به طور موقت برای رسیدن به هموستاز دوباره تلاش کند. این دوره تنظیم است که ممکن است شامل تعادل مجدد تعدادی از پیام رسان های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی باشد که به علائم ترک برای چندین نوع مواد منجر می شود.

به عبارت دیگر، این سازگاری های عصبی ناشی از مصرف مداوم مواد مخدر یا الکل منجر به ایجاد وابستگی فیزیولوژیکی می شود. افراد وابسته آن قدر به وجود یک ماده عادت می‌ کنند که اساساً برای احساس و عملکرد طبیعی به مصرف مداوم آن متکی هستند. افراد مبتلا به وابستگی به مواد، احتمالاً درجاتی از ترک را تجربه می‌ کنند که تلاش می‌ شود به طور کلی مصرف مواد مخدر کاهش یابند.

انواع خاص ترک مواد مخدر

انواع خاص ترک مواد مخدر

در این جا تعدادی از موادی که معمولاً مورد سوء استفاده قرار می‌ گیرند و علائم خاص ترک آن‌ ها، همان طور که توسط NIDA مشخص شده است، آورده شده است:

هروئین: ترک هروئین می‌ تواند باعث احساس بی‌ قراری، درد در عضلات، درد استخوان، بی‌ خوابی، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ، گر گرفتگی و سرما خوردگی همراه با تب آغاز شود.
الکل: ترک الکل می‌ تواند باعث اضطراب یا احساس عصبی بودن، افسردگی، پرش، مه مغزی، بی‌خوابی، حالت تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع، بی اشتهایی عصبی، گشاد شدن مردمک‌ ها، پوست مرطوب، لرزش، بی‌ قراری، توهم، گیجی شدید، یا تشنج شود.
کوکائین: کناره گیری از کوکائین می تواند باعث افسردگی، خستگی، افزایش اشتها، کندی تفکر یا حرکت یا احساس بی قراری شود.
ماری جوانا: ترک ماری جوانا می تواند باعث تحریک پذیری، بی خوابی، کاهش اشتها یا اضطراب شود.
اگر متوجه شدید که به بیش از یکی از این مواد معتاد هستید و سعی کنید به تنهایی آن را ترک کنید، ممکن است یک نوع ترک اعتیاد نادرست را تجربه کنید. در صورت استفاده نادرست از چندین ماده، پیش‌ بینی روند ترک شما به‌ ویژه دشوار است، که این امر باعث می‌ شود ترک اعتیاد را تحت نظارت پزشکی انجام دهید.

چرا سم زدایی از مواد مخدر برای ترک مهم است؟

متأسفانه برخی از انواع ترک مواد مخدر یا الکل می تواند به اندازه سوء مصرف خود مواد خطرناک باشد. هروئین، مسکن‌ ها، الکل و بنزودیازپین‌ ها از خطرناک‌ ترین دارو هایی هستند که می‌ توان از آن‌ ها به دلیل تأثیر آن‌ ها بر بدن و تعامل با گیرنده‌ های مغزی خاص، از آن‌ ها کنار کشید. افراد معتاد به این مواد مخدرها می توانند با دریافت سم زدایی حرفه ای مواد مخدر در یک مرکز بازپروری مواد مخدر یا الکل، خطر مصرف بیش از حد یا مرگ ناشی از تشنج را کاهش دهند.

یک ضرب المثل رایج در دنیای اعتیاد این است که ترک مواد خاص می تواند شما را بکشد و کناره گیری از مواد دیگر باعث می شود احساس کنید می خواهید بمیرید. به گفته مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA)، بسته به نوع ترکی که تجربه می کنید، ممکن است علائمی داشته باشید که از روز ها تا هفته ها طول بکشد.

علائم روانشناختی مرتبط با اختلالات ترک مواد

علائم روانشناختی مرتبط با اختلالات ترک مواد

بسته به ماده ای که استفاده می شود، علائم ترک می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این علائم هم چنین به مدت زمان و شدت مصرف شما بستگی دارد. اکثر افراد دچار اختلال اعتیاد برای کاهش ناراحتی به استفاده از این ماده بازگشته اند. مواد مخدر های محرک، سیستم عصبی مرکزی و سایر فرآیندهای بدن را تسریع می کنند.

محرک ها شامل مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین در تمام اشکال آن، مت آمفتامین (کریستال مت)، MDMA (اکستازی) و قرصهایی که برای اهداف دارویی استفاده می شوند، مانند ریتالین، آدرال، کنسرتا و سایر آمفتامین ها هستند.

علائم ترک عبارتند از:

  • بی حالی و خواب آلودگی
  • افزایش اشتها
  • بی‌ خوابی، افسردگی، اضطراب خفیف و از دست دادن انگیزه
  • هوس شدید
  • پتانسیل ایجاد توهم و یا هذیان

 

علائم فیزیکی ترک مواد مخدر عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • درد عضلانی و استخوانی
  • درجه حرارت بالا و یا لرز
  • خستگی و فرسودگی
  • بی قراری
  • رویاهای واضح و ناخوشایند
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • سردرد
  • تپش قلب
  • تعرق مفرط
  • لرزیدن و لرزیدن

ترک همراه با آمفتامین‌ ها، به‌ ویژه از مواد مخدری مانند کوکائین، اغلب با یک اختلال شدید همراه است که شامل احساسات شدید افسردگی، بی‌ تفاوتی، و هوس‌ هایی می‌ شود که منجر به مصرف بیش از حد یا مسمومیت مواد مخدر می‌ شود. در ابتدا تصور می شد که در درجه اول اختلال روانی باشد، مشخص شده است که داروهای محرک سطوح انتقال دهنده های عصبی خاص مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهند و قطع این داروها منجر به کاهش شدید این انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود که به تجربه روانی کمک می کند.

سخن آخر

  • اول، توجه به این نکته مهم است که هر علامت بالقوه روانی یا جسمی ممکن است با فرآیندهای ترک از هر دسته از مواد مخدر مرتبط باشد. موارد گفته شده در بالا نشان‌ دهنده علائم رایج‌ تر مبتنی بر روان‌ شناختی مرتبط با ترک یک دوره خاص از مواد مخدر است.
  • دوم، همان طور که در سراسر این مطالب ذکر شد، توجه به این نکته مهم است که جداسازی علائمی که در طول فرآیند ترک رخ می‌ دهند به علائم «روانی» و «فیزیکی» نشان‌ دهنده یک دوگانگی کاذب است. همه علائم مرتبط با ترک مواد نشان دهنده تعامل نیروهای فیزیکی و روانی یا عاطفی است.
  • سوم، درمان برای هر علامت ترک باید ترکیبی از هر دو رویکرد پزشکی (مانند داروها) و روانی اجتماعی (مثلاً درمان) باشد تا به علائم به طور موثر رسیدگی شود. درمان ترک باید شامل جامع‌ ترین و در عین حال کم‌ محدود‌ کننده‌ ترین رویکردی باشد که پزشکان و روانشناسان می‌ توانند از آن برای رسیدگی مؤثر به ارائه منحصر به فرد در افراد استفاده کنند.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که علائم ترک مواد هرگز ماهیت اولیه فیزیکی ندارند و بسیاری از تظاهرات روانشناختی مرتبط با ترک نیز ممکن است مدت‌ ها پس از تکمیل فرآیند ترک فیزیکی از مواد مخدر رخ دهند. علائمی مانند واکنش به استرس، اضطراب و افسردگی ممکن است در افرادی که مدت ‌ها پس از پایان فرآیند ترک فیزیکی در حال بهبودی از اختلالات مصرف مواد هستند، ادامه یابد. این بدان معناست که افرادی که تلاش می کنند بهبودی موفقی داشته باشند باید به برنامه طولانی مدت درمان و حمایت بهبودی ادامه دهند تا از عود بیماری جلوگیری کنند.

در کنار ترک اعتیاد حتما از هدایت یک مشاور باتجربه ترک اعتیاد کمک بگیرید. مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان شما را در این امر یاری کرده و تا بهبودی کامل و حتی پس از دوره ی بهبودی همراه شما خواهند بود.
برای دریافت وقت مشاوره در زمینه اعتیاد، میتوانید از طریق رزرو آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *